Att köpa en Ducce med Desmodue motor (ej hyper) är ganska riskfritt. De motorerna är mycket driftsäkra. Hittils så har inte jag hört om så mycket problem och då har jag MYCKET polare som kör ducce (mer än 30).
Valet mellan 620 och 900 är enkelt om du haft sporthoj. Ta en 900:a. Du kommer förmodligen att bli ganska snabbt trött på 620i. Försök att hitta en 900 med sprut. Mer botten, men ungefär samma topp. Dock slipper du hålla på med fuggar.. Värt en del.
Servicekostnader är ungefär samma som japanska hojar om du klarar av att byta oljor och filter själv (inte svårare än japs.) Men räkna med runt 2500 till 4000 kr beroende på vilken service och hur mycket du gör själv.
Här i Stockholm finns det bara Ducati Stockholm (Frehjgatan) som köra auktoriserad service och de är ganska bra att ha och göra med. Bra service och trevliga meckar som ofta har tid (eller tar sig tid) att snacka. Problemet är att de har hyfsade köer på servicetider, så man får boka i tid.
Sen kan man ju alltsid fråga folk i klubben om man är medlem, vilket jag rekommenderar att man blir om man äger ducce. Kolla beggade hojar på
www.ducceklubben.org
EDIT: 620 och 900 väger nästan lika. Runt 80-90 kusar är det i en 900.. Beroende på hur mycket tidigare ägaren gjort med den. De flesta har fått slipon och annat chip/bestyckning eller PC. PC på 900ie gör MYCKET för känslan har jag hört. Vet ej av egen erfarenhet.
Fördelen med 900 motorn är att du behöver inte nånn varvräknare. Du känner definitivt när det är "slut" på kraften....