Motionärsklass i roadracing!

Tror många gör det märkvärdigare än vad det är,

Det som svemo kräver av hojen är ju för att göra det säkrare/tryggare för oss alla ute på banan,
Hur roligt är det om framförvarande hoj tappar ut hela innanmätet på asfalten framför dig när du ska bromsa från 240-70 kan vara ganska gött att framförvarande då har en hel båt som tar upp 95% av sörjan,

Tror att det på 50% av dom körningarna jag var på ifjol så hade vi någon/några som tömde ur hela innanmätet i idealspår på banan, Jätte roligt för oss övriga deltagare att träna sådana dagar :gnissla

Hur kul är det att inte ha bromsar vid samma inbromsning? Jo det var en dansk som prövade ifjol in i Mjölby på Mantorp. Dom fick hämta både han och cykeln långt ut på åkern. Kan vara värt att najja då.


Med det sagt så är ju inte Svemos regler gällande motorcykeln något tokigt påhitt för att djävlas med oss förare utan ett nödvändigt ont för att minimera olyckor och följderna av dessa.
 
Hade det varit så enkelt hade jag med testat nåt race ;) men läser man reglerna är det ju långt ifrån så

Köp en gammal rookie-hoj för 20 balubas, släng på grön folie på kåporna samt siffror (du kan välja vilka själv) på det.
Klart!

Annars säljer Kawa tydligen ett färdigt racekit till ER6an för 8k. Egen klass med rättvis kamp också (klass i klassen).
 
Ska det behöva vara så dyrt att modda enligt reglerna naja, båt, hajfena och uppsamlingskärl borde ju inte bli så saftigt eller :va

fotpinnar, växelspak, bromspedal, helsvetsat avgassystem, etc etc etc, minns inte ens allt kollar på film nu men läser du posterna ovan e det en jävla massa som måste ändras. Dessutom ska det ju enligt speedsterreglerna vara homologiserade grejer så då går dte inte direkt ebay'a.
 
Köp en gammal rookie-hoj för 20 balubas, släng på grön folie på kåporna samt siffror (du kan välja vilka själv) på det.
Klart!

Annars säljer Kawa tydligen ett färdigt racekit till ER6an för 8k. Egen klass med rättvis kamp också (klass i klassen).

vart hittar du en gammal rejshoj för 20 bagis som är "original homologiserad mc" ?

edit: och även 20k e ganska hög startavgift jämfört med att köra bandagar, som sagt 2 sesonger får offras
 
Last edited:
Hade det varit så enkelt hade jag med testat nåt race ;) men läser man reglerna är det ju långt ifrån så

Vad menar du:va:va 35 hk på bakhjulet och en hoj för nordiska marknaden. Vad är det som är svårt?

Du har ju 2 hojar som kvalar in i reglementet, vad är det du funderar över?
 
Last edited:
vart hittar du en gammal rejshoj för 20 bagis som är "original homologiserad mc" ?

edit: och även 20k e ganska hög startavgift jämfört med att köra bandagar, som sagt 2 sesonger får offras

Har varit ett par uppe för de priserna i vinter på blocket. Visst, inga moderna grejjor, och med gott om rejspatina...

Fast, tanken med serien var väl att man skulle kunna köra det med sin vanliga gathoj, med ett par extra småsaker som najningar och skruva av backspeglar och regskylt.
 
vart hittar du en gammal rejshoj för 20 bagis som är "original homologiserad mc" ?

edit: och även 20k e ganska hög startavgift jämfört med att köra bandagar, som sagt 2 sesonger får offras

Jag tror att du har fått allt om bakfoten. Homologiserad MC betyder INTE att cykeln måste vara helt original. Även Superbike VM har krav på homologiserade hojar, dom är väldigt långt från original.

Ang 20k i startavgift, är det så att du springer runt på bandagarna nu? Självklart måste man ha en hoj att köra med.
 
Vad menar du:va:va 35 hk på bakhjulet och en hoj för nordiska marknaden. Vad är det som är svårt?

Du har ju 2 hojar som kvalar in i reglementet, vad är det du funderar över?

Är ju precis så jag tycker det borde vara ;) har 636'an här i vardagsrumemt bakom mig och ser direkt att avgassystemet är i 3 delar, inte 1 del som svemo kräver, fotpinanrna är defenitivt för små, bakkåpan är 45cm bred orginal, så på fitthåret att den godkänns.
Läste igenom posterna igår och var som sagt en jävla massa det fastnar på, utöver då kedjeskydd najning och bål

Jag tror att du har fått allt om bakfoten. Homologiserad MC betyder INTE att cykeln måste vara helt original. Även Superbike VM har krav på homologiserade hojar, dom är väldigt långt från original.

