Modifieringar XT660 X/R

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Hoppas det är okay att (igen) ställa frågor utanför trådens egentliga syfte?

Jag har nämligen ett dilemma och vill kolla vad ni hade gjort i min situation :tummenupp

Som sagt tidigare så är jag ute efter min första hoj och har satt fokus på 3st.


Hoj 1:

*Årsmodell 05
*Privatperson
*1.000 mil
*Kolfiberpipor & moddat arsle (precis vad jag vill ha)
*Priset ligger lite under vad jag sitter på


Hoj 2:

*Årsmodell 05 uttagen 06
*Företag ("servad och klar")
*260 mil
*Original utseende
*Priset ligger en aning över vad jag sitter på

Hoj 3:

*Årsmodell 04 uttagen 05
*Privatperson
*300 mil
*Original utseende
*Priset är nästan perfekt, en aning över

Ekonomiskt/utseende mässigt sätt så är hoj 1 det perfekta valet. Men 1.000 Mil avskräcker mig en aning. Vill hellre ha en lågmilare, mest för att det skulle underlätta en försäljning för mig själv i framtiden, förmodligen.

Vad tycker ni?
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Skulle välja hoj 1 trots det "höga" miltalet. Men 1000 mil på en xt är trots allt ingenting, knappt inkörd med tanke på vad den kan gå om den vårdas rätt. Men som du sa själv, det är snarare din framtida försäljning av hojen det handlar om. Får du med effektrör och snyggt arsle så är det värt mycket tid och pengar bara det tycker jag!

Sen vet jag inte om det går att göra en fuling på xt-hojarna, aldrig sett det nämnas i denna tråd iaf men...polaren kör en äventyrshoj från KTM och på den är det bara rycka en kontakt till trippmätaren så kan han köra säg 1000 mil för att sen plugga in den igen för att vara någorlunda trovärdig till servicen.. tydligen inte helt ovanligt att man gör så på hojar som kanske gått 2000 mil efter en tripp genom Europa och Nordafrika. Två resor så ligger han på 4000 mil på en nästan ny hoj och det kändes tydligen sådär..nu har den gått 1800 mil..enligt mätaren. Fult såklart men knäppt att det är så lätt att manipulera tycker jag. Nu har ju inte xt några såna ambitioner men men.

Köp hoj 1 säger jag! Håll den snygg och fin så tror jag inte nästa köpare bryr sig om att det står 2000 mil på mätaren.
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Välj hoj 1 om personen visar ett kvitto på den service som ska göras vid 1000 mil. Finns det och allt annat är ok som orginaltillbehör och att alla tre nycklar finns och däcken är fräscha så är det bara hugga till.
Efter 1000 mil så bör bakdäcket varit bytt minst en gång och förhoppningsvis är det nybytt nu för andra gången. Kolla mutter och skruvskalle på bakaxeln och fråga om ryckutjämnarna byttes när backdäcket byttes.
XT´n käkar nämligen ryckutjämnare!
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Årsmodeller på dem?


Mitt förra inlägg är uppdaterat.




Tack för er input grabbar :)
Visst skulle det vara skönt att köpa en "klar" hoj så att säga.
Men företagshojen känns ändå mest lockande trots att den är dyrast. Den har ju gått minst, alla nycklar och böcker bör vara med och den bör vara i bäst skick då den ska vara servad nyligen, eller är jag för godtrogen då jag tänker så?

De där extra slantarna är inte omöjliga att få tag i, men det kommer svida i lädret.
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag skulle köra på företagshojjen. En ny hoj är alltid en ny hoj även om 1000 mil inte är något för en xt. Ge dem inget överpris bara!

Efter tusen mil så börjar andra saker göra sig påminda, drivpaketet kanske måste bytas inom några hundra mil, ryckutjämnare kanske är lite slut osv osv. Garantin också, om du kollar på en 04a, kolla så att den är såld på yamahacenter. 5-årsgarantin gäller inte alltid på 04or.

