Vibrerande framända vid inbromsning

Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.

1716217658463.png
 
Lager - OK
Skivor/belägg - OK
Däck - OK
Gaffeln, släppt alla förband och dragit enl. tips här i tråden - OK
Styrhuvud - OK
Inga glapp - OK
Stämmer det så långt?

Kastar fälgen åt något håll? I sidled eller radiellt (utgå från gaffelben som fixpunkt, har du inte mätklocka så håll en liten mejsel eller strumpsticka o rotera hjulet
Har ej tagit loss styrhuvud eller kollat lager där, men känner inget glapp.
Skall dock ge mig på den med. Men det är ju en "liten" process att komma åt med kåpor överallt.

Fälgen är oskadad, vobblar inte eller tar i om man snurrar den och har fast mätpunkt.
 
Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.

View attachment 498716
Hur ser motgående detalj ut??? Är det en kronmutter på styrhuvudet? Kommer du åt med en haknyckel?
 
Någon som vet vart man kan få tag i den här i Sverige eller EU till en GTR1400?
Alla jag hittar på från UK och den leveransen ju sån tid när Postmord skall fundera på intullning i någon månad först.

View attachment 498716
Man tar en lämplig hylsa och modifierar snyggt med vinkelslip och dremel!
 
Det får bli nästa punkt att kolla.
När jag satt på hojen, drog handbromsen och juckade fram och tillbaka så kunde jag ibland höra hur det klockade/klickade från styrlagrat. Och om jag la vänster pekfinger framför/under gaffelkronan så fingret samtidigt rörde gaffelkrona och styrhuvud så kunde jag känna glappet.
Pallade upp hojen under motorn så att framgaffeln/hjulet hängde fritt, yog av övre gaffel-kronan, lossade den övre av de två hakmuttrarna, drog åt den undre att halvt varv, kollade så att lagret löpte lätt, drog övre hakmyttern, satte tillbaka kronan och tog en kopp kaffe.
 
Upplever lite samma på min Fazer. Ska faktiskt kolla tipset att dra styrlagret lite hårdare. Op moppetiden upplevdem an samma sak om det var glapp på fjäderbenen. Det känns ingen glapp. Men som skrivit finns det en visst spänn på stytlagren där det kanske inte känns glapp men ändå kan dras hårdare.
Nu spännt styrlagret och det hjälpte ganska mycket. Det kundes dra mycket hårdare än jag trodde. I början märkte jag med kökörning att det kanske var lite väl hård, men nu har det satt sig och även vid längsam körning följer styret fint.

Kan inte säga att alla vibrationer/skakningar är 100% borta under alla omständigheter. Kan vid dåligt underlag, stenhård och bromsning ibland vara lite ryckigt. Men i vilket fall mycket bättre. En som kör lite snällare skulle nog inte märka av det, tror jag.
 
Nu spännt styrlagret och det hjälpte ganska mycket. Det kundes dra mycket hårdare än jag trodde. I början märkte jag med kökörning att det kanske var lite väl hård, men nu har det satt sig och även vid längsam körning följer styret fint.

Kan inte säga att alla vibrationer/skakningar är 100% borta under alla omständigheter. Kan vid dåligt underlag, stenhård och bromsning ibland vara lite ryckigt. Men i vilket fall mycket bättre. En som kör lite snällare skulle nog inte märka av det, tror jag.
Du har dragit det och det funkar bättre - kanske skulle fundera på att öppna upp o kolla om a) fettet inte torkat in b) lagret korroderat. Det verkar ganska troligt att det är något i lagret eftersom allt annat är kollat

Tillägg - såg precis att du kommit in i tråden med samma problem som TS, men rådet är detsamma
 
Hej!
Mitt inlägg var mer en bekräftelse till TS att det kan vara värd att se över styrlagret, då just denna kan vara boven.

I mitt fall är styrtlagret inte gammal (nu typ 5 år), så tror inte att är det redan är dåligt. Bara att det behövdes en justering.

Har även sett det med bilar att den dålig bärarmsbusning kan leda till bromsvibrationer.
Även med moppen att själva gaffelbenen var urslitna. Men på MC:en skulle det nog snart leda till oljeläckage vid packboxarna, så om de är torra, tror jag inte så mycket på det.
 
Hej!
Mitt inlägg var mer en bekräftelse till TS att det kan vara värd att se över styrlagret, då just denna kan vara boven.

I mitt fall är styrtlagret inte gammal (nu typ 5 år), så tror inte att är det redan är dåligt. Bara att det behövdes en justering.

Har även sett det med bilar att den dålig bärarmsbusning kan leda till bromsvibrationer.
Även med moppen att själva gaffelbenen var urslitna. Men på MC:en skulle det nog snart leda till oljeläckage vid packboxarna, så om de är torra, tror jag inte så mycket på det.

Som en lite parantes så fick jag byta styrlager på min KLR som då kanske gått runt 2500 mil eller nåt sånt och detta fick mig att tänka till för mig var det ett lite "hack i mitten" som jag faktist inte tänkt på till en annan SH:are körde hojen. På min hoj är jag ganska säker på att det aldrig varit loss och fettats in utan fått stå och sen smått börjat rosta.

Jag tror också det kan vara klokt att se över styrlagret och fetta in det med nytt fett, kan tänka mig att detta är en än servicepunkterna det fuskas med med tanke på vilket jobb det är att lossa allt för att fetta in styrlagret. Gjorde 2000 mil servicen på Thruxtonen för nåt år sen och det var lockande att strunta i att fetta i styrlagret men jag skulle misstänka att håller man fräscht fett i styrlagret tar det jäkligt lång tid att nöta ut styrlagret.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top