Monster eller Monster?? Please Help!

pajo skrev:
Håller med! Har kört sambons Monster 800:a på bana och det var hur kul som helst. Att avgasrören blev skrapade p.g.a lite väl brant nerläggsvinkel får man ta med i beräkningarna :crash

Korvgubbe: Graattis till nya hojen! Gå med i Ducceklubben så såns vi på bankörningarna nästa år :squid

Joo, dämparna blir det lite hål i, o växelpeten är nedslipad och vass som en kniv, trist o vurpa o få in den i fossingen :p

Var och provkörde en 620i.e -03 idag med performance dämpare.
Den var kanonrolig att köra, men ganska trött om man jämför med min Hornet 900. Ljudet var hur skönt som helst. Det skulle nog gå att äga en Ducce endast för ljudet! :p Har grymm beslutsångest just nu.

Antingen behåller jag min Hornet som är snabbare och trevlig på sitt sätt och kör endast trafikförsäkrat. Eller så köper jag en 620 och kör helförsäkrat. Hmmm.. Svårt val.

Vad hade ni gjort?

Last edited:
Jag har lite funderingar på att handla en 620ie -02, hur långa service intervaller är det och vad kostar servicarna??
Hur mykke ska man betala för en -02 med kolfibertrumpeter och lite annat godis??

EazyLiving skrev:
750'n tror jag har en högre vikt, därav billigare försäkring.

Jag har kört alla monstermodellerna, från första 900'an till S4R, och jag måste faktiskt säga, att den du kommer att ha roligast med, är nog 620'n.

750 motorn har alltid varit lite tråkig ifall du inte trimmar skite ur den. Är lite för jämn effektkurva. 900:an har mycket mellanregister men ingen toppeffekt. Man kan sluta varva vid 6.000rpm, för sen händer inget mer. S4 och S4R är svindyra att försäkra och lite för tunga för att göra det en monster är bäst på. Vara smidiga och busiga. Gamla 600:an är bara trött, men väldigt smidig i stan.

Jag trodde också att jag skulle sakna kubik och effekt i 620'n. Jag kom ju trots allt från en 996SPS på gatan och två kompetenta racehojar, 748RS och Gixxer 1000. Men jag har tyckt att 620'n klarat sitt jobb väl, och de jag åkte ifrån med SPS'en på kurvvägar, de kör jag ifrån lika lätt med 620'n.

Sen är ju just 620'n den mest säljande Ducatin just nu, och jag tror att det är den modellen som kommer att behålla sitt värde bäst. 750'n är en modell som egentligen kommit lite i kläm. För nära 900'an men inte riktigt prisvärd ändå.

Fast vad vet jag. Prova själv så kommeer du nog också att bilda dig en uppfattning.

/M

Känner att jag nog får inflika när någon säger att en monster 620 är roligare än en 900 :va Låter lite "insane" :rolleyes: Börjar tom bli lite pinsamt iom att du skall sälja din :lol

Första servicen är 100mil. Sedan är det var 1000:e

Priserna varierar lite men den första hamnar kring 2500. Sedan varierar det om det är "stor" eller "liten" service. Men mellan 2500 och 4000 är nog en ganska rimligt uppskattning...

Tack för svaret!!

Är det några saker som man skall vara uppmärksam på vid ev köp??
Vad brukar gå sönder? Ducati har ju lite dåligt rykte, eller är det bara snack???

Efter -98:a så är väll det inte mycket sämre kvalitet i en Ducati än en vanlig japps.
Efter att jänkarna började hjälpa till alltså. Eller? :va

Lartes skrev:
Efter -98:a så är väll det inte mycket sämre kvalitet i en Ducati än en vanlig japps.

Efter att jänkarna stoppat in en massa pengar, skulle jag tro...
Teknisk kunnande var det inget fel på någonsin men man levde på
marginalen så vissa saker blev lidande.

