Motionärsklass i roadracing!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr kom väl alla i er 6 cup på prispallen. Det är svensk rr 2014.

Många små klasser där alla kan bli vinnare på något sätt... Det är avigsidan när man skapar en massa klasser och saknar deltagare att fylla dom med.

En bandag med transpondertidtagning ger samma resultat för förarana eftersom deras prestationer blir svåra jämföra med så stor variation i hojmatrial

Den enda stora elit klassen är sst 600. Förövrigt är det mest olika ''rookieklasser''
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I fallet Jesper, där borde förbundet (SVEMO) hjälpt till med stöd för en sst 600 satsning. Jesper är i rätt ålder för att skörda framgångar både nationellt och internationellt i framtiden. Missar vi 16-18 år s perioden då blir det svårt att nå toppen tyvärr.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
såg ut som ni hade riktigt kul där ute idag! :tummenupp

till nästa sommar kanske det blir till att kitta Lill-jingis i bankostym igen! (sist måste ha vart nångång på 90-talet av tidigare ägare :tungan
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
Hej Jesper, först och främst är det viktigt att unga talanger håller kvar vid sitt intresse och inte tappar sugen när verklighetens krassa realiteter med kostnader och insatser möter dem, det är vi nog alla överens om.

Med utgångspunkt från det Du själv skriver ovan så är det ju upprätthållande av rejstempo med en begränsad budget som är målet med denna säsong? Är då det bästa valet att välja Speedster Cup, där Du inte har någon egentlig konkurrens, kan vinna med en gäspning och sanningen att säga inte ens behöver anstränga eller utmana Dig själv? För Ditt CV:s skull kan knappast vinst i Speedster (="instegs"-klass till Rookie, om man ska vara snäll) vara bättre än mid-pack runner i SM-klass?

Jag tänker så här, och för säkerhets skull utan att ta någon som helst hänsyn till ev sponsring:
- Du är ett par sekunder från mitten-nedre skiktet av SS600 redan på ER6:an.
- En std 600 - ny eller något begagnad - alternativt en ett par år beggad SS-räser kostar inte mycket mer än en ER6.
- Sko Din 600 med R10-däck och kasta Dig in i Superstock, träna på beggat och kosta på Dig nya sulor till rejsen.

Visst kommer det att käka lite mer däck och visst kommer kostnaderna att öka något, men Din racecraft och känsla för strategi borde bibehållas och utvecklas så mycket mer i en omgivning med konkurrens av andra förare. Förvisso på bättre material, men det innebär att Du får krama ur varje uns av prestanda ur Ditt ekipage för att göra Dig gällande och därmed vara mer värdefullt än några plastpokaler i konkurrens med ett gäng glada motionärer?

Det borde väl vara mer utvecklande? Å andra sidan har Du säkert funderat i dessa banor själv och kanske är ovanstående koncept för dyrt? Det vore ändå intressant att höra hur Du själv tänkt i f t en "budgetkörning" i SS600 :)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
Även om det i grund och botten är helt fel att en talangfull förare som du kör Speedster så är det rätt på ett sätt då du visar alla att det går alldeles utmärkt att köra fort på relativt billigt material, jag menar, en Er-6:a, den andas ju inte speciellt mycket racing men det funkar ändå om man har kunskapen.

Sen fattar jag inte riktigt det där med rejsbudgeten, du kör väl European Junior Cup? Det kostar väl en rejäl slant (läste 400' i din tråd om EJC)? Skulle du egentligen vilja dubbla och köra två serier, en nationellt och en internationellt?
 

Edvinzzon

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Cbr 1000 RR 2008 banhoj
Tack för en rolig racedag. Grymt imponerad hur Jesper kör med sin ER-6. Grattis till er som tog pallplatserna.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
Du gör inget fel. Möjligen fel på reglementet. Men läs roffes inlägg då jag tycker han har rätt.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jesper är en av oss nu. Och vi lämnar inte tillbaka honom.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)


Du hör hemma på banan. PuNgT...

Är det Er6-cup som är alternativet... Så må det vara så...
Jag hade ju hellre sett dig på en 6oo, men den tiden kommer.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Hur tänker ni andra när det gäller upptorkande/fuktig bana och däck? Köra på torrdäcken? Regndäck kräver väl rejält blöt bana, eller?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top