Montera 2t 500 motor i aluram?

Nu har jag inhandlat en komplett Cr500-94 (rasad kolv), ska sälja av allt utom motor el och pipa så om någon är sugen så finns delar. Är trots detta fortfarande intresserad av en fungerande hoj.

krokodilen_73@hotmail.com

Mvh Christer

Bifogat

• 100_5945.JPG
    100_5945.JPG
    234.1 KB · Visningar: 133
  • 100_5946.JPG
    100_5946.JPG
    67.9 KB · Visningar: 118
  • 100_5942.JPG
    100_5942.JPG
    127.5 KB · Visningar: 164
  • 100_5941.JPG
    100_5941.JPG
    61 KB · Visningar: 133
  • 100_5940.JPG
    100_5940.JPG
    70.4 KB · Visningar: 111
  • 100_5938.JPG
    100_5938.JPG
    63.8 KB · Visningar: 132
  • 100_5939.JPG
    100_5939.JPG
    56.5 KB · Visningar: 87
Last edited:
Finns även ett schysst 6kolvs ok till salu. Honda tätheten ökar i garaget.:tummenupp Jag har låst dörren så att min sambo inte vet vad som finns där!! :tuttar :banana :rolleyes:

Mvh Christer

Bifogat

• 100_5944.JPG
    100_5944.JPG
    46.6 KB · Visningar: 109
  • 100_5937.JPG
    100_5937.JPG
    58.1 KB · Visningar: 188
Oh så skoj!! Jag skakar av portningabstinens när jag ser att den är helt orörd och det ser ut som mycket potencial :Bugar Är det stålfoder ? Det vore ju bra om den ska portas . Är loppet hyffsat ?. Du skulle ha sett kx 500 cyllen jag körde med !! Den hade 20% borta av nikacilen!! Höll länge ändå he he.

Sälja orginalpipan? Ska du försöka få tag i en annan som drar i lite högre varv? Eller rättare sagt få tag i en som drar typ 1500 varv till så det går att porta för det.. Någonstanns i bakskallen har jag rför mig att FMF pipan ska dra längre,,,dock inte säker,,,,, måste undersökas!

Last edited:
Sitter ett helsystem på den tror jag av fabrikatet Spees, om nu inte Spees sitter orginal på Cr500. Slutburken ser annorlunda ut, kommer i mycket brant are vinkel upp på sidan om hojen än orginal + att det står "Spees" på ex-kammaren. :confused:
Cyllen ser tro det eller ej helt ok ut! Ska bara mäta upp loppet.:tummenupp

Btw. VAd är det för urtag/slitsar i cylinderväggen över utblåsen? Är dom för att börja släppa avgaser tidigare tro??:confused: Ska försöka fota lite mera motordelar.

Mvh Christer

Last edited:
Sitter ett helsystem på den tror jag av fabrikatet Spees, om nu inte Spees sitter orginal på Cr500. Slutburken ser annorlunda ut, kommer i mycket brant are vinkel upp på sidan om hojen än orginal + att det står "Spees" på ex-kammaren. :confused:

Btw. VAd är det för urtag/slitsar i cylinderväggen över utblåsen? Är dom för att börja släppa avgaser tidigare tro??:confused: Ska försöka fota lite mera motordelar.

Mvh Christer

Nä Spes är trimsystem från Holland/Belgien nånting, systerföretag till Doma har jag för mig.

Slitsarna har säkert en liten dekompfunktion så det överhuvudtaget ska gå att kicka skiten :D
KTM 380 har oxå små hål vid utblåset som släpper ut lite komp.

Stålfoder Det lät bra!! Då går det porta precis som man vill utan att få nikksläpp. Kollade på utblåset så gott man kan se och det ser ut som vanlig port med utdragena överhörn för att få ut mer avgaser snabbt. Bara att hoppas ingen hittat på att slipa där själv!! Mycket vanskligt ytterst farligt och direkt dummt att porta rakt ut åt sidan högt upp, Fenomenet som kan uppstå då är att man får tillbaka en resonance för tidigt så den kan gå sämmre än org port.... Pipan är inte avstämmd för sådan portning!!. Ska man mixtra med utblåset måste man följa org kurvning i övekant ,,,dvs endast bredda,,då lirar pipan med portningen helt ok. Mittstolpen ska man inte heller vässa ner något mycket för då smälter den eller spricker:gnissla

Jag ser direkt skillnad på en 500cc skotercylle och denna.. cr cyllen är inte alls urmaxad som en skotercylle... Betydligt mer matrial i onödan på cr 500an.. Oj vad med pullver att hämta:tummenupp

Såg att det diskutarades 500:a här.

Visste att jag hade några roliga delar kvar.
Cncfräst cylinderfotsspacer, gör mkt på varvet.