Vad begär de för alt. 2? bikes begagnattabeller säger 50 000 för en 05a. 53000 för en 06a. Jag tror inte att man gjort en bra affär om man köper den för 53, men det är ju iaf något att jämföra med.

Lycka till! Jag tror att du blir nöjd vilken du än köper, även om det kan vara olika bra affärer rent ekonomiskt :)
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Vad begär de för alt. 2? bikes begagnattabeller säger 50 000 för en 05a. 53000 för en 06a. Jag tror inte att man gjort en bra affär om man köper den för 53, men det är ju iaf något att jämföra med.

Lycka till! Jag tror att du blir nöjd vilken du än köper, även om det kan vara olika bra affärer rent ekonomiskt :)

47 loppor prutat från 49. Helt acceptabelt :tummenupp


Danke, det tvivlar jag inte en sekund på :yoparty
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Jag köpte min -08 helt original för 52 på Yamahacenter och då var 100 mila servicen gjord ca 20 mil tidigare.

Tänk på att ditt alt.2 där du skriver (servad och klar) förmodligen bara innebär att 100 milan är gjord och inget annat. Och man skall inte alltid lita på att företag går igenom hojarna minutiöst och fixas innan försäljning. Dom vill tjäna så mycket som möjligt dom med, och oftast ligger de en bra bit över privatmarknaden i pris.

Jag köpte t.ex min andra hoj på AVA för ett par år sen. Efter ett tag upptäckte jag att cykeln inte hade nån bromsljuskontakt för fotbromsen. Så den hojen var inte särskild väl genomgången innan dom sålde den till mig.

Men iaf. om jag vore dig skulle jag nog kika närmare på alt.1. Finns alla papper på service och kanske kvitton på bytta prylar, däck och jag vet inte vad, kan det nog vara värt ett köp. För det första så ligger priset redan lite under vad du kan tänka dig att ge, och sen finns det så gott som alltid lite prutmån dessutom. Massa pengar över istället för att köpa hojen på firma som får det att svida i plånkan redan där. Sen kommer du ju behöva ett slip-on för nånstans krin 4500-12000:- och då svider det ännu mer. Så om alt1. har ok papper, köp den och ha kvar en massa soppapengar resten av sommaren. :tungan

Är det X eller R du spanar efter förresten?
 
Last edited:

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Haha, nu är ni tre stycken som röstar på Alt. 1, jag känner mig överkörd! :näsblod

Det är X hojarna som jag fallit för. Din är riktigt het by the way.
Funkar de där speglarna bra tycker du, de ser....svåranvända ut :D

Båda hojarna som vi diskuterar befinner sig turligt nog i samma stad, så jag kommer garanterat ta mig en titt på båda. Det enda som är negativt nu så här i förhand på Alt. 1 är just miltalet. Är det verkligen inget att haka upp sig på?
Tycker att de flesta i hojkollektivet föredrar så nya hojar som möjligt. Bara kolla blocket, de flesta säljer iväg hojarna oavsett modell vid ganska låga miltal.
Vill som sagt själv kunna bli av med hojen då den dagen kommer, så det gäller att göra en så smart deal som jag bara kan nu, hehe.

Vad görs vid en 1000 mila service förresten förutom byte av vätskor?
 
Last edited:

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Nu är Xt:n en bit på väg... Motorbåge på samt crashpuckar fram å bak å skydd för vattenpumpen. Ska dit med 30mm styrhöjare i veckan samt en höjning är på gång. Satt i lika distanser i gaffeln som visades tidigare i denna tråd å vilken skillnad det vart :) "Hundbenen" i länkaget ska oxå bytas ut till 80mm istället för 90mm som dom e nu. Allt efter tidigare tips i denna tråd... Ryckte snorkel idag och ställde upp co1 värdet med 5 mer än orginal. (stog på 8:a) hamnade på 13 nu, å vilken skillnad det vart :) Helt annan respons i gasen å ett riktigt gött insugsljud dessutom... Bilder kommer senare, lär skaffa kortläsare så jag får in bilderna i datorn.
 

