Modifieringar XT660 X/R

Jamen sedärja! Sakteliga börjar de komma..

DU har inte lust att slänga upp några bilder på din Teneré i ditt garage?
Vore kul att se lite "riktiga" bilder och inte bara Yamahas fotostudiobilder på hojen hela tiden.. :tummenupp

Vet inte om jag "får" skriva om Tenerén i detta forum. Någon som har lust att svara på det!. I så fall kommer bilder o "tyckanden".

Ha de//Dyson
 
Vad gäller vid drevning? Har hört att man inte ska dreva ned fram för att motorn får jobba mycket hårdare. Bättre dreva upp bak, någon som vet:confused:
 
Den som väntar på nåt gott.......

Den 18/8 beställde jag ett DNA filter och DNA Stage 2 från Touringbutiken. Säljaren sa att om jag skyndade mig att beställa så skulle han få med Stage2:an i sin nästa beställning. Så jag beställde direkt. Ringde dom igår och undrade vart prylarna tagit vägen, då säger han att firman dom beställer från har haft semester hela sommaren så det blir att snällt vänta 14 dagar till :(
Sen ringde jag Mc-Online i tisdags och frågar hur beställningen av min PClll:a ligger till och han svarar att den kommer antingen på ons eller tor. Ringde tebax igår igen ivrig som man är och då säger han att den kommer imorrn. Ringer då idag och han svarar att leveransen inte kommit in ännu, men efter lunch borde den finnas. Så ringer då telefonen och man blir skitglad när jag ser vem det är som ringer. Leveransen har kommit!!! Wooohaaaaa.... en PClll:a till mig hinner jag tänka alldeles precis innan karln säger att min PClll:a inte finns med...... skitdag idag. Inget går som planerat.

Förresten, finns det nån som har bänkat sin hoj och är villig att dela med sig att mappningen? Kommer nämligen inte ha råd att bänka denna säsong.
 
Håller med, döp om tråden tycker jag med. Då kanske man kan passa på och rätstava till "modifieringar" också... *tråkig språkpolis jag vet* :tummenupp

Allmän tyckande om xt660r nya racing blue färg som är på -08an?

Ska köpa en i vinter, svart eller blå. Svart är ju alltid ubersnyggt men snudd på tråkigt nu när man haft den på förra hojen.. är inte den nya blå färgen ganska snygg ändå? :confused:
 
Vad gäller vid drevning? Har hört att man inte ska dreva ned fram för att motorn får jobba mycket hårdare. Bättre dreva upp bak, någon som vet:confused:

Det spelar självklart ingen roll vart du drevar nånstans!
Vart har du hört det att motorn skulle få jobba hårdare om du drevade i fram, finns ingen sanning i det!

Tänk dig själv på en cykel när du växlar i fram och bak.
 
Vad gäller vid drevning? Har hört att man inte ska dreva ned fram för att motorn får jobba mycket hårdare. Bättre dreva upp bak, någon som vet:confused:


Det är ingen fara för motorn. Men kättingen får en tvärare bana ner från svingen till drevet. Vilket gör att plastskyddet på svingen får mer stryk.
På hojar med kedjestyrare bak kan man inte sätta allt för stora drev bak av ungeför samma anledning.
Sen får kedjan liiite mer stryk av att den "böjs" hårdare när den ska runt ett mindre drev, med följden att den går varmare...
Tror att det är lugnt att gå ner EN kugg i fram utan problem, men JAG skulle inte utmana med mer än så i fram.
Jag vet inte exakt, men jag tror att en kugg fram ,motvarar 2-3 i bak...
 
Last edited:
Finns det någon som kan lägga upp eller skicka service manualen? Mycket tacksam.

Edit: Då menar jag den som handlarna har. :tummenupp

Edit: De som redan är länkade i tråden funkar inte men jag hittade en sida som hade :rolleyes:
 
Last edited:
Tjabba, har ett stort problem med min XT600X -04 som jag hoppas nån kan hjälpa/tipsa mej med. Jag får inte i 3:e växeln och därmed kan jag bara köra på 1:an och 2:an, jättekul upp till att man har kört 30 meter och är i stort behov av att växla. Det enda positiva är att det enda som är kul att göra med den är att öva på slangen :P. Men jag har tröttnat på det nu så undrar, vad göra? Kan väl nämna att felet uppstod efter att min kedja hoppade av bakdrevet pga drivpaketet har passerat bäst före datum.

