Motard!!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Om att välja!!

Så.. Idag har jag talat med en (mycket) erfaren cross/enduro/motard förare som säger följande om att köpa motard för gata och "enstaka" race..

KTM: Köp hellre en 660 än en 625 om du orkar kicka, trevligare motor/effekt.. 525an är en killer!

Husaberg 650: Skön effekt men huka dig för alla trasiga delar som flyger lågt!

Husqvarna: Andrahands-värde som en använd kondom!

Kommentarer??

Last edited:
utifrån det han skrev där så varför inte köpa en begagnad husqvarna?. :confused:
Annars utifrån information jag fått fram på forumet så verkar det som att de flästa husaberg fungerar problemfritt sålänge man håller på service intervallerna vilket är en självklarhet.

Glöm inte Honda XR650R. En dräpare av kaliber enligt rukten.
Den kräver dock ofta service (den också!). Ventiljustering vart 100:e mil typ. :död Men det går nog snabbt när man lärt sig justera skiten.

foto10158-2.jpg

wannagofast skrev:
Så.. Idag har jag talat med en (mycket) erfaren cross/enduro/motard förare som säger följande om att köpa motard..

KTM: Köp hellre en 660 än en 625 om du orkar kicka, trevligare motor/effekt.. 525an är en killer!

Kommentarer??

Beror på hur man skall använda den också,rent nöjesåka på helgen eller mer daglig användning.

Zee skrev:
Den kräver dock ofta service (den också!). Ventiljustering vart 100:e mil typ. :död Men det går nog snabbt när man lärt sig justera skiten.

Min personliga uppfattning efter att ha kört bägge så är 660 vassare än en XR650R
100 mils intervallerna,stämmer det ?

wannagofast skrev:
Så.. Idag har jag talat med en (mycket) erfaren cross/enduro/motard förare som säger följande om att köpa motard för gata och enstaka race..

Kommentarer??

Som sagt det beror på vad du skall ha den till....väldig skillnad på en 660/625 och en 525:a. Kom till knutstorp på lördag och bilda dig en egen uppfattning där kommer det mesta att finnas.

Mvh,
Leif

sidecar skrev:
Som sagt det beror på vad du skall ha den till....väldig skillnad på en 660/625 och en 525:a. Kom till knutstorp på lördag och bilda dig en egen uppfattning där kommer det mesta att finnas.

Mvh,
Leif
Jepp.. Jag har bokat lördagen.. Ska bli trevligt att se polarna och övriga såklart!!

bara en fråga ang din polare.. vad kör han för något själv?. Man talar ju alltid för det man använder. Ifs är det ganska logiskt iom att man alltid väljer det som ÄR bäst :rolleyes:

Långa farbron skrev:
100 mils intervallerna,stämmer det ?

Vet inte vad instr-boken säger men jag tycks mig komma ihåg att jag ganska nyligen lästa en rekommendation att man skulla kolla ventilspelat ofta som fan på just XR650R.

Och Husa 650FE ligger inte långt bort från den bilden heller vad jag förstått.

philsson skrev:
bara en fråga ang din polare.. vad kör han för något själv?. Man talar ju alltid för det man använder. Ifs är det ganska logiskt iom att man alltid väljer det som ÄR bäst :rolleyes:
Mina vänner kör 525, 510(hq), tt600, K4, vz800, blackbird.. osv.. Men för mig står valet mellan 660 (ktm) och 650 (husa)!!
Enkelhet vs HP!!!!

wannagofast skrev:
Mina vänner kör 525, 510(hq), tt600, K4, vz800, blackbird.. osv.. Men för mig står valet mellan 660 (ktm) och 650 (husa)!!
Enkelhet vs HP!!!!
jag hade nog valt KTMen faktiskt.. en 660 eller liknande. :tummenupp men effekt är kul, sen om det är värt de extra hk för all service de får var och en avgöra.

wannagofast skrev:
Ehh.. Nej, men jag har en Renault!!

Vad jag menar är att man får räkna med lite extra service på alla typer av motarder jämfört med landsvägshojar ,oftast inget större iofs.

Man får räkna med tappade nummerplåtar,blinkers,skruvar,bakspeglar,kablar som lossnar,lampor som skakar loss osv det är lite mer basic/brutalt.

Själv har jag lyckats med:

En bakram
2 nummerplåtar
2 blinkers
ca 5 skruv
lös hastighetsmätare
löst slipon
backspeglar som lossnat

Last edited:
Långa farbron skrev:
Vad jag menar är att man får räkna med lite extra service på alla typer av motarder jämfört med landsvägshojar ,oftast inget större iofs.

Man får räkna med tappade nummerplåtar,blinkers,skruvar,bakspeglar,kablar som lossnar,lampor som skakar loss osv det är lite mer basic/brutalt.
Haha.. Ja, men det låter faktiskt lite som min Renault!!

Långa farbron skrev:
V

Det låter som ett liv jag gärna vill leva! :tummenupp

<-----Kolla in min nya avatar-text. :yoparty

Långa farbron skrev:
Själv har jag lyckats med:
ad jag menar är att man får räkna med lite extra service på alla typer
En bakram
2 nummerplåtar
2 blinkers
ca 5 skruv
lös hastighetsmätare
löst slipon
backspeglar som lossnat

Vad tror du om lite loc-tite? :tummenupp

Zee skrev:

foto10158-2.jpg

fel av dig. xr är en slitvarg som aldrig (i princip) går sönder.
100mila service gäller för den som vill ha hondas megagaranti. Enligt servicemanualen är det 500mils ventiljustering eller nåt sånt... och olja efter ca 250.

det är nog en av dom motarder som behöver minst service. dock lite tyngre och slöare än tex ktm i samma klass (tänker på 660). Långt ifrån lika smidig och rapp som en husa.
Vibrerar mindre än de flesta andra motarder.

psykomotard skrev:
fel av dig. xr är en slitvarg som aldrig (i princip) går sönder.
100mila service gäller för den som vill ha hondas megagaranti. Enligt servicemanualen är det 500mils ventiljustering eller nåt sånt... och olja efter ca 250.

det är nog en av dom motarder som behöver minst service. dock lite tyngre och slöare än tex ktm i samma klass (tänker på 660). Långt ifrån lika smidig och rapp som en husa.
Vibrerar mindre än de flesta andra motarder.

Kanske fel av mig, det var bara ngt jag läst här på forumet tror jag. Ngn kanske tyckte att man borde kolla ventilspel vart 100:e mil. Därmed inte sagt att man måste justera varje gång. Nåväl.

Det verkar iaf som XR650R kan vara en bra ingångsmodell för en 1:a gångs supermotardåkare (mig)?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT