Moppe mytoman ?

• Thread starter Thread starter Alm
  • Start date Start date
"årsmodell -05"

"Scooter master championship 2004 i Grekland vann jag första priset med den."

Hur får han ihop det?

Nedan lite info om Gileran. Verklig fart är tydligen 144 km/h

Men snubbens uppgifter går inte annat än att garva åt :rofl

SPECIFICATIONS
GILERA RUNNER FXR
Motor: Liquid-cooled disc-valve two-stroke single.
Capacity: 175.8cc.
Bore x stroke: 65.6x52mm.
Compression ratio: 9.8:1.
Power: 15.4kW.
Torque: 19Nm.
Induction: Dell’Orto PHVB20.5/VM20 slide carburettor.
Ignition: CDI.
Starting: Electric and kick.
Clutch: Centrifugal automatic.
Transmission: Continuously variable transmission by V-belt.
Suspension: 30mm upside-down cartridge forks at front, hydraulic shock absorber at rear.
Brakes: 220mm disc with twin-piston floating calliper at front, 140mm single leading-shoe drum brake at rear.
Tyres: Front: 120/70-12 tubeless. Rear: 130/70 -12 tubeless.
Wheelbase: 1303mm.
Seat height: 815mm.
Dry weight: 105kg.
Fuel capacity: 9 litres.
Price: R23 995.

Silwer skrev:
0-402 meter på 6.2 sek är sensationellt om vi säger så, då bränner han rena draghojar på strippen.

Hehe, skulle vilja se den moppen! Tänk dig en sån moppe med det fläskiga bakhjul som krävs för att få ner effekten och kunna köra sådana repor!! Äh, han måste ha missat en etta framför. Men även då tycker jag att det är snudd på otroligt. Och sen kan man ju undra varför dragsterhojarna förlänger sina svingar?? :va Kan det ha att göra med att inte få framhjulet i luften och effekten i backen? :rolleyes: Skulle tro att en maskin med den prestandan skulle vara okörbar med tanke på att den är duktigt mycke kortare än en orginalhoj! :lol

Dropkick skrev:
Orginal så gör en gilera 180cc: 145km/h och 0-100 gör den på ungefär 5.5 sec.

Ursäkta att jag småler, men jag tror inte ens på denna siffra. 5.5 0-100 är fort! Typ Porche 911, gammelgixxer. Jag måste bli ifrånkörd själv innan jag tror på detta!

Last edited:
Silwer skrev:
Hur hög är effekten och vikten?

Har man verkligen nåt att jämföra med om man menar att en 180cc hoj är crazy och livsfarligt snabb? :lol
0-402 meter på 6.2 sek är sensationellt om vi säger så, då bränner han rena draghojar på strippen.

Kollade lite en sån Gilera 180cc tycks ha 19hk, och farligheten måste isf bero på att den är en moped i övrigt.
Jag säger då det 19hk och scoter då kör man 145 knyck och 0-100 på 5.5 sek, nä kom hit med den så ska vi se om den verkligen gå så.

Gileran sägs göra 0-100 på 5,5 sek enligt papprena. Jag är inte säker på detta, men flera säger det. Det är ju imponerande ändå.

Men inga 2,6 sekunder här inte :kocko

H4 skrev:
Gileran sägs göra 0-100 på 5,5 sek enligt papprena. Jag är inte säker på detta, men flera säger det. Det är ju imponerande ändå.

Men inga 2,6 sekunder här inte :kocko

Ja, stämmer det så kan det ju vara kul att vara ute och köra jämnt med porcharna på stan!

Kawwa skrev:
Ursäkta att jag småler, men jag tror inte ens på denna siffra. 5.5 0-100 är fort! Typ Porche 911, gammelgixxer. Jag måste bli ifrånkörd själv innan jag tror på detta!

Är din gixxer så slö......... :hihi

Jag har kört en sådan. Den går inte så jävla bra, men det är lätt att köra den. Vrida om för fullt så får man en bra start, den slirar iväg perfekt på kopplingen.

Kanske därför den kör på 5,5 sekunder? Jag tror närmre på 7-8 sekunder.

