Motionärsklass i roadracing!

Tyvärr kom väl alla i er 6 cup på prispallen. Det är svensk rr 2014.

Många små klasser där alla kan bli vinnare på något sätt... Det är avigsidan när man skapar en massa klasser och saknar deltagare att fylla dom med.

En bandag med transpondertidtagning ger samma resultat för förarana eftersom deras prestationer blir svåra jämföra med så stor variation i hojmatrial

Den enda stora elit klassen är sst 600. Förövrigt är det mest olika ''rookieklasser''
 
I fallet Jesper, där borde förbundet (SVEMO) hjälpt till med stöd för en sst 600 satsning. Jesper är i rätt ålder för att skörda framgångar både nationellt och internationellt i framtiden. Missar vi 16-18 år s perioden då blir det svårt att nå toppen tyvärr.
 
såg ut som ni hade riktigt kul där ute idag! :tummenupp

till nästa sommar kanske det blir till att kitta Lill-jingis i bankostym igen! (sist måste ha vart nångång på 90-talet av tidigare ägare :tungan
 
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
 
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
Hej Jesper, först och främst är det viktigt att unga talanger håller kvar vid sitt intresse och inte tappar sugen när verklighetens krassa realiteter med kostnader och insatser möter dem, det är vi nog alla överens om.

Med utgångspunkt från det Du själv skriver ovan så är det ju upprätthållande av rejstempo med en begränsad budget som är målet med denna säsong? Är då det bästa valet att välja Speedster Cup, där Du inte har någon egentlig konkurrens, kan vinna med en gäspning och sanningen att säga inte ens behöver anstränga eller utmana Dig själv? För Ditt CV:s skull kan knappast vinst i Speedster (="instegs"-klass till Rookie, om man ska vara snäll) vara bättre än mid-pack runner i SM-klass?

Jag tänker så här, och för säkerhets skull utan att ta någon som helst hänsyn till ev sponsring:
- Du är ett par sekunder från mitten-nedre skiktet av SS600 redan på ER6:an.
- En std 600 - ny eller något begagnad - alternativt en ett par år beggad SS-räser kostar inte mycket mer än en ER6.
- Sko Din 600 med R10-däck och kasta Dig in i Superstock, träna på beggat och kosta på Dig nya sulor till rejsen.

Visst kommer det att käka lite mer däck och visst kommer kostnaderna att öka något, men Din racecraft och känsla för strategi borde bibehållas och utvecklas så mycket mer i en omgivning med konkurrens av andra förare. Förvisso på bättre material, men det innebär att Du får krama ur varje uns av prestanda ur Ditt ekipage för att göra Dig gällande och därmed vara mer värdefullt än några plastpokaler i konkurrens med ett gäng glada motionärer?

Det borde väl vara mer utvecklande? Å andra sidan har Du säkert funderat i dessa banor själv och kanske är ovanstående koncept för dyrt? Det vore ändå intressant att höra hur Du själv tänkt i f t en "budgetkörning" i SS600 :)
 
Last edited:
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
Även om det i grund och botten är helt fel att en talangfull förare som du kör Speedster så är det rätt på ett sätt då du visar alla att det går alldeles utmärkt att köra fort på relativt billigt material, jag menar, en Er-6:a, den andas ju inte speciellt mycket racing men det funkar ändå om man har kunskapen.

Sen fattar jag inte riktigt det där med rejsbudgeten, du kör väl European Junior Cup? Det kostar väl en rejäl slant (läste 400' i din tråd om EJC)? Skulle du egentligen vilja dubbla och köra två serier, en nationellt och en internationellt?
 
Tack för en rolig racedag. Grymt imponerad hur Jesper kör med sin ER-6. Grattis till er som tog pallplatserna.
 
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)

Som svar på däcksfrågan vad vi alla kör så kan jag bidra med att vi i Kawasaki Teamet kör på Bridgestones nya R10 däck, type 4 bak och type 2 fram, med andra ord lite mjukare bak, lite hårdare fram. Fungerar utmärkt om man gillar lite fina sladdar :banana
Du gör inget fel. Möjligen fel på reglementet. Men läs roffes inlägg då jag tycker han har rätt.
 
Jesper är en av oss nu. Och vi lämnar inte tillbaka honom.
 
Anledningen till att jag kör i Speedster Cup (där jag egentligen inte hör hemma) är ENDAST på grund utav budgeten. Att ha material som hänger med i sst600 kostar pengar, och det saknar vi teamet så enkelt är det tyvärr. Därför gör vi det bästa av situationen och håller oss körandes så mycket som går, bla genom att delta i Er-6 cuppen som vi för tillfället bara är 2st som kör i vilket är lite tråkigt. Sen kan jag förstå er som tycker att det är dåligt att jag som elitförare kommer och kör i en sådan motionärsklass, men ser ni någon bättre lösning på hur jag kan hålla racetempot uppe så få ni mer än gärna hojta till :)


Du hör hemma på banan. PuNgT...

Är det Er6-cup som är alternativet... Så må det vara så...
Jag hade ju hellre sett dig på en 6oo, men den tiden kommer.
 
Hur tänker ni andra när det gäller upptorkande/fuktig bana och däck? Köra på torrdäcken? Regndäck kräver väl rejält blöt bana, eller?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top