Modifieringar XT660 X/R

GPR-slipon

Hej!

Hämtade hem min baby för 2 dagar sen :) .

Har många frågor ang GPR-slipon som jag uppfattar nästan som ett måste.

1. Påverkas bara ljudet eller även effekten?
2. Om effekten påverkas; över hela registret såsom bottendrag, mellanregister och på höga varv eller valda delar?
3. Är effektskillnaden markant eller försumbar?
4. Finns brännskydd på GPR som på originaldämparen så att en ev passagerare slipper få benen sönderbrända?
5. Godtar inte besiktningen denna dämpare? Hur komma förbi detta dilemma?

Frågorna är många, svaren har säkert ni. :confused:

Tack på förhand.
 
Hur vart köregenskaperna på den när du höjde den? Inte orolig vid aktiv körning på grus osv. Funderar nämligen på att göra samma sak själv... Hur vart gaffel efter den modefieringen? Hällde du i mer olja?

Tjenare,
Jag tog brickor som jag la i framgaffeln, motsvarande 20mm. Bak får du ta och göra nya hundben. De ska vara 80mm (orginal 90) mellan centrum på hålen och hålen skall vara 16mm. Detta höjer ca 3,5mc i baken. höjt fjädringen bak ett snäpp med. Skillnaden är att hojen blir lite stummare, och snabbare i fjädringen, lite mer kvickstyrd plus att den blir något lättare att få upp på bakhjulet. Tycker att när den är något lägre fram får man mer tryck på framhjulet och man får inte lika lätt glid på framhjulet. Har inte haft i någon olja i gaffeln. Nöjd ändå. Vill du ha ännu hårdare häll på olja.

/D
 
Byggde mig en pakethållare igår efter påhopp från vänner att "vadå, köpa något som passar direkt? Var är stoltheten då?....." så i alla fall. Här är lite bilder och tipps på en á la touratec hållare. Nu byggde jag i rostfri plåt men går ju fint att göra i vad man nu har hemma...

Det jag gjorde var;
Svarvade distanser att sätta i handtagshålen.
Bockade 1 styck större plåt.
Bockade några mindre plåtremsor som extra stag bak.
 

Bifogat

  • DSC00039.JPG
    DSC00039.JPG
    33.5 KB · Visningar: 106
  • DSC00041.JPG
    DSC00041.JPG
    35.3 KB · Visningar: 113
  • DSC00044.JPG
    DSC00044.JPG
    47.7 KB · Visningar: 157
  • DSC00045.JPG
    DSC00045.JPG
    49.9 KB · Visningar: 145
Hej alla glada!

Jag är ute efter min första hoj och XTn verkar vara en perfekt start.
Har ett par dumma frågor....

* -04 vs -05, vilken vinner, om det finns någon skillnad är det nåt att bry sig om?

* Om man är ca 178cm lång blir det till att stå på tårna? Enligt mina beräkningar så lutar det åt det hållet.

* Hojen (styret) är 86cm brett, bör väl inte vara några problem att få den genom en dörröppning....som går till en källare? :gnissla
Bara att vrida på styret lite?

Har ni några tips på vad jag bör kolla efter vid en eventuell inspektion?

Tacksam för seriösa svar trots mina löjliga frågor.
 
Inga frågor är dumma frågor. XT660 är en skitbra hoj att börja med och lika bra även för den erfarne. Om du är 178cm blir det inga problem att nå ner.
Års modellerna 04-06 skiljer det inget på. Försök bara hitta en lågmilare till bra pris. Köp denna t.ex!

När du letar hoj finns det alltid några viktiga punkter att tänka på. Reservnyckel ska ALLTID följa med, köp inte om det bara finns en nyckel. Manual och servicebok ska vara komplett. Om varken bok eller extranyckel finns så får du svårt att sälja den vidare sen när du ska byta hoj.
Om personen som säljer hojen ger ett bra intryck är det säkert inga problem med hojen heller. T.ex: Om gräsmattan och huset är snyggt och prydligt så är säkert hojen det oxå. :tummenupp
 
Last edited:
Hej alla-..är det någom som vet hur fasiken man får bort felkoden ifrån displayen efter att bågen har lutat/vält...så att insprutningen blir korrekt igen.

Hej alla glada!

Jag är ute efter min första hoj och XTn verkar vara en perfekt start.
Har ett par dumma frågor....

* -04 vs -05, vilken vinner, om det finns någon skillnad är det nåt att bry sig om?

* Om man är ca 178cm lång blir det till att stå på tårna? Enligt mina beräkningar så lutar det åt det hållet.

