Modifieringar XT660 X/R

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Har de e-märkning? Kan du ta någon bild som man ser uppfästningen av plåten på? Väldigt billig lösning, trevligt.

Bakljuset är e-märkt, blinkersen vet jag faktiskt inte.. stod inget i annonsen så jag antar att de dessvärre inte är det..
Får plocka av bakskärmen om det ska synas, får se om jag orkar det nån dag ;)
Kanske kan förklara..
Fick såga av det gamla bakljuset och sågade längs med den bakre infästningen för innerskärmen..
Sen måttade jag in plåten och la den mellan bakskärmen och ramen och bultade ihop det med innerskärmen :)
Hoppas du förstår hur jag menar.. Tar du av bakskärmen ser du direkt hur jag menar :)

Hittade de här också:
http://www.ebay.com/itm/4-X-14-LED-...Parts_Accessories&hash=item3cc7139653&vxp=mtr
De ser NÄSTAN likadana ut och är e-märkta.. frågan är om de "bryr" sig på besiktningen att de inte är e-märkta, jag kommer chansa iaf :) Ska iofs inte besiktiga fören nästa år..
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Om det är något jag saknar ifrån KTM är att få det förbannade bromsoket att sitta på plats när man byter bakhjul hur fan tänkte de over there. På Ktm så sitter det i ett spår så den inte lossnar suck!!!!



TLS: sorry att jag inte svarat ang hundbenen. CC måttet på höjningen är 8cm! Orig är 9cm

Ja, varför vill man inte att bromsoket ska sitta kvar, känns illa genomtänkt tycker jag.
En anna sak som gör mig vansinning är konstruktionen med att distanserna till bakhjulet förväntas sitta kvar i packboxarna och inte går in i lagret, varje gång man meckar i "fält" så hamnar någon av distanserna på backen och det blir skit som hänger med.

Jag måste nog ta tag i att få dit mina Husa-fälgar, då sitter i alla fall distanserna kvar.

Tack för måtten, nästa gång jag hittar material blir det att göra hundben.
 

KT

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
XT 660 R -04
I vintras passade jag på att rensa upp baken jag också. Gjorde som så många andra, SÅGADE AV och vände på baklyktan. Fick motera nya blinkers, styra upp en ny plåthållare och sätta in en separat skyltlampa och det blev jävligt mycket snyggare. Var inte så svårt heller för den delen. MEN fan va skitigt det blev så fort man kör när det är blött eller lerigt. Helt ohållbart om man tänker köra någon annanstans än på asfalt.

Känndes lite surt när jag idag fick dega 700 pistoler för ett nytt bakstycke utan "avsågad" lyktållare men men det var ju ett trevligt pyssel under vintern...:huvet

Mitt tips är att låta det vara som det är i orginal om man ska köra offroad, mycket fulare men bra mycket mer praktiskt.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Nyfrälst!

Hej hopp.

Fram till i fjol körde jag Suzuki TL1000s, sålde den för att tiden inte riktigt fanns. Snubblade över en kanonfin XT660R från 2004 med 2000 mil på mätaren och gott Leovince muller:) Affär och sen man slutade i FMCK så har man längtat efter att sladda grus och sprätta lite lera:)

Supernöjd med hojen, kanske blir ett klick till offtheroad när skatteåterbäringen trillar in...

En powercommander och ett luftfilter skulle ju inte sitta helt fel:)

XTR.jpg

/
Skott
 

Yamalube

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Fyrkanten
Hoj
XT660R
Hej hopp.

Fram till i fjol körde jag Suzuki TL1000s, sålde den för att tiden inte riktigt fanns. Snubblade över en kanonfin XT660R från 2004 med 2000 mil på mätaren och gott Leovince muller:) Affär och sen man slutade i FMCK så har man längtat efter att sladda grus och sprätta lite lera:)

Supernöjd med hojen, kanske blir ett klick till offtheroad när skatteåterbäringen trillar in...

En powercommander och ett luftfilter skulle ju inte sitta helt fel:)

View attachment 385155

/
Skott

Härligt broder !

Pyssel och mek i T-fors ons-tors, så blir det grusåk i helgen?

Är det föressten nån som provat dessa på en R? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Bromsbelagg/BROMSBELAGG-MC-82142/

Passar dom ens på en xtr ?
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
...Mitt tips är att låta det vara som det är i orginal om man ska köra offroad, mycket fulare men bra mycket mer praktiskt.

Japp, såga aldrig i en offroadhoj, man blir bara skitig, jag har funderingar på mer stänklapp där bak, inte mindre.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Ni som har bytt framgaffel, hur blev hojen?

Efter helgens hundramilatur så kan man bara konstatera några saker.
- Hoppa inte med en original XT om du väger 100kg+ och har lite packning med dig.
- Mer markfrigång skulle inte skada när man "letar genvägar" det blir mycket hasplåtssurf nu.
-En XT är löjligt bränslesnål, man kommer långt på 15L.

http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=70873&d=1368302667
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Funkar inte för mig heller..