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Är det någon som vet om det finns nå mer man kan göra för att få mer snurr i maskineriet förutom dämpare & powercomander. Tänkte vänta med att lägga ut allt för mycket pengar nu i sommar.
Är det någon som vet om det rymms undurodubbade däck bak på den så man kan åka is osv i vinter? Tycker det ser tajt ut fram till svingen nämligen!
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Dags att börja fundera på moddningar nu och den här tråden svämmar ju över av ideer. Nummer ett berkar vara ryckning av snorkeln. Nu är jag en sådan där mes som vill kunna återställa allt om jag senare vill, utan större problem. Om jag juckar av snorkeln, kan jag då jucka den på plats igen?
Tänkte på att om jag skulle behöva utnyttja garantin så vill jag slippa problem pg a att jag moddat hojen så att garantin inte gäller eller nått...
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Är det någon som vet om det finns nå mer man kan göra för att få mer snurr i maskineriet förutom dämpare & powercomander. Tänkte vänta med att lägga ut allt för mycket pengar nu i sommar.
Är det någon som vet om det rymms undurodubbade däck bak på den så man kan åka is osv i vinter? Tycker det ser tajt ut fram till svingen nämligen!

Glöm inte luftfiltret, enstånkor ät känslig för andningen, mao högre flöde i luftfilter och ljuddämpare först sedan PC o bänkning.
En kugg ner på framdrevet verkar oxå vara poppis.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmmm...jag hoppas ni inte lynchar mig nu - men jag har fått prova en ny XT660X över en dag, och jag blev inte imponerad alls.

Jag kan förstå om man vill ha en smidig stadsmotard eller grussprutare med långt mellan servicetillfällena (läs, halvdant med pulver...) - och priset på dem är ju rätt (jag åkte nästan själv dit tidigt i våras, då man fick ut en ny 07:a under 60).
Men fjädringen lämnade en del att önska, speciellt gaffeln, lådan kändes räpplig (det var nästan så jag fick ner och kolla så spaken satt fast) och motorn saknade helt karisma, närapå dieselkaraktär med väldigt kort register.

..att sedan börja pilla och trimma en sådan pjäs - umm, tullar man inte då på en av anledningarna till att man köpte den från början (och inte valde en mer potent motard/offroad)?

/J
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Hmmm...jag hoppas ni inte lynchar mig nu - men jag har fått prova en ny XT660X över en dag, och jag blev inte imponerad alls.

Jag kan förstå om man vill ha en smidig stadsmotard eller grussprutare med långt mellan servicetillfällena (läs, halvdant med pulver...) - och priset på dem är ju rätt (jag åkte nästan själv dit tidigt i våras, då man fick ut en ny 07:a under 60).
Men fjädringen lämnade en del att önska, speciellt gaffeln, lådan kändes räpplig (det var nästan så jag fick ner och kolla så spaken satt fast) och motorn saknade helt karisma, närapå dieselkaraktär med väldigt kort register.

..att sedan börja pilla och trimma en sådan pjäs - umm, tullar man inte då på en av anledningarna till att man köpte den från början (och inte valde en mer potent motard/offroad)?

/J

Är du här o tjötar oxå? Har läst ditt inlägg på SOE oxå men iddes inte svara.

Du är ganska fel ute i flera saker, såå dåligt går den inte, när vi är ute o kör flera stycken kommer jag i kapp tex Suzuki DR (600?) lite osäker kubiken.. Gamla XT 600 mm på rakorna, jag är nybörjare på grus så de kör ifrån mig i kurvorna... Jag upplever inte den långsam för gruskörning.

När jag hämtade min helt nya 08 (53 kkr) blev jag besviken, den var inte lika pigg som den jag hade provkört, men det löste sig efter 100-150 mil då "lossnade" motorn och den är mycket piggare. Dessutom tar det tid att vänja sig med att vridet kommer på en gång, det är en viss teknik som man måste lära sig för att det skall gå undan. Du kör ju själv en liten hoj där du måste varva för att den skall röra sig?

