Modifieringar XT660 X/R


Det råkar inte vara så att du är en fena på att byta avgassystem på XT? Jag tänker att om nån skulle vilja hjälpa mig att byta till det nya systemet jag köpt kan man få behålla det gamla som tack för hjälpen. Jag inser att det inte borde vara så överdrivet svårt att göra det själv, men då det mesta av mitt hemmameck med motorfordon aldrig blivit riktigt som jag tänkt mig så vore det najs att ha hjälp av nån som vet vad dom håller på med och eventuellt har tillgång till lite bättre verktyg än vad jag har.
 
De kan vi lösa! Har precis köpt en xt660x men meckar mycket själv med mina hojar. Har skickat ett meddelande till dig med mitt nr. Hör gärna av dig så kan vi surra mer :)
 
Efter lite om och men så :p :D ser fint ut, lät bra hoppas den gör susen med kevs o2 optimizer nu. :) imorgon blir det samma arbete på min, förhoppningsvis är mina bultar snällare?! :p nu är kroppen helt slut, slänger mig i sängen å säger godnatt! Braaap
 
Kan bara uppdatera och meddela att hojen går mycket bättre på låga varv nu. Det mesta av "ryckigheten" är borta, och nu kan jag ligga och puttra fram på 5an vid 70km/h. Tidigare gick det knappt att köra på 5an under 80km/h. Det enda negativa är att jag inte riktigt gillar ljudet med nya ljuddämparen. Lite för högt och "vasst" för min smak, så jag ska nog testa med en annan DB-killer.
 
Va skönt att de löste problemet på låga varven :) jo som jag sa den va nästan lite högljudd för att ha db killer i. Synd att de gamla inte passade :/ ska strax ner till garaget och mecka på det gamla, och dna steg 2 och lite till :) återkommer med bilder :)
 
Så nu är systemet på för mig också, monterade på dna steg 2, ett halvslitet orginalfilter sitter i. Blockerade lambdan med en plugg som jag hade, kopplade bort ais och satte på co1 på 45. Går bra mycket bättre nu än tidigare, bra roligare ljud också :D jag tycker då inte den går spec dåligt på låga varv, den trycker på rätt bra och går fint upp på bakhjulet :D :D De kommer ett kn filter där var orginal sitter och så power commander nästa vecka. Får vi se om den blir ännu bättre då :O sjukt glad :D
 
Fick hem nya lite tystare DB-killern till dominator 2-1 systemet idag. Blev helt klart ett behagligare...och lägre ljud nu.
Tror dessutom att förra ägaren trimmat in ECUn med en tystare DB-killer i, så jag tycker att hela hojen gick lite bättre nu. Eller så är det inbilling för att den är tystare och känns lite mera "smoooth" Gasar man på lite så ryter den dock fortfarande hyffsat bra :tummenupp
 
Söker konkret produkttips på väl fungerande vindskydd för händerna 100% passande en XT660(X). Inga muffar alltså.

Kollat ebay (finns något polisport-skit där som fått kassa betyg, andra med inbyggda blinkers för över tusingen och diverse andra rena hand guards som inte är särskilt vindskyddande). Kikat xlmoto och diverse svenska siter men inte hittat något vettigt för runt 500-600.

Vad kör ni med som passar väl?
 
Söker konkret produkttips på väl fungerande vindskydd för händerna 100% passande en XT660(X). Inga muffar alltså.

Kollat ebay (finns något polisport-skit där som fått kassa betyg, andra med inbyggda blinkers för över tusingen och diverse andra rena hand guards som inte är särskilt vindskyddande). Kikat xlmoto och diverse svenska siter men inte hittat något vettigt för runt 500-600.

Vad kör ni med som passar väl?

Jag hade Touratech med deras extra plastflärp på. I kombo med handtagsvärme var det inga problem att köra runt nollgradigt. Lär dock kosta en del även begagnade.

Om du inte är så pryd och det måste vara vackert, så sätt på valfri handtagsskydd och kapa till ett par egna vindskydd i plast.

Likt PerJ hade på sin gamla:
image_74725.jpg
 
Jag hade Touratech med deras extra plastflärp på. I kombo med handtagsvärme var det inga problem att köra runt nollgradigt. Lär dock kosta en del även begagnade.

Om du inte är så pryd och det måste vara vackert, så sätt på valfri handtagsskydd och kapa till ett par egna vindskydd i plast.

Likt PerJ hade på sin gamla:
View attachment 451091

Tillklippta av skärbräda från Biltema. Tror en sådan kostar 14.90 :D. Kanon att ha tidigt på säsongen, och på kalla höstdagar. Borra hål och fäst med buntband.

Fast på bilden ovan, från Estland, var dom ganska överflödiga då det var 29 grader varmt :tungan...
 
Då har megasiten XT660.com stängts ned för gott. Nu får vi kvarvarande XT-ägare finna andra forum att ge och skaffa kunskap i.

Inte konstigt, men tråkigt att höra. Tror jag har en av deras stickers kvar. Det var verkligen ett bra ställe med mycket info och hjälp!
 
Finns det någon som kan förklara med enkla ord skillnaden på ett lågt inställt co värde / högt inställt co värde, hur påverkas motorn? Är det olika från hoj till hoj? Har en XT R -08.
 
Finns det någon som kan förklara med enkla ord skillnaden på ett lågt inställt co värde / högt inställt co värde, hur påverkas motorn? Är det olika från hoj till hoj? Har en XT R -08.

Någon får rätta mig om jag minns fel, men jag har för mig att det värdet påverkar endast luft och bränsleblandningen vid 0-5% gaspådrag. På min hoj var co värdet inställt på typ 35 när jag köpte den begagnad. Testade att dra ner det till 15, men märkte ingen skillnad så jag ändrade tillbaks till 35 igen.
 
Ok tack, jag har läst längre bak i tråden också och det ör väl som du säger, det påverkar bara på låga varvtal (vid fel inställt värde ryckig gång?)....

Gokväll.
 
Precis, det är en av flera saker man kan laborera med om hojen går ryckigt, vilket många XT verkar göra då dom kommer från fabrik med en väldigt snål bränsleblandning för att klara avgaskrav. Min hoj gick väldigt ryckigt på låga varv när jag köpte den, så jag testade att ändra CO-värdet upp och ner, men märkte ingen direkt skillnad, så jag installerade kevs mod på O2 sensorn vilket fick bort de värsta rycken.
 
Ja, har inte märkt så mycket ryck på min (det lilla jag körde i höstas).. men intressant det där med kevs mod. Tack för all bra info apstubbe.Hörs vidare på forumet, kommer säkert få fler funderingar kring XT’n.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top