Silwer skrev:
Tyvärr brukar kommentarer om felvisande moppemätare då leda till "men vi mätte upp den med brorsans dieselmerca och de har rättvisande mätare" :rolleyes:

Haha, jag hörde ett moppefucko

hans moppe gick i någon hastighet (kommer inte ihåg vad han sa exakt) ca 120km/h (något sånt) med effektavgassystem och större förgasare
JA han hade ju mätt upp med farsans bil.

och sen skulle den gå i 170km/h för han skulle köpa 75cc.

Han hittade alltså på en hastighet helt utan grunder och gick och sa den till folk :D

gilera runner 180cc

har själv en gilera runner 180cc

den klarar 145km/h så jag trodde på killen som skriver detta men 0-100 klarar hans nog på 3,2 sek för min klarar de på 5,5sek dom e riktigt snabbt dom går som ett skott har tänkt behålla min pärla så länge nån inte kommer med någon snabbare som tar mig på sträckorna

Har man verkligen nåt att jämföra med om man menar att en 180cc hoj är crazy och livsfarligt snabb? :lol
Eeh, nu tolkade du det väl ändå lite fel?

Han skrev:
"Har själv kört en gilera runner 180cc, jag kan säga att det är helt livsfarlig.
Tanken att ens trimma den motorn är helt crazy, men att få den att gå i 205km/h
... "

Han säger att den förväxta moppen är livsfarlig och att tanken på trimma den så mycket är helt crazy. Fullt förståeligt eftersom att 12"-hjul (eller vad det nu är) ger ett minst sagt nervöst uppträdande på alla små scootrar.

Något som de flesta som har svarat i denna tråd verkar ha missat är att det inte är en Gilera Runner 180 det handlar om. Det är en Yamaha Aerox med en motor från en Gilera Runner 180.

Det är alltså ett ytterst chansartat och amatörmässigt bygge som ska prestera dessa siffror.

Läser man lite mera i beskrivningen av moppen så står det:
"Alla onödiga kåpor dekaler samt damm är borttaget samt är den sänkt extremt för att det inte ska vara luftmotstånd och att den ska väga lite."

:rofl

den klarar 145km/h så jag trodde på killen som skriver detta men 0-100 klarar hans nog på 3,2 sek för min klarar de på 5,5sek dom e riktigt snabbt dom går som ett skott har tänkt behålla min pärla så länge nån inte kommer med någon snabbare som tar mig på sträckorna

Erkänn att det var du som köpte den och nu svider det så jävligt att du måste komma hit och berättiga ditt inköp. :D

5,5 sek, kanske på väg ner från väggen i Sälen.

Jag har personligen kört en gilera runner 180cc, jag skulle väl säga att en rimlig tid 0-100 för den är ungefär kring 7-8 sekunder då jag uppplevde att den inte var vassare än bilen jag körde då som gjorde 0-100 kring 8-9 sekunder enligt fabriksspecifikation...

Nu är det ju inte uppmätta siffror så det kan tyckas vara lika mycket bogus som mytomanens...

men jag kan säga att runner fick bekänna färg och veknade ordentligt efter 80km/h så 145 ärliga med den, tjaae då får man tamejfan pressa den till max!

men visst den var rätt pigg för o va en scooter...men 5.5 sekunder, haha stor chans...

Last edited:

är du full eller? :va

Vad gör ett nyreggat moppefucko på sporthoj.com:confused:

haha 3.2 sek, ja då äre ju bara att steka av alla gixxrar, r1or etc.
Inte många förare som gör 0-100 på 3.2 sek med dom ens.

Prestande :
0-100 på 2.6 sekunder
Toppfart 205km/h
på 402 m tid = 6.2 sekunder

Men vänta nu, 6.2sekunder på 402m är ju snitt på över 230km/h

Haha minns då jag körde moppe, då kappkörde jag med min mt5 mot en aerox som han påstod gick över 120km/h...då min mt5 visade 70km/h så visade hans aerox 120km/h och gick inge snabbare :D
Om killen är seriös så måste han ju vara helt störd, 402m på 6,2sec. :huvet

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!