Monster energy British grand prix - Silverstone 2023

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, det är ju inte varje dag man hör Marc säga att “jag hade inte positionen jag borde ha så fem förare passerade mig” när han redan då är nere på 13e plats.

Angående Lill-Marquez så var han väl nära vinst på Aragon för några år sen (2020, 2021?) i torrt och med Hondan som jag minns det?! Tror han har förmåga även i torrt alltså. Men kanske inte mot en laddad Bezz eller Pecco förvisso.

vad var det som hände med Pecco förresten? Han brukar väl ändå kunna hantera blött/upptorkande bättre än så här?
Ja, en ganska stukad Marc idag.

Så är det nog.
Jag hade för mig att Alex hade något podium i blött tidigare ? men mitt minne...

Pecco fick en liten knuff och kom aldrig tillbaka tror jag.
Men jag har inte hittat någon förklaring från honom själv.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja, en ganska stukad Marc idag.

Så är det nog.
Jag hade för mig att Alex hade något podium i blött tidigare ? men mitt minne...

Pecco fick en liten knuff och kom aldrig tillbaka tror jag.
Men jag har inte hittat någon förklaring från honom själv.
Han var redan långt ner i listan då. Skoj för Alex att få vinna ett MotoGPrace. Redan när han signade för Ducati och sen försäsongstesterna så visade han att det finns en framtid för honom i stora klassen. Sen bästa japs på 15:de plats för Franky. Hade man sagt för några år sen att Yamaha och Honda skulle vara i bottenträsket hade folk idiotförklarat en. Visst nu var det inte optimala förhållanden men det ser fan inte mycket bättre ut när det är torrt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, en ganska stukad Marc idag.

Så är det nog.
Jag hade för mig att Alex hade något podium i blött tidigare ? men mitt minne...

Pecco fick en liten knuff och kom aldrig tillbaka tror jag.
Men jag har inte hittat någon förklaring från honom själv.
Jag är fascinerad av att teamkollegorna från flera stall låg så tätt ihop under sprinten, mir/marc, aleix/maverick, miller/binder och zarco/martin. Med flera. Jag väljer att tolka det som att förarna kör på max och att deras material/inställningar är begränsningarna. Eller respektive team ifall man vill se det så.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Beeeez ?

Edit: Och nu regnflaggor.

Edit 2: Spännande ända in i kaklet! ?
Tack för racet Aleix, Pecco, Brad, Oli och Maverick! ?

Edit 3: Inte att förglömma JMar som tar sig från sist(?) till sexa. ?

Edit 4: Va fan gjorde Marc och Quarten? ?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ALEIX!!!!!!! Vilken hjälte han är! ÄLSKAR att se en underdog vinna. Vet inte varför men har alltid funnits en särskild plats i mitt hjärta för honom. Så kul att se detta! Från 12e plats, i knepiga förhållanden mot världens bästa. Eller bättre uttryckt, idag var det Aleix som var världens bästa motorcykelförare.

Och Aprilia visar igen att man kan bygga en konkurrenskraftig maskin på liten budget! 3 hojar i topp fem, otroligt!!
Grattis till dem alla!
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag är synnerligen förbryllad över den där last lap track limits-regeln.


No exceeded track limit - tyres were not touching the green as sensor was not triggered, verified by camera.


För övrigt så har Marc fortfarande inte kommit i mål i nåt standardlopp i år. Grid-intervjun han gjorde med TNT sports var ju så där lagom munter "Our goal is to finish the race, but don't expect more than 12th position".
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag är synnerligen förbryllad över den där last lap track limits-regeln.





För övrigt så har Marc fortfarande inte kommit i mål i nåt standardlopp i år. Grid-intervjun han gjorde med TNT sports var ju så där lagom munter "Our goal is to finish the race, but don't expect more than 12th position".
Ojoj, det här kommer Dorna få jobba med!
"Sensorer är sanning, bilder ljuger"...
Är man 100% säker att sensorerna alltid fungerar och gör det lika på olika ställen så är det ju väldigt smidigt och rättvist.

Men i fallet Binder, innan sommaruppehållet, och nu Bagnaia så måste man ändå undra om de har koll på hur väl tekniken fungerar?

Sensorn är visst en slang med en tryckgivare, typ som de trafikverket lägger över vägarna.
Omständigheterna kommer påverka hur bra däcket träffar slangen.
Beror dels på hur nära kurben slangen placeras dels hur kurben är gjord, t,ex gjuten med en förhöjning mot det gröna.