Så är det lönt att plocka ner motorn och kolla om det är någon gaffel som är skev, eller kan det vara verkstads jobb? Är tacksam för alla svar jag får.

Simma lugnt
 
Tjabba, har ett stort problem med min XT600X -04 som jag hoppas nån kan hjälpa/tipsa mej med. Jag får inte i 3:e växeln och därmed kan jag bara köra på 1:an och 2:an, jättekul upp till att man har kört 30 meter och är i stort behov av att växla. Det enda positiva är att det enda som är kul att göra med den är att öva på slangen :P. Men jag har tröttnat på det nu så undrar, vad göra? Kan väl nämna att felet uppstod efter att min kedja hoppade av bakdrevet pga drivpaketet har passerat bäst före datum.

Så är det lönt att plocka ner motorn och kolla om det är någon gaffel som är skev, eller kan det vara verkstads jobb? Är tacksam för alla svar jag får.

Simma lugnt

Våran grabb kör mcbud i Stockholm och drabbades av endel problem med växellådan. Den hojen hade då rullat kring 8000mil i budmiljö åren runt...
Där var det lite något drev och gaffel som fått lite pisk...

Är du kunnig så kan du ju kolla själv. MEN, Plockade du ut hojen och den stäldespå under 2005 så har du lite garanti kvar och bör då låta verksta´n göra jobbet.
 
Tråden är lite för lång för att leta igenom, hur fick man fram varvräknaren?
 
Ingen som har en mapp man kan testa? Har nu fått hem allt utom Dna Stage 2 och skulle vilja testa lite innan det bänkas.
 
Om man monterat på styrhöjare på en xtr...(förra ägaren har gjort), vad skall man kolla efter då/vad kan han ev. ha slarvat med? Vad exakt innebär det att man sätter dit styrhöjare? Man tjoffar bara dit dom eller ska man justera om saker runtomkring samtidigt?

Det är denna jag nu har köpt!!! woo-hoo!!

http://www.blocket.se/vi/17978599.htm?ca=11_s

Säljaren rekommenderar mig inte att köra GBG-STHLM på dessa däck eftersom jag skulle köra slut på dom totalt på.
Sliter det verkligen så mycket att köra asfalt med dom grusdäcken?
 
Last edited:
Ja, det sliter mycket med sådana däck på asfalt. Men du köpte väl inte den för å köra asfalt heller?

Du behöver inte justera något särskilt med styrhöjare. Kontrollera dock så att det inte "drar" i kopplingsvajern när du gör fulla styrutslag. Titta på den armen som vajern fäster i när du vrider styret från sida till sida. Om det drar i den kan du behöva få ta loss några hållare som håller fast vajern och eventuellt dra om den på ett genare sätt ner mot motorn. Jag fick göra det på min nämligen.
 
Man får gratulera! Då blev det ju en grusbusare till slut!
Ena problemet som kan uppstå om man höjer styret för högt är att man får flytta kopplingsvajern annars gnider du den hårt mot oljeröret till toppen. Rätt bra spel på kablarna.

Sen är det ju TKC80 Däck på den så tar du och kör den från gbg till stockholm om du vill. Tkc är et vägdäck med offroad stuk. Funkar bra på grusvägar, torra sådana. När du kommer ut på blöta traktorvägar kommer det bli lite halt. Men vafan, har du inte kört grus innan så lär du tycka de är kanon! Kan lägga ner riktig hårt med de däcken (på vägen). Sitter på bmw gs-are från butik. De sliter konstigt nog mindre på asvalt än grus tyckte jag.
 
Nä, såklart är det inte asfalt dom skall köras på. Tänkte bara det hade varit trevligt att köra upp den till Stockholm istället för att dra upp den på ett släp.
Kollar upp det där med vajern, thanks!
 
Hur blev det med PCIIIor från USA? Var det någon som beställde eller det rann ut i sanden.... Några andra billiga förslag man kan köpa ifrån?
 
Okey! Så bara för att "get things straight" här.. du menar alltså att däcken som sitter på absolut skulle funka att köra motorväg med från Göteborg till Stockholm utan att dom skulle ta alltför mycket stryk?

Skulle onekligen lösa många logistikproblem om jag kunde köra upp den och skippa släpkärran. :tummenupp

edit: Tror förresten jag gjort en ganska bra affär! En 08a, 500 mil, 1 ägare,
"riktiga" grusdäck, hasplåt, acerbis handtagsskydd, pakethållare och styrhöjare med på köpet! Nedprutat till 43.000 kr, torde väl vara helt ok!
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top