Modifieringar XT660 X/R

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Hmm..nu är ändå affären klar och försäljningen sker imorgon, 36.000 kr blev det. Som sagt, nu slipper jag bakdäcket och servicen som den ändå kräver just nu..Känner mig ändå hyfsad nöjd med tanke på att jag köpte den för 48.500 kr för knappt två år sedan och jag får behålla GPR-rören!
Som ju skall på min XTR! Som kommer när den kommer men xtr skall det sannolikt bli! :yoparty
Och det är tyvärr inte vi som möts där i Hökarängen, bor i Vaxholm och hojen är svart..inte röd. Röd var den original men sen blev den nattsvart! :tummenupp

Grattis till affären, bra att du är nöjd, de är ju så de skall vara :)
Jasså Waxholm, ja då förstår jag att en XTR kommer väl till pass, har husvagn ute på Bogesund och har ju tillbringat hela mitt "sommarhalvår" i Waxholm, vilket var underbar då jag alltid hade min endurohoj med mig, och har kanske skrämt en och en annan häst i spåren kring bogesundslandet :)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Du läste inte det jag skrev, du dömer ut en hoj efter en dags provkörning på en ej inkörd hoj. Den blir piggare när den är inkörd och man lärt sig hantera motorn. ligger jag på tomgång på 1an o drar på rullen går den upp på bakhjulet, det tycker inte jag är slött.

Alla gillar inte stånka, varje motortyp har sin karaktär, du gillar inte stånka, det gör ju inte hojen sämre, det är din personliga åsikt.
Själv tyckte jag det var obehagligt med den starka motorbromsen i början men man vänjer sig, nu gillar jag den.

Håller med dig, som tidigare XT ägare.

Förstår inte varför alla ska klanka ner på att de skulle vara slöa, tror mer på skit bakom styret och okunskap hos de som upplever den som slö.

Frågan är vad de väntat sig?, en race motard?, XTX är ingen motard, den är snarare en robust allround hoj med motardstuk precis som yamaha marknads för den.
Och vad jämför folk med ?, Den rättvisaste hojen att jämföra med är nog KTMs lc4 som är lika slö, och tunga för den delen, men släng av allt onödigt och med lätt moddning så går det att få bra snurr på xtn och vad det beträffar vikt så bantade jag min styvt 20kg.

Den mjuka gaffeln som många gnäller om, komfort kallas det för det är nog så Yamaha har tänkt, så slutsatsen är att de byggt en jäkligt bra pendel/allround hoj som är praktiskt taget outslitlig och tyvärr lyckades Yamaha förpacka den så snyggt att även de som vill ha rena motarder sneglar åt den.
Mitt recept för en ball XT, PC3a, slipon, friare andning, gå ner någon kugge fram, av med kedjeskydd, passagerarpinnar, speglar och framför allt ett LÄTTARE avgassystem sen så går det ju att göra listan hur lång som helst på ALLA hojar.

Anl till varför jag sålde min var att jag ville ha enbart Triumph av flera skäl, inte minst F-premien, betalar 1153:- för Min Thruxton, hel/hel tack vare att jag redan har en Trajja annars hade nog risken varit stor att XTn blivit kvar.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Så, pärlan såld men jag går nog inte hojlös så länge! :tummenupp

Satte på originaldämparna igår innan försäljningen och jävlar va mycket mindre ryckigt hojen gick! :tummenupp

Hur får man så jämn och fin gång även med effektrör?
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Och jag köpte mig en XTX (05:a) igår! :yoparty
Blev tvungen att köra 23 mil (10 mil spöregn) på momangen och för en ovan förare som mig blev det en riktig pers, men samtidigt jävligt kul!
Men idag är det mindre kul, har ont överallt, hehe.

Satt o läste igenom manualen i natt o det fanns en hel del bra grejer i den.
Men även några knasiga.

T.ex. om passagerare. I början av boken så står det att hojen inte är byggd för passagerare men ändå så sitter det passagerarfotpinnar på, som original!
Det nämns även senare i boken om maxlast där passagerare räknas med. Kapitlet om lufttryck där nämns passagerare igen.

Så, hur ska de ha det någon som vet?