Ang 20k i startavgift, är det så att du springer runt på bandagarna nu? Självklart måste man ha en hoj att köra med.

kanske inte orginal men homologiserade grejer, typ KTM powerparts och liknande dyrsaker. sen står det ju faktiskt orginal i svemotexten "Allt annat skall vara som original homologiserad mc."

Nej jag springer inte runt nu, men behöver jag ännu en hoj för att få vara med är det 20k. Köra med nån av de jag har är det nästan samma summa i delar om man kör på köpegrejer, fixar man en del själv kanske man komemr undan med hälften
 
Varför har alla sin egen uppfattning av vad som gäller? Är det nån som VET vad som gäller för Speedster cup? Hur många orginalhojar har ett "helt" avgassystem? Kan man inte köra med vilka fotpinnar och styre man vill och vadå bakkåpan är 45 cm bred??? Fattar noll :confused:
 
Är ju precis så jag tycker det borde vara ;) har 636'an här i vardagsrumemt bakom mig och ser direkt att avgassystemet är i 3 delar, inte 1 del som svemo kräver, fotpinanrna är defenitivt för små, bakkåpan är 45cm bred orginal, så på fitthåret att den godkänns.
Läste igenom posterna igår och var som sagt en jävla massa det fastnar på, utöver då kedjeskydd najning och bål

Om du hade läst helaparagrafen så är ditt avgassystem korrekt

3.1.10Avgasrör
Avgasrör får skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakre punkt,
så kallad bruten siluett, dock måste alla ingående detaljer ordnas på ett säkerhetsmässigt betryggande sätt. Avgasrör ska vara tillverkat i ett stycke. Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel. Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.
Avgasrör ska vara tillverkat i ett stycke. Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel.
Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.

Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel.
Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.

Din ljuddämpare är löstagbar, ja
Men den sitter väl betryggande fast ändå, tycker du inte det?
Den går väl igenom svensk bilprovning t.ex. ?

Sista biten speveficerar att inte endast skruva fast avgassystemet är godkänt, den måste sitta med gummi någonstans med.
Likaså kan man inte fästa avgassystem mex endast gummi heller, måste varabultat också
Betryggande fastsatt helt enkelt
 
Om du hade läst helaparagrafen så är ditt avgassystem korrekt



Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel.
Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.

Din ljuddämpare är löstagbar, ja
Men den sitter väl betryggande fast ändå, tycker du inte det?
Den går väl igenom svensk bilprovning t.ex. ?

Sista biten speveficerar att inte endast skruva fast avgassystemet är godkänt, den måste sitta med gummi någonstans med.
Likaså kan man inte fästa avgassystem mex endast gummi heller, måste varabultat också
Betryggande fastsatt helt enkelt

om du läst min post ser du att jag skriver mitt avgassystem är i 3 delar. Grenrör från cylindrarna in till katten, sen skarv bakom katten och ett mellanrör upp under sätet, sen en skarv till och ett rör med xupventil in i ljuddämparen.

Tycker det är alldeles för många och onödiga regler för nånting som ska vara en motionärsklass. Såg nu också att man måste ha minst 2.5mm mönster, mätte mitt helt nya sportmax som sitter på coh är 3.5mm djupt mönster på skuldran, får altså rugga av 1mm på nya däck sen måste man byta... ännu en helt onödig kostsam regel
 
Varför har alla sin egen uppfattning av vad som gäller? Är det nån som VET vad som gäller för Speedster cup? Hur många orginalhojar har ett "helt" avgassystem? Kan man inte köra med vilka fotpinnar och styre man vill och vadå bakkåpan är 45 cm bred??? Fattar noll :confused:

Fotstöd och reglage
Fotpinnar ska ha en diameter av minst 16 mm. Ytterändarna ska vara halvsfäriska med en radie av minst 8 mm. Fotpinnar kan vara av återfjädrande konstruktion. Fast monterade fotpinnar ska vara utrustade med en ändplugg av plast, aluminium eller liknande material.

mina orginalfotpinnar har 6mm diameter längt ut, altså 3mm radie, långt från godkända 8mm.

3.1.7 Strömlinjeinklädnad
Ingen del av sadel eller detalj bakom sadel får vara bredare än 450 mm. Sadelns ryggstöd får vara maximalt 150mm högt över sadelns sittyta

min bakkåpa är 450mm bred orginal, ganska exact... så beroende på ebsikningsmannens humör just den dagen är den godkänd/icke godkänd

Var de 2 bitarna jag systade på, men som sagt, en hel bibel med regler
 
Kopierar mitt eget inlägg då jag sitter på telen. . .borde väl räcka på frågan vad som får göras!
Jag klipper och klistrar in Patrik Marklunds svar om vad som gäller för hojen i speedster cup. :)

Patrik Marklund sitter på svemo i RR-sektionen för den som inte vet, tänkte bara förtydliga detta.

