Modifieringar XT660 X/R

Ingen som har en PCIII och lite KN filter som ligger och samlar damm??
Dags att fixa i ordning "nya" hojen... Hoppas få lite tid över till helgen så att man får sätta sågen i bakdelen på hojen, vore ju nice med en PCIII och filter nu när sonen har plockat alla mina "gosaker" från 06:an...
 
tja har lite jobbiga frågor som säkert står beskrivna 100a ggr i denna tråden men den är ju också typ 200 sidor lång :tummenupp

1. Serviceintervaller, hur ofta?
2. Hur håller motorn? KTM´s motorer verkar ju vara det största skräpet som tillverkats, har inte hört talas om en enda motor som överlevet mer än 3000mil utan 2-3 ras. Något sådant vill jag inte befatta mig med.
3. Går den bra att gasa upp på bakhjulet eller är den för tung och klumpig?
4. Hur står den sig överlag mot KTMs 640/660?


Tack! :)
 
1. Serviceintervall? 1000 mil.
2. Hur håller motorn? I evighet.
3. Gasa upp på bakhjulet? Nja, på ettan. 48hp och 165 kilo torr kräver lite trim.
4. Hur står den sig överlag mot KTMs 640/660? När televerkshojarna bryter ihop i skogen är de glada om det finns en XT i närheten som kan bogsera hem dom.
 
ok dom e så pass "slöa" (ja eller tunga såklart) ändå att det är svårt att gasa upp dem. Verkar ju förvisso vara en baggis att banta bort 10kg om jag förstått denna tråden rätt och sen får man väl ta till det vanliga med PCIII och nya pipor. Mitt enda krav är egentligen att den ska gå att gasa upp på tvåan och vara rätt så lättbusad (vilket min gixxer absolut inte är) :tummenupp

1. Serviceintervall? 1000 mil.
2. Hur håller motorn? I evighet.
3. Gasa upp på bakhjulet? Nja, på ettan. 48hp och 165 kilo torr kräver lite trim.
4. Hur står den sig överlag mot KTMs 640/660? När televerkshojarna bryter ihop i skogen är de glada om det finns en XT i närheten som kan bogsera hem dom.
 
De är klart tillräckligt smidiga och starka för att leka lite med.
Gasa upp den på ettan är ju givet, på tvåan duttar man till den lite lätt på kopplingen så kommer den direkt - inga svårigheter.

Det tråkiga är väl kanske framgaffeln som är lite för mjuk för de lite mer "krävande" lekarna osv.. finns skrivet om just detta också i tråden.
 
och om jag fattat det rätt så är X-modellen lite styvare i fjädringen och kanske ett bättre val för gata då?

Hur är denna hojen att ta med ut i skogen på någon liten bana? Klart det inte är en enduro men går den bra att smiska lite lera med också? Har absolut noll erfarenhet av detta så det är inte så att jag har några direkta krav :)

De är klart tillräckligt smidiga och starka för att leka lite med.
Gasa upp den på ettan är ju givet, på tvåan duttar man till den lite lätt på kopplingen så kommer den direkt - inga svårigheter.

Det tråkiga är väl kanske framgaffeln som är lite för mjuk för de lite mer "krävande" lekarna osv.. finns skrivet om just detta också i tråden.
 
hittade en billig -08 på nätet som gått 2k mil. Känns väl ändå rätt ok om det är som ni säger att motorn håller riktigt bra! ett bra tag kvar på garantin med :)

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XT_660R_23115409.htm?ca=15&w=3

vad tror ni? naturligtvis får man ta bort den gräsliga hållaren, köpa nya burkar o.s.v. :)
edit: garantin gäller ej eftersom den används till budåkning, läste precis yamahas garantiregler.
 
Jo jag skulle köpa en X om det är övervägande gata man tänkt åka - och så är det väl för de flesta antar jag. Dessutom har X modellen alusving.. vilket är ett plus enligt mig.
 
Vintern närmar sig..om ett tag i alla fall och planering är ju aldrig fel. Kommer som det ser ut ej ha tillgång till nåt förvaringsgarage denna vinter och undrar lite om hur ni ser på utomhusförvaring av hojen. Kommer isf stå på en grusplan utanför min bostad med kapell över sig. Batteriet bort såklart..hörde att man ska spraya in typ allt med 5-56 samt olja in kedjan rikligt. Mera tips och förslag så den inte ärgar/rostar eller nåt annat otrevligt sker under "vintern" eller vad man skall kalla den årstid som drar in över huvudstaden några månader.
 
Har haft mina hojar ute 2 vintrar i sträck under vanligt Biltemakapell. Inga problem alls. Har inte ens tagit ut batteriet. Min Suzuki som jag sålde nyligen startade hur snällt som helst efter 9 v under kapell (slutet på november till början på mars).
 
ok dom e så pass "slöa" (ja eller tunga såklart) ändå att det är svårt att gasa upp dem. Verkar ju förvisso vara en baggis att banta bort 10kg om jag förstått denna tråden rätt och sen får man väl ta till det vanliga med PCIII och nya pipor. Mitt enda krav är egentligen att den ska gå att gasa upp på tvåan och vara rätt så lättbusad (vilket min gixxer absolut inte är) :tummenupp

Jag verkar vara den ende här på forumet med 13-drev men med det och PC/pipor/luftfilter så slangar den villigt med gaspådrag på tvåan.

Dock är den ingen höjdare på motorväg med denna setupen.
 
Har haft mina hojar ute 2 vintrar i sträck under vanligt Biltemakapell. Inga problem alls. Har inte ens tagit ut batteriet. Min Suzuki som jag sålde nyligen startade hur snällt som helst efter 9 v under kapell (slutet på november till början på mars).

Cool, låter ju bra det där! Tåliga hojar dessa xt.. :tummenupp
 
Satt och funderade på Powercommander 5

På deras amerikanska sida så har de listpriser..

Name Part# Price Buy
Power Commander V Coming Soon! 22-020 $359.95

AutoTune AT-200 $249.00

det blir 2520:- för PC5:an och 1743:- för Autotunen. 4263 för båda.

Plus frakt och ev tull. Fick ett pris på ca 7000:- för en PC3 USB och bänkning. Med autotunen skall man ju inte behöva bänka. Den ställer in mappen själv med hjälp av en bredbandslambda.

Vad tror ni om det?
 
Satt och funderade på Powercommander 5

På deras amerikanska sida så har de listpriser..

Name Part# Price Buy
Power Commander V Coming Soon! 22-020 $359.95

AutoTune AT-200 $249.00

det blir 2520:- för PC5:an och 1743:- för Autotunen. 4263 för båda.

Plus frakt och ev tull. Fick ett pris på ca 7000:- för en PC3 USB och bänkning. Med autotunen skall man ju inte behöva bänka. Den ställer in mappen själv med hjälp av en bredbandslambda.

Vad tror ni om det?

Autotuner verkar ju helt klart vara en bra grej!
 
Jag har 30mm styrhöjare, och vill ha högre. Någon som vill byta bort sina 50 el. 60mm?
 
Snart dags för 1000-milaservice. Vem ska jag lämna hojen till (inom en radie av 10 mil från Stockholm) utan att bli plockad som en gås på stålarna? Behöver vara mek som är Yamaha-auktoriserad, då jag behöver godkänd stämpel för garantins skull. Är ju i princip bara oljebyte och okulärbesiktning av diverse prylar som det handlar om. Känns som en del av de prisexempel man sett är rena rippoff-priserna...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top