Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0
Har en Monster 696 som går jävligt dåligt på låga varv och sen skjuter fart som fan om man vrider på. Har fått hjälp att identifiera det till en kass lambda.

Nån som vet om det går att väcka den till liv eller om man kan köpa nån prisvärd eftermarknads-Lambda (Biltema) och löda ihop med befintligt kablage?
Tänker du ens tanken att besudla din Ducati med B**tema-prylar!?
Suck.. :7peta
 
Tänker du ens tanken att besudla din Ducati med B**tema-prylar!?
Suck.. :7peta

Nej, absolut inte....eller kanske i detta fallet. Det finns två eller eventuellt tre tillverkare av lambda sonder i världen. Alla levererar enligt uppgift kors och tvärs och det är inte lägre spec på den från Biltema än nån annan tyvärr.

Sen har jag även använt en krympslang och två gråa buntband från Biltema. Har även kedjespray från Biltema stående men där går fan gränsen, den använder jag inte på Ducatin. En hink från Biltema användes dock senast jag tvättade den men det var ett nödfall och kommer inte att hända igen.

EDIT: Kan ju tillägga att jag har ett annat alternativ och det är att peta in en Hypertrick mapp och köra utan lambda men har inte riktigt förstått konsekvenserna av det om jag tex vill åka bana och måste slänga på original ljuddämpare?
 
Last edited:
Vad betalade du för Termignoni-kitet? Vad ingår? Fixar man det själv eller måste man lämna in den? Måsta man mappa om hojen sen?

/F
 
Jag köpte Termignoni-kitet. Det kostar ifs en slant men vem bryr sig. Om man vill åka billigt så kan man köpa en Yamaha eller nått annat trist. :fyllisar

Vad betalade du för Termignoni-kitet? Vad ingår? Fixar man det själv eller måste man lämna in den? Måsta man mappa om hojen sen?

/F
 
Vad betalade du för Termignoni-kitet? Vad ingår? Fixar man det själv eller måste man lämna in den? Måsta man mappa om hojen sen?

/F
Det kostade närmare 14kkr vill jag minnas. För den summan får man ett Ducati Performance kit bestående av 1st slipon, 1st luftfilter och 1st ECU och dom artiklarna är enkla att byta själv.
Hypertrick är en mappning som Italia Bike Center har tagit fram och som dom laddar ner i ECUn.
 
EDIT: Kan ju tillägga att jag har ett annat alternativ och det är att peta in en Hypertrick mapp och köra utan lambda men har inte riktigt förstått konsekvenserna av det om jag tex vill åka bana och måste slänga på original ljuddämpare?
Jag har inget att tillföra beträffande hur Ducati har valt att hanterar sonden i mjukvaran men släng gärna upp info här om du får reda på hur funktionen ser ut.
 
Jag har inget att tillföra beträffande hur Ducati har valt att hanterar sonden i mjukvaran men släng gärna upp info här om du får reda på hur funktionen ser ut.

Kan inget om detta heller. Kan säga att mitt Monster bluddra och hade svårt att ta sig över 5500rpm såvida jag inte vred fullt, då drar den riktigt bra. Fick svar från Tom på IBC som sa att den kör closed loop (matar på soppa baserat på lambda-värde)upp till 6500rpm såvida man inte vrider fullt då den tydligen går över till open loop. När jag kopplade ut lambdan helt (oxå Toms förslag)så drog den fint så den felsökningen var klockren. Tog en multimeter och mätte mig fram till att horisontella lambdan är den som inte funkade.

Plockade ut den nu ikväll och brände den ren med gasolen. Mäter jag med multimeter verkar det som om det är liv i den igen. Skall ta med den till jobbet och köra den i ett oscilloscope imorgon.

IBC mappar tydligen så man kör open loop hela tiden vilket enligt dom är bättre. Även om jag får liv i lambdan igen så slår jag nog till på en Hypertrick mapp till Termignoni bullerburkarna om det går att lösa utan bänkning.
 
Va ute och började köra in min nya monster 1200 s
Fan va gött vrid.
Nån som kört in sin och kan ge en fingervisning hur det är att dra den fullt ut?:crash
 
Jag letar efter slip on till min monster 1100 EVO och tycker att Termignoni är alldeles för dyrt...
Har hittat några intressanta varav ett är Zard. Någon som har erfarenhet av märket?
 
Jag letar efter slip on till min monster 1100 EVO och tycker att Termignoni är alldeles för dyrt...
Har hittat några intressanta varav ett är Zard. Någon som har erfarenhet av märket?

Du har inte kollat ebay efter Termignoni? Ducati är ju i första hand Termignoni, man kan knappt bortse från ett sådant faktum.
 