* Hojen (styret) är 86cm brett, bör väl inte vara några problem att få den genom en dörröppning....som går till en källare? :gnissla
Bara att vrida på styret lite?

Har ni några tips på vad jag bör kolla efter vid en eventuell inspektion?

Tacksam för seriösa svar trots mina löjliga frågor.


Det jag kan svara på är att det inte är bara och bara att fixa den genom en dörröppning, cykeln väger som attan. lite svårt att balansera ---
 
Last edited:
Inga frågor är dumma frågor. XT660 är en skitbra hoj att börja med och lika bra även för den erfarne. Om du är 178cm blir det inga problem att nå ner.
Års modellerna 04-06 skiljer det inget på. Försök bara hitta en lågmilare till bra pris. Köp denna t.ex!

När du letar hoj finns det alltid några viktiga punkter att tänka på. Reservnyckel ska ALLTID följa med, köp inte om det bara finns en nyckel. Manual och servicebok ska vara komplett. Om varken bok eller extranyckel finns så får du svårt att sälja den vidare sen när du ska byta hoj.
Om personen som säljer hojen ger ett bra intryck är det säkert inga problem med hojen heller. T.ex: Om gräsmattan och huset är snyggt och prydligt så är säkert hojen det oxå. :tummenupp

Skönt, att stå på tå med en moppe då man var ung var en baggis. Men en hoj som väger över 180kg? Helst inte.

Ja, bra pris på den. Men tyvärr inte den färgen jag vill ha. Denna känns mer intressant http://www.blocket.se/vi/16501508.htm?ca=4_s om man kan pruta ner den några lappar dvs.
Har även kontakt med en kille som inte längre har sin hoj på annons, den har gått 300mil och säljs för ca 45. :tummenupp

Tack för tipsen, jag har inte köpt så många fordon i mina dar så reservnyckel-grejen har jag inte ens tänkt på. Bra där.

Hej alla-..är det någom som vet hur fasiken man får bort felkoden ifrån displayen efter att bågen har lutat/vält...så att insprutningen blir korrekt igen.




Det jag kan svara på är att det inte är bara och bara att fixa den genom en dörröppning, cykeln väger som attan. lite svårt att balansera ---


Hmm, kan tänkas. Framför allt ifall det är en fet tröskel ivägen, vilket jag har :gnissla
 
Last edited:
Skönt, att stå på tå med en moppe då man var ung var en baggis. Men en hoj som väger över 180kg? Helst inte.

Ja, bra pris på den. Men tyvärr inte den färgen jag vill ha. Denna känns mer intressant http://www.blocket.se/vi/16501508.htm?ca=4_s om man kan pruta ner den några lappar dvs.
Har även kontakt med en kille som inte längre har sin hoj på annons, den har gått 300mil och säljs för ca 45. :tummenupp

Tack för tipsen, jag har inte köpt så många fordon i mina dar så reservnyckel-grejen har jag inte ens tänkt på. Bra där.




Hmm, kan tänkas. Framför allt ifall det är en fet tröskel ivägen, vilket jag har :gnissla

synd att du inte gillade färgen..kolla in min som är till salu och årsmodel klart bättre köp ifall man kan leva med den blå färgen http://www.blocket.se/vi/16179934.htm
 
Hmm, kan tänkas. Framför allt ifall det är en fet tröskel ivägen, vilket jag har :gnissla

En tröskel är inget problem, jag bukar stå gränsle över hojen och möta med gasen så går den in hur enkelt som hellst, man vänjer sig.
Jag har en 20-30 cm kant och tröskelhöjd, nu har jag iofs en bred dörr så jag slipper trixa med styret.
 

Bifogat

  • Styre (13).jpg
    Styre (13).jpg
    101.2 KB · Visningar: 241
Jag gillar ditt nya styre, ser riktigt bra ut. Vart fick du tag på alla prylar?

Det tycker jag med, det var en glad överraskning, det var inte därför jag köpte det, mitt gamla styre böjde sig när hojen och jag la oss på sidan i ett lerhål. Ville ha ett kraftigare. Efter mycket letande, funderande, pratande med touratech ett par gånger (det är vekligen på gränsen 60 mm) så beställde jag.
Kolla inlägg 2836, där är fler bilder, jag höjde även styret till 60 mm, det känns helt kanon när man står upp.
Styret är ett Magura X-line, köpte grejorna på Touratech.
 
Snygg Kreu och mycket bra pris, men som sagt. Blå är inte min färg :)


...men kanske kan ändra mig? *funderar*

Den blåa är ju skitsnygg! Särskilt 07orna upplevs ju inte lika pojkblåa som 04-06 gör. (om det nu finns några blåa 05 & 06or eller hur det nu är).