Edit: Funkade fint via datorn där man var inloggad på SOE :)
 
Last edited:

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Löjligt bensinsnål stämmer inte på min xtr - 0,65-0,8 ligger jag på . Hur snålt kör ni era ? Jag kör med co ca 3 steg under avgassmällarna vid gas-avslag.
Ha det , R
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag provkörde en XTZ -13 igår och den måste vara ställd totalt annorlunda då den inte rycker det minsta plus att den går 45-50 mil på sin 23 liters tank. Jag kommer max 40 mil på min Dakartank (23 l) hur snålt jag än kör och min X är helt original förutom filter.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Löjligt bensinsnål stämmer inte på min xtr - 0,65-0,8 ligger jag på . Hur snålt kör ni era ? Jag kör med co ca 3 steg under avgassmällarna vid gas-avslag.
Ha det , R

Aldrig över halvlitern hur mycket jag än gasar vid grusbus.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
n
Aldrig över halvlitern hur mycket jag än gasar vid grusbus.

Som min då med andra ord, halvlitern vid grusbus.

Under 0.4 L/mil vid Norgetouring med släta däck förra året, full packning 3 hårda väskor och rullar på dom, allt för en vecka utanför systemet och vandring/klättringsgrejer.

MetalMule-system och 15/47 utväxling, i övrigt original.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Det här med offroad-körning ger en del nya upplevelser när man är van att köra plastraket:

* Hamna mitt i en hästhage full med hästar, pga ignorerad "motortrafik förbjuden"-skylt ett par kilometer tidigare ("vägen är ju flitigt använd samt det finns ju ingen bom, hur petigt kan det vara"?).
* Hästar är stora djur.
* Uppläxning av bonde att min GPS har fel, det jag kör på är ingen väg och det är vanligt att folk missar detta. Slutsats: det lönar sig att stanna, vara ärlig och trevlig. :krama
* Solbränna modell "skidbränna" efter en lång dag med MX-glasögon. Mindre snyggt.
* Michelin Anakee 2 på grus är rena skridskobanan. Framhjulet släpper vid minsta lilla :gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var osäker om 150/70-17 pirelli skulle passa men det passar kanon. Köpte kompl däck fram & bak ifrån en som hade en bmw gs800 men ville inte ha dem så nu har ja LV däck & sen grushjul på däck.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1368450410464.jpg
    uploadfromtaptalk1368450410464.jpg
    49.9 KB · Visningar: 161
  • uploadfromtaptalk1368450421366.jpg
    uploadfromtaptalk1368450421366.jpg
    47.9 KB · Visningar: 112
  • uploadfromtaptalk1368450433532.jpg
    uploadfromtaptalk1368450433532.jpg
    49.2 KB · Visningar: 146

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Vid 2 tillfällen har min hoj typ dött, tappat orken typ som soppatorsk när jag från ca 120kmh gett fullt gaspådrag. Men eter att släppt gasen å testat på nytt va problemet borta. Någon som har någon ide va de kan bero på? Hojen är orginal med ryckt snorkel. Har ökat co några steg kanske hjälper. Tankar ju lite olika, allt från 95 till v-power.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vid 2 tillfällen har min hoj typ dött, tappat orken typ som soppatorsk när jag från ca 120kmh gett fullt gaspådrag. Men eter att släppt gasen å testat på nytt va problemet borta. Någon som har någon ide va de kan bero på? Hojen är orginal med ryckt snorkel. Har ökat co några steg kanske hjälper. Tankar ju lite olika, allt från 95 till v-power.

Det är en effekt av den aningen snålt inställda insprutningen. Har upplevt det någon gång själv, dock i samband med acceleration följd av frikoppling. Då har hojen dött helt och behövts startats igen.

Lösningarna består av:
1. Peta upp CO-värdet lite, har man tur get det lite effekt.
2. Kevs Fuel Mod. Justerar CO-mätaren och fettar upp blandningen. En billigare lösning istället för Power Commander.
3. En Power Commander med tillhörande mappning (och annat luftfilter samt öppnare avgassystem för att få någon effekt).

Som med alla ändringar när luft/bränsleblandning ändras så bär man åtgärda i båda ändar (luftflöde in, bränsletillförsel in, avgas ut).
 

VRIL

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Hemma
Hoj
En svart
Krångla inte till det, finns vanliga brickor som är 3 mm tjocka och som passar perfekt i gaffelröret, jag petade i några såna för att få lite fjäderförspänning, tror jag har 6-7 stycken i varje ben (började med 10) samt en halv deciliter olja mer än det som är rekommenderat i manualen, det har gett en lite styvare gaffel.
Det funkar för mig men jag är tung, så prova dig fram till vad som funkar för dig.

Bak har jag bara klickat på förspänningen några snäpp.

Fjädringen är inte bra, men hojen är billig så man får ta det för vad det är.

Ni.som har bytt packarboxar?

Klarar man sig utan den långa stången för att lossa innanmätet?
Jag tänkte slippa gå in på Yamahacenter.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top