Modifieringar XT660 X/R

manneman

Guest
Hur funkar dessa att åka lite längre turer med? Och grusbusfaktorn? Något speciellt som kärvar med dessa pjäser?:rock

MT 03an är väl egentligen en landsvägsmaskin men frågar du Krille (VBK) så dög den som snöplog till honom...:D


OCH jag hittade den lilla rackaren på andra försöket på BILTEMA tack vare Benta! Tack! :)

Så här ser den ut, ALLA borde ha en i verktygssatsen, kostade 42,90:-

DSC_0248.JPG
 

manneman

Guest
Och visst ja!

Imorgon är det vår för det har jag bestämt och då ska dessa puckarna på!

Heidenau K60 4,60 - 17 fram & 150/70 - 17 bak.

På lördag får de rulla till MC mässa i Bromölla!:banana

DSC_0249.JPG
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
gött att du hittade. jag köpte en sån i en helt vanligt verktygs affär som finns här i s-tälje.
bra att ha när man vill byta däck och sånt själv.

förresten ska jag ta av original däcken nu närmsta tiden. de är bra fräscha, framdäcket är som ny typ och bakdäcket bara lite mera sliten men funkar bra många mil till. ifall nån behöver en uppsättning så är de billiga (finns i sthlm eller södertälje)
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
PICT0020.jpg

N E J ! ! !

Det får inte bli vår än... :huvet
På lördag blir det ju isåka och nästa helg är det tävling. Tänkte vara med och blockera alla finndubbsåkare med XT´n!! :yoparty
 

storfiskaren

Ringrostig, återfallsknutte
Gick med
21 Feb 2010
Ort
Landvetter
Hoj
Yamaha FZR 1000-92 Yamaha XT660R -08
Grusbus är alltid roligt :banana . Hoppas du får till det, och besiktningen går bra :tummenupp

Det gick bra att byta bromsbelägg och hojen gick igenom besiktningen, upptäckte dock att jag inte har belysning till regskylten. Men eftersom det var originaldelar så godkände han den. Såg sen att baklampan är vänd och positionshjuset ligger uppåt under bakdelen... Hade nog lite tur där :D
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
MT 03an är väl egentligen en landsvägsmaskin men frågar du Krille (VBK) så dög den som snöplog till honom...:D


OCH jag hittade den lilla rackaren på andra försöket på BILTEMA tack vare Benta! Tack! :)

Så här ser den ut, ALLA borde ha en i verktygssatsen, kostade 42,90:-

View attachment 354713


np! fixade en själv idag, kan tillägga att biltemas art. nr. är 10195

en sak till: vad använder ni för att smörja bakaxeln? vanligt konsistensfett? funderade på propelleraxelfett då det är sällsynt vattenavvisande, men kanske lite väl segt?
 
Last edited:

manneman

Guest
Jag smörjer allt med grafitfett eftersom det slits in och tål all möjlig skit inklusive aggressivt vägsalt.
Hojen är ju svårtvättad på vintern så innan jag börjar köra så lägger jag på WD-40 över HELA hojen vilket betalar sig på vårkanten som nu när man tar superavfettning och sen kör milt högtryck för att få hojen i sommarskick.
Klockrent!

Ikväll hjälpte min wingmate Rills att kränga mina extrema Heidenau K60 som ska få rulla i sommar på grus och på vår nya rutt genom Polen, Ukraina, Bulgarien, Rumänien, Turkiet, Grekland, Kroatien, Italien, Frankrike, Spanien, Marocko och sen hem troligen över Holland. En nätt liten tripp på 1200-1500 mil över 23 dagar! Jupp vi satsar på extremtouring!
Heidenau K60 sägs hålla 16-1700 bak och 23-2400 fram på en fullpackad hoj, det mest rekommenderade adventuredäcket i världen!

Men satan vad hårda väggar däcken har, vi gnällde lite över framdäcket & sen var det dags för bak.....vi fick slita för att få på dem men det ska det tydligen vara värt!
Att hålla 40 km/h med punka på både fram och bak ska tydligen vara blaha blaha...

Ricard står på tur att kränga på dem på sin hoj!

DSC_0254.JPG
DSC_0255.JPG
DSC_0256.JPG
DSC_0257.JPG
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag smörjer allt med grafitfett eftersom det slits in och tål all möjlig skit inklusive aggressivt vägsalt.
Hojen är ju svårtvättad på vintern så innan jag börjar köra så lägger jag på WD-40 över HELA hojen vilket betalar sig på vårkanten som nu när man tar superavfettning och sen kör milt högtryck för att få hojen i sommarskick.
Klockrent!

