Momentdra bakhjulet?

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Spände kedjan idag på min Kawasaki ZR7 och har en fråga.
Då man drar fast bulten till bakhjulet igen, skall det dras med ett visst moment eller är det bara dra på känn?

Ja, eller så drar man för löst, då blir den som åker ledsen när bakhjulet lossnar ;)

Drar man för hårt kan man sträcka bulten och då lossnar kanske hjulet ändå. Ska väl iof ganska mkt kraft till för att sträcka en så kraftig bult men dumt att chansa. :tummenupp

Rasade lager och sträckta axlar är knappast ett problem om man inte är hulken eller använder 2m spärrskaft...
90N är ett vanligt moment i dessa sammanhang och då hoppas fabrikanten att du uppnått rätt klämkraft i förbandet.
Drar du 70 faller inte hjulet av och skulle du dra 110 faller inte himlen ner. Det är dessutom vanligen så att moment specas torra, sen är folk ordentliga och smörjer axeln och drar åt och vips blir momentet för högt trots att man tror sig ha gjort rätt och använt momentnyckel...

Dra tills det tar emot, då drar du 1/6 varv till, klart! Saker och ting ska ofta sitta hälften så hårt som man tror :tummenupp

Om du vill vara på den säkra sidan så föreslår jag att du:

1) Konsulterar "ägarens handbok" för att ta reda på vilket moment som gäller.
2) Använder en momentnyckel.

Jag spände själv kedjan på min Yamaha FZ1-N idag och 150 Nm är det moment som gäller för min cykel.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!