Lartes skrev:

Är väl egentligen ingen större skillnad kvalitetsmässigt före å efter '98, vet inte vad alla fått det ifrån.. att det skulle vara bättre från 98 å framåt dvs..

små förändringar har skett varje år över hela linjen, fasen vet om man tog något särskillt kliv just från 97-98, Jag kan inte komma på något revolutionerande.. Vignelli-loggan möjligen..

/B

hm men vafen nu blev man ju själv sugen på en 620 genom att läsa denna tråd
funtar ju på en hornet 600 jusst nu.
Vilken har mer upprätt körställning samt vilken har piggare motor. Verkar som att hornet har mer styrka men då måste man varva den som sate och om du kör på lägre varv så är det likt monster, eller?

Last edited:
"600 -01: vikt:174kg effekt:37kw(51hp) vrid:50Nm" sa nån och klagade på lite effekt...

Har en 600 -00 som har 40kw enligt staten. Har satt på effektavgassystem från leovinchi, effekt-luftfilter från ducati och ett dynojetkit.

Går mycke bättre än orginal +att ljudet rockar.
Har bara haft mc-kort i två år, men jag e nöjd.

Mtt råd är såhär:
Gör som jag gjorde och köp en 600 eller 620 om du hellre vill ha det.
Lägg det som blir över på tillbehör.
Men köp för fan itne en 620 för 65000:- det får du ju en 00:a 900 för! med bra tillbehör!

Det som är bra med monster är att de flesta tillbehören passar många olika monster-modeller. Tex allt jag köpt hittills (inte dynojet) +allt jag ska köpa passar även en 00:a 900. Så när jag vill ha mer hästar och har råd med det så är det bara at flytta över grejerna när jag köper en 900.

För att fatta mig kort: köp en billig 600 +massa tillbehör och köp senare en 900 och flytta över grejerna när du har råd. /Johan :yoparty

thompa skrev:
Första servicen är 100mil. Sedan är det var 1000:e

Priserna varierar lite men den första hamnar kring 2500. Sedan varierar det om det är "stor" eller "liten" service. Men mellan 2500 och 4000 är nog en ganska rimligt uppskattning...

Betalade 700:- för 100-milaservicen och 3500:- för 1000-mila servicen så du verkar ha en jävligt dyr verkstad :)

tror att jag väcker en gammal tråd men jag har lite liknande frågor,

jag satt och kollade på olika nakna street hojjar och såg att monster verkar vara billig att försäkra och ser rätt snygg ut,
det jag oroar mig lite för är effekten i monster hojjarna, dom jag har kollat mest på är monster 620 och 900. jag får ungefär en 620 -03a för samma pris som en 900 96-97a, vilken skulle ni som har erfarenhet av dessa hojjar välja och varför?
försäkringsmässigt så ligger väl 620n -02,-03 i ungefär samma som 900 -96,-97 ?
jag kommer mest att anv hojjen tillochfrån jobbet, ca 1mil motorväg och 1mil blandat genom stan.(enkel resa).

jag har kört sporthoj tidigare och senast xr650r supermotard.
det jag oroar mig för vad gäller 620n är att jag kommer bli less den fort om den är för trött.
och det jag oroar mig för på 900n är att den är så pass gammal att den börjar strula med motor,koppling etc.

har det varit mycket skillnader på monsterhojjarna genom åren, jag har svårt att se skillnad på -02or och -96or :va

Dom har mixtrat lite med olika styren.. fästpunkter för olika prylar och sen så gick dom ju från förgasare till insprutning. Motorerna med insprutning är mycket piggare än dom med förgasare.

vågen skrev:
Dom har mixtrat lite med olika styren.. fästpunkter för olika prylar och sen så gick dom ju från förgasare till insprutning. Motorerna med insprutning är mycket piggare än dom med förgasare.
hur många kusar/vrid är det i en 900, typ 96-97a :) väger 900 mycket mer än 620?

Att köpa en Ducce med Desmodue motor (ej hyper) är ganska riskfritt. De motorerna är mycket driftsäkra. Hittils så har inte jag hört om så mycket problem och då har jag MYCKET polare som kör ducce (mer än 30).

