Montera 2t 500 motor i aluram?

skulle gärna köpa mig en maico 620 enduro maskin, men frågan är ju hur kör bar i skogen är den, vilka servis intervaller och var får man tag i reserv delar??
och om den är lv eller enduro reg?
om någon kan fråga på dessa saker och jag tycker om svaren jag får kommer jag köpa en :P

skulle gärna köpa mig en maico 620 enduro maskin, men frågan är ju hur kör bar i skogen är den, vilka servis intervaller och var får man tag i reserv delar??
och om den är lv eller enduro reg?
om någon kan fråga på dessa saker och jag tycker om svaren jag får kommer jag köpa en :P

Det enda som är bra med den är seviceintervallerna. kolvbyte 100tim gäller vanlig 500cc också . Resten är den värdelös på.
Nackdelar...Ohyggligt svårstartad trotts stor och tjok/stark kickare med rätt teknik (gäller alla 2 takts enstonkor på 600+cc!!)

Vibrationer mer än för mycket.

Skojfaktor======100%:tummenupp KÖÖÖÖP

hehe, men jag vill vara snabbast i spåret det är det som är det vigtiga för mej, skiter i om den är lite galen det kan man bemästra som man tämjer en galen tjej, och det är ju som med det när man kör, desto vildare desto bättre bara jag kommer 1a i mål :P

vibrationer skiter jag i, och att man inte kan starta den ska du nog få ändra på :P

måste bara vet var man får tag i reserv delar då :P

jaså har du nya planer nu?? dom får du berätta mer om nästa gång... :D

Mja,,, man e väl dum som mixtrar men hjärnan ska ha motion:va också + att man kan ju alltid ha 2 hojar eller rättare sagt man bör ha 2 om en pajjar. :tungan :D

Men som sagt vi får se om det blir affär.

Den som har en Cr 500 spis att sälja gärna komplett med el och pipa eller hel reservdelshoj eller liknande kan höra av sig, allt av intresse -89 och framåt. :)
Mvh Christer

Last edited:
Aluhoj införskaffad idag:tummenupp Nu börjar väl jakten på en Cr500 motor eller en hel donator hoj. Jag har snokat upp en ca 2 mil hemmifrån men den har hål i båda blockhalvorna så den går nog bort. :brinnerup :gnissla
Slänger kanske upp en bild på objektet ikväll!!

Tips ang hojar mottages tacksamt årsmodell -89 och framåt till -01.

Mvh Christer

Preview::yoparty. Fan asså de väger inte många kilo en sådan ram, lyfte den av släpkärran själv. Det kommer att bli mysigt under 100kg och runt 70hk.

Jag ska nog kasta in ett skambud på 500:an här i närheten man kan ju ha motorn som "dummy" för att bygga om fästena och svetsa om ramen.

Mvh Christer

Bifogat

• 100_5921.JPG
    100_5921.JPG
    147.3 KB · Visningar: 191
  • 100_5922.JPG
    100_5922.JPG
    137.5 KB · Visningar: 126
Last edited:
Preview::yoparty. Fan asså de väger inte många kilo en sådan ram, lyfte den av släpkärran själv. Det kommer att bli mysigt under 100kg och runt 70hk.

Jag ska nog kasta in ett skambud på 500:an här i närheten man kan ju ha motorn som "dummy" för att bygga om fästena och svetsa om ramen.

Mvh Christer

det ser fint ut.. hoppas du hittar en donator nu bara... hur ser de ut nere på sjön??vi gör iordning kompisens yamaha ikväll.. hoppas de blir körning på lördag.. men de pratar vi om i istråden istället....svara där så går vi tillbaka till topic....

hoppas ove ska åka 500 te helgen :yoparty

Varför krångla till de, köp en cr 500 direkt ist :D

Ja men satan,,,,:huvet och det säger du nuuu!!!!:död :3freak
Men det är klart jag borde ha anat, det är ju bara att tänka efter lite.

1.Gillar tomten gröt?
2.Hittar man sand om man ramlar av en kamel?
3.Har USA fått en ny president?
4.Kan man köpa en Cr500 direkt utan att krångla till det?

Svar: Ja på alla fyra. :brinnerup

Fan vad dum jag känner mig. Men nu har jag inte tid att skriva längre för jag ska utöva en av mina mera meningsfulla hobbys: Stapla ärtor på vinden samtidigt som jag blåser på kall gröt. Det är jag iallafall bra på. :tungan :D

Mvh Christer

Är det någon som har en länk till ett aluramsbygge (mycket bilder helst:) ) eller kanske en specad lista över vilka delar man kan använda eller behöver.
Som jag nämnt tidigare: Donatorhoj köpes. OBS OBS ej Dominatorhoj:hihi :hihi
Mvh Christer

Är det någon som har en länk till ett aluramsbygge (mycket bilder helst:) ) eller kanske en specad lista över vilka delar man kan använda eller behöver.
Mvh Christer

CR500 Riders är ett GRYMT forum med hur mycket information som helst om CR500an. Finns en hel forumdel med aluminiumkonverteringar där du garanterat hittar ALLT du behöver.

Synd att du inte behövde en donatorhoj tidigare. Hade nog gärna sålt bort min tidigare, men nu har jag ju lagt ner så mycket tid och pengar på att få den fin, så den är inte värd att sälja bort till någon som bara ska ha delar... :tungan

Nej synd att skrota något som är i bra skick ska ju ändå gå igen motorn rejält så en "hög" är ju att föredra då inköpspriset är mera rätt. Det är som vanligt: ta det lilla lugna så dyker nog rätt hoj upp.

Tack Petterekman. :krama

Hittade en mindre bibel för den som söker info om detta ämne!!:tummenupp

http://cr500riders.com/cgi/yabb/YaBB.pl?num=1197479499

Man måste dock regga sig för att se.

Mvh Christer

Last edited:
http://www.svenskmotorsport.com/nyttnummer/article192173.ece

Dom testar Jörgen Nilssons -93 CR500 mot Andreas Hultmans -08 CRF450.

Hultman körde sin CRF runt den kortade banan på 1:05 och Nilsson på 1:10, det är inte illa pinkat av en 45-årig gubbe på en 15 år gammal hoj. Dessutom har karln varit en hårsmån från livstid i rullstol, tog honom några år innan han kunde köra hoj igen.
CR500 hade dessutom slitet bakdäck och en för mjuk orginalgaffel pga den gamla VM-gaffeln inte höll tätt.

Sedan kör Hultman CR500an på 1:07, alltså endast 2sek långsammare än sin egen hoj.
Och jag tror även Nilsson var 2 sek snabbare när han körde CRF450.

Mvh Christer

Vad kan du betala för en reko cr500?
Skambud undanbedes :glömdet

Tjaaa,,, årsmodell? Skick? Lite bilder piggar ju upp.
Prismässigt spänner dom väl mellan 5-20k av -89-01 årsmodell, mycket beroende på skicket.
Skicka ett pris via pm om du inte känner för att skriva i tråden.

Mvh Christer

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...