Monster energy British grand prix - Silverstone 2023

Ja, det är ju inte varje dag man hör Marc säga att “jag hade inte positionen jag borde ha så fem förare passerade mig” när han redan då är nere på 13e plats.

Angående Lill-Marquez så var han väl nära vinst på Aragon för några år sen (2020, 2021?) i torrt och med Hondan som jag minns det?! Tror han har förmåga även i torrt alltså. Men kanske inte mot en laddad Bezz eller Pecco förvisso.

vad var det som hände med Pecco förresten? Han brukar väl ändå kunna hantera blött/upptorkande bättre än så här?
Ja, en ganska stukad Marc idag.

Så är det nog.
Jag hade för mig att Alex hade något podium i blött tidigare ? men mitt minne...

Pecco fick en liten knuff och kom aldrig tillbaka tror jag.
Men jag har inte hittat någon förklaring från honom själv.
 
Ja, en ganska stukad Marc idag.

Så är det nog.
Jag hade för mig att Alex hade något podium i blött tidigare ? men mitt minne...

Pecco fick en liten knuff och kom aldrig tillbaka tror jag.
Men jag har inte hittat någon förklaring från honom själv.
Han var redan långt ner i listan då. Skoj för Alex att få vinna ett MotoGPrace. Redan när han signade för Ducati och sen försäsongstesterna så visade han att det finns en framtid för honom i stora klassen. Sen bästa japs på 15:de plats för Franky. Hade man sagt för några år sen att Yamaha och Honda skulle vara i bottenträsket hade folk idiotförklarat en. Visst nu var det inte optimala förhållanden men det ser fan inte mycket bättre ut när det är torrt.
 
Ja, en ganska stukad Marc idag.

Så är det nog.
Jag hade för mig att Alex hade något podium i blött tidigare ? men mitt minne...

Pecco fick en liten knuff och kom aldrig tillbaka tror jag.
Men jag har inte hittat någon förklaring från honom själv.
Jag är fascinerad av att teamkollegorna från flera stall låg så tätt ihop under sprinten, mir/marc, aleix/maverick, miller/binder och zarco/martin. Med flera. Jag väljer att tolka det som att förarna kör på max och att deras material/inställningar är begränsningarna. Eller respektive team ifall man vill se det så.
 
Beeeez ?

Edit: Och nu regnflaggor.

Edit 2: Spännande ända in i kaklet! ?
Tack för racet Aleix, Pecco, Brad, Oli och Maverick! ?

Edit 3: Inte att förglömma JMar som tar sig från sist(?) till sexa. ?

Edit 4: Va fan gjorde Marc och Quarten? ?
 
Last edited:
ALEIX!!!!!!! Vilken hjälte han är! ÄLSKAR att se en underdog vinna. Vet inte varför men har alltid funnits en särskild plats i mitt hjärta för honom. Så kul att se detta! Från 12e plats, i knepiga förhållanden mot världens bästa. Eller bättre uttryckt, idag var det Aleix som var världens bästa motorcykelförare.

Och Aprilia visar igen att man kan bygga en konkurrenskraftig maskin på liten budget! 3 hojar i topp fem, otroligt!!
Grattis till dem alla!
 
Jag är synnerligen förbryllad över den där last lap track limits-regeln.


No exceeded track limit - tyres were not touching the green as sensor was not triggered, verified by camera.


För övrigt så har Marc fortfarande inte kommit i mål i nåt standardlopp i år. Grid-intervjun han gjorde med TNT sports var ju så där lagom munter "Our goal is to finish the race, but don't expect more than 12th position".
 
Jag är synnerligen förbryllad över den där last lap track limits-regeln.





För övrigt så har Marc fortfarande inte kommit i mål i nåt standardlopp i år. Grid-intervjun han gjorde med TNT sports var ju så där lagom munter "Our goal is to finish the race, but don't expect more than 12th position".
Ojoj, det här kommer Dorna få jobba med!
"Sensorer är sanning, bilder ljuger"...
Är man 100% säker att sensorerna alltid fungerar och gör det lika på olika ställen så är det ju väldigt smidigt och rättvist.

Men i fallet Binder, innan sommaruppehållet, och nu Bagnaia så måste man ändå undra om de har koll på hur väl tekniken fungerar?

Sensorn är visst en slang med en tryckgivare, typ som de trafikverket lägger över vägarna.
Omständigheterna kommer påverka hur bra däcket träffar slangen.
Beror dels på hur nära kurben slangen placeras dels hur kurben är gjord, t,ex gjuten med en förhöjning mot det gröna.

