Modifieringar XT660 X/R

flowerpower6

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2009
Ort
Gefle
Hoj
xt660r-09
Lite bilder på Metal Mule systemet för er som är sugna på det, lite ont om bilder på det i denna tråd ...

Antar att du beställde systemet från Metalmule.com, eller?
Åker man på att betala tull och annat om man beställer därifrån?
Jämför man med OTR, som också har ett 2-1 system, så är prisskillnaden stor, nästan halva priset om jag läst rätt... viktskillnad var det såg jag, men kvalitetsskillnad?
Nån som har lite svar?:confused:
 

GZX

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Nyköping
Hoj
XT 660R -08
Snart dags för 1000-milaservice. Vem ska jag lämna hojen till (inom en radie av 10 mil från Stockholm) utan att bli plockad som en gås på stålarna? Behöver vara mek som är Yamaha-auktoriserad, då jag behöver godkänd stämpel för garantins skull. Är ju i princip bara oljebyte och okulärbesiktning av diverse prylar som det handlar om. Känns som en del av de prisexempel man sett är rena rippoff-priserna...

Tror jag betalade 1200 i Nyköping.


www.motorhuset-nykoping.se
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Mc-Proffsen vill ha 2850 kr. Känns mycket, tycker jag. Luftfiltret drar väl iväg på ca 600-700 vid service, vilket känns surt. Är inte heller sugen på att betala tredubbla priset för motorolja, som inte gör jobbet bättre än Biltemas. Men man måste ju få stämpeln i boken för garantins skull. Vette fan om det är värt det dock, när man kan göra motsvarande service själv för typ 400 spänn. Jag betalar gärna för jobbet, men fantasipriser på olja och filter är lite svårare att svälja...

Panikköpte bromsbelägg bak i dag för ca 550 kr, då jag gick ner på metallen på dom gamla i går. Behöver dom till helgens körning.

Surfade sen upp prylar på kedo.de och la en beställning. Frambeläggen kostade sär 16.50 euro/par. Bak kostar 19.50 euro/par. Köpte även OEM-luftfilter för 11.37 euro. Finns en jäkla massa pengar att spara, mao. Överväger starkt att strunta i stämplar och garanti, och sköta servicen själv...
 

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Ljusdal
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Hej

Tänkte ta och köpa en 09 xt660x igen då det har kommit en hel del tillbehör till dessa sen jag ägde min 05-06.

Blir att köpa en hel del delar från OTR. Är det någon som har testat PC5an med Autotune? Blir ju riktigt sugen på den då man bör slippa bänka hojen.

/Jon
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Har blivit lite sugen på denna hoj , få se till våren om man kan få ena moppen såld & köpa sig en XT 660 .

Lite nyfiken på hur mkt extra man kan plocka ut ur motorn med powercommander & ett par roligare pipor . Någon som kan länka till ett diagram vore trevligt . Jag har försökt hitta denna info i tråden men den e nu på 200 sidor så det känns som om att leta efter en nål .
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Tja bois, kommer sälja min älskling till våren.
Just nu står hon i värmegarage med sprillans nytt drivpaket och bakdäck. Oljor är även de bytta.
Hon har gått ca 800 mil i skrivande stund.
Det första som skall göras då våren är kommen är att besikta för första gången. Sen skiljs vi åt.

De som är intresserade kan PM:a så hör jag av mig då det är dags.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
800 mil på fyra år? Har den bara stått i garaget :va?
Köpte min i augusti i år. Den har gått 630 mil sen dess :D...
 
Last edited:

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Jevvlar, är du fastlimmad till hojen? :tummenupp

Ägaren innan mig körde 260 mil under den perioden han ägde den sen sålde han till en MC handlare. Osäker nu på hur länge den stod där, men ca 5-6 månader ungefär innan jag köpte den 2008. Jag själv har använt den mest som helgnöje, ibland till jobbet (bor nära).
Har bara varit iväg på En längre tur och då blev det 92 mil på två dagar :banana
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
>Jevvlar, är du fastlimmad till hojen?

Närå, inte fastlimmad. Jag är varannan-vecka-farsa, och kan därför bara köra varannan vecka. Så det blir lite sparsamt :tungan...
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
36271_1.jpg

36271_3.jpg

36271_4.jpg

36271_2.jpg
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Står i valet och kvalet så att säga med att skaffa en 660R eller 660X.
Har bara kört en R och tror att det va en 08a
Med den jag körde va det inga problem att tex ligga i 120-130

Är det stor körskillnad mellan R och X?
 

GZX

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Nyköping
Hoj
XT 660R -08
Står i valet och kvalet så att säga med att skaffa en 660R eller 660X.
Har bara kört en R och tror att det va en 08a
Med den jag körde va det inga problem att tex ligga i 120-130

Är det stor körskillnad mellan R och X?

R funkar både för landsväg OCH grusväg,vilket inte X´en gör.
Har varit till norrland 4ggr (från Nyköping) och även till norge med 4v packning.
Stundtal via väldigt dåliga vägar:)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag hade en X när jag hade min XT. Tycker den är otroligt mycket snyggare!

Funderar dock på om man skulle köpa sig en igen. Men då lär det bli en R. Om det är användarvänlighet man vill ha så tror jag nog att en R funkar bättre.

Men om man ändå alltid kommer att köra på vägen och inte kommer köra grus alls skall man deffinetivt köpa en X. Enligt mig rätt mycket stabilare.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Det är ingen körskillnad på dom alltså förutom att X är till för vägarna?

Bägge är till vägarna..:)

En supermotard har breda låga hjul det gör den mycket mer lättsvängd.
Jag själv fick låna en supermotard annars samma som den jag har när jag hade hojen på service, och djävlar vilken skillnad det var i svängupplevelse, det gick mjukt och lent och var väldigt lättsvängt.
Men som sagt skall du köra på lite av varje är en R bättre, jag håller mig till off-road.
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Står i valet och kvalet så att säga med att skaffa en 660R eller 660X.
Har bara kört en R och tror att det va en 08a
Med den jag körde va det inga problem att tex ligga i 120-130

Är det stor körskillnad mellan R och X?

Köp en motard KTM SMC istället eller en offroad KTM Enduro R. Mera race än en XT. Provkör och tänk igenom var du främst kommer åka grus, landsväg, motorväg etc.

Dina foton på dina gamla hojar avslöjar att du gillar mera "race" än grus...tänk på att en 600cc inte är så go' att åka långt på jämfört med en större som t e x KTM 990 modellerna!
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Hej, Efter att ha läst hela denna tråd gick jag och köpte mig en ny XT660R för ett par veckor sedan, så nu ska det övningssköras och göra ett försök på att ta körkort =)

Tyvärr får jag ju inte köra upp på min hoj då den bara har 660cc (Dom kräver 700cc). Min fråga är ifall man på något sätt kan "lura" mig till en ny registreringsbesiktning och säga att man borrat upp orginal cylindern till 700cc någon som försökt sig på något sådant?

Annars får det bli till att låna en "behörig" hoj av någon kompis eller slänga ut lite pengar till körskolan :p
 

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
Jag läste för ett tag sedan någon som lagt brickor i framgaffeln för att få den hårdare men nu hittar jag inte det inlägget

kan ni hjälpa mig att hitta det inlägget eller om någon kommer ihåg hur mycket brickor alltså hur tjockt han lagt i varje ben
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top