Montera actioncam på hjälm. Funderingar.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Tänkte montera fäste för min GoPro-klon. Det flesta verkar montera den på hjälmens hakparti. Det kan inte jag för mitt visir går hela vägen ner till kanten (Icon Airflite). Då är ju på sidan och uppe på de två ställena som finns kvar. Vilket stör minst? Blir det jobbiga vindfång på sidan eller uppe på?

Har aldrig haft nån action-cam monterad innan och jag skulle vilja ha lite input från er som testat.


/Dave
 
Jag gillar att ha min monterad på bröstet. Ger mest naturlig rörelse i filmen. Kräver iofs att man sitter lite mera rätt upp än på en ren sporthoj.
 
Ja det gör man.
Beror naturligtvis på hur fort man kör, men eftersom det är en "actioncam" ska det ju gå fort annars kan det ju kvitta.
 
Fråga Michael Schumacher om det är ok med kamera på hjälmen. ...
Förvisso hade han en skidhjälm.
 
Fråga Michael Schumacher om det är ok med kamera på hjälmen. ...
Förvisso hade han en skidhjälm.

Precis ! Men han lär inte svara. Vad jag kan förstå.
Han hade GoPron på sidan av hjälmen och när han slog i huvudet från sidan i en sten så gick kvalitetskameran inte sönder utan in genom sidan på hjälmen.
Vad jag förstått. Och det blev inte bra....

Jag hade satt kameran ovanpå hjälmen.
Enda delen på min X-Lite 602 som inte varit i asfalten.
Men bröstet eller någonstans på hojen är ännu bättre. Säkrare.
 
Last edited:
Bara som information så är det en ny hjälmlag på gång. Förslaget som är framtaget hittar man här:

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_94.pdf

Det kommer alltså att bli olagligt med saker som påverkar hjälmens egenskaper såsom dekaler och "utskjutande föremål"...dvs kameror och om man ska hårddra det även intercom som sitter på utsidan...

OBS! Det är bara ett förslag än så länge men eftersom sådana här saker inte direkt kommer på Aftonbladets förstasida så kommer det förmodligen att bli en lag...
 
Jag hade satt kameran ovanpå hjälmen.
Enda delen på min X-Lite 602 som inte varit i asfalten.
Du kör alltså runt med en hjälm som har varit i backen och slagit i runt om? :va

Det kommer alltså att bli olagligt med saker som påverkar hjälmens egenskaper såsom dekaler och "utskjutande föremål"...dvs kameror och om man ska hårddra det även intercom som sitter på utsidan...
Det kommer bli spännande då för alla körskolor, och framförallt på uppkörningarna, när den som ska köra upp får en intercom-radio fastspänd på hjälmen...

Jag har gjort ett litet diskret fäste som sitter på hojen, längst fram, så man slipper mystiska brytningar i kåpglas mm. Att ha kameran på sig själv funkar säkert för dom som sitter som stelopererade skyltdockor mitt på hojen, men är man lite mer aktiv, och kanske tom ser sig omkring lite i trafiken, så kommer ju kameravinkeln bli allt mellan helt ok och väldigt mystisk, med en blandning av filmning rakt fram, vägren och tank :gnissla
 
Det kommer bli spännande då för alla körskolor, och framförallt på uppkörningarna, när den som ska köra upp får en intercom-radio fastspänd på hjälmen...

Jag har gjort ett litet diskret fäste som sitter på hojen, längst fram, så man slipper mystiska brytningar i kåpglas mm. Att ha kameran på sig själv funkar säkert för dom som sitter som stelopererade skyltdockor mitt på hojen, men är man lite mer aktiv, och kanske tom ser sig omkring lite i trafiken, så kommer ju kameravinkeln bli allt mellan helt ok och väldigt mystisk, med en blandning av filmning rakt fram, vägren och tank :gnissla

Har inte körskolorna en mottagare som de hänger runt halsen bara, med hörsnäckor? Eller är jag bara jääääättegammal... :-)

Det blir mycket mer liv i en hjälmkamerafilm, man ser vad föraren ser och det blir inte lika skakigt. Vill man ha action så ska kameran fästas långt ner på hojen, det blir så fräna vinklar då :)

https://www.youtube.com/watch?v=cx9XmuAa8Uc
 
Bara som information så är det en ny hjälmlag på gång. Förslaget som är framtaget hittar man här:

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_94.pdf

Det kommer alltså att bli olagligt med saker som påverkar hjälmens egenskaper såsom dekaler och "utskjutande föremål"...dvs kameror och om man ska hårddra det även intercom som sitter på utsidan...

OBS! Det är bara ett förslag än så länge men eftersom sådana här saker inte direkt kommer på Aftonbladets förstasida så kommer det förmodligen att bli en lag...

Såvitt jag förstår trädde den författningen i kraft 1 dec 2017 :va
 
Såvitt jag förstår trädde den författningen i kraft 1 dec 2017 :va

Är det inte bara råd och inte en lag?

"..samt beslutar följande allmänna råd."

EDIT: citerade fel person men jaja..

EDIT2: eller alltså en författning är väll något som kan bli en lag om den blir antagen av riksdagen?
 
Last edited:
Last edited:
Du kör alltså runt med en hjälm som har varit i backen och slagit i runt om? :va

Nej jag kör inte med den. Jag har den kvar som bra varnande exempel.
Kom till två slutsatser:
1) Min X-Lite 602 hade gjort ett bra jobb för även om 602 ser ut som skit, typ körd i bandslip, så var mitt huvud OK.
2) Jag skulle ha en ny X-Lite. X-Lite hade ju gjort sitt jobb bra vid kraschen. Så det blev en X-Lite 802R.
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/x-lite-802r/
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top