De kommer såklart jobba på att få det mer lika men jag kan tycka att innan det tekniska känns pålitligt så borde även visuell bedömning gälla...

Bilderna nedan är av dålig kvalité så se dem bara som exempel...

(Första är även en länk till en diskussion).


bagnaia-v-binder-track-limits-v0-puo9v0k7bigb1.jpg

View attachment 487876

Screenshot_20230807_061727_Gallery.jpg

Screenshot_20230807_061317_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Jag tyckte han var utanför live (Viaplay), och bilderna visar det anser jag. Men sensorn ligger en bit ut verkar det som
Håller med.
"Känslan" i direktsändning var att "Där var han utanför!".

Det kanske står något som "utanför banan eller vid aktivering av trycksensor där sådan finns"? :va
 
MotoGP 2023…året med heta diskussioner kring gröna områden, tryckkänsliga kablar, oförmåga att kalibrera dessa och korrupta domare…

De flesta missar dock en väsentlig detalj i bilderna ovan - lutningsvinkeln. Bagnaia lutar bort från det gröna området. Binder lutar in mot det gröna området. Således en avsevärd skillnad i position och framförallt i statisk vikt på den del av däcket som möjligen touchar den tryckkänsliga kabeln.

Om detta sedan går så långt som till manuell videogranskning så ger det en tydlig indikation av respektive förares intention. Bagnaia styr bort från det gröna området i en allt annat än ideal riktning jämfört med hojen han jagar. Binder styr längs det gröna området i en riktning som är mer fördelaktig än hojen han jagas av.
 
MotoGP 2023…året med heta diskussioner kring gröna områden, tryckkänsliga kablar, oförmåga att kalibrera dessa och korrupta domare…

De flesta missar dock en väsentlig detalj i bilderna ovan - lutningsvinkeln. Bagnaia lutar bort från det gröna området. Binder lutar in mot det gröna området. Således en avsevärd skillnad i position och framförallt i statisk vikt på den del av däcket som möjligen touchar den tryckkänsliga kabeln.

Om detta sedan går så långt som till manuell videogranskning så ger det en tydlig indikation av respektive förares intention. Bagnaia styr bort från det gröna området i en allt annat än ideal riktning jämfört med hojen han jagar. Binder styr längs det gröna området i en riktning som är mer fördelaktig än hojen han jagas av.
Visst är det så, fungerar givaren så är det ju den som får ange vad som är "ute" och har den inte indikerat är man på rätt sida även om inre delen av däcket, visuellt och mer eller mindre, är i det gröna.

Då givaren inte sitter i själva kurben utan i det gröna och då kurben kan vara något upphöjd skulle det inte heller funka att lägga slangen direkt emot...

Därför kommer antagligen slangen hamna olika långt från kurben på olika banor...
Alltså blir det upp till förarna att avgöra hur mycket de vill chansa, förutsatt att de inte blivit tvingade att ta spåret...

Skulle bli väldigt förvånad om inte teamen o förarna har rätt bra koll på hur långt ut de kan köra i varje kurva systemet finns, skulle vara grovt tjänstefel annars...

Problemet är väl att det är som det är och att kommentatorer och vissa media inte har begrip eller struntar i verkligheten...

Jag tror de löser det så det även blir visuellt tydligt för det är ju det som triggar diskussioner just nu?
 
Last edited:
MotoGP 2023…året med heta diskussioner kring gröna områden, tryckkänsliga kablar, oförmåga att kalibrera dessa och korrupta domare…

De flesta missar dock en väsentlig detalj i bilderna ovan - lutningsvinkeln. Bagnaia lutar bort från det gröna området. Binder lutar in mot det gröna området. Således en avsevärd skillnad i position och framförallt i statisk vikt på den del av däcket som möjligen touchar den tryckkänsliga kabeln.

Om detta sedan går så långt som till manuell videogranskning så ger det en tydlig indikation av respektive förares intention. Bagnaia styr bort från det gröna området i en allt annat än ideal riktning jämfört med hojen han jagar. Binder styr längs det gröna området i en riktning som är mer fördelaktig än hojen han jagas av.
Om vi tar intentioner i beaktning så är vi tillbaka till subjektiva bedömningar igen. Tanken är väl att på ett säkert sätt emulera hur det var förr där bangränserna var tydligare, med gräs/grus precis utanför curbsen, utan att göra avkall på säkerheten. Gräs/grus gav blanka fan i vilka ens intentioner var, och jag gissar på att alla andra infraktioner under racet också gör det.
Sensorerna tycker jag rimligtvis ska vara ett hjälpmedel för att lättare hålla reda på när överträdelser sker, men jag tycker inte de ska vara end-all and be-all för att utdöma bestraffningar. Utanför banan ska vara utanför banan oavsett sensorregistrering eller ej - visar video att du åkte utanför så gjorde du det.
 