Valet mellan 620 och 900 är enkelt om du haft sporthoj. Ta en 900:a. Du kommer förmodligen att bli ganska snabbt trött på 620i. Försök att hitta en 900 med sprut. Mer botten, men ungefär samma topp. Dock slipper du hålla på med fuggar.. Värt en del.

Servicekostnader är ungefär samma som japanska hojar om du klarar av att byta oljor och filter själv (inte svårare än japs.) Men räkna med runt 2500 till 4000 kr beroende på vilken service och hur mycket du gör själv.

Här i Stockholm finns det bara Ducati Stockholm (Frehjgatan) som köra auktoriserad service och de är ganska bra att ha och göra med. Bra service och trevliga meckar som ofta har tid (eller tar sig tid) att snacka. Problemet är att de har hyfsade köer på servicetider, så man får boka i tid.

Sen kan man ju alltsid fråga folk i klubben om man är medlem, vilket jag rekommenderar att man blir om man äger ducce. Kolla beggade hojar på www.ducceklubben.org

EDIT: 620 och 900 väger nästan lika. Runt 80-90 kusar är det i en 900.. Beroende på hur mycket tidigare ägaren gjort med den. De flesta har fått slipon och annat chip/bestyckning eller PC. PC på 900ie gör MYCKET för känslan har jag hört. Vet ej av egen erfarenhet.

Fördelen med 900 motorn är att du behöver inte nånn varvräknare. Du känner definitivt när det är "slut" på kraften.... :död

Last edited:
amullo skrev:
Att köpa en Ducce med Desmodue motor (ej hyper) är ganska riskfritt. De motorerna är mycket driftsäkra. Hittils så har inte jag hört om så mycket problem och då har jag MYCKET polare som kör ducce (mer än 30).

Valet mellan 620 och 900 är enkelt om du haft sporthoj. Ta en 900:a. Du kommer förmodligen att bli ganska snabbt trött på 620i. Försök att hitta en 900 med sprut. Mer botten, men ungefär samma topp. Dock slipper du hålla på med fuggar.. Värt en del.

Servicekostnader är ungefär samma som japanska hojar om du klarar av att byta oljor och filter själv (inte svårare än japs.) Men räkna med runt 2500 till 4000 kr beroende på vilken service och hur mycket du gör själv.

Här i Stockholm finns det bara Ducati Stockholm (Frehjgatan) som köra auktoriserad service och de är ganska bra att ha och göra med. Bra service och trevliga meckar som ofta har tid (eller tar sig tid) att snacka. Problemet är att de har hyfsade köer på servicetider, så man får boka i tid.

Sen kan man ju alltsid fråga folk i klubben om man är medlem, vilket jag rekommenderar att man blir om man äger ducce. Kolla beggade hojar på www.ducceklubben.org

EDIT: 620 och 900 väger nästan lika. Runt 80-90 kusar är det i en 900.. Beroende på hur mycket tidigare ägaren gjort med den. De flesta har fått slipon och annat chip/bestyckning eller PC. PC på 900ie gör MYCKET för känslan har jag hört. Vet ej av egen erfarenhet.

Fördelen med 900 motorn är att du behöver inte nånn varvräknare. Du känner definitivt när det är "slut" på kraften.... :död
när kom det insprutning på 900an?
vilken f-klass tillhör 900an? om det blir en 900 vilket det kanske lutar åt så blir det säkert en 96-98,

korvgubbe skrev:
Står i valet eller kvalet...
Är sedan igår kväll hojlös och kikar nu efter Ducati monster som varit favorithojen sen länge.

Har hittat två objekt..

750 dark -01, 1350 mil, helt nya däck, 65 tusen

620 dark -02, 560 mil, 65 tusen (ev prutmån nedåt)

Båda är utrustade med performancedämpare...
Båda är fullservade och i bra skick..

Ambivalens är ju bara förnamnet!
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Köp ett monster 900 istället!...Tro mig det kommer du ha fan så mkt roligare på. :yoparty

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025