Motionärsklass i roadracing!

Tråkigt att det blev så! Hoppas bara du tar dig i kragen och kör igen!
Men jag tycker det är tråkigt att folk klagar på att det inte är okej att jesper kör när personen som kom sist tycker det är inspirerande. Nu körde jag inte racet då jag var på gotland men jag hoppas att jesper är kvar då jag lyckas komma iväg till banan!
Det är ett grundproblem med svensk rr idag. Jag var någon annanstans körd istället för att bilda startfält i t.ex rookie. Fortsätter den utvecklingen då behöver vi nog inte diskutera rr sm i framtiden tyvärr.

Någon annan erbjöd någon trevlig bankörning med mycket körtid..

Jag hoppas faktiskt att Jesper inte är kvar utan att han hittar en möjlighet att köra sst 600.
 
Last edited:
Blev lite förvånad när jag kom in och såg massa klagomål. Tyckte det såg ut som ni hade skitkul på banan i söndags.

Det var kul att titta på i alla fall!! Blev riktigt sugen på att köpa en äldre ER-6a och signa upp på nästa race!!
 
Det är ett grundproblem med svensk rr idag. Jag var någon annanstans körd istället för att bilda startfält i t.ex rookie. Fortsätter den utvecklingen då behöver vi nog inte diskutera rr sm i framtiden tyvärr.

Någon annan erbjöd någon trevlig bankörning med mycket körtid..

Jag hoppas faktiskt att Jesper inte är kvar utan att han hittar en möjlighet att köra sst 600.

Jag har nog aldrig sett någon som ser så mycket problem i allting som du verkar göra? :confused: Mina intryck från helgen som gick nu var att det inte var en massa klagomål som du sitter och påpekar här.

Du själv valde bort tävlingshelgen för att en banddag erbjöd mer bantid? Det är klart den gör, det är ju det den är till för att man ska få köra mycket. På en tävlingshelg är syftet att du ska tävla inte köra så många varv som möjligt.

Sådana här konstanta klagotrådar bidrar ju inte till något positivt, snarare skapar problem som inte finns från början.
 
Blev lite förvånad när jag kom in och såg massa klagomål. Tyckte det såg ut som ni hade skitkul på banan i söndags.

Det var kul att titta på i alla fall!! Blev riktigt sugen på att köpa en äldre ER-6a och signa upp på nästa race!!

Vi hade det jättebra! Jag misstänker att de som klagar är de som inte dykte upp...
 
Sådana här konstanta klagotrådar bidrar ju inte till något positivt, snarare skapar problem som inte finns från början.
Finns det någon tråd där folk diskuterar RR som inte är konstanta klagotrådar? Jag har aldrig kört någon tävling så kan egentligen inte säga något. Jag tycker dock det verkar som att alla som faktiskt kör tycker det är bra men de som inte kör klagar gärna.
Men ang att han skrev köra bandag istället för tävla så tror jag han syftade på mig då jag gjorde exakt det. Fast jag gjorde det för att actionpics var månader före med att planera dagar så när jag väl fick veta datum för första racehelgen så hade jag redan lockat med mig polare och betalat för allt. Nu vet man dock bättre tills nästa år!
 
Blev lite förvånad när jag kom in och såg massa klagomål. Tyckte det såg ut som ni hade skitkul på banan i söndags.

Det var kul att titta på i alla fall!! Blev riktigt sugen på att köpa en äldre ER-6a och signa upp på nästa race!!
Har du licens?? Har du race kittad hoj?? Det är dom grejorna som skall vara fixade innan du kan ställa upp på ett svemo arrangemang. Det blir en ganska lång startsträcka som bör planaeras tidigt på säsongen.

Går du däremot tlil ''rejsputte ab'' då räcker det med några najningar för att ställa upp på deras enkla race..
 
Har du licens?? Har du race kittad hoj?? Det är dom grejorna som skall vara fixade innan du kan ställa upp på ett svemo arrangemang. Det blir en ganska lång startsträcka som bör planaeras tidigt på säsongen.

Går du däremot tlil ''rejsputte ab'' då räcker det med några najningar för att ställa upp på deras enkla race..

Jag löste det genom att köpa en gammal färdigkittad banhoj. Den var billigare än att byta plasten på en ny hoj, och den är fortfarande tillräckligt bra för att jag ska kunna träna och lära mig köra bättre med den.
Som nybörjare behöver man inte mer egentligen. Men visst är det bra att planera inträdet i RR ett par månader i förväg, så man har en chans att faktiskt hitta information...
Licensen är ju det minsta problemet egentligen, speciellt om man som mig tog den genom SMC, snarare en naturlig fortsättning av bankörningarna med dem.

