Modifieringar XT660 X/R

Har just blivit ägare till en 2005's XT660X. Jäkligt trevlig hoj, men upplever den rejält ryckig på lågvarven. Man kan nästan säga att det är ON/OFF. Antingen eller. Har läst lite tips här i tråden under kvällen som ska kollas. Den är rätt fräsch och drivlina är just bytt (kedjan är således också bra spänd). Har inte riktigt hunnit kolla på om ryckutjämnaren är slut eller inte. Det ska jag dock kolla på. Det sitter ett leovince-system på som låter RIKTIGT härligt. Men sen är det inga fler modifikationer på. Jag anar också att det bidrar en hel del till att den är så ryckig. Är nog inte ens inställd i CO'n.

Hade varit trevligt om det hade suttit O2-sensor men det är först från 07 och framåt har jag läst, har hört mycket gott om Kevs O2 och att den fixar mycket av de problem jag upplever. Så vitt jag har förstått det som iaf.. Funderar dock ändå på att köpa kevs fuelmod som passar på tidigare årsmodeller.


I övrigt: Sjukt trevlig hoj, gillar den riktigt mycket!
 
jag har en 2014 års model tycker inte den är hoppig/ryckig men teneren från 2010 jag hade den var mer sådan karaktär ,jag tycker att dom får fint till skillnad av ktm690

men bussningarna i drevhubben klarar inte 1000 mil
 
En konstig fråga kanske?
Köpte nya speglar och kom hem för att montera på dem. Får inte av högerspegeln. Sitter som f*n! Är det nåt jag missat eller?
 
Sitter på jobbet och funderar på vilken hylsstorlek det är till framdrevet? Tacksam för svar så man kan åka å inhandla en efter jobbet!:hihi

Edit: Yamaha XT660X -06 gäller frågan
 
Du ska bara ställa om CO1 (=1st cylinder). CO2 används om du har en tvåcylindrig motor. Programvaran används till flera modeller nämligen. Siffrorna som du justerar är bara ett värde. Det kan stå på 0 likväl som på 20, Man utgår inte från ett specifikt värde på alla motorer, utan varje motor har sitt värde.
Skriv upp det värde som din motor stod på från början och utgå från det, öka/minska c:a 3steg åt gången. Om någon annan har +15 på sin innebär det inte att din motor bör ha det.
Min går bäst efter att jag ställt upp den +10 steg, efter det började den gå lite fett. Det beror mycket på vilka moddar du gjort och hur den gick från början.
Har du en X-07a så har den en Lambda och då kan du få info via diagnostiken om den går fett eller snålt, annars funkar det alltid att kolla på stiftet.
Efter en omställning bör du försäkra dig om att du inte kör den för fett eller för snålt så motorn kan ta skada...
Rock on!

/H

Hur gör man för att kolla om den går snålt/fett via diagnostiken? Kanske är enklare att bara kolla stiftet? Jag har Leo vince med db killers och ryckt snorkel. Ställde upp Co med ca 20 när jag drog snorkeln. Jag tycker den går bättre än innan.
 
Blev halt om tassarna en stund i Norge... Aprilväder! :hihi

DSC_0372.jpg
 
Grusbus 23 juli.jpg
Hade en go runda med 2 polare i torsdag :)
Ena polaren hade endast kört 9 mil totalt innan vi fick med honom ut på grus :)
Förutom det han körde på körskolan :)

Sen visade han oss lite goa grusvägar :)


Gott att se Gnutten att du har hittat tillbaka till xt igen ;) :D

Jag ska få tummen ur och montera mina justerbara kopplings och bromshandtag :)

//GG
 

Bifogat

  • 20150723_191358.jpg
    20150723_191358.jpg
    2.1 MB · Visningar: 55
Tackar tackar dock står den fortfarande med tom ram. Har fått den svetsad, sen blir det lack på den
 
Du ska väl ha något att göra Gnutten ;) :)

Min hoj slog över till 1700 mil i förra veckan :)
Så den har gått lite sen köpet :)
Och av dom är 350-400 mil grus mm :)
Asfalt är inte skoj att köra på ju ;)

//GG
 
Jonas har en TT600RE nu men han hinner knappt köra du vet fruntimmer mm ;)

Hehe jo tack jag vet ;)
allt för väl ;)

Ja min polare som kör den äldre xt 600 på bilden funderade på en sån :)
Han som var med och hämtade min hoj. Men jag tror att han kommer att köpa en xt 660 r som min istället :)
Tror den passar honom bättre :)

//GG
 
Jupp mycke roligare motor i XT dock tyngre. Klpte tillbaka mitt OTR system så det blir 2-1 igen dock får vi se vad det blir för hasplåt
 
A sören :)
Ja din hasplåt säljer jag inte men jag har en orginal hasplåt samt vattenpump skydd från OTR ;)

//GG
 
Ha ha ha vi får se vad det blir om det blir en ADV spec igen eller en B & B men satans dyra är de! :(

Ja det är dom men dom skyddar bra :)

Det jag vill ha mer till min hoj är bättre fjädrar fram samt gps :)
Och pakethållare för att ha en väska att ha lite verktyg och första förband mm.
Sen tror jag att den är rätt bra för mina behov :)

//GG
 
Ja vi får se :)
Det hade varit skoj som sören men med en liten till på väg så för vi se.
Kanske nästa år eller så drar man till Gotland och kör där med Berra :)
www.mcraft.se
Där kan