Oj vilka roliga prylar du redan har!! Om du sätter dit max 2mm bottenspacern så kan du på ett ungefär känna vilken typ av register det blir... men räkna med att den blir slö pga det låga komp-förhållandet. Om det käns skaplig så plana då cylindern motsvarande höjningen. Då bör man även plana toppen max vad som går till 13-1 komp åtminstonde. Det är squishmåttet som sätter begränsningen p en org topp. Men en hel del till brukar gå att ta typ minst 0,8 innan squishen blir för farlig,,,ej under 0,9 om lagren är fräch och 1,2 om slut..
På cr 500 vet jag faktist inte om reedspacerplatta har någon effekthöjande funktion (måste se) Normalt sätter man dit dom för att någon kanal är lite skymd av reeden så man faktist tappar någon kuse. Men många sätter dit spacer för att få en mjukare gämmnare finare fessigare bottendrag. Om ingen port är skymd så är reedspacer rent effektmässigt dummt. Något som därimot funkar bra och man får bätter tomgång och starkare bottendrag är boostbottel. Detta monterar jag på alla 2 taktare om det inte redan sitter där.. Sitter orginal på många skotrar. Betydligt lättare att bestycka in då. På den 900 trippel jag portar nu blir det reedspacer på 3,5mm pga skymd boostkanal och dessutom boostbehållare,, Eller som det igentligen heter på svenska tryckutgämmnare///stötdämpare för insugsluften.
Måttet på behållaren är simpelt att räkna ut ....helt enkelt samma volym som cyllen eller strax mer på encyllat.. Kör man ex en tripel 2 takt så har man gemensam boostbottel och då kan man gå ner något i volym..ex trippel 900cc 300cc per cylle.. Då räcker det med 250cc bottel.