Montera av motorn..hur?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hojen på depåstöd och domkraft under motorn, lossa skruvarna, sänk motorn, dra ut den åt sidan sen lyfter du ner den på golvet eller var du vill ha den.

Det är besvärligare att få tillbaka den om man är ensam...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Glöm inte det viktigaste!
Rigga en mobiltelefon att filma när du gör det så vi kan berätta efteråt varför det gick åt helvete.:yoparty
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Haha nä inte alls! Bra med aktivitet på forumet :yoparty
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om din motor är plan under efter att du tagit bort oljetråg och pickup, så är lättast att använda en sådan här lyft+plywoodskiva tillsammans med depåstöd. Bara att styra ut motorn, helt ensam. Inget lyftande alls och säkert. Iaf på suzuki.

gamla bilder...

Jag lånar denna lyften av farsan när jag behöver den, men samma typ finns på Biltema för 999kr nuförtiden.

Men man använder den ju inte dagligen och jag har inte så mycket plats....
 

Bifogat

  • Julavariant.jpg
    Julavariant.jpg
    43.9 KB · Visningar: 24
  • 20150613_202126.jpg
    20150613_202126.jpg
    101.8 KB · Visningar: 38
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har nu lossat alla motorfästen jag kan hitta, men lik förbenat så dippar bara motorn några centimeter.

På bilden här nedan, har jag ringat in de fästen jag lossat. Motorn fäster framtill i den svarta ramen som omger den.
motorfästen inringade.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det inte justermuttrar som spänner mot motorn? Dessa lär du lossa. Lite bättre närmare/ljusare bild på själva bultarna skulle öka insikten...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Är det inte justermuttrar som spänner mot motorn? Dessa lär du lossa. Lite bättre närmare/ljusare bild på själva bultarna skulle öka insikten...

- Vilka muttrar menar du i så fall..de två bakre? Nedre bakre ser ut som på bilden nedan när jag lossat bulten där.
right low marked.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, vilka muttrar menar jag?....:vaGooglade lite och vad jag tyckte mig se, så såg det ut som att de nyare bara har någon typ av spacer mellan motor och ram.

På äldre zx9 tyckte jag mig se dessa justerskruvar jag pratade om. (Kräver en specialhylsa man antingen tillverkar själv av en hylsa eller köper färdig)

Ser nästan ut som att du har ett sexkantigt hål i det inringade "hålet" på bilden, eller är det en synvilla? Tänkte om det är en sådan justerskruv som är gängad i ramen med intern sexkant.

Du har inget bakre fäste på toppen du missat?
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Såhär ser det ut i de två bakre motorfästena efter att jag skruvat loss och dragit ut två genomgående axlar.
motorfästen liten.jpg

Verkar vara en ihålig axel kvar, med någon låsning som ser ut att kräva ett specialverktyg :(
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Som jag sa då...

Fram med vinkelslipen och i med navrondellskivan. Välj en gammal (el ny) hylsa i samma diameter som låsmuttern. Sen är det nog bara att skaffa en insex i rätt storlek. Kolla biltemas avsedda för framhjulsaxel (mc sortimentet)

Lossa låsmuttern först med din egentillverkade hylsa
:tummenupp
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Blev ett j-vla redigerande för att skriva så alla begriper. Ursäkta om jag skrev justermutter, menade justerskruv. Men den är låst med en specialmutter.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja, får se hur jag ska fixa den där jä*la specialaren. Får väl slipa till en hylsa eller nåt...fan vad det ska vara special då
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Behöver du en stor insex så går det att använda en bult. På den drar du fast två muttrar som du låser mot varandra för att kunna skruva med blocknyckel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Behöver du en stor insex så går det att använda en bult. På den drar du fast två muttrar som du låser mot varandra för att kunna skruva med blocknyckel.

Näe, bultar har inga gängor. Ta en stor skruv med sexkantskalle så muttrarna har nåt att sitta i.:7peta
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Behöver du en stor insex så går det att använda en bult. På den drar du fast två muttrar som du låser mot varandra för att kunna skruva med blocknyckel.

-Jag har tillgång till stor insexnyckel, men det är nog snarare den där speciallåsringen utanpå som jag måste få av först, verkar det som.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Som jag fattar det är det på en cykel du håller på att demolera för att ta delar från?

Ta ett don och knacka lös låsmuttern, kan bli något märke på låsmuttern men dom sitter nog inte såå hårt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Som jag fattar det är det på en cykel du håller på att demolera för att ta delar från?

Ta ett don och knacka lös låsmuttern, kan bli något märke på låsmuttern men dom sitter nog inte såå hårt.

- Precis så, även om min tanke inte är att demolera hojen. Ja jag funderar på att göra det faktiskt. Alternativt kapa ett 30 mm rör och drilla ur spår för den där muttern.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Alternativt kapa ett 30 mm rör och drilla ur spår för den där muttern.

Gör som Hayabusamannen sa, ta en stor hylsa och skär till så har du fästet för dragskaftet på köpet, jag har gjort liknande på en massa "specials" tidigare och kommer att få göra igen.
Ibland så måste man hyra en kompis för ett par öl så att han kan trycka hylsan mot "muttern" samtidigt som man drar. Mutterknack kan funka också, tänk på att det kan vara vänstergänga om den inte lossnar på en timme eller två. :brynad
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Sitter den inte överjävligt låsmuttern kan det till och med funka med ett drivdorn som ej är av metall. Jag har ibland löst det med hård träpinne eller liknande. Ingen märken då inte.
Andra gånger har det blivit att tillverka specialare av hylsa som nämns ovan.
Här finns ännu en fördel med att ta sig tid att göra hylsa. Då har man något vettigt att montera tillbaka med som man även kan momentdra. Om man nu inte hör till de som gillar att ta i till det knasar i gängorna för att inse när man borde slutat.:brinnerup
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har haft ut min ett gäng gånger (börjar bli dags igen), med hojen på depåstöd brukar man kunna lägga en bräbit undr tråget och ta underramen med på domkraft, hjular ut hela paketet åt sidan, och sedan är motorn inte så tung att man inte bär den för hand helt ok.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top