Jag kan hålla med om att det funkar ok. Men för några år sedan hade jag fått för mig att jag skulle köra hoj hela året. Överallt utan att använda bilen. Fick tag i en KLR som var några år gammal och inte hade rullat så mycket. Körde varje dag med den till jobbet och även när jag skulle handla osv. Funkade alla dagar utom tre då det var snöstorm när jag skulle till jobbet. Blev totalt 3000mil det året och efter vintern var hojen tvär slut. Ramen hade börjat rosta i nästan alla svetsar och ekrar, fälgar osv var ordentligt anfrätta. Jag brukade köra med 5-56 och tvätta hojen ca två ggr i veckan. Med en lite rejälare tvätt under helgen. Men som sagt efter ca 1000-1500 vinter mil så åldrades hojen minst 10 år.

Måste säga att det blir ett riktigt skönt "bruks" stuk på XT:n med dom däcken :tummenupp
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Kan någon säga vilken diameter det är på fram resp. bakaxel på XT660X, eller kan någon ge mig en länk eller liknande där det går att lista ut?

Tackar på förhand.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Kan någon säga vilken diameter det är på fram resp. bakaxel på XT660X, eller kan någon ge mig en länk eller liknande där det går att lista ut?

Tackar på förhand.

jag kan mäta upp de på måndag.vilka mått ska det vara...mitten diameter eller den tjockare delen? ngr längder också?
 

manneman

Guest
Ooops ser ut som framdäcker är felvänt :va

Nepp serru!

Det är det inte, det är ett Heidenau K60 och det ska monteras på detta vis.

De flesta jänkare som kör offroad med 17" på Supermotard säger i kör att fästet blir tio gånger bättre om man vänder på däcket, bromsverkan blir grym på grus och instyrning på löst underlag blir bättre.
Ytterligare så är framdäcket ganska platt i profilen vilket gör att det går mycket stabilt på löst underlag och som ett lok på asfalt, nackdelen är att man måste motstyra en hel del för att få till ett nerlägg.
Däcket blir även tystare.

Jag körde en rejäl runda på 12 mil idag och däcken släppte aldrig och efter ett tag hade man vant sig vid hur framändan funkade.
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Nepp serru!

Det är det inte, det är ett Heidenau K60 och det ska monteras på detta vis.

De flesta jänkare som kör offroad med 17" på Supermotard säger i kör att fästet blir tio gånger bättre om man vänder på däcket, bromsverkan blir grym på grus och instyrning på löst underlag blir bättre.
Ytterligare så är framdäcket ganska platt i profilen vilket gör att det går mycket stabilt på löst underlag och som ett lok på asfalt, nackdelen är att man måste motstyra en hel del för att få till ett nerlägg.
Däcket blir även tystare.

Jag körde en rejäl runda på 12 mil idag och däcken släppte aldrig och efter ett tag hade man vant sig vid hur framändan funkade.
Teoretiskt tänkt borde däcket samla på sig vatten mot däckets mitt pga av det bakovända v mönstret.
Min teori e ju att däcket borde va livsfarligt vid mycket nederbörd,men jag kanske e ute och cyklar..
 

manneman

Guest
Teoretiskt tänkt borde däcket samla på sig vatten mot däckets mitt pga av det bakovända v mönstret.
Min teori e ju att däcket borde va livsfarligt vid mycket nederbörd,men jag kanske e ute och cyklar..

Dels är Google din vän och dels så är däcket så pass grovt i mönstret att det inte är någon stor risk för ansamling av vatten. Kunde jag köra på ett halvslitet Pirelli Dragon fram när jag passerade Nyköping 20 augusti förra året när de fick 58 mm på 2 timmar så känner jag inte mig det minsta orolig.

Idag blev det 29 mil tur och retur till Claessons i Bromölla som hade vårmässa och jag är riktigt nöjd med däcken, hojen är stabil som ett godståg det grova mönstret till trots så allt som står på internet om däcket är sant...hittills!
Nu återstår det bara att se hur länge de håller och hur de funkar på grus.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Dels är Google din vän och dels så är däcket så pass grovt i mönstret att det inte är någon stor risk för ansamling av vatten. Kunde jag köra på ett halvslitet Pirelli Dragon fram när jag passerade Nyköping 20 augusti förra året när de fick 58 mm på 2 timmar så känner jag inte mig det minsta orolig.

Idag blev det 29 mil tur och retur till Claessons i Bromölla som hade vårmässa och jag är riktigt nöjd med däcken, hojen är stabil som ett godståg det grova mönstret till trots så allt som står på internet om däcket är sant...hittills!
Nu återstår det bara att se hur länge de håller och hur de funkar på grus.

Var själv på Mascot i Nässjö idag, bokade tid för service och plockade med mig en påse godsaker hem, lite nya bromsklossar, ryckutjämnare, 3 liter olja och ett extra stift att ha i kutsen "bara ifall att". Dock så blev det bil dit då hojen fortfarande står uppallad i väntan på att få sagda klossar utjämnare och nytt framdäck monterat, men det kommer i veckan. Sedan blir det en ny tur ner till nässjö den 30/3 för lite "okulär kontroll" och oljebyte, oljan jag köpte ska användas till höstbyte, 25% rabatt gjorde att det var svårt att låta bli...
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top