Monster 696 beter sig konstigt

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hejsan jag hade ett liknande fel på min 1098 för ett par år sedan, den kunde hacka till i bland och även instrumenten blinkade till, hände även att den stannade om man stod på tomgång.

Efter att felsökt typ allt så visade det sig att svänghjulet hade lossnat, så det störde tänd givaren, vilket resulterade i att ECU fick felsignal och botade om sig och därför blinkade instrumenteringen till.

Hojen funkade oftast perfekt under acceleration men när man låg på låga varv och jämn fart blev det problem.
Mvh Björn

Exakt sådär är det för mig med! Hur löste du det? Vet inte vad du menar med svänghjul haha
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ska ta och besöka IBC nu när jag flyttar tillbaka till Örebro efter sommaren. Pratade med dom en vecka efter jag mappat om den men då hade dom inte hört om något liknande fel innan. Men tänkte att jag kan köra dit hojen och låta dom känna på den. Bor du i Göteborg eller?

Bor i Torslanda 10-15 minutern från stan.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hej svänghjulet sitter innanför vänstra motorkåpan och fungerar som generator åt statorn som sitter i själv motorkåpan, svänghjulet är monterat på vevaxeln och är fastdraget med en mutter i centrum. Vevaxeln har även en spår för en sk. krysskil som håller svänghjulet rätt positionerad på vevaxeln.

http://www.slingshotracing.net/catalog/ducati-fuelinjected-aluminum-lighten-flywheel-p-56.html
kolla lite på ner på denna sida så ser du lite hur det ser ut, hoppas det hjälper.

Mvh Björne:tummenupp
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej svänghjulet sitter innanför vänstra motorkåpan och fungerar som generator åt statorn som sitter i själv motorkåpan, svänghjulet är monterat på vevaxeln och är fastdraget med en mutter i centrum. Vevaxeln har även en spår för en sk. krysskil som håller svänghjulet rätt positionerad på vevaxeln.

http://www.slingshotracing.net/catalog/ducati-fuelinjected-aluminum-lighten-flywheel-p-56.html
kolla lite på ner på denna sida så ser du lite hur det ser ut, hoppas det hjälper.

Mvh Björne:tummenupp

Tack, får ta bort kåpan och titta in!

- - - Updated - - -

Skulle tro att han skruvade fast det. Det är ganska allvarligt och kan gå jävligt illa med ett löst svänghjul.

Yes får öppna och se om det sitter löst!
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Pratade med Italia bike center och dom hade aldrig hört talas om att svänghjulet skulle lossnat på en monster 696 och att det skulle ge upphov till de problemen jag har. De trodde istället att det kunde vara något med batteriet då jag köpt ett biltema-batteri. Så nu fick jag köpt ett nytt batteri av dom för att se om det kan lösa problemet. Annars får jag lämna in den då jag inte kan kolla svänghjulet själv.

Spelade in en video på hur hojen beter sig. Problemen började i anslutning till att jag bytte batteriet så får väl se om det kan hjälpa något.

Någon som känner igen detta tickande ljud som sker 7 gånger i videon?

https://www.youtube.com/watch?v=2ulDowykuPc&feature=youtu.be
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Märkligt... lite svårt att höra vad för typ av ljud det är. Sitter luftboxen rätt? Tätt överallt?

Vad laddar den på tomgång resp. gaspådrag?

Har du kollat kontakten på tändkablarna/hattarna?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inte så att du är i Göteborg? Vi har likadana hojar, Termignoni och mapp. Troligtvis likadana luftfilter med. Vore lämpligt att jämföra, har som sagt haft nåt konstigt där den nollställt ECUn och tappat kontakten men mest vid startögonblicket. Hade hur som varit lämpligt att jämföra dom jämte varandra.

Här är en gammal film hur min låter. Var mest för att lyssna på dom nyinstallerade Termisarna men man hör lite motor ändå http://youtu.be/FzNfBw5yPqA

Skulle kunna lägga upp en milm där jag fokuserar mer på mororljud om det är intressant.
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Märkligt... lite svårt att höra vad för typ av ljud det är. Sitter luftboxen rätt? Tätt överallt?

Vad laddar den på tomgång resp. gaspådrag?

Har du kollat kontakten på tändkablarna/hattarna?

Du hör det bäst när jag filmar över tanken, då låter det 3 gånger. Sekund 9-12 ungefär.
ItaliaBikeCenter satte på 2 power-up filter när jag mappade om hojen, jag har inte rört något där sen dess.
Men kanske får skruva av tanken imorgon och se om det ser ut att sitta fast.