Det jag lagt mest pengar på är allt runtomkring, som släp, verktyg, personlig utrustning, depå-prylar och sånt.

Att ha en negativ attityd och bara påpeka problemen hjälper inte svensk RR. Hitta lösningarna istället och när någon som PXX säger att de blev sugna på att köra kom istället med konstruktiva tips om hur de kan lyckas med det. Som tex;
  • Köp billig najad/kittad banhoj.
  • Ta licens, antingen genom klubb vid bana eller genom SMCs stegserie.
  • Hitta någon som har plats på släpet och som du kan åka med till banan med ditt gamla lik.

Hellre än att säga att det är lättare att köra för rejsputte ab.
 
Finns det någon tråd där folk diskuterar RR som inte är konstanta klagotrådar? Jag har aldrig kört någon tävling så kan egentligen inte säga något. Jag tycker dock det verkar som att alla som faktiskt kör tycker det är bra men de som inte kör klagar gärna.

En reflektion kring detta: I alla sporter jag någonsin hållit på med har det varit så att som tävlande har man haft det roligt under tävling, firat när man vunnit och deppat lite när man förlorat. Men i de flesta samtal kring sporten, artiklar och debatter och diskussioner har det varit negativt, negativt och negativt. Vad det beror på vet jag inte men det verkar ändå som att många intresserade av sporter blir lite nördiga och använder ett negativt synsätt för att stoltsera med sitt kunnande i teknik, detaljer och formalia. Det gäller stora sporter som små. Det gäller åskådare, fans och supportrar likväl som utövare.
 
" mera körning på bandag"
Med den inställningen så är nog inte tävling något man ska sikta in sig på!
Lite som att en hockey spelare enbart skulle träna för att det ger mera is tid en under matcher!
Jag tycker det var skit kull och redan anmält mig till den 27/7 tyvärr ska jag på bröllop under nästa race! Och för mig är SpeedsterCup en språngbräda till att eventuellt kunna ställa upp i R600 så så småningom :yoparty
 
Har du licens?? Har du race kittad hoj?? Det är dom grejorna som skall vara fixade innan du kan ställa upp på ett svemo arrangemang. Det blir en ganska lång startsträcka som bör planaeras tidigt på säsongen.

Går du däremot tlil ''rejsputte ab'' då räcker det med några najningar för att ställa upp på deras enkla race..

Fast behöver det ta sån tid :va

Av egen erfarenhet så fixar man licensen på till exempel två dager hos valfri klubb + att finna en "Svemo godkänd" race kittad hoj tar några knapptryck på blocket.
 
Själv vart jag super taggad av att veta att det fanns snabbare förare att ta rygg på. Sen att jag är sämst i världen på starter hjälper inte till när man ska försöka hålla ryggen på de snabbare förarna. Tycker det är mycket gnäll från folk som inte tävlade eller kanske inte äns tänkte tävla i denna klass. Jag flyttar upp till rookie 1000 nu. Fortsätt ha kul i denna klass nu och lyssna inte så mycket på de som inte var där med oss. Johan brunberg
 
Har du licens?? Har du race kittad hoj?? Det är dom grejorna som skall vara fixade innan du kan ställa upp på ett svemo arrangemang. Det blir en ganska lång startsträcka som bör planaeras tidigt på säsongen.

Går du däremot tlil ''rejsputte ab'' då räcker det med några najningar för att ställa upp på deras enkla race..


http://www.blocket.se/helsingborg/Er6_n_54183952.htm?ca=11&w=3

Kawas race kit 8000:-

så. klart, sluta leta hoj o sätt igång. Det är därför er6 cupen finns. Hubners vara eller icke vara i cupen har inte med detta att göra, Just nu är han och Marcus de enda i cupen och också dom ända som kan få upp andra människors ögon för den.

Låt speedster cup mogna o växa till vad det ska vara. vi kanske inte kör tillsammans med er6orna i slutändan eller så gör vi det men inte delar pall. oavsett så har det endast körts 2 sprint race under en dag o du sågar den längs fotknölarna.

Och agget mot andra arrangörer som egentligen inte har i denna tråd att göra:
Utan banarrangörer hade jag aldrig köpt en banhoj, jag hade aldrig startat med träningar och jag hade inte satt min fot i speedster cup. inget sker över en dag och ser man inte på det långsiktigt, ja då är det svårt o se en framtid för rr.

Jag hade min roligast dag på bana i söndags och är glad att det finns en cup där jag platsar och kan utvecklas i för det är det speedster cup handlar om, Att få en push att starta hitta rätt o kunna ha kul på banan utan att fastna i massa prestige!
 
