Modifieringar XT660 X/R

liondub

Ny medlem
Gick med
20 May 2016
Ort
Gävle
Hoj
2007, yamaha xt 660r
Ok tack - fick nyss också mailsvar från firman att så ska vara fallet.
Beställningsdags!:lol
 

Spoket

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Gävle
Hoj
-08, Yamaha XT660R
Mors! Reggade mig precis här men har läst på sporthoj i många år. Har kört landsväg, t ex RD350, ER6 och två modeller av Speed Triple, tills jag i höstas köpte en XTR. Hojen hade inte gått långt och var helt original.
Har moddat lite med bla ett Dominator 2-1 och oval burk. Lägger upp några foton.
Passformen av systemet var helt ok. Ljudet är mer vasst än dovt mullrande. Har stoppat i deras tystare noicekiller. Det man måste fixa är att kopplingswiren ligger an och bromsvätskebehållaren måste fästas på ett nytt ställe för att inte slangen skall ligga an. Några brickor för att få ut burken från däcket och även brickor för muttrarna mot cylindern (flänsarna är tunnare än original) Jag beställde direkt från deras polska hemsida vilket skapade en del bök med att ta fram bankidnummer etc.IMG_2185.JPGXTR2.jpgXTR1.jpg
 
Last edited:

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Mors! Reggade mig precis här men har läst på sporthoj i många år. Har kört landsväg, t ex RD350, ER6 och två modeller av Speed Triple, tills jag i höstas köpte en XTR. Hojen hade inte gått långt och var helt original.
Har moddat lite med bla ett Dominator 2-1 och oval burk. Lägger upp några foton.
Passformen av systemet var helt ok. Ljudet är mer vasst än dovt mullrande. Har stoppat i deras tystare noicekiller. Det man måste fixa är att kopplingswiren ligger an och bromsvätskebehållaren måste fästas på ett nytt ställe för att inte slangen skall ligga an. Några brickor för att få ut burken från däcket och även brickor för muttrarna mot cylindern (flänsarna är tunnare än original) Jag beställde direkt från deras polska hemsida vilket skapade en del bök med att ta fram bankidnummer etc.View attachment 437403View attachment 437404View attachment 437405

Snyggt! Blev också sugen på det där systemet, men får nog bli nästa säsong då det står många saker på önskelistan :) Vad är det för hasplåt som sitter på? Ser ut att vara anpassad efter 2-1 system?

Hur har det gått att fixa med kopplingswiren och bromsvätskebehållaren (den kanske sitter på nya stället på bilderna?) Skulle gärna se lite detaljbilder/tips på hur du fixade det!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Konstigt att kopplingsvajern skulle ligga illa till, han som köpte min XT660 med det systemet har inte behövt fixa den. Angående vätskebehållaren så måste jag också göra det på min OTR system.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Spoket

Ny medlem
Gick med
15 May 2017
Ort
Gävle
Hoj
-08, Yamaha XT660R
Vet inte om den ligger kloss emot. Men tillräckligt nära så jag gjorde ett lite lamt fix och tryckte en bit av en brandfilt mellan kopplingswire och avgas. Funderade även på att linda med avgasbandage. Men det kanske klarar sig helt utan åtgärd.

För bromsvätskebehållaren har jag sett tipset att ha en längre slang och fästa den högre upp. Dock tycker jag det var enklast att borra hål i luftfilterkåpan och fästa den med en lång skruv och ett antal muttrar. Behållaren blir lite sned om man inte kapar slangen, som syns på bilderna, men det funkar ju ändå. (Denna lösning kan bli svår om man har ett steg 2 luftfilter då det inte är mycket gods i kåpan kvar då.)

Vad gäller hasplåten så gick jag på Gnuttens tips i tråden och köpte en beg plåt för XT600 på ebay. :tummenupp Perfekt passform (för högdraget avgassystem) och de undre montagehålen passar. Dock har montagehålet i plåtens framkant ingen motsvarighet på hojen. Sitter just nu med buntband. Hur gjorde du Gnutten?

(Övriga mods: distanser i framgaffeln, kina-grepp, Kevs-O2 och fuelmod, fixet för att undvika avgasknallar, DNA steg1, styrhöjare. Tänkte byta styre. Ids inte såga i bakskärmen)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så här sitter min behållare
da67ebbb09ed261dda2eed157b46ff8c.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tips på kompaktare (kortare) speglar till XT660X som inte slår i bilar vid kökörning? Ebay-sökningar ger inga självklara alternativ.
 

Putte74

Medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha t700-20, Suzuki vz 800-05 (Bobber)
Tips på kompaktare (kortare) speglar till XT660X som inte slår i bilar vid kökörning? Ebay-sökningar ger inga självklara alternativ.

