Modifieringar XT660 X/R

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Som fan!
Fick förklarat av yama i haninge som hade gjort detta på en av sina (den stegrar upp till fyrans växel)
Men 11 lök, njaeee, bättre att göra det själv.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Som fan!
Fick förklarat av yama i haninge som hade gjort detta på en av sina (den stegrar upp till fyrans växel)
Men 11 lök, njaeee, bättre att göra det själv.
Kostar tom. 13 k på sidan jag länkade..."Pris Monterat och klart 12,995:-"

Man får helt enkelt hålla span efter en som är bänkad och klar alt. köpa en så man har råd med bänkning inom budgeten!
Eller så drar man till med en lite nyare och kör original en sässe så kan man bänka inför nästa sommar. Blir lite som att få en ny hoj igen :)
 
Last edited:

risten

braapp braapp
Gick med
13 Feb 2012
Ort
LKPG
Hoj
Yamaha XT660X
Är det någon vänlig själ här inne som sitter på en skaplig mapp till en xt660x -04 med gpr avgas, bmc filter o snorkel borta? Eller någon sida där man kan ladda ner förutom på powercommanders egna?
Får hem p-c i veckan o vill ju ut o gasa lite i vår vädret :yoparty
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Jag lovade ju er som hört av er ang Fuelmoden att meddela här i tråden när jag börjar tillverka dem igen.

Så sagt och gjort, ni som var/är intresserade av att köpa en Fuelmod kan höra av er via PM så ska vi nog lösa det där nu innan säsongen drar igång på riktigt!

Vad är det där för nåt?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad är det där för nåt?

En primitiv "Power commander" som bara fettar upp insprutningen generellt över hela registret i open loop. Är en variabel resistor som man kopplar på temperatursensorn, som lurar ECU att det är kallare än vad det är. Ger därav mer bränsle. En Power commander justerar insprutningen variabelt i open loop beroende på flera faktorer, för att optimera mängd bränsle och effektuttag ut motor. Man använder således antingen en enkel "fuel mod" eller en Power commander.

En "fuel mod" är ett billigt botemedel till XT660s extrema snåla mappning av insprutningen, och gör att ryckigheten till stor del försvinner på lägre varv. Har man en nyare modell med O2-sensor, så bör man komplettera med en O2-eliminator, för att bättra på ryckigheten i closed loop.

Kev, en flitig australiensare från xt660.com, tillverkar sådana för bla XT660 samt tillhandahåller instruktioner för egen tillverkning. Kan enkelt tillverkas billigt själv, vilket Aidantausta avser göra.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rekommenderas om man inte vill lägga 3000 på PC som kan vara onödigt i de flesta fall.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kostar tom. 13 k på sidan jag länkade..."Pris Monterat och klart 12,995:-"

Man får helt enkelt hålla span efter en som är bänkad och klar alt. köpa en så man har råd med bänkning inom budgeten!
Eller så drar man till med en lite nyare och kör original en sässe så kan man bänka inför nästa sommar. Blir lite som att få en ny hoj igen :)

Nåja, det är en XT660 vi pratar om. Visst blir den rappare, men något effektmonster blir det aldrig utan att börja rota runt i motorn. Framhjulslyft på 4:an utan att koppla upp låter aningen överdrivet. Öppet filter, öppen dämpare, en del bortskalad vikt samt justerad insprutning gjorde en hel del på min R. Men det är fortfarande en överviktig klumpeduns vars största fördel är varken effekt eller vikt. 13k är dyrt, montering av prylarna är enkelt, inställning av Power commander bör ske av någon med rätt verktyg och möjlighet att bänka/mappa hojen.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Är det nån större skillnad mellan årsmodellerna på XT660X?

Prisbilden känns lite rubbad emellanåt:

Som dessa två tex. http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_XT660XSM____Fri_Hemleverans__59199580.htm?ca=5&w=3

-06 som gått 2200 mil för 40 000:-

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT660X_Motard_Endast_264_mil_59197400.htm?ca=5&w=3

-09 som gått 264 mil för 43 000:-

Har följt "marknaden" på blocket ett tag nu och har ofta sett -06 -07:eek:r kosta lika mkt eller tom. mer än -10:eek:r med mkt. mindre mil. Gick nyligen en -11:a (uttagen -13) med runt 160 mil för typ 45 000:- från Lelles.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Största skillnaden var mellan 2006 och 2007. Då fick X alusving och alla 2007 fick lambdasond på avgasröret, nya kåpor kom också 2007 eller var det senare ja du får söka på Google när de bytte design. Annars är det bara färgskillnader mellan dem.

Edit: ha ha ha någon hann före ;)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är det nån större skillnad mellan årsmodellerna på XT660X?

Prisbilden känns lite rubbad emellanåt:

Som dessa två tex. http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_XT660XSM____Fri_Hemleverans__59199580.htm?ca=5&w=3

-06 som gått 2200 mil för 40 000:-

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT660X_Motard_Endast_264_mil_59197400.htm?ca=5&w=3

-09 som gått 264 mil för 43 000:-

Har följt "marknaden" på blocket ett tag nu och har ofta sett -06 -07:eek:r kosta lika mkt eller tom. mer än -10:eek:r med mkt. mindre mil.

Prisbilden är lustig, då utbudet generellt är väldigt stort. Skillnaderna är högst marginella, kom en del nyheter 2007. Från 2007 tror jag inte det hänt något av relevans, kanske lite småändringar i ECU samt nya färger.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=2619
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Just Northbike brukar ha ganska mycket fantasipriser och nu när säsongen närmar sig så drar dom flesta på lite extra.

Men du bör satsa på en X från 07 och frammåt.
Då dem 07 fick en liten facelift med smäckrare plast och Alu sving, lambdasond m.m..

Köpte min 07a i juni 2013 för 36.000kr med 85mil på mätaren om jag minns rätt, kan ha varit billigare också.

Det är inte heller något fel i att leta efter en X som är kittad med lite godis, slipon, pc5, omdrevning, luftfilter osv. Dessa extra tillbehör brukar sällan speglas speciellt mycket på priset vid begagnatköp och du kommer ändå vela ha de grejer senare.

Största skillnaden var mellan 2006 och 2007. Då fick X alusving och alla 2007 fick lambdasond på avgasröret, nya kåpor kom också 2007 eller var det senare ja du får söka på Google när de bytte design. Annars är det bara färgskillnader mellan dem.

Edit: ha ha ha någon hann före ;)

Prisbilden är lustig, då utbudet generellt är väldigt stort. Skillnaderna är högst marginella, kom en del nyheter 2007. Från 2007 tror jag inte det hänt något av relevans, kanske lite småändringar i ECU samt nya färger.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=2619

Ställer numer in -07 och framåt när jag söker :tummenupp. Tack!
 

bokelund917

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2015
Ort
ängelholm
Hoj
2001 Honda vtr sp1
Skulle vilja svets ihop ett par egna rör till min xtx, utan ljuddämpare eller någonting.. Bara för skoj skull. Är det någon som provat? Kommer den gå dåligt?
 

Väse Conny

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Karlstad
Hoj
xt 660r
Är det så eller ä det fel

Jag provade min nya hoj på riktigt igår
Är det varvtals begränsare på denna hoj 2012 ??
Jag tyckte inte jag varvade överdrivet mycket
115 stod det på hastighetsmätaren när jag skulle kolla på varvräknaren som inte finns
När jag köpte hojen trodde jag givet att den fanns där i displayen

Jo det va detta med varvtals begränsning... är det så eller är det fel på min hoj ?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top