Monster 696 beter sig konstigt

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej allihopa. Hade inne min Ducati Monster 696 för mappning nu för en månad sen. Enda sen jag fick tillbaka den så har den betett sig lite skumt. Vid vissa tillfällen när jag kör så hackar hojen till (svårt att förklara men känns som att det är tändningen som klickar till) och vid några tillfällen har hojen dött av detta. Det är oftast på låga varv som detta skett. Då hojen dött så har all el lagt av och jag har fått starta om den. Ringde till dom som mappade den och dom hade aldrig hört talas om något liknande fel, och hade ingen aning om vad det kunde vara när jag berättade över telefon. Jag har ingen möjlighet att lämna in den där så dom får kolla på den då jag befinner mig 50 mil därifrån.

Ibland sker det 3-4 gånger per åktur att den hackar till (inte att den dör, det har bara skett 2 gånger totalt) och ibland sker det inte alls.
Någon som har varit med om något liknande eller har någon aning om vad det skulle kunna vara? :confused:
 
Att den stannar mellan växlar "kan bero" på för snål mappning i de registret. Min Ktm 990 kan tjuvstanna mellan växlarna med något snål mapp.
Att all el lägger av är däremot märkligt och de kan vara en ledtråd till hela mysteriet. Kontrolldra minus och pluspolerna på batteriet samt kolla jordpunkt.
 
Jag har haft problem med att den hackar till nån gång och efter det så har instrumentet varit nollställt som om batteriet varit bortkopplat, typ klockan nollställer sig till 0:00. Har inte hänt många gånger och var längesen nu. Jag var ganska säker på att det var elrelaterat och det tror jag ditt problem är med.

Har du kollat så batteripolerna är ordentligt fastsatta? ECU kontakten är korrekt dittryckt?
 
Får bli till att skruva loss tanken och kolla batteriet och ECU-kontakten nu i helgen. Bytte batteri nu för någon månad sen och då var jag där och pillade. Vad innebär att kolla jordpunkt? #nollkoll
 
Last edited:
Jag hade samma fenomen på min första Hypermotard, den vibrerade friskt och batterianslutningara lossnade ett par gånger, sen blev det Loctite på dom.
Ducce + Loctite = sant.
 
Jag hade samma fenomen på min första Hypermotard, den vibrerade friskt och batterianslutningara lossnade ett par gånger, sen blev det Loctite på dom.
Ducce + Loctite = sant.

Ducce + charmiga småfel och ett och annat totalras = Sant
 
Hej igen allihopa. Har sedan jag skrev förra gången kört en del och problemet kvarstår. Jag skruvade av tanken och kollade att batteriet och ECU:n satt fast ordentlig vilket dem gjorde. Jordningen visste jag inte riktigt hur jag skulle kolla men den svarta sladden från batteriet gick iaf in ned under ramen, var svårt att se vart den tog vägen senare. Men det verkade som att den satt fast där den skulle sitta.
Något annat jag skulle kunna kolla?
Hojen har bara dött en gång nu, men den hackar ändå till ibland vilket känns störigt....
 
Tändhattar sjyssta? Får dom rätt med ström?
 
Last edited:
Hej igen allihopa. Har sedan jag skrev förra gången kört en del och problemet kvarstår. Jag skruvade av tanken och kollade att batteriet och ECU:n satt fast ordentlig vilket dem gjorde. Jordningen visste jag inte riktigt hur jag skulle kolla men den svarta sladden från batteriet gick iaf in ned under ramen, var svårt att se vart den tog vägen senare. Men det verkade som att den satt fast där den skulle sitta.
Något annat jag skulle kunna kolla?
Hojen har bara dött en gång nu, men den hackar ändå till ibland vilket känns störigt....

Ring Biscaya och fråga? Det är inte så långt till Hol från Göteborg heller.
 
Lider med dig, har själv fått höra de orden
"inget vi har hört om tidigare" :huvet

Tändspolarna är kanske inte helt 100.
 
Last edited:
Antar att det var en Hypertrick mapp från IBC? Om det var så, bytte du ecu eller är det en omprogrammering av din gamla?
 
Det var det! Jag omprogrammerade den gamla.
Hur kollar jag tändhattarna/spolarna?

Ok, tänkte om du bytt ecu med nåt ergat stift eller nåt. Jag har rimligtvis samma mapp och jag har en originalbox liggande. Ett alternativ är att du kastar in den ECUn för att se om felet försvinner. Den kommer då att gå magert med Termignoni-burkarna och du får felmeddelande för lambda men det kanske inte gör nåt. Antar att du kör utan lambdasobder? Konsultera IBC och se vad dom tycker och få några felsökningstips.
 
Hejsan jag hade ett liknande fel på min 1098 för ett par år sedan, den kunde hacka till i bland och även instrumenten blinkade till, hände även att den stannade om man stod på tomgång.

Efter att felsökt typ allt så visade det sig att svänghjulet hade lossnat, så det störde tänd givaren, vilket resulterade i att ECU fick felsignal och botade om sig och därför blinkade instrumenteringen till.

Hojen funkade oftast perfekt under acceleration men när man låg på låga varv och jämn fart blev det problem.
Mvh Björn
 
Ok, tänkte om du bytt ecu med nåt ergat stift eller nåt. Jag har rimligtvis samma mapp och jag har en originalbox liggande. Ett alternativ är att du kastar in den ECUn för att se om felet försvinner. Den kommer då att gå magert med Termignoni-burkarna och du får felmeddelande för lambda men det kanske inte gör nåt. Antar att du kör utan lambdasobder? Konsultera IBC och se vad dom tycker och få några felsökningstips.

Ska ta och besöka IBC nu när jag flyttar tillbaka till Örebro efter sommaren. Pratade med dom en vecka efter jag mappat om den men då hade dom inte hört om något liknande fel innan. Men tänkte att jag kan köra dit hojen och låta dom känna på den. Bor du i Göteborg eller?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top