Om du mot förmodan är ute efter en 25kw-ad XT så är min till salu om några veckor. 400 mil -07. kostar 600:- att återställa för övrigt, det kan ingå.

/ Jens / Västerås
 
E det lungt o köra med en läckande packbox ett tag...
eller bör man byta omedelbart?
Det är vänster fram som läcker lite för mig,,, inget man märker när man kör än i alla fall.
E det svårt att byta?
Och vad kan det kosta på verkstad ungefär?
 
E det lungt o köra med en läckande packbox ett tag...
eller bör man byta omedelbart?
Det är vänster fram som läcker lite för mig,,, inget man märker när man kör än i alla fall.
E det svårt att byta?
Och vad kan det kosta på verkstad ungefär?

If
garantin täcker
then
lämna in
else
så grejar du det själv

Årsmodell? Min 07a ska få ett nytt gaffelben om några veckor pga spricka. Jag betalar inte en krona. :rolleyes:
Lycka till // Jens
 
E det lungt o köra med en läckande packbox ett tag...
eller bör man byta omedelbart?
Det är vänster fram som läcker lite för mig,,, inget man märker när man kör än i alla fall.
E det svårt att byta?
Och vad kan det kosta på verkstad ungefär?

Ingen större fara att köra med "ett tag" men det kan vara lurigt om det är på bromssidan... Fast är enkelt att byta själv om man vill.
Det kan säkert kosta några kronor på verkstan, för det är endel saker som ska lossas, som skärmar och skydd mm och det är ju tiden man får betala för... Har för mig att det går på garantin faktiskt? För dom är så dåliga...Ring och kolla.

Två packboxar kostar 135kr Oljan kostar kring 100kr ( Mc varuhuset i Stockholm)

När gaffelbenet är borttaget är det först (dom dåliga) skraporna som ska upp. Det gör du lätt med naglarna eller en lite mejsel lite försiktigt. Sen sitter en låsring som man bara tar en liten mejsel och försöker hitta ena änden på och sen är det bara att vika loss den.Sen är det bara att ta en vass syl och knacka snett ner i den gammla boxen och sen lyfta och lirka lite så kommer den upp. Sen ska man vara försiktig när man skjuter på den nya. Man kan lägga lite plastfolie eller plastpåse överst på gaffeln. Ta gärna ett tjockt fett och fyll i den nya boxen också.
Sen är det bara att montera ihop. :)
 
synd att du inte gillade färgen..kolla in min som är till salu och årsmodel klart bättre köp ifall man kan leva med den blå färgen http://www.blocket.se/vi/16179934.htm

Snygg och billig! Hade den varit en R-modell hade jag köpt direkt!
Färgen kan man byta..drygt 2000 kr genom att köpa nya plastdelar..

Visst var det någon här som frågade om Yamahas original pakethållare passade även på XTX/R som var tillverkade 07-08 ? Hur var det med den saken då? (Passar på min -05 men vad händer om jag köper en -08 snart..passar den då också?)

Om man ska ta bort effekt-slipon och montera tillbaka originalrören, är det något man bör tänka på/ställa in, eller är det bara att byta rakt av?
 
Visst var det någon här som frågade om Yamahas original pakethållare passade även på XTX/R som var tillverkade 07-08 ? Hur var det med den saken då? (Passar på min -05 men vad händer om jag köper en -08 snart..passar den då också?)

Det var jag som ställde frågan, jag fick inget svar men ringde Yamaha, det är samma artikelnummer på de olika årsmodellerna mao samma hållare.
 
Det var jag som ställde frågan, jag fick inget svar men ringde Yamaha, det är samma artikelnummer på de olika årsmodellerna mao samma hållare.


Gött! Tack!

Just det...hur var det med "nya" xtr-karossen..skulle det funka att köpa dom plastdelarna och montera på den "gamla" karossen eller är fästpunkterna annorlunda?

--------------
Ramlade med hojen på skogsstig i våras och fick två inbucklingar på ena GPR-röret.. Polaren påstår att man kan be mc-handlare ta bort popnitarna, ta isär röret och sen banka ut bucklorna med kulhammare så gott det går och sen be mc-affären popnita ihop röret igen. Rimligt? Andra metoder?
 
Last edited:
Ramlade med hojen på skogsstig i våras och fick två inbucklingar på ena GPR-röret.. Polaren påstår att man kan be mc-handlare ta bort popnitarna, ta isär röret och sen banka ut bucklorna med kulhammare så gott det går och sen be mc-affären popnita ihop röret igen. Rimligt? Andra metoder?

Själv hade jag nog öppnat både fram och bak och lagt den tomma ytterhylsan över något rör för att banka rätt det hela.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top