Om vi tar intentioner i beaktning så är vi tillbaka till subjektiva bedömningar igen. Tanken är väl att på ett säkert sätt emulera hur det var förr där bangränserna var tydligare, med gräs/grus precis utanför curbsen, utan att göra avkall på säkerheten. Gräs/grus gav blanka fan i vilka ens intentioner var, och jag gissar på att alla andra infraktioner under racet också gör det.
Sensorerna tycker jag rimligtvis ska vara ett hjälpmedel för att lättare hålla reda på när överträdelser sker, men jag tycker inte de ska vara end-all and be-all för att utdöma bestraffningar. Utanför banan ska vara utanför banan oavsett sensorregistrering eller ej - visar video att du åkte utanför så gjorde du det.
Medhåll.
Hur man kör o lutar in/ut är ej relevant. Utanför är utanför.
 
Medhåll.
Hur man kör o lutar in/ut är ej relevant. Utanför är utanför.
Ja, problemet är ju då att kabeln ligger några cm in på det gröna. Antagligen för att ge en liten marginal åt förare som såklart vill utnyttja maximalt av banan/curbsen utan att straffas för att de ligger precis på gränsen. Problemet blir då såklart att de lär sig att man kan använda lite av det gröna som en del av banan också och med det är vi tillbaks på ruta ett.
 
Jag säger tvärt emot er. Låt elektroniken avgöra var gränsen går. Då vet man att det är en opartisk bedömning och lika för alla. Även när det är gräs kommer några att använda delar av det för att räta ut linjen nån enstaka millimeter. Använder man en centimeter märks det.
 
Jag säger tvärt emot er. Låt elektroniken avgöra var gränsen går. Då vet man att det är en opartisk bedömning och lika för alla.

Det är ju precis det argumentet som var syftet med sensorer - att eliminera manuell videogranskning och mänsklig bedömning. Tyvärr har ju Race Direction bitit sig i foten tämligen omgående genom att ändå utföra en manuell videogranskning i "fall som uppfattas som tveksamma" och dessutom känt sig nödiga att försvara sig i media så fort spekulationer uppstår.

I fallet Binder vs Bagnaia kvarstår dock faktum - Binder triggade sensorn två gånger om i Assen. Bagnaia triggade inte sensorn i Silverstone. Således borde en diskussion inte ens uppstå. Binder ska mycket riktigt tappa en position två gånger om. Bagnaia ska inte tappa en position. Race Direction ska inte ens behöva motivera detta.

Men lik förbannat blir det ändå en manuell videogranskning där saker som vilket varv man befinner sig på, avstånd till andra förare, riktning och intention definitivt blir en del av analysen. Sedan blir ingenting bättre av att dåligt pålästa journalister försöker dra igång en hatstorm på sociala medier. Istället för att först läsa reglerna och sedan försöka förstå vad som gör att två tillsynes likadana körningar på grönt område genererar olika resultat så går man igång med snack om dåligt kalibrerade sensorer, korrupta domare, favorisering av vissa nationaliteter och alla andra möjliga konspirationsteorier.

Enda lösningen är att döma stenhårt utifrån sensorns utslag och sedan ge Race Direction munkavle.
 
Gummiregler blir sällan bra i slutänden. Sensorerna är lika dåligt kalibrerade för alla och därmed rättvisa.
I F1 hade de över 1200 rapporterade överträdelser på Red Bull Ring. Där hade de nio personer satta att övervaka det och 14 av 19 förare fick slutpositionen ändrad fem timmar efter racet.
Med digital övervakning kunde man åtminstone sluppit vänta fem timmar.
 
Gummiregler blir sällan bra i slutänden. Sensorerna är lika dåligt kalibrerade för alla och därmed rättvisa.
I F1 hade de över 1200 rapporterade överträdelser på Red Bull Ring. Där hade de nio personer satta att övervaka det och 14 av 19 förare fick slutpositionen ändrad fem timmar efter racet.
Med digital övervakning kunde man åtminstone sluppit vänta fem timmar.
Ja där blev det ju riktigt tydligt.
Nästan så man undrade om förarna ägnade sej åt civilolydnad för omedvetna om sensorerna var de inte....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top