Ska kolla vad den laddar imorgon. Hur kollar jag kontakten på tändhattarna? Att det inte sitter löst typ eller?
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Det är inte så att du är i Göteborg? Vi har likadana hojar, Termignoni och mapp. Troligtvis likadana luftfilter med. Vore lämpligt att jämföra, har som sagt haft nåt konstigt där den nollställt ECUn och tappat kontakten men mest vid startögonblicket. Hade hur som varit lämpligt att jämföra dom jämte varandra.

Här är en gammal film hur min låter. Var mest för att lyssna på dom nyinstallerade Termisarna men man hör lite motor ändå http://youtu.be/FzNfBw5yPqA

Skulle kunna lägga upp en milm där jag fokuserar mer på mororljud om det är intressant.

Jävligt typiskt, jag bor rätt nära Torslanda men pluggar i Örebro, och nu har jag redan åkt upp till Örebro med hojen och tanken är att den ska vinterförvaras här...
Får se om det ges tillfälle att köra ner med den till Göteborg någon helg framöver.

Vad var det för fel du hade med din?
Tycker inte din motor låter allt för olik min det lilla jag hör i din video, förutom klickljudet som jag har då :va
Men om det inte för mycket jobb så får du gärna lägga upp en video med bättre motorljud! Kanske kan ge någon ledtråd
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Du hör det bäst när jag filmar över tanken, då låter det 3 gånger. Sekund 9-12 ungefär.
ItaliaBikeCenter satte på 2 power-up filter när jag mappade om hojen, jag har inte rört något där sen dess.
Men kanske får skruva av tanken imorgon och se om det ser ut att sitta fast.

Ska kolla vad den laddar imorgon. Hur kollar jag kontakten på tändhattarna? Att det inte sitter löst typ eller?

Det kan du göra med en multimeter. :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Batteriet mätte 12,0 (blinkade) på tomgång och 13,8 när jag gasade för övrigt. 12,0 är för lågt eller?
Min 848:a har enligt den inbyggda displayen 14,2 V polspänning vid tomgång....
Oaktat det så är 12 blankt på tomgång lite väl lågt och 13,8 annars är i undre ändan på tillräckligt bra.
Ett fulladdat 12V batteri brukar kunna ha en polspänning på uppåt 12,5 V ibland något högre. Visserligen mer ett av intresseklubben antecknar värde men 12 V på tomgång är lågt.

Du behöver nog mäta polspänningen med en känd belastning eller ett sånt där fint verktyg som bilektriska firmor har....för att kolla att batteriet inte är kass.

Öppen polspänning säger inte mycket men uppmätt med belastning desto mer. Är det några problem med bryggor eller begynnande kortslutningar i batteriet så kan det vara så att laddningspryttlarna på hojen knappt klarar av att håll upp spänningen.

Att mäta är veta. För mer info titta här t.ex.
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Jupp...

Har batteriet blivit urladdat?

I med det nya? Och när du ändå är där och rotar, kolla luftboxen och klämmorna till insuget. :)

Blir det sammalika efter ett tag har du troligen problem med laddningsregulatorn (vanligt Ducati-fel)

Är du nojjig kan du kolla svänghjulet. Det är dock ganska meckigt, du behöver tömma den på olja och du behöver fixa packningen efter att du har haft lossat på motorkåpan (som kan vara ganska bökig att få loss utan specialverktyg).
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jupp...

Har batteriet blivit urladdat?

I med det nya? Och när du ändå är där och rotar, kolla luftboxen och klämmorna till insuget. :)

Blir det sammalika efter ett tag har du troligen problem med laddningsregulatorn (vanligt Ducati-fel)

Är du nojjig kan du kolla svänghjulet. Det är dock ganska meckigt, du behöver tömma den på olja och du behöver fixa packningen efter att du har haft lossat på motorkåpan (som kan vara ganska bökig att få loss utan specialverktyg).

Har för mig att det är packning på tub.

Om man väljer att lita på den inbyggda voltmetern i instrumentet eller inte låter jag vara osagt men min 696 ligger på 13,9 på tomgång och 14,0V när jag gasar till lite. Jag vet att mitt batteri (Biltema) är tokslut. I vintras så missade jag att sätta det på underhåll och då jag har ett tvåvägslarm så sög det skiten ur det.

Var så låg spänning att min CTEK vägrade men jag fick hjälpligt upp spänning med en gammal laddare och nu tar det laddning men det går på lånad tid.

Står hojen 2 veckor så är det segt som fan och det är ingen fart på startmotorn. Underhållsladdar om hojen stått tre dagar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jävligt typiskt, jag bor rätt nära Torslanda men pluggar i Örebro, och nu har jag redan åkt upp till Örebro med hojen och tanken är att den ska vinterförvaras här...
Får se om det ges tillfälle att köra ner med den till Göteborg någon helg framöver.

Vad var det för fel du hade med din?
Tycker inte din motor låter allt för olik min det lilla jag hör i din video, förutom klickljudet som jag har då :va
Men om det inte för mycket jobb så får du gärna lägga upp en video med bättre motorljud! Kanske kan ge någon ledtråd

Om du redan är i Örebro så är det väl enklast att svänga förbi hos IBC och be Janne lyssna på hojen?
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Har för mig att det är packning på tub.

Om man väljer att lita på den inbyggda voltmetern i instrumentet eller inte låter jag vara osagt men min 696 ligger på 13,9 på tomgång och 14,0V när jag gasar till lite. Jag vet att mitt batteri (Biltema) är tokslut. I vintras så missade jag att sätta det på underhåll och då jag har ett tvåvägslarm så sög det skiten ur det.

Var så låg spänning att min CTEK vägrade men jag fick hjälpligt upp spänning med en gammal laddare och nu tar det laddning men det går på lånad tid.

Står hojen 2 veckor så är det segt som fan och det är ingen fart på startmotorn. Underhållsladdar om hojen stått tre dagar.

Ja man kan använda flytande packning eller en färdigskuren i fiber.
http://www.gothamcycles.com/Monster...rnator-left-side-cover-fiber-gasket-seal.html

Jag poppade in ett gammalt shorai i min Monster nu som jag vet med mig har blivit urladdat... upplever att den beter sig lite underligt. Den laddar 13,4-13,9 på tomgång och över 14 om jag varvar. Låter jag den stå på tomgång och drar på helljuset så går den under 12v. + en del annat, men låter det vara osagt om det är elrelaterat. Får återkomma när jag sätter in tjockisbatteriet igen.
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Om du redan är i Örebro så är det väl enklast att svänga förbi hos IBC och be Janne lyssna på hojen?

Var där igår, och nån som jobbade där lyssnade på den och tyckte inte det lät konstigt. Men de tickande ljudet hördes inte när jag var där, det hörs bara ibland. Ibland kan jag köra runt i 1 timma utan att det hackar till en enda gång och ibland hörs det jätteofta och hojen hackar vid varje rödljus.
Men på IBC sa dom iaf att jag skulle testa med det nya batteriet. Så ska sätta in det imorgon så får vi se om det gör någon skillnad
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Var där igår, och nån som jobbade där lyssnade på den och tyckte inte det lät konstigt. Men de tickande ljudet hördes inte när jag var där, det hörs bara ibland. Ibland kan jag köra runt i 1 timma utan att det hackar till en enda gång och ibland hörs det jätteofta och hojen hackar vid varje rödljus.
Men på IBC sa dom iaf att jag skulle testa med det nya batteriet. Så ska sätta in det imorgon så får vi se om det gör någon skillnad

Ok. Det är ju alltid lite besvärligt med problem som bara märks till och från. Hoppas det nya batteriet gör skillnad.

Hade en 696 själv för några år sedan, riktigt trevlig cykel. :tummenupp

Edit:
Jag kom på att jag har en verkstadshandbok för 696an på datorn. Om du PMar en mailadress så kan jag skicka över den åt dig. Kanske kan vara till någon hjälp.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Var där igår, och nån som jobbade där lyssnade på den och tyckte inte det lät konstigt. Men de tickande ljudet hördes inte när jag var där, det hörs bara ibland. Ibland kan jag köra runt i 1 timma utan att det hackar till en enda gång och ibland hörs det jätteofta och hojen hackar vid varje rödljus.
Men på IBC sa dom iaf att jag skulle testa med det nya batteriet. Så ska sätta in det imorgon så får vi se om det gör någon skillnad


Det är ju lite mer jobb än man önskar för en så simpel sak som att byta ett batteri. Tar ju för fasen minst 30 minuter att skruva av all tankkåpor, lossa och lyfta tanken och sen skruva ihop skiten igen.
Äom du inte redan har det... Fixa en laddkontakt som du hänger ut neråt så du kan underhållsladda enkelt. Jag tycker CTEKs är bra.

Jag har också komplett verkstadshandbok för både 696 och 796 men den är digital och inte möjlig att printa om man inte gör screen prints. Finns det nåt annat så är jag intresserad.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top