Moppe mytoman ?

• Thread starter Thread starter Alm
  • Start date Start date
Eftersom jag själv har en scooter med samma motor från Piaggio (fast AC). Och jag vet en som testade sin org runner 180 mot sin sprint Runner (moppen då). 180cc:arn fick han upp i 128km/h och moppen 132km/h, uppmätt i liggande sittställning med gps!

Så ni kan ju dra era slutsatser om killens uppgifter. Dock går det att få dessa motorer tokigt pigga! :)

Leyoo: mätarna visar alltid mkt fel på dessa...

Vad gäller moppetrim brukar formeln för toppfarten se ut så här:

"Min moppe gjorde iaf MINST 15 Km/h mer än 30 redan som original...(uppe i 45 redan utan trim) + trimmet som lägger till lika många Km/h som skroderaren är gammal (t.ex 40år = 40Km/h) Nu är vi uppe i "ärliga" 85!!
För givetvis visade ju inte DERAS ex av hastighetsmätare fel!

Ovanstående formel gäller 50cc.

för alla tvivlande motorcyklister på SH.com ska nu ja, ett tvättäkta moppefucka som inte lagt av med mopeder ännu (sidohobby utöver hojen) och som därmed bör ha hyfsad koll, upplysa eder:D dagens moderna scootrar går att göra grymt snabba med hyfsat enkla medel och ett exempel på detta kommer här:
http://www.youtube.com/watch?v=gL00z261eXU
har själv moppe utöver mc:n, en aprilia sr50 ditech med effektavgasrör och ostrypt ECU (original cylinder, topp och allt. 50 cc.), och den gör 80-85 (mätarfart, troligen lite missvisande men dock) med bra ax (för att vara en moppe) och kör lätt ifrån lagliga förare på 70-vägar. du är välkommen att provköra om du inte tror mig:tummenupp
med detta bara sagt att mopeder går att göra hyfsat snabba, jag tvivlar starkt på killens siffror och vill inte på något sätt komma här och leka mytoman själv. bara enkla småfakta:tummenupp

Last edited:
för alla tvivlande motorcyklister på SH.com ska nu ja, ett tvättäkta moppefucka som inte lagt av med mopeder ännu (sidohobby utöver hojen) och som därmed bör ha hyfsad koll, upplysa eder:D dagens moderna scootrar går att göra grymt snabba med hyfsat enkla medel och ett exempel på detta kommer här:
http://www.youtube.com/watch?v=gL00z261eXU
har själv moppe utöver mc:n, en aprilia sr50 ditech med effektavgasrör och ostrypt ECU (original cylinder, topp och allt. 50 cc.), och den gör 80-85 (mätarfart, troligen lite missvisande men dock) med bra ax (för att vara en moppe) och kör lätt ifrån lagliga förare på 70-vägar. du är välkommen att provköra om du inte tror mig:tummenupp
med detta bara sagt att mopeder går att göra hyfsat snabba, jag tvivlar starkt på killens siffror och vill inte på något sätt komma här och leka mytoman själv. bara enkla småfakta:tummenupp

Äh vafan 50cc är 50cc klart som fan att man inte konkurrerar ut en fullstor motor med det.

Äh vafan 50cc är 50cc klart som fan att man inte konkurrerar ut en fullstor motor med det.

såklart man inte gör, det var inte det jag sa. jag svarade på ett inlägg som påstod att 85 på moped är lögn och förbannad dikt och hävdade att han hade fel, inget annat.

såklart man inte gör, det var inte det jag sa. jag svarade på ett inlägg som påstod att 85 på moped är lögn och förbannad dikt och hävdade att han hade fel, inget annat.

Nä 85 på en modern moppe är fullt möjligt. Fast Dr. Bikes inlägg ska ses som hur det var förr i världen när han var barn då 30 moppar regerade bland moppemustacherna!

Bara o kasta 172 hästarsblejden då. Det är en sån där skoter man ska ha :fattartil

Last edited:
Nä 85 på en modern moppe är fullt möjligt. Fast Dr. Bikes inlägg ska ses som hur det var förr i världen när han var barn då 30 moppar regerade bland moppemustacherna!

om du säger det så. å andra sidan lyckades burt munro få upp en hoj från 20-talet i 340 km/h så 85 på en gammal moppe lär väl ändå kunna gå det med?:rolleyes:

om du säger det så. å andra sidan lyckades burt munro få upp en hoj från 20-talet i 340 km/h så 85 på en gammal moppe lär väl ändå kunna gå det med?:rolleyes:

Givetvis. Nu är den gode Burt inte någon referensram. Bara för att han kunde betyder inte det att vem som helst kan göra det. Jag jämställer inte en fjunig moppepojke med Burt.

Kan det inte vara så enkelt att han har förväxlat 402 meter med 201 meter som är vanligast att köra i moppekretsar :va

Kan det inte vara så enkelt att han har förväxlat 402 meter med 201 meter som är vanligast att köra i moppekretsar :va

Han är ett fucko helt enkelt, här förväxlas ingenting! Det vanligaste i moppekretsar är ju just moppemusche och att ljuga om hur mycket trim de har.

Givetvis. Nu är den gode Burt inte någon referensram. Bara för att han kunde betyder inte det att vem som helst kan göra det. Jag jämställer inte en fjunig moppepojke med Burt.

det är ju självklart och inte heller jag anser att de är jämlika på något sätt och vis, min poäng var bara att det trots allt är görbart.

1740830 Hehe, skulle vilja se den moppen! Tänk dig en sån moppe med det fläskiga bakhjul som krävs för att få ner effekten och kunna köra sådana repor!! Äh, han måste ha missat en etta framför. Men även då tycker jag att det är snudd på otroligt. Och sen kan man ju undra varför dragsterhojarna förlänger sina svingar?? :va Kan det ha att göra med att inte få framhjulet i luften och effekten i backen? :rolleyes: Skulle tro att en maskin med den prestandan skulle vara okörbar med tanke på att den är duktigt mycke kortare än en orginalhoj! :lol

Ursäkta att jag småler, men jag tror inte ens på denna siffra. 5.5 0-100 är fort! Typ Porche 911, gammelgixxer. Jag måste bli ifrånkörd själv innan jag tror på detta!
tm 125 gör ju 0-100 på 4,5 sek enligt teammaster tomten :rofl

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...