2mm tjock.
Spacers till insuget: 5 , 3 , och 2st 1mm.
Ska finnas fler till cylindefoten som är tjockare.

Kanske intressant för nån ?

Bifogat

• DSCN3656 (Large).JPG
    DSCN3656 (Large).JPG
    192 KB · Visningar: 110
Med cylinderfot spacer bör man decka eller plana motsvarande för att behålla kompet eller??
Insugsspacer är till för vad? Vrid finns väl och blir över, flytta fuggen bakåt skulle ju kunna hjälpa vid anpassning mot luftburk på Crf250 ram.

Pris på prylarna Jösse?

Mvh Christer

Såg att det diskutarades 500:a här.

Visste att jag hade några roliga delar kvar.
Cncfräst cylinderfotsspacer, gör mkt på varvet.

2mm tjock.
Spacers till insuget: 5 , 3 , och 2st 1mm.
Ska finnas fler till cylindefoten som är tjockare.

Kanske intressant för nån ?

Oj vilka roliga prylar du redan har!! Om du sätter dit max 2mm bottenspacern så kan du på ett ungefär känna vilken typ av register det blir... men räkna med att den blir slö pga det låga komp-förhållandet. Om det käns skaplig så plana då cylindern motsvarande höjningen. Då bör man även plana toppen max vad som går till 13-1 komp åtminstonde. Det är squishmåttet som sätter begränsningen p en org topp. Men en hel del till brukar gå att ta typ minst 0,8 innan squishen blir för farlig,,,ej under 0,9 om lagren är fräch och 1,2 om slut..

På cr 500 vet jag faktist inte om reedspacerplatta har någon effekthöjande funktion (måste se) Normalt sätter man dit dom för att någon kanal är lite skymd av reeden så man faktist tappar någon kuse. Men många sätter dit spacer för att få en mjukare gämmnare finare fessigare bottendrag. Om ingen port är skymd så är reedspacer rent effektmässigt dummt. Något som därimot funkar bra och man får bätter tomgång och starkare bottendrag är boostbottel. Detta monterar jag på alla 2 taktare om det inte redan sitter där.. Sitter orginal på många skotrar. Betydligt lättare att bestycka in då. På den 900 trippel jag portar nu blir det reedspacer på 3,5mm pga skymd boostkanal och dessutom boostbehållare,, Eller som det igentligen heter på svenska tryckutgämmnare///stötdämpare för insugsluften.

Måttet på behållaren är simpelt att räkna ut ....helt enkelt samma volym som cyllen eller strax mer på encyllat.. Kör man ex en tripel 2 takt så har man gemensam boostbottel och då kan man gå ner något i volym..ex trippel 900cc 300cc per cylle.. Då räcker det med 250cc bottel.

Höja kompet har jag blivit avrådd från då 500:an tydligen ska spika av det!?

Mvh Christer

KompF tar jag upp max vad den cylindervolym och förbränningsrum tål helt enkelt.

Klar det effektivaste och bästa effekthöjningen i hela registret. En cr 500 och alla andra löpande band motorer har lågt kompf pga av att dom ska fungera med låg okt i afrika och UssR. En cr 500 tål minst 13,5-1 på 98okt och dit skulle jag ta den om topplocket och squisbandet tillåter detta. Går ju att svarva upp squihen också om det skulle behövas. Dom som spikar har bara svarvat av toppen för att dom hört att det är bra och har inte en blekaste vad som händer eller rätt mått, Många svarvar så kolven tar i squishkanten tillockmed:gnissla.. Och dessutom så har dom snål bestyckning och för mycket förtänt.. varenda högprestandaskoter och fabriksracer har högsta möjliga komf som bränslet tillåter.

Det är lätt att själv kolla kompförhållet man har. Bara att skaffa sig en kospruta och vräka i motorolja i den. Sedan ställer man kolven i topp Exakt!! Och ur med tänstiftet. Noterar graderingen på sprutan och drar i sattsen i hålet tills det är fullt ,,,gäms med tändstiftets översta gänga. Då kan man lätt räkna ut rätt kompförhåll. Bara ta hur många cl det gick i ((räkna bort tändstiftsgängan 2 ml) .

exempel... Om man fick i 5 ml då tar man först sina 500cc (Om den är på exakt 500cc) och plussar först på dom 5ml i volym som förbränningrummet har.. Då har vi 505cc säger vi. Detta delar man då med 5cl 505 / 5 = 10,1-1 i kompförhållande.. Om det vore så fessigt skulle jag plana närmare 3mm men då måste även squishen svarvas in till rätt mått. Man får vara försiktig plana först 2mm ock volymmäta! Ej över 13,5 skulle jag gå med en 500cc.

