Monarki/Republik

Skall kungafamiljen få finnas?


  • Antal röstningar
    0

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Man måste ändå fördela pengar till att underhålla slott och sådant, för det vore ju vansinne att sluta med.

Jag är inte nåt för kungafamiljen men många verkar otroligt intresserade och dyrkar dem så de kan få vara kvar som det är för min del, det gör det ju lite eget att vi har kungen kvar jämfört med så många andra som inte har, eller som kastat ut sina.

Dessutom om vi nu skulle ha "kungaval" så kanske det blev samma snubbe igen, han kan ju det där redan och man vill ju inte ha en tjock politiker på en sån post.
Sen att han inte framstår allt för bright är en annan femma.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kungen med familj är bidragstagare frivilligt, värsta sortens parasiter. Dessutom är de riktigt dåliga förebilder, inavlade, fula (Lillan undantaget), pratar dålig svenska (Drottningen), är notoriskt otrogna mot varandra (Kungen i alla fall), kan inte hålla koll på elementära fakta (Kungen), psykiskt sjuka (Victorias anorexi), tveksam sexuell läggning (vilket bara är festligt iofs, med en bög-prins).

Nej, Kung går bort. Eventuellt kan de få behålla sina titlar men försvinna än mer från den mediala arenan och definitivt få nedsatta löner.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Coola Ola skrev:
På vilket sätt fungerar demokratin dåligt i Sverige? Hur skulle den fungera bättre?

I en demokrati har man folkomröstningar för att folket ska få styra landet. När man har en folkomröstning om tex att införa euro MEN går ut med ett uttalande om att om det blir nej i en första folkomröstning så ska man ha ytterligare en. Och Blir det nej i den ska man vänta ett tag och ha ytterligare en tills det blir ja, är du med?
MEN om man har en första folkomröstning och det blir ja i den omröstningen, då ska man INTE ha ytterligare en folkomröstning för att då kan det ju bli nej.

Vart i det resonemanget ser du en fungerande demokrati? Ser du en fungerande demokrati där så är du politiker, inget snack.

Detta var ett exempel som kom från vår floskelminister själv, Göran Persson.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Om inte jag är ute och cyklar fullkommligt nu så har jag för mig att kungen redovisade 35 miljoner kr 2003, barnen 17 miljoner vardera och drottningen kommer jag inte i håg ( har för mig 24 miljoner). Plus underhåll av diverse slott och skit. plus alla anställda.

De blir lite pengar de. Framför allt med tanke på vad pengarna går till. PR.

Helt sjukt tycker jag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Markus skrev:
Kungen med familj är bidragstagare frivilligt, värsta sortens parasiter. Dessutom är de riktigt dåliga förebilder, inavlade, fula (Lillan undantaget), pratar dålig svenska (Drottningen), är notoriskt otrogna mot varandra (Kungen i alla fall), kan inte hålla koll på elementära fakta (Kungen), psykiskt sjuka (Victorias anorexi), tveksam sexuell läggning (vilket bara är festligt iofs, med en bög-prins).

Nej, Kung går bort. Eventuellt kan de få behålla sina titlar men försvinna än mer från den mediala arenan och definitivt få nedsatta löner.

Hehe, vilken klockren bedömning, nästan som Dr Phil :hihi

Så länge det finns betydligt viktigare saker att dra in på så tycker jag de ska få sitta tills deras stund är kommen. Ta EU tex, där har vi mycket pengar att spara in på. Göra en rensning inom statens territorium, där finns det många konsulter osv som bara kostar pengar men inte genererar något. Ett företag jag vid fick en ny chef nyligen och då passade han på att göra en upprensning. De som inte hade presterat något fick visa upp vad de hade för arbetsuppgifter och fanns där ingen användning av dem så åkte de ut. Nu rullar det in ännu mera pengar i deras redan feta kassa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dee_cati skrev:
Så länge det finns betydligt viktigare saker att dra in på så tycker jag de ska få sitta tills deras stund är kommen. Ta EU tex, där har vi mycket pengar att spara in på.

Det ena utesluter inte det andra, dessutom visar monarkin samhället att det är faktiskt okej att leva på bidrag och glassa. Helt fel signaler.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
men de pengarna är ju inte nåt som gör oss feta och rika rent allmänt direkt, hur stor del av den totala budgeten är det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Poacher skrev:
men de pengarna är ju inte nåt som gör oss feta och rika rent allmänt direkt, hur stor del av den totala budgeten är det?

Pytteliten, men om nationalhjältarna är bidragstorskar som lever lyxliv - vad ger de signaler till de i folket som inte tror på folks olika värde?

Kungen kunde få 100'/månad, vad ska han göra åt saken? Tacka nej? :hihi Han kan ju ändå inte få något annat jobb.
Och de där ungarna, varför ska de ha en massa utbildningar betalda? De avser väl ändå inte jobba någonsin?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Markus skrev:
Pytteliten, men om nationalhjältarna är bidragstorskar som lever lyxliv - vad ger de signaler till de i folket som inte tror på folks olika värde?

Kungen kunde få 100'/månad, vad ska han göra åt saken? Tacka nej? :hihi Han kan ju ändå inte få något annat jobb.
Och de där ungarna, varför ska de ha en massa utbildningar betalda? De avser väl ändå inte jobba någonsin?
Du har väldigt ofta "rätt" åsikter om saker och ting.

Så även denna gången. :tummenupp
De gott och se.

Ville bara berätta de.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
ec2bme skrev:
Du har väldigt ofta "rätt" åsikter om saker och ting.

Så även denna gången. :tummenupp
De gott och se.

Ville bara berätta de.

Även en blind höna kan hitta korn, men denär gången och i denhär frågan är jag rörande överrens med Markus.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
benrangel skrev:
Även en blind höna kan hitta korn, men denär gången och i denhär frågan är jag rörande överrens med Markus.
Jag oxo... fan det måste va något fel :va
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Markus skrev:
Pytteliten, men om nationalhjältarna är bidragstorskar som lever lyxliv - vad ger de signaler till de i folket som inte tror på folks olika värde?

Kungen kunde få 100'/månad, vad ska han göra åt saken? Tacka nej? :hihi Han kan ju ändå inte få något annat jobb.
Och de där ungarna, varför ska de ha en massa utbildningar betalda? De avser väl ändå inte jobba någonsin?
hehe, sant, men vi har ju massor av folk i styrande eller beslutande ställning som skor sig, det här landet lär förbli ett ruffel och båg land där det inte lönar sig så mycket att vara hederlig och arbeta.
Det blir alltid ett hiskeligt liv när nån grupp får krav på sig, tex att invandrare skulle kunna svenska eller att arbetslösa måste jobba men kanske för en lägre lön, ändå är det ju ofta förslag som skulle hjälpa dem i slutändan.
 

Coola Ola

Guest
Dee_cati skrev:
I en demokrati har man folkomröstningar för att folket ska få styra landet. När man har en folkomröstning om tex att införa euro MEN går ut med ett uttalande om att om det blir nej i en första folkomröstning så ska man ha ytterligare en. Och Blir det nej i den ska man vänta ett tag och ha ytterligare en tills det blir ja, är du med?
MEN om man har en första folkomröstning och det blir ja i den omröstningen, då ska man INTE ha ytterligare en folkomröstning för att då kan det ju bli nej.

Vart i det resonemanget ser du en fungerande demokrati? Ser du en fungerande demokrati där så är du politiker, inget snack.

Detta var ett exempel som kom från vår floskelminister själv, Göran Persson.

Även om jag håller med dig i sak angående just euroomröstningen (det var ett extremt pantat uttalande av GP, kan inte vara många som gillar honom i det här landet, oavsett politisk hemmahörighet) så var det trots allt bara en rådgivande omröstning, som de flesta folkomröstningar som gjorts i Sverige vad jag vet. Politikerna är inte tvungna att följa resultatet och kan också givetvis ha åsikter om vad folket tycker även om det må vara moraliskt tvivelaktigt (representera folkviljan etc etc)

Det går hur som helst inte att ha folkomröstningar i varenda fråga, tycker du att fel politik förs i riksdagen, rösta annorlunda eller jobba på att övertyga andra om att rösta annorlunda tills det blir en förändring.

Just for the record så är jag inte på något sätt politiker eller politiskt aktiv.
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
35 miljoner är inget jämfört med vad kungen tillför.

Vad kostar alla bidragstagare jämfört med vad de tillför, släng ut dem istället. Det är bra för Sverige.

Lenge Leve Kungen

Och ut med packet..... (ni som inte vet vad pack är, öppna ögonen)
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Jag betalara gärna den struntsumma (jämfört med andra långt större onödiga samhällskostnader) som apanaget utgör. Detta för att jag vill bevara något som jag betraktar som ett svenskt kulturarv som jag faktiskt kan känna viss stolthet över. Därtill tycker jag att kungen idag gör ett värdefullt arbete för Sverige. Av en liknande anledning är jag kvar i svenska kyrkan, jag är fullständigt övertygad ateist men anser ändå kyrkans arbete liksom kyrkobyggnader och relaterad verksamhet är värd att bevara.

Det är således glädjande att konstatera att en majoritet av svenskarna i undersökning efter undersökning kommer till samma slutsats.

/Olzki
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Blackninja skrev:
35 miljoner är inget jämfört med vad kungen tillför.

Vad kostar alla bidragstagare jämfört med vad de tillför, släng ut dem istället. Det är bra för Sverige.

Lenge Leve Kungen

Och ut med packet..... (ni som inte vet vad pack är, öppna ögonen)

Jag har en blond kompis som är utbildad jurist med bra betyg och precis avslutat sin tingstjänstgöring. Just nu är han arbetslös och söker jobb som biträdande jurist på olika byråer runt om i staden.
Måste vi slänga ut honom?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Blackninja skrev:
...(ni som inte vet vad pack är, öppna ögonen)


Jag är lite osäker på vad du menar. Du kanske kan komma med en lista på folk som skall slängas ut? Och på vilka grunder.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
benrangel skrev:
Jag har en blond kompis som är utbildad jurist med bra betyg och precis avslutat sin tingstjänstgöring. Just nu är han arbetslös och söker jobb som biträdande jurist på olika byråer runt om i staden.
Måste vi slänga ut honom?

Helvete också, måste vi dessutom slänga ut alla studenter? Fan, jag får skaffa ett jobb.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Chris Ash skrev:
Helvete också, måste vi dessutom slänga ut alla studenter? Fan, jag får skaffa ett jobb.

Du vet att det är bra för Sverige. Ta ditt ansvar (och din utbildning) och dra till nåt annat land :mad:
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top