Motionärsklass i roadracing!

Om man tycker att det är tråkigt att köra med gatdäck, det vill säga att man redan är så skicklig att man kan dra verklig nytta av skillnaden mellan slicks och ett bättre gatdäck, då har man nog mer glädje av att köra Rookieklasserna.

Inte tråkigt med gatdäck, finns ju som sagt DOT däck som är lika bra som de värsta race-slicksen, bara dyrt med gatdäck jämfört med att plocka begagnade slicks från rookieåkarna. Så man håller inte nere tempot på något vis med gatdäck, man gör det bara dyrare att köra.

Så jag tror att detta är början på något som kan bli bra för hela roadracing-sverige. Man ska nog inte underskatta styrka i "Svenssonracing", titta bara på hur vanvettigt populärt folkrace är. Kan vi få in samma bonniga glädje som folkracedårarna har i motorcykelracingen kommer framtiden att se aningen ljusare ut.

Där sa du nåt! en folkraceklass hade varit skitball, alla hojar till salu för 20 000 efter varje racehelg? hade varit skitkul hade jag defenitivt velat vara med på! Kan man ju få sätta på vilka fjädrar och grejer man vill bara att man riskerar bli av med hojen om den blir för bra ;)
 
så har jag tolkat det, "ride what you got"! Original eller special, bara säkerhetsgrejer som najning etc är på plats och däcken är mönstrade typ..

Men jag har å amdra sodan inte läst reglementet.


Skall vara en omodifierad hoj som finns eller funnits tillgänglig i handeln för vem som helst att köpa. Godkända modifikationer fanns ej specade i reglementet, bara en hänvisning till att det skulle finnas undantag specade "längre ner" i reglementet men informationen saknas.

Min 12 år gamla förgasar-r1:a har garanterat något fuffens på sig / i sig som inte är original.

Förbud mot slicks känns lite onödigt, blir en extra kostnad att skaffa en uppsättning mönstrat gummi om man annars kör bandagar på slicks vilket jag tror att många som ligger inom målgruppen för speedster cup ägnar sig åt.
 
Skall vara en omodifierad hoj som finns eller funnits tillgänglig i handeln för vem som helst att köpa. Godkända modifikationer fanns ej specade i reglementet, bara en hänvisning till att det skulle finnas undantag specade "längre ner" i reglementet men informationen saknas.

Min 12 år gamla förgasar-r1:a har garanterat något fuffens på sig / i sig som inte är original.

Förbud mot slicks känns lite onödigt, blir en extra kostnad att skaffa en uppsättning mönstrat gummi om man annars kör bandagar på slicks vilket jag tror att många som ligger inom målgruppen för speedster cup ägnar sig åt.

Håller med, däck saknar i princip helt betydelse i det tempo som är aktuellt inom klassen, varför då inte släppa det helt för att göra det enkelt att kunna köra på det som råkar sitta på, eller köpa av den man nu känner i nån högre klass.

Vilka moddar som blir ok återstår ju att se. Men de flesta gathojar är ju moddade mer eller mindre hårt, och köper man gamla racehojar sitter ju oftast en hel del godis på. Är ledordet "enkelhet" så borde det också vara i princip helt fritt så länge ljudnivå och säkerhet är OK.

Igen, om Nils Nilsson kör med turbo kommer inte hjälpa honom givet nivån och tempot klassen siktar på att hålla. Och "lika villkor" är ju kört redan när man släpper R1:or och ER6or i samma klass, men det är ju heller inte målet. Och IGEN, en pilot med ordning på sitt tjitt steker R1or med en ER6a utan vidare.

Enda risken är väl att man blandar riktiga duktga förare på långsamma hojar med riktiga noobs på rymdraketer.
 
Tycker det låter kul. Har en lite äldre hoj (RSV mille-01) och jag känner mig för långsam för Rookie 1000. Detta borde passa att prova på racing i. Hoppas hojen faller inom reglementet bara....Morris MC har många bra synpunkter i sitt tidigare inlägg.
 
och sen står det inget nedanför? borde innerbära att den måste vara helt i orginalskick? :va får man inte ens ha miniblinkers :gnissla

Underrubriken till det dokumentet säger:
"ur SR Roadracing 2014-2015)"
Detta är alltså bara ett par sidor tagna ur SR.

D.v.s, det är bara om man läser SR i sin helhet som man får veta vad som står nedanför / vilka ändringar som är tillåtna.
 
Underrubriken till det dokumentet säger:
"ur SR Roadracing 2014-2015)"
Detta är alltså bara ett par sidor tagna ur SR.

D.v.s, det är bara om man läser SR i sin helhet som man får veta vad som står nedanför / vilka ändringar som är tillåtna.

jo såg det, men den finns inte ;) finns bara en som heter 2013-2014 och där under paragraf 9.2 står reglementet för BOTT, inte för speedster...
 
Jag klipper och klistrar in Patrik Marklunds svar om vad som gäller för hojen i speedster cup. :)

Patrik Marklund sitter på svemo i RR-sektionen för den som inte vet, tänkte bara förtydliga detta.

"Rent allmänt får det mesta bytas. Om man läser i reglementen så är det lätt att bli förvirrad. För Speedster gäller det generella reglementet för en RR-hoj plus de få tillägg som står i klassens specialreglemente. Eftersom inga direkta begränsningar finns för klassen så får man byta i stort sett allt, styre, fotpinnar, avgassystem, gaffel, bakstötdämpare, bromsar etc."
 