Sedärja! Alla som körde hade kul, några går vidare till rookie och Hubner blev inte torpederad av oerfarna liter-piloter. . . . .allt verkar funkat som tänkt. :D Syns på sviesta, ska ha lite mer tid och tjata lite med folk då. :)
 
Jag har inget agg mot ''rejsputte ab'' . Men det har medfört att vanliga motorklubbar i sydsverige nästan har upphört med mc träningar och rr tävlingar. Det urholkar värdet av en dyr rr licens eftersom dess försäkringsskydd inte gäller utanför svemoarr.
 
Finns det någon tråd där folk diskuterar RR som inte är konstanta klagotrådar?
Mjo, tyvärr har det varit kontentan i många herrans år - klagan åt bägge håll där argument av typen "Ni var inte här/där så sluta klaga", "Ni som redan tjänar på detta vill inte ha förändring/konkurrens" och "Förbundet gör inte fel, ut och skaffa sponsring i stället för att gråta ut i trådar" tenderar att polarisera diskussionen till regelrätta gräl. Eller har jag fel redan här?

Vill vi kunna diskutera RR på ett forum? Vill vi göra verksamheten mer attraktiv för utövare och publik? Då kanske vi ska försöka fokusera på sakfrågorna och vrida och vända på argumenten utan att förutsätta att meningsmotståndarna är illasinnade. Klarar vi det?

Jag tror att den ursprungliga frågan gällde fartskillnaden i Speedster, om den var eller inte var ett problem för deltagare och potentiella, framtida deltagare. Mina inlägg har inte varit avsedda som klagan, de har varit uppriktiga och nyfikna frågor direkt till en sällsynt begåvad talang som valt att kampera ihop med motionärer. Jag har fått bra svar på dessa frågor och tror personligen att det kan finnas anledning för de ansvariga att begrunda dessa vidare. Har frågorna trampat på några ömma tår ber jag uppriktigt om ursäkt, det har aldrig varit avsikten. Tyvärr hamnar vi ofta i att diskutera lösningar innan vi är överens om problemet. Lite som att bråka om rätt medicinering innan diagnosen är klar...

Ett problem med att diskutera konsekvenserna är nämligen att detta är en sport för individualister, när lamporna slocknar är Du ensam bakom visiret. Då kan det vara svårt att se förbi sin egen ambition och verka för sportens bästa, i alla fall när konsekvensen av det ena går stick i stäv med det andra. Det är helt naturligt och riskerar att omöjliggöra en konstruktiv och långsiktig debatt kring villkoren.

För sportens bästa tror jag inte några beslut ska fattas i konsensus på forum, de ska fattas hos engagerade förare, arrangörer och förbund. Men när debatten är lugn, klok och saklig tycker jag det är intressant att delta och kanske i någon form bidra till utbytet och prövandet av argumenten.

Nog om detta nu, lycka till med fortsatt tävlande och jag ser fram emot att följa Era fortsatta framgångar och umbäranden i cupen :)
 
Last edited:
Vart finns reglementet?
Hoppas bara att Er-6 cupen inte är en dagslända.
Funderar på inhandla en hoj! och göra comback för fjärde gången!
Känns som gammla sp 250 cup.
 
Har en liten fråga till Er6 förarna. Hur har ni löst "båten" på de där? Någon modifierad variant på bellypanen?
 
Vart finns reglementet?
Hoppas bara att Er-6 cupen inte är en dagslända.
Funderar på inhandla en hoj! och göra comback för fjärde gången!
Känns som gammla sp 250 cup.

Morris har skapat sidan speedstercup.se med info och reglemente och en egen "översättning" till vanlig svenska av reglementet. Du hittar sidan med reglementet här
 
Vart finns reglementet?
Hoppas bara att Er-6 cupen inte är en dagslända.
Funderar på inhandla en hoj! och göra comback för fjärde gången!
Känns som gammla sp 250 cup.

Dagslända eller inte bestäms av Er som kör, kommer Ni i tillräckligt antal så rullar det nog på. Så, sprid vidare! :)
 
Dagslända eller inte bestäms av Er som kör, kommer Ni i tillräckligt antal så rullar det nog på. Så, sprid vidare! :)
Jag tror det hade varit bättre att basera klassen på ett tekniskt krav t.ex max 48 hk och 1 - 2 cyndrar. Då kan fler hojar bli aktuella inkl en strypt er 6. Eftersom 48 hk hojen finns i över 30 länder är det sannolkt att klassen överlever länge. Er 6 har funnits sedan 2006 och kanske ersätts av en er 7 ??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top