XTn har 50 hk orginal, för inte så mycket pengar får man nästan 10 hk till, det det är många % ökning för en rimlig peng. Mer än 60 hk på en grushoj är roligt men inte nödvändigt..

Xtn är en hoj som kostar hälften av vad vissa andra grusmaskiner kostar, dessutom är den väldigt driftsäker (MC buden kör med dem) mao en vettig hoj för en vettig peng.
Var o en är lycklig med sin hoj, jag tycker det är ganska barnsligt av dig att komma här o tjöta om en hoj du inte vet något om. Hur länge har du kört hoj själv, inte ens ett år har jag för mig?
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Hejsan alla xt660 åkare.
Har funderingar på att inhandla en xt660x -04 idag.
Det sitter ett öppet system på den idag och är ej mappad för dessa. Har läst att det är många som köpt en pc3:a för att enkelt och själv kunna mappa. Frågan är om det behövs, gör det stor skillnad. Är ju självklar bättre för motorns gång, men märker man nån större skillnad på gången? Kostar ju ändå en 3000kr.
Mvh Peter
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är du här o tjötar oxå? Har läst ditt inlägg på SOE oxå men iddes inte svara.

Du är ganska fel ute i flera saker, såå dåligt går den inte, när vi är ute o kör flera stycken kommer jag i kapp tex Suzuki DR (600?) lite osäker kubiken.. Gamla XT 600 mm på rakorna, jag är nybörjare på grus så de kör ifrån mig i kurvorna... Jag upplever inte den långsam för gruskörning.

När jag hämtade min helt nya 08 (53 kkr) blev jag besviken, den var inte lika pigg som den jag hade provkört, men det löste sig efter 100-150 mil då "lossnade" motorn och den är mycket piggare. Dessutom tar det tid att vänja sig med att vridet kommer på en gång, det är en viss teknik som man måste lära sig för att det skall gå undan. Du kör ju själv en liten hoj där du måste varva för att den skall röra sig?

XTn har 50 hk orginal, för inte så mycket pengar får man nästan 10 hk till, det det är många % ökning för en rimlig peng. Mer än 60 hk på en grushoj är roligt men inte nödvändigt..

Xtn är en hoj som kostar hälften av vad vissa andra grusmaskiner kostar, dessutom är den väldigt driftsäker (MC buden kör med dem) mao en vettig hoj för en vettig peng.
Var o en är lycklig med sin hoj, jag tycker det är ganska barnsligt av dig att komma här o tjöta om en hoj du inte vet något om. Hur länge har du kört hoj själv, inte ens ett år har jag för mig?


Jo, men vad jag menar är - det är väl ok om man köper den på just de premisserna, att det är en billig allroundbåge som är hyfsat trevlig - att ge sig på och pilla och trimma den är ju det jag kanske reagerar på mest.

Att det sedan är en bra trött båge, som i motardstuk är både för trött och för mjuk i gaffeln är en annan sak, på grus är det en sak - men på asfalt är det inte alls kul, det är ett väldigt kort register med precis noll vrid på riktig låga varvtal (så att tro att man kan segdra på höga växlar funkar inte alls) - lite pulver i mitten, och det dör väldigt tidigt.
Att det är en stånka är ju grundproblemet.

Som grushoj funkar det säkert bra - men det var inte en sådan jag testade, och tjötade om. ;) Jag åkte asfalt, med "motarden".

Inlägget i tråden på SOE var mera riktat för att få folk som är nyfikna att tänka till lite, jag höll på att ramla dit på en XT660X just för att den lovordades så friskt just där (och att det gick att få en ny 07:a för vettiga pengar)...och jag är ruskigt glad att det inte blev en sådan, för den är helt fel för *mig*.

Det blir lätt lite fartblindhet, och hyllning av det man valt själv - och inte överdrivet objektiva utlåtanden, vilket i stort sett alltid gör det rätt svårt att jaga info om något på nätet (och skriver någon i negativa tongångar blir det ju reaktioner därefter).

:)

/J
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top