Ett tips! Kolla på Wish...sökte på xt660 och hittade några olika. Både bar ends och vanliga. Har beställt en del därifrån och har varit nöjd hittils. Riktigt bra priser men man får vänta ca 1 månad på endel grejer.
 

Putte74

Medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha t700-20, Suzuki vz 800-05 (Bobber)
Lånar tråden till en hjälmfråga. Har idag en Acerbis active som jag är riktigt nöjd med...tills idag då jag skulle montera in ett Sena intercom....urgröpningen där öronen ska va existerar inte...fanns ingen naturlig plats att montera högtalarna. Där jag vill ha dom för optimal funktion (mitt för öronen) sitter infästningen för spännet...sist jag kollade i spegeln såg jag hyffsat alldaglig ut och inga större defekter...tyckte det va en märklig konstruktion, men aldrig tänkt på det innan.Måste ha en ny hjälm,hälst med inbyggt solvisir och inte kosta mer än 3500 tkr....har ni nåt tips på bra hjälm som ni tror funka blir jag tacksam då utbudet i byn är skralt och inköp över nätet kommer bli aktuellt.
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Lånar tråden till en hjälmfråga. Har idag en Acerbis active som jag är riktigt nöjd med...tills idag då jag skulle montera in ett Sena intercom....urgröpningen där öronen ska va existerar inte...fanns ingen naturlig plats att montera högtalarna. Där jag vill ha dom för optimal funktion (mitt för öronen) sitter infästningen för spännet...sist jag kollade i spegeln såg jag hyffsat alldaglig ut och inga större defekter...tyckte det va en märklig konstruktion, men aldrig tänkt på det innan.Måste ha en ny hjälm,hälst med inbyggt solvisir och inte kosta mer än 3500 tkr....har ni nåt tips på bra hjälm som ni tror funka blir jag tacksam då utbudet i byn är skralt och inköp över nätet kommer bli aktuellt.
Jag kör en Suomy MX tourer sen i höstas och är nöjd med den. Uppfyller kraven på din lista.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Putte74

Medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha t700-20, Suzuki vz 800-05 (Bobber)
Tack iceaway! Den såg najs ut och verkar lätt och hålla bra kvalité. Ska kika runt lite under helgen.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Behöver nya hjullager men sprängskissen gör mig osäker, är det verkligen tre lager i bakhjulet?

hjullager.jpg



(ingen som känner till en fulverkstad i 08 som har tid för såna uppdrag på lösa fälgar förövrigt :gnissla?)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
6 & 2 är i hjulet medan 3 sitter i drevhållaren.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
6 & 2 är i hjulet medan 3 sitter i drevhållaren.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Tack, bara bytt hjullager på enduro- och mx-cyklar, för mig att jag endast hade två lager per hjul då. Är det trixigare att byta när det sitter tre?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
I drevhållaren är det lätt men är den verkligen glapp? Det lagret kostar bara 80:- på swedol.

De andra kan var trixiga om du inte kan peta hylsan lite åt sidan som sitter i mitten i hjulet. Men det ska nog gå bra. Lungt och metodiskt

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
I drevhållaren är det lätt men är den verkligen glapp? Det lagret kostar bara 80:- på swedol.

De andra kan var trixiga om du inte kan peta hylsan lite åt sidan som sitter i mitten i hjulet. Men det ska nog gå bra. Lungt och metodiskt

Nej bara det högra som skurit, men byter nog alla när jag ändå håller på. Eller om jag hittar någon verkstad som gör det åt mig.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
V
Vad gäller hasplåten så gick jag på Gnuttens tips i tråden och köpte en beg plåt för XT600 på ebay. :tummenupp Perfekt passform (för högdraget avgassystem) och de undre montagehålen passar. Dock har montagehålet i plåtens framkant ingen motsvarighet på hojen. Sitter just nu med buntband. Hur gjorde du Gnutten?


Jag borrade hål i främre motorfästet och drog en bult igenom!
 

xt_nisse

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Arboga
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag Star -03, Gripen (Husqvarna) 120cc -49
Norge V1724 (31).jpg
Kan meddela att jag var på en 230 mil lång resa genom Norge förra veckan och det gick bättre än jag trodde. Är 197 cm lång och hade en del packning men det funkade. Biltemas mjuka packväskor på hemmasmidda väskhållare + 2 st packrullar och tankväska. Bytte drivpaket precis innan resan och körde med 15/46 vilket faktiskt gjorde skillnad, gick bra att ligga i 80km/h på 5:an om det inte lutade för mycket uppåt. Faktiskt riktigt imponerad hur en sådan maskin som XT:n med sitt vikt/effektförhållande (har dock PC3 + luft/buller) funkade så bra att köra med samt att det inte vibrerade farligt heller. Har haft hojen i 3 år men är mer nöjd nu än tidigare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top