Är det bara att vänja sig vid att indikationslampan för startspärren alltid blinkar om man nu inte väljer att inte använda hojen på 24 timmar?
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
46 tänder i bak

Drivpaketsbyte gjort efter 1300mil... Satte ett 14t i fram precis som jag haft tidigare och ett 46t i bak i stället för som det 45t som sitter orginal. Dom hade nämligen bara 46 hemma på lördagen. Har inte hört någon som snackat om att byta bakdrev förut så jag måste bara få berätta vilken perfect kombo det blev :) Nu axar den som den ska även på femman, tyvärr saknar man en sexa oftare än förr, men vilken skillnad.. :)
 

ArkoBarko

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Gullspång
Hoj
Yamaha xt 660 x-05, Husqvarna wr 250-98
Ett blåbär som jag är så tar jag hjälp av eran experthjälp.

Problem: Min baklykta lyser inte, bara bromsljuset när jag bromsar.

Någon som vet vad det kan bero på? Lampa? Säkring?

Tack på förhand!
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
T.ex. om passagerare. I början av boken så står det att hojen inte är byggd för passagerare men ändå så sitter det passagerarfotpinnar på, som original!
Det nämns även senare i boken om maxlast där passagerare räknas med. Kapitlet om lufttryck där nämns passagerare igen.

Så, hur ska de ha det någon som vet?

Är det bara att vänja sig vid att indikationslampan för startspärren alltid blinkar om man nu inte väljer att inte använda hojen på 24 timmar?

Hojen är reggad och anpassad för passagerare, jag kör ibland med min dotter på 16 år, det funkar OK, nu är hon en en "liten kvinna" 167 ca 60 kg, något "kassaskåp" skulle jag inte vilja ha där bak...
Självklart är både R och X rena lekhojar, de är gjorda för att köra själv på.
Men som sagt det funkar med passagerare även om körningen blir lugnare (tråkigare).

Indikatorlampan för startspärren skall blinka, det gör den ju på alla bilar som har startspärr oxå, det är ett sätt att tala om för tjuven att hojen har startspärr.
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Och jag köpte mig en XTX (05:a) igår! :yoparty
Blev tvungen att köra 23 mil (10 mil spöregn) på momangen och för en ovan förare som mig blev det en riktig pers, men samtidigt jävligt kul!
Men idag är det mindre kul, har ont överallt, hehe.

Satt o läste igenom manualen i natt o det fanns en hel del bra grejer i den.
Men även några knasiga.

T.ex. om passagerare. I början av boken så står det att hojen inte är byggd för passagerare men ändå så sitter det passagerarfotpinnar på, som original!
Det nämns även senare i boken om maxlast där passagerare räknas med. Kapitlet om lufttryck där nämns passagerare igen.

Så, hur ska de ha det någon som vet?

Är det bara att vänja sig vid att indikationslampan för startspärren alltid blinkar om man nu inte väljer att inte använda hojen på 24 timmar?


Låter som en trevlig förstatur med hojen:)

Hojen är registrerad för en passagerare och du får alltså skjussa en person med cykeln utan problem därav så har man fått med fotpinnar och handtag för passagerare som förövrigt bara är en massa dö-vikt.:D Det man menar är att hojen inte riktigt är byggd för att man skall sitta två stycken på den. Det är är ju trots allt en motard/offroad. Som passagerare sitter man högt upp och man får en högre tyngdpunkt vid körning och detta resulterar i att köregenskaperna blir sämre. Så summan av det hela är att hojen är laglig att köra en passagerare på men man kanske inte tar med frugan på lång semester med den utan det är väl mer skjussa polaren den korta svängen från punkt A till B.

Jes! bara vänja sig med lampen. Personligen tycker jag det är bra att den blinkar då en förhoppningsvis okunskap i klåfingriga personer kan den tas för ett larm och man blir då avskräckt! Mer blinkande åt folket:yoparty
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Ett blåbär som jag är så tar jag hjälp av eran experthjälp.

Problem: Min baklykta lyser inte, bara bromsljuset när jag bromsar.

Någon som vet vad det kan bero på? Lampa? Säkring?

Tack på förhand!

Skulle det vara en säkring skulle hela lampan vara släckt + någonting annat på hojen då det oftast sitter flera saker kopplat in på samma säkring.

Låter helt enkelt som att glödlampan är paj. Det finns 2 stycken wolfram-trådar i en bakljuslampa, en för det konstanta ljuset och en för bromsljuset. Så ta lös och kolla lampan du ser tydligt ifall den är trasig.:tummenupp
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Indikatorlampan för startspärren skall blinka, det gör den ju på alla bilar som har startspärr oxå, det är ett sätt att tala om för tjuven att hojen har startspärr.