Du har inte kollat ebay efter Termignoni? Ducati är ju i första hand Termignoni, man kan knappt bortse från ett sådant faktum.

Ca 12 tkr inkl frakt. Forfarande förbaskat mycket pengar...
Någon som känner till "databoxen" som medföljer. Är den färdig för att kopplas in eller skall man lägga in "mappar"?
 
Last edited:
Ca 12 tkr inkl frakt. Forfarande förbaskat mycket pengar...
Någon som känner till "databoxen" som medföljer. Är den färdig för att kopplas in eller skall man lägga in "mappar"?

Den kommer mappad och klar. Brukar vara kit med luftfilter, "racing" ECU och Termignåni bullerburkar. Visst fan är det mycket slantar. Kalkylera för dB-killer med. Jag slängde på mitt originalsystem igen för den låter för mycket med Termignoni utan killers.
 
Jag letar efter slip on till min monster 1100 EVO och tycker att Termignoni är alldeles för dyrt...
Har hittat några intressanta varav ett är Zard. Någon som har erfarenhet av märket?

Har ingen erfarenhet av zard... Men jag köpte Arrow till min 796a, bra pris och mycket fint ljud! Och de kommer med dbkillers för besiktning osv.

Sen lät jag IBC sätta in mwr luftfilter och hypertrickmappa.

Allt som allt kostade det typ 8500:-. Så lite billigare (och coolare ;) ) än termi-paketet
 
Last edited:
Har ingen erfarenhet av zard... Men jag köpte Arrow till min 796a, bra pris och mycket fint ljud! Och de kommer med dbkillers för besiktning osv.

Sen lät jag IBC sätta in mwr luftfilter och hypertrickmappa.

Allt som allt kostade det typ 8500:-. Så lite billigare (och coolare ;) ) än termi-paketet

Jag gillar dubbeldämparen och tyvärr har inte Arrow det.
Det där med hypertrick, förklara det för mig. Jag är helt ny på Ducati och är inte riktigt med på vad det innebär och vad man missar om man inte gör det.
 
Den kommer mappad och klar. Brukar vara kit med luftfilter, "racing" ECU och Termignåni bullerburkar. Visst fan är det mycket slantar. Kalkylera för dB-killer med. Jag slängde på mitt originalsystem igen för den låter för mycket med Termignoni utan killers.

Så db killers ingår inte?!! Har du koll på vad de kostar? Har inte sett det på någon sida.
För övrigt så tycker jag inte att det kan låta för mycket:yoparty, det är bara inför besiktning som killers behövs:tungan
 
Så db killers ingår inte?!! Har du koll på vad de kostar? Har inte sett det på någon sida.
För övrigt så tycker jag inte att det kan låta för mycket:yoparty, det är bara inför besiktning som killers behövs:tungan

Jag fick inga dB-killers till mina men jag svär inte på om det skulle ha varit med eller inte.

Jag hade samma uppfattning, det kan inte låta för mycket. Jag gillar ljudet, helst vill jag ha det när man vrider på lite. Men mina Termisar brölar nåt förbannat. Det är inte kul när det ringer i skallen på en stadig 70-sträcka. Jag skall svetsa dB-killers tänkte jag.
 
Har ingen erfarenhet av zard... Men jag köpte Arrow till min 796a, bra pris och mycket fint ljud! Och de kommer med dbkillers för besiktning osv.

Sen lät jag IBC sätta in mwr luftfilter och hypertrickmappa.

Allt som allt kostade det typ 8500:-. Så lite billigare (och coolare ;) ) än termi-paketet

Var det färdiga mappar eller fick du bänka?
Kör du med eller utan lambda-reglering?
Mappade du om originalboxen?
Kan du på nåt enkelt sätt växla tillbaka till original mappar?

Hörde nåt om att man moddar (sågar sönder) luftboxen och har dubbla luftfilter så den andas bättre. Är det den modden du har?

Märker du nån skillnad med Hypertrick mappen?
 
Var det färdiga mappar eller fick du bänka?
Kör du med eller utan lambda-reglering?
Mappade du om originalboxen?
Kan du på nåt enkelt sätt växla tillbaka till original mappar?

Hörde nåt om att man moddar (sågar sönder) luftboxen och har dubbla luftfilter så den andas bättre. Är det den modden du har?

Märker du nån skillnad med Hypertrick mappen?

Vad vinner man på att koppla ur lambdan? Tar man bort katen också i så fall?
 
Vad vinner man på att koppla ur lambdan? Tar man bort katen också i så fall?

Vet inte vad man vinner men den går antagligen lite fetare. På min 696 sitter katalysatorerna i ljuddämparna så dom blir jag av med vare sig man vill eller ej när jag byter system.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top