Monster eller Monster?? Please Help!

Köp en 900... Jag blev skit besviken när jag fick låna en 750 :(

//Simon

BadToy skrev:
Köp en 900... Jag blev skit besviken när jag fick låna en 750

...jag vet att många jagar kubik och är väl införstådd med att jag med säkert kommer göra det om ett tag.. men jag vill inte köra mina första mil på en för stor hoj. har bara haft lappen sedan strax efter midsommar coh inte kört mer än 200 mil sedan dess på min hornet.
Jag vill hellre lära mig på en lite mindre, smidigare och mindre effektstark hoj en förivra mig på en för stor. tror f.ö att en orsak till de skyhöga försäkringarna är just alla som jag som köper hojar de inte klarar av.
Dessutom ville jag ha en beskedligare hoj för att ha råd med försäkring.

korvgubbe skrev:
...jag vet att många jagar kubik och är väl införstådd med att jag med säkert kommer göra det om ett tag.. men jag vill inte köra mina första mil på en för stor hoj. har bara haft lappen sedan strax efter midsommar coh inte kört mer än 200 mil sedan dess på min hornet.
Jag vill hellre lära mig på en lite mindre, smidigare och mindre effektstark hoj en förivra mig på en för stor. tror f.ö att en orsak till de skyhöga försäkringarna är just alla som jag som köper hojar de inte klarar av.
Dessutom ville jag ha en beskedligare hoj för att ha råd med försäkring.

Vad har du för Hornet? Vad tycker du om den?

Står själv i valet och kvalet, funderar på antingen en Hornet 900 eller ett 620 Monster..

/Peter

jawohl skrev:
Vad har du för Hornet? Vad tycker du om den?

Står själv i valet och kvalet, funderar på antingen en Hornet 900 eller ett 620 Monster..

/Peter

Ser att jag varit slö och inte uppdaterat min profil.. jag har inte längre någon hornet.. Sålde den i Tisdags men det var en 600..

Hornet är pigg, varvillig och lättkörd. en rolig hoj. Tyvär alldeless för dyr att försäkra eftersom den har så mycket effekt..
men för mig som ny hojåkare var den perfekt.. på låga varv är den from som ett lamm men har resurser som räcker till och blir över om du låter nålen på varvmätaren röra sig förbi klockan tolv..

Ännu svårare nu...

620 -02 har jag prutat ned till 60.. den har dessutom larm och immobilizer.. doch dyrare försäkring (17100 he/hel)

750 -01 dubbla bromsskivor, mer ljud, billigare försäkring.. (12900 hel/hel) men kostar 65..

GAAAEEEHHA.. FAN.. så djävla ambivalent nu att jag inte vet vad jag ska ta mig till...

Monster

Kööp 750 an så klart.
5000 spänn varje år kontra 5000 i inköp....
låter som om 750:an blir en mycket bättre affär :confused:

Jag hade köpt raptorn direkt, misstänker att försäkringen är helt överkomlig på den med,

En bushoj är roligare med stor motor tycker jag, man kör ju ändå inte så fruktansvärt fort när man saknar kåpa,,

Jag förstår din tvekan:
620: insprutning och bättre chassi
750: lite mer kräm

svårt val

Varför inte en sådan här. :)

TL motorn i en snygg inpackning. :rock

Bifogat

• uno-tl1000.jpg
    uno-tl1000.jpg
    67.1 KB · Visningar: 283
Annars, köp 620i.
750an är gammal (äldre konstruktion), och har troligen sämre andrahandsvärde när du ska byta om 2 år.

Hur gick det? Blev det en 620 eller?
Jag funderar också på om jag ska skaffa mig en Monster istället för min Hornet 900. Mycket beroende på försäkringen. Inte så kul att bara ha råd med trafik.

Men jag förstår inte att det skulle bli så dyrt med en 620 för dig?
Jag ringde IF idag och kollade vad en Monster 1000 skulle kosta. 577:-/mån för hel endast när den är i bruk. Effekten är ju nerskriven på alla Duccar verkar det som så de blir sjukt billiga att försäkra.
Någon som kan svara på hur en 620i.s känns jämfört med en 900 Hornet?

(Ingen som är sugen på en Honda Hornet 900 -02) ??

Conrad skrev:
Är det cagivan?? :eek:

KÖP CAGIVAN!! :skrämd :kär

Tyvärr inte.
Custom ram, äh, custom allt :D

Men TL motorn är så j*vla sweet! :bow

Köp en Cagiva även om dne inte är lika snygg som den svartingen på bilden ovan. Raptorn är ju snygg den oxå!
Samma designer som ritade Monster serien. :)

Det blev 750 till slut efter ha provkört båda. Hjärtat fick säga sitt även om 620 säkert skulle ha andrahandsvärde(tredjehandsvärde).. Med tanke på att jag alltid velat ha en monster så fick hjärtat välja. Skulle plånboken bestämma vilken hoj jag ville ha hade det inte blivit en ducce troligen..

Det är skönt att ha råd att försäkra (hel) till skillnad från min gamla Hornet som fick köras med trafikförsäkring.

Om nåt år när jag lärt mig köra hoj kanske det blir aktuellt med mer hästar, mer motor, mer allt.. just nu ska jag bara njuta av mitt mattsvarta monster och lära mig köra ordentligt.

Jaha. Gratulerar till köpet.

Jag var precis på väg att rekomendera 620 monstret.

Med performance dämpare och lite tweak på sprutet så är den jämförbar med gamla 750 motorn. 750 monstret har ju mer vrid orginal, men det är även en äldre konstruktion.

Hoppas att du blir nöjd med köpet, för det är en kanonfin hoj. Kom nu förbi il forno på onsdag och visa upp skönheten, samt passa på att träffa folk i ducceklubben. Sen är det ju klart att du skall med op bankörningarna också! Det är ju det som är roligast med att äga ducce!

Lartes skrev:
Borde jag ha varit det eller?
Om jag hade velat köra på bana hade jag väll köpt en 998 eller nått sånt?

Varför? Monster fungerar på bana, det gör en Africa Twin också, behövs ingen kåphoj för o ha kul på banan, men du kommer vilja ha det

Chronic skrev:
Varför? Monster fungerar på bana, det gör en Africa Twin också, behövs ingen kåphoj för o ha kul på banan, men du kommer vilja ha det

Håller med! Har kört sambons Monster 800:a på bana och det var hur kul som helst. Att avgasrören blev skrapade p.g.a lite väl brant nerläggsvinkel får man ta med i beräkningarna :crash

Korvgubbe: Graattis till nya hojen! Gå med i Ducceklubben så såns vi på bankörningarna nästa år :squid

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025