Moppe mytoman ?

• Thread starter Thread starter Alm
  • Start date Start date
Nu säljer jag min värsting en yamaha aerox replica av årsmodell 05-
Detta är inget för nybörjare utan bara erfarna piloter som kan köra

Setup: gilera runner 180 cc motor med 42 mm kartförgasare, cylindern borrad samt honad. Effektröret är ett Djour twin pipe som är speciall byggt av nacka psykeltrim.

Prestande :
0-100 på 2.6 sekunder
Toppfart 205km/h
på 402 m tid = 6.2 sekunder

Alla onödiga kåpor dekaler samt damm är borttaget samt är den sänkt extremt för att det inte ska vara luftmotstånd och att den ska väga lite. Scooter master championship 2004 i Grekland vann jag första priset med den.

En extremt värsing maskin med helt andra ORD HELT ENKELT!!!!

Pris 52 000 kr går ej att diskuteras!!

OBS OBS!!! Påkostad minst 50 000 kr!!!!!

180cc motor så toppfarten är kanske inte helt omöjlig, men jag tvivlar lite på accelerationen 0-100 :rolleyes:

0-100 är det jag har svårast att tro. Hur mkt gör en 1000 cc maskin 0-100 på ?

0-100km/h på under 2,8sek är enligt den fysik jag kan omöjligt om han inte kör med lim på däcken eller dylikt. :mattias

efterssom den ska in på mässa så är det väl ganska äkta det han skriver. Men men aningen överdrivna siffror kanske?

"Prestande :
0-100 på 2.6 sekunder
Toppfart 205km/h
på 402 m tid = 6.2 sekunder"

:rofl

6.2 sekunder, då kan han rejsa med de stora gossarna i sverige idag då :D

Om vi säger så här, inte ens hälften så dåliga siffror som de angivna skulle vara nära verkligheten. Nåja, toppfart runt 100 är iofs inga problem. Att ni ens funderar över om det är trovärdigt eller ej :huvet

Det enda som möjligtvis skulle kunna stämma är toppfarten. 200 knyck skall man nog kunna skrämma upp en 180cc i med rätt utväxling.
Men accelerationssiffrorna, glöm det ponken. :7peta

Frågan är om aerodynamiken tillåter de farterna.. säg att han kan få upp den i max 40-50hk tror inte de räcker på långa vägar!

haha.. han gör 0-36meter på 2,6 sec.. sen gör han 36-402 meter på 3,6 sec med en toppfart på 205!!! Hahahahahahahahhaha :lol :lol :lol :rofl :hihi

Last edited:
Alm skrev:

Har själv kört en gilera runner 180cc, jag kan säga att det är helt livsfarlig.
Tanken att ens trimma den motorn är helt crazy, men att få den att gå i 205km/h och ha ett sånt bra axx det går nog inte om han inte har hittat en underbar utväxling.

Orginal så gör en gilera 180cc: 145km/h och 0-100 gör den på ungefär 5.5 sec.

Dropkick skrev:
Har själv kört en gilera runner 180cc, jag kan säga att det är helt livsfarlig.
Tanken att ens trimma den motorn är helt crazy, men att få den att gå i 205km/h och ha ett sånt bra axx det går nog inte om han inte har hittat en underbar utväxling.

Orginal så gör en gilera 180cc: 145km/h och 0-100 gör den på ungefär 5.5 sec.

Hur hög är effekten och vikten?

Har man verkligen nåt att jämföra med om man menar att en 180cc hoj är crazy och livsfarligt snabb? :lol
0-402 meter på 6.2 sek är sensationellt om vi säger så, då bränner han rena draghojar på strippen.

Kollade lite en sån Gilera 180cc tycks ha 19hk, och farligheten måste isf bero på att den är en moped i övrigt.
Jag säger då det 19hk och scoter då kör man 145 knyck och 0-100 på 5.5 sek, nä kom hit med den så ska vi se om den verkligen gå så.

Last edited:
Vad gäller moppetrim brukar formeln för toppfarten se ut så här:

"Min moppe gjorde iaf MINST 15 Km/h mer än 30 redan som original...(uppe i 45 redan utan trim) + trimmet som lägger till lika många Km/h som skroderaren är gammal (t.ex 40år = 40Km/h) Nu är vi uppe i "ärliga" 85!!
För givetvis visade ju inte DERAS ex av hastighetsmätare fel!

Ovanstående formel gäller 50cc.

Lägger man till kubik, kan bara fantasin sätta gränser för hur fort den kan gå, och inga konstanter är längre möjliga.
Uttalanden som: "Drog en R1:a i accet upp till 80" o.dyl är rätt kul.

Killen som det snackas om i denna tråd KAN ju ha dessa prestanda, men då utan förare! D.v.s i bromsbänk.
200 Km/h är ju kanske inom räckhåll, men utan kåpor?

Accet är omöjligt om föraren väger säg 80 Kg med utr (lätt förare anm.) moppen kanske 30 Kg? inalles 110 Kg.
En GSXR1000 MED förare har ca 1,5 kg att släpa på för varje Hk.
Denna moppe skall alltså ha 73 hästar för att matcha detta!
Tillåt mig småle.

Han har inte över 50 i den.
Och skulle han ha säg 70 kusar, så skulle han matcha polarens 250 rotax, som är tvåcylindrig. Den krämar ur sig 396 Hk/liter! Vilket med samma litereffekt skulle ge denna moppe en effekt av 69,nånting.
Rätt otroligt med tanke på att litereffekten för encylindriga tvåtaktare ligger betydligt längre ner. Min gissning är att maskinen KANSKE lämnar nånstans emellan 36-54 häst. (200-300 Hk/L)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
För givetvis visade ju inte DERAS ex av hastighetsmätare fel!

Ovanstående formel gäller 50cc.
Tyvärr brukar kommentarer om felvisande moppemätare då leda till "men vi mätte upp den med brorsans dieselmerca och de har rättvisande mätare" :rolleyes:

Silwer skrev:
Tyvärr brukar kommentarer om felvisande moppemätare då leda till "men vi mätte upp den med brorsans dieselmerca och de har rättvisande mätare" :rolleyes:

LROF!!!!! *skrattar så tårarna rinner!!! Fy f-n va sant!!!
Särskilt om det sägs med din dialekt Silwer! (Roslagsmål?)
*övertygande!!*

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...