Åfan, det hade jag dock inte på min Cheva Alero. =)
Så detta är helt nytt för mig. Blinkande mojänger är helt klart uppskattat!


Tack grabbar för passagerarinfon, skönt att veta att jag kan ta med någon en sväng nu o då.

Har en fråga till förresten, upptäckte igår att min baklykta sitter lite löst. Det går att vicka den upp o ner några centimeter. Såg dock inge fästen för den som den kan ha lossnat ifrån?
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Den ska va så, lampan asså.
Min sitter också "löst". Skulle den sitta stumt skulle du få byta lampa stup i ett.
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Drivpaketsbyte gjort efter 1300mil... Satte ett 14t i fram precis som jag haft tidigare och ett 46t i bak i stället för som det 45t som sitter orginal. Dom hade nämligen bara 46 hemma på lördagen. Har inte hört någon som snackat om att byta bakdrev förut så jag måste bara få berätta vilken perfect kombo det blev :) Nu axar den som den ska även på femman, tyvärr saknar man en sexa oftare än förr, men vilken skillnad.. :)

Jag kör också med 14 fram och 46 bak. Håller dock med om att man saknar 6:ans växel :)

Men cykeln blev rejält mkt roligare.
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Precis. En stånka skakar och vibrerar så mycket att lampan skulle gå sönder på ett ögonblick om den satt stumt monterad. Det är just för dessa vibrationer som jag gillar att köra enstånka.

Fortsättningen på det du skrivit under ditt namn: ...like you never did before! Make it ring, make it bleed, make it fucking sore.
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
OK, got it :tummenupp


Njae, jag hade detta i åtanke...
Bang your head against the stage
and metal takes its price
bonded by blood!!!
/Exodus - Bonded By Blood

:yoparty
 

Metalmotard

Ibland full men inte alltid rulle!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X-05
Jag kör också med 14 fram och 46 bak. Håller dock med om att man saknar 6:ans växel :)

Men cykeln blev rejält mkt roligare.

Hur pass mycket lägre toppfart tolererar man då? Vill man inte gärna att den ska varva mer vid säg...120 med 46 bak? Nu går ju smärtgränsen för mig iaf vid 150 om man ska ligga och mata längre sträckor.
Hur är det vid lägre hastigheter, 30/50, får man peta i 5:an redan runt 50/60 om man vill ligga och puttra?
Jag e nog lite sugen på att slänga på ett 46 bak med när jag ska byta drivpaket.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Tänkte ringa Yamaha idag men frågar här också:
Är det samma fästpunkter på plasten/plastens utformning på en xtr -08 som på en xtr -04a? Isf skulle man ju kunna köpa en -04a och göra ett rejält facelift.. :)
 

ArkoBarko

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Gullspång
Hoj
Yamaha xt 660 x-05, Husqvarna wr 250-98
Skulle det vara en säkring skulle hela lampan vara släckt + någonting annat på hojen då det oftast sitter flera saker kopplat in på samma säkring.

Låter helt enkelt som att glödlampan är paj. Det finns 2 stycken wolfram-trådar i en bakljuslampa, en för det konstanta ljuset och en för bromsljuset. Så ta lös och kolla lampan du ser tydligt ifall den är trasig.:tummenupp

Ska kolla det..

Tack!
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Akuhjälp!!

Fick mitt reg.bevis idag och där står det att den är strypt från 35kw till 25kw genom begränsning i förgasaren..
Är ju inrsprutning. Vart sitter denna strypning?
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Ett par (kanske dumma) frågor om ryckutjämnare.

1. Var sitter dem och är det lätt att byta själv?
2. Hur ser man om de är slitna? (någon som har en bild kanske)
3. Vad händer om man kör vidare med dem även om de är "slut", kan något annat gå sönder pga det?
4. Hyr mycke kosta sig sånna där krejjen?


För övrigt ska jag montera på främre krökarna och Powercommandern idag, ska bli kul att se om det ger något resultat.
Fan vad jag önskar att jag hade ett garage, så jäkla omständigt att stå och meka med saker och ting ute på gården! Glömmer verktyg, får springa och hämta.. det blir mörkt osv.

/Martin
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top