"Rent allmänt får det mesta bytas. Om man läser i reglementen så är det lätt att bli förvirrad. För Speedster gäller det generella reglementet för en RR-hoj plus de få tillägg som står i klassens specialreglemente. Eftersom inga direkta begränsningar finns för klassen så får man byta i stort sett allt, styre, fotpinnar, avgassystem, gaffel, bakstötdämpare, bromsar etc."
 
mina orginalfotpinnar har 6mm diameter längt ut, altså 3mm radie, långt från godkända 8mm.



min bakkåpa är 450mm bred orginal, ganska exact... så beroende på ebsikningsmannens humör just den dagen är den godkänd/icke godkänd

Var de 2 bitarna jag systade på, men som sagt, en hel bibel med regler

Men vad du bara ser problem!

Det är en amatörklass, korpen. Jag tror inte en enda jävel bryr sig om din bakkåpa är 46 cm bred. Så länge du inte har ett jäkla hyreshus till bakkåpa.

Najja det som behövs, fixa uppsamlingskärl och kör bara...
 
Men vad du bara ser problem!

Det är en amatörklass, korpen. Jag tror inte en enda jävel bryr sig om din bakkåpa är 46 cm bred. Så länge du inte har ett jäkla hyreshus till bakkåpa.

Najja det som behövs, fixa uppsamlingskärl och kör bara...

Är inte mitt syfte att bara klaga på serien, utan att få svemo att tänka till lite och göra det enkelt. Eftersom reglementet för 2014 inte är klart ännu kan de ju fortfarande ändra saker.
Precis som du säger så bryr sig troligen ingen, ända tills nåt händer och man köper en äcklig varmkorv och säger "fyfan denhär varmkorven var det svinigaste jag ätit" och så råkar korvgubben vara polare med en kille från svemo, och vipps så är din bakkåpa 1cm för bred och du får packa och åka hem igen 4 papp fattigare.

Bättre om det då är färre regler och man enkelt kan följa dem
 
Last edited:
Är inte mitt syfte att bara klaga på serien, utan att få svemo att tänka till lite och göra det enkelt. Eftersom reglementet för 2014 inte är klart ännu kan de ju fortfarande ändra saker.
Precis som du säger så bryr sig troligen ingen, ända tills nåt händer och man köper en äcklig varmkorv och säger "fyfan denhär varmkorven var det svinigaste jag ätit" och så råkar korvgubben vara polare med en kille från svemo, och vipps så är din bakkåpa 1cm för bred och du får packa och åka hem igen 4 papp fattigare.

Bättre om det då är färre regler och man enkelt kan följa dem

Med en schysst attityd kommer man väldigt långt i en RR depå.

Har kraschat ett par ggr och fått hjälp på stående fot med mek/delar och ihoptejpning av cykel så man kunde vara ute redan nästa pass igen.

Samma sak har jag gjort för mina depå grannar, Lånat ut fotpinnar,oljefilter,olja verktyg hjälpt till att meka/skruva för att få ut depågrannen på banan till nästa pass.

Men är man bara bitter och sur så kan man inte vänta sig att något kommer att bry sig.

Kan garantera dig att om cykeln din inte går igenom besiktningen och du med en schysst ton frågar dig runt lite väldigt snart har 4-5 rutinerade RR killar runt dig som guidar dig igenom vad som behövs göras för att få igenom cykeln.
 
Med en schysst attityd kommer man väldigt långt i en RR depå.

Har kraschat ett par ggr och fått hjälp på stående fot med mek/delar och ihoptejpning av cykel så man kunde vara ute redan nästa pass igen.

Att crasha en hoj och få hjälp är en sak.

Att strunta i att bygga en hoj enligt reglementet och räkna med att folk i depån fixar det åt dig är enligt mig något helt annat, och låter inte alls som en bra ide. Men visst kan man väl göra så också :va
 
Att crasha en hoj och få hjälp är en sak.

Att strunta i att bygga en hoj enligt reglementet och räkna med att folk i depån fixar det år dig är enligt mig något helt annat, och låter inte alls som en bra ide. Men visst kan man väl göra så också :va

Eller så försöker man öka på sin läsförståelse och tar till sig av vad folk skriver :huvet
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top