Last edited:
Ni som kommit så långt i era funderingar att vara med i Speedster Cup att ni varit inne i TA.SVEMO.se och bokat fast startnummer - kan ni vara vänliga och skicka er epostadress i ett PM till mig?

Håller på att administrera igång lite hyss för Speedster Cup-förare (läs förarpresentationer och allmän info. Samt nöjespreferenser efter race.)

/morris
 
Kommer man kunna köra speedster cup på sviestad sm? Nog dags att göra en beställning på ett par, tre ER6:or i så fall.
 
Kommer man kunna köra speedster cup på sviestad sm? Nog dags att göra en beställning på ett par, tre ER6:or i så fall.

Vilken tur att jag redan har en färdigkittad blå ER-6n! Redo med klibbor från ett proffs och en buckla i tanken.
Nej, du får inte köpa tillbaka den... :7peta
 
Man ska ju ha Seniorlicens för att delta i SC. Jag har Baslicens. Enligt reglementet kan man lösa tillfällig Seniorlicens. Någon som vet hur det går till och vad det kostar per gång?
 
Minst 35 hk på bakhjulet..
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_8293/cf_44/Reglemente_Speedster_Cup.PDF

Här finns hojen.
Svemo:
9.2.1
MotorcykelKlassen är öppen för samtliga motorcyklar som uppfyller nedanstående villkor:Kubik/antal cylindrar inom 299-1200cc 1-2 cyl. fyrtakt, 299-1000cc 3-4 cyl. fyrtakt, 200-1000cc tvåtakt
Mineffekt på bakhjul 35 hk

I klassen tillåts endast serieproducerade MC som saluförs eller saluförts i
Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland som går att köpa via återförsäljare
eller importör samt är tillgänglig för allmänheten. Alla ändringar utöver nedan
nämnda är ej tillåt
et. Allt annat skall vara som original homologiserad mc.
 
Last edited:
Man ska ju ha Seniorlicens för att delta i SC. Jag har Baslicens. Enligt reglementet kan man lösa tillfällig Seniorlicens. Någon som vet hur det går till och vad det kostar per gång?

Kan du köpa och skriva ut från ta.svemo eller så köper du den på banan vid inskrivningen. Har inte koll på vad den kostar nu, 2011 när jag sist handlade så var det 400/racehelg.
 
Dum fråga, men finns det någon motionärsklass för upp till 35hk? Det kanske skulle vara en kul klass, bara massa kawa 250/300 och cbr250 som är relativt billig. För de riktiga nybörjarna (läs mig), då borde väl kostnaderna även sjunka avsevärt.
 
Last edited:
Dum fråga, men finns det någon motionärsklass för upp till 35hk? Det kanske skulle vara en kul klass, bara massa kawa 250/300 och cbr250 som är relativt billig. För de riktiga nybörjarna (läs mig), då borde väl kostnaderna även sjunka avsevärt.

Motsvarande Junior CUP fast för för dom som är äldre än 20?
 
Det jag känner är att man inte kan lita på att klassen fortsätter, inte kul att bygga en hoj för att köra några få tävlingar. Er6 klassen är ju en jäkligt bra och vacker tanke, hoppas den funkar och att det kan komma ut lite begagnande hojar på sikt.
Det gör ju det enklare för nybörjare att komma in med, kunna köpa en begagnad race er6a

Nu vet inte jag men 250sp kördes väl under några år och det blev ett litet utbud av begagnade hojar efter några säsonger??


Massa nya klasser som kommer och går gynnar nog ingen.
 
Ni som kommit så långt i era funderingar att vara med i Speedster Cup att ni varit inne i TA.SVEMO.se och bokat fast startnummer - kan ni vara vänliga och skicka er epostadress i ett PM till mig?

Håller på att administrera igång lite hyss för Speedster Cup-förare (läs förarpresentationer och allmän info. Samt nöjespreferenser efter race.)

/morris

Du som verkar ha koll kan du informera mig om jag får delta med en 600rr med kit-ecu+härva osv?
 
Skall vara en omodifierad hoj som finns eller funnits tillgänglig i handeln för vem som helst att köpa. Godkända modifikationer fanns ej specade i reglementet, bara en hänvisning till att det skulle finnas undantag specade "längre ner" i reglementet men informationen saknas.

Min 12 år gamla förgasar-r1:a har garanterat något fuffens på sig / i sig som inte är original.

Förbud mot slicks känns lite onödigt, blir en extra kostnad att skaffa en uppsättning mönstrat gummi om man annars kör bandagar på slicks vilket jag tror att många som ligger inom målgruppen för speedster cup ägnar sig åt.
Fast om man tillåter slicks så måste man även införa regndäck, då måste alla köpa en uppsättning fälgar till. Med kvalitén på dagens rejsiga gatdäck kan man klara allt som är syftet med en "korpserie", både körning i vått och torrt.

Blir bara svårt att vinna serien om man är duktig då det är helt tvunget att det tvångsuppklassas till R600 och R1000 om förare som är alldeles för snabba ställer upp och vinner rejs. Du lär då max kunna vinna en eller två tävlingar innan du skickas upp. Undrar om kriteriet för uppklassning blir nån %-regel på sistagubben i R1000 eller R600.

För att jämföra med korpfotboll, du får inte vara aktiv i seriespel och därmed inneha licens, när du ställer upp i korpen.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top