De kommer såklart jobba på att få det mer lika men jag kan tycka att innan det tekniska känns pålitligt så borde även visuell bedömning gälla...

Bilderna nedan är av dålig kvalité så se dem bara som exempel...

(Första är även en länk till en diskussion).

https://www.reddit.com/r/motogp/comments/vj7po0
bagnaia-v-binder-track-limits-v0-puo9v0k7bigb1.jpg

View attachment 487876

Screenshot_20230807_061727_Gallery.jpg

Screenshot_20230807_061317_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tyckte han var utanför live (Viaplay), och bilderna visar det anser jag. Men sensorn ligger en bit ut verkar det som
Håller med.
"Känslan" i direktsändning var att "Där var han utanför!".

Det kanske står något som "utanför banan eller vid aktivering av trycksensor där sådan finns"? :va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
MotoGP 2023…året med heta diskussioner kring gröna områden, tryckkänsliga kablar, oförmåga att kalibrera dessa och korrupta domare…

De flesta missar dock en väsentlig detalj i bilderna ovan - lutningsvinkeln. Bagnaia lutar bort från det gröna området. Binder lutar in mot det gröna området. Således en avsevärd skillnad i position och framförallt i statisk vikt på den del av däcket som möjligen touchar den tryckkänsliga kabeln.

Om detta sedan går så långt som till manuell videogranskning så ger det en tydlig indikation av respektive förares intention. Bagnaia styr bort från det gröna området i en allt annat än ideal riktning jämfört med hojen han jagar. Binder styr längs det gröna området i en riktning som är mer fördelaktig än hojen han jagas av.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
MotoGP 2023…året med heta diskussioner kring gröna områden, tryckkänsliga kablar, oförmåga att kalibrera dessa och korrupta domare…

De flesta missar dock en väsentlig detalj i bilderna ovan - lutningsvinkeln. Bagnaia lutar bort från det gröna området. Binder lutar in mot det gröna området. Således en avsevärd skillnad i position och framförallt i statisk vikt på den del av däcket som möjligen touchar den tryckkänsliga kabeln.

Om detta sedan går så långt som till manuell videogranskning så ger det en tydlig indikation av respektive förares intention. Bagnaia styr bort från det gröna området i en allt annat än ideal riktning jämfört med hojen han jagar. Binder styr längs det gröna området i en riktning som är mer fördelaktig än hojen han jagas av.
Visst är det så, fungerar givaren så är det ju den som får ange vad som är "ute" och har den inte indikerat är man på rätt sida även om inre delen av däcket, visuellt och mer eller mindre, är i det gröna.

Då givaren inte sitter i själva kurben utan i det gröna och då kurben kan vara något upphöjd skulle det inte heller funka att lägga slangen direkt emot...

Därför kommer antagligen slangen hamna olika långt från kurben på olika banor...
Alltså blir det upp till förarna att avgöra hur mycket de vill chansa, förutsatt att de inte blivit tvingade att ta spåret...

Skulle bli väldigt förvånad om inte teamen o förarna har rätt bra koll på hur långt ut de kan köra i varje kurva systemet finns, skulle vara grovt tjänstefel annars...

Problemet är väl att det är som det är och att kommentatorer och vissa media inte har begrip eller struntar i verkligheten...

Jag tror de löser det så det även blir visuellt tydligt för det är ju det som triggar diskussioner just nu?
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
MotoGP 2023…året med heta diskussioner kring gröna områden, tryckkänsliga kablar, oförmåga att kalibrera dessa och korrupta domare…

De flesta missar dock en väsentlig detalj i bilderna ovan - lutningsvinkeln. Bagnaia lutar bort från det gröna området. Binder lutar in mot det gröna området. Således en avsevärd skillnad i position och framförallt i statisk vikt på den del av däcket som möjligen touchar den tryckkänsliga kabeln.

Om detta sedan går så långt som till manuell videogranskning så ger det en tydlig indikation av respektive förares intention. Bagnaia styr bort från det gröna området i en allt annat än ideal riktning jämfört med hojen han jagar. Binder styr längs det gröna området i en riktning som är mer fördelaktig än hojen han jagas av.
Om vi tar intentioner i beaktning så är vi tillbaka till subjektiva bedömningar igen. Tanken är väl att på ett säkert sätt emulera hur det var förr där bangränserna var tydligare, med gräs/grus precis utanför curbsen, utan att göra avkall på säkerheten. Gräs/grus gav blanka fan i vilka ens intentioner var, och jag gissar på att alla andra infraktioner under racet också gör det.
Sensorerna tycker jag rimligtvis ska vara ett hjälpmedel för att lättare hålla reda på när överträdelser sker, men jag tycker inte de ska vara end-all and be-all för att utdöma bestraffningar. Utanför banan ska vara utanför banan oavsett sensorregistrering eller ej - visar video att du åkte utanför så gjorde du det.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om vi tar intentioner i beaktning så är vi tillbaka till subjektiva bedömningar igen. Tanken är väl att på ett säkert sätt emulera hur det var förr där bangränserna var tydligare, med gräs/grus precis utanför curbsen, utan att göra avkall på säkerheten. Gräs/grus gav blanka fan i vilka ens intentioner var, och jag gissar på att alla andra infraktioner under racet också gör det.
Sensorerna tycker jag rimligtvis ska vara ett hjälpmedel för att lättare hålla reda på när överträdelser sker, men jag tycker inte de ska vara end-all and be-all för att utdöma bestraffningar. Utanför banan ska vara utanför banan oavsett sensorregistrering eller ej - visar video att du åkte utanför så gjorde du det.
Medhåll.
Hur man kör o lutar in/ut är ej relevant. Utanför är utanför.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Medhåll.
Hur man kör o lutar in/ut är ej relevant. Utanför är utanför.
Ja, problemet är ju då att kabeln ligger några cm in på det gröna. Antagligen för att ge en liten marginal åt förare som såklart vill utnyttja maximalt av banan/curbsen utan att straffas för att de ligger precis på gränsen. Problemet blir då såklart att de lär sig att man kan använda lite av det gröna som en del av banan också och med det är vi tillbaks på ruta ett.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag säger tvärt emot er. Låt elektroniken avgöra var gränsen går. Då vet man att det är en opartisk bedömning och lika för alla. Även när det är gräs kommer några att använda delar av det för att räta ut linjen nån enstaka millimeter. Använder man en centimeter märks det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag säger tvärt emot er. Låt elektroniken avgöra var gränsen går. Då vet man att det är en opartisk bedömning och lika för alla.

Det är ju precis det argumentet som var syftet med sensorer - att eliminera manuell videogranskning och mänsklig bedömning. Tyvärr har ju Race Direction bitit sig i foten tämligen omgående genom att ändå utföra en manuell videogranskning i "fall som uppfattas som tveksamma" och dessutom känt sig nödiga att försvara sig i media så fort spekulationer uppstår.

I fallet Binder vs Bagnaia kvarstår dock faktum - Binder triggade sensorn två gånger om i Assen. Bagnaia triggade inte sensorn i Silverstone. Således borde en diskussion inte ens uppstå. Binder ska mycket riktigt tappa en position två gånger om. Bagnaia ska inte tappa en position. Race Direction ska inte ens behöva motivera detta.

Men lik förbannat blir det ändå en manuell videogranskning där saker som vilket varv man befinner sig på, avstånd till andra förare, riktning och intention definitivt blir en del av analysen. Sedan blir ingenting bättre av att dåligt pålästa journalister försöker dra igång en hatstorm på sociala medier. Istället för att först läsa reglerna och sedan försöka förstå vad som gör att två tillsynes likadana körningar på grönt område genererar olika resultat så går man igång med snack om dåligt kalibrerade sensorer, korrupta domare, favorisering av vissa nationaliteter och alla andra möjliga konspirationsteorier.

Enda lösningen är att döma stenhårt utifrån sensorns utslag och sedan ge Race Direction munkavle.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Gummiregler blir sällan bra i slutänden. Sensorerna är lika dåligt kalibrerade för alla och därmed rättvisa.
I F1 hade de över 1200 rapporterade överträdelser på Red Bull Ring. Där hade de nio personer satta att övervaka det och 14 av 19 förare fick slutpositionen ändrad fem timmar efter racet.
Med digital övervakning kunde man åtminstone sluppit vänta fem timmar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Gummiregler blir sällan bra i slutänden. Sensorerna är lika dåligt kalibrerade för alla och därmed rättvisa.
I F1 hade de över 1200 rapporterade överträdelser på Red Bull Ring. Där hade de nio personer satta att övervaka det och 14 av 19 förare fick slutpositionen ändrad fem timmar efter racet.
Med digital övervakning kunde man åtminstone sluppit vänta fem timmar.
Ja där blev det ju riktigt tydligt.
Nästan så man undrade om förarna ägnade sej åt civilolydnad för omedvetna om sensorerna var de inte....
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top