Såå med kortare ord sagt. Höj kompet max vad den tål :tummenupp

Ok bra att veta. Innan jag börjar att bygga om Crf ramen ska jag sälja iväg det jag inte behöver av 500:an för att finansiera motorrenovering, byggkostnad mm. Projektet har kanske inte högst status i detta hushåll så pengarna bör komma från rätt ställe så att säga. :) Vet inte exakt vad en 500 motor kostar att helrenovera men det blir väl nån lapp.

En sak till: membran stoppen tycker jag ser ut att tillåta väldigt liten öppning, skulle det hjälpa att böja upp dem lite eller?

Mvh Christer

Last edited:
Ok bra att veta. Innan jag börjar att bygga om Crf ramen ska jag sälja iväg det jag inte behöver av 500:an för att finansiera motorrenovering, byggkostnad mm. Projektet har kanske inte högst status i detta hushåll så pengarna bör komma från rätt ställe så att säga. :) Vet inte exakt vad en 500 motor kostar att helrenovera men det blir väl nån lapp.

En sak till: membran stoppen tycker jag ser ut att tillåta väldigt liten öppning, skulle det hjälpa att böja upp dem lite eller?

Mvh Christer

Dom är ju billigast av alla motorer att repa:tummenupp

Membranstoppen bryter du ut till liknande jag gjort här på bilden. org var det betydligt fesssigare! Kör man Boysen reeds så tar man offta bort stoppen helt!! Men med org reeds kör med utbrytena. Jag rekomendera faktist org reeds före nästan ala andra eftermarknads reeds faktist, Gillar inte dom hela shok som bouysen och dom flesta har. och defenitivt inte V-forse som ger sämst drag av alla ända upp ill 8000v då,,, först viss fördel:gnissla . Nä org membran eller likadant tillverkningssätt fast i kolfiber. Till ex M3 som dom heter är faktist bättre och snabbare än orginal. Men om dom finns till cr 500?

Men så fort som möjligt hoppas jag vara helt klar med Mina egena reeds som naturligtvis slår ut alla på marknaden :yoparty Kommer testköras i korgen på bilden faktist,,,, i en 190 hk trippel 900 thundercat. Rätt lika register som en 250cc cross . 300cc cylle och strax över 60 hk cylle maxvarv 9000v max effekt vid ca 7500-8400v ..Väldigt lika en 250 cross:tummenupp

Bifogat

• PC090061.JPG
    PC090061.JPG
    99.8 KB · Visningar: 111
Ser bra ut... kul att de går framåt... synd att isen verkar ge sig nu... men då kommer våren å man får hänga på slicksen.... :yoparty

Mvh Strömberg

Oj vilka roliga prylar du redan har!! Om du sätter dit max 2mm bottenspacern så kan du på ett ungefär känna vilken typ av register det blir... men räkna med att den blir slö pga det låga komp-förhållandet. Om det käns skaplig så plana då cylindern motsvarande höjningen. Då bör man även plana toppen max vad som går till 13-1 komp åtminstonde. Det är squishmåttet som sätter begränsningen p en org topp. Men en hel del till brukar gå att ta typ minst 0,8 innan squishen blir för farlig,,,ej under 0,9 om lagren är fräch och 1,2 om slut..

På cr 500 vet jag faktist inte om reedspacerplatta har någon effekthöjande funktion (måste se) Normalt sätter man dit dom för att någon kanal är lite skymd av reeden så man faktist tappar någon kuse. Men många sätter dit spacer för att få en mjukare gämmnare finare fessigare bottendrag. Om ingen port är skymd så är reedspacer rent effektmässigt dummt. Något som därimot funkar bra och man får bätter tomgång och starkare bottendrag är boostbottel. Detta monterar jag på alla 2 taktare om det inte redan sitter där.. Sitter orginal på många skotrar. Betydligt lättare att bestycka in då. På den 900 trippel jag portar nu blir det reedspacer på 3,5mm pga skymd boostkanal och dessutom boostbehållare,, Eller som det igentligen heter på svenska tryckutgämmnare///stötdämpare för insugsluften.

Måttet på behållaren är simpelt att räkna ut ....helt enkelt samma volym som cyllen eller strax mer på encyllat.. Kör man ex en tripel 2 takt så har man gemensam boostbottel och då kan man gå ner något i volym..ex trippel 900cc 300cc per cylle.. Då räcker det med 250cc bottel.

En klämspalt (squish)under 1,3mm är direkt vanskligt på en 500cc med ett normalt slag/borr förhållande. :7peta

En klämspalt (squish)under 1,3mm är direkt vanskligt på en 500cc med ett normalt slag/borr förhållande. :7peta

1,3 är överdrivet säkert så länge man håller sig till original varvtal ... Jag kör ju 0,7mm på xr 650 med stor tung kolv 100 borr 82 i slag, slutvarv 8250varv (Tar inte i) Är motorn hyffsat bra i lagren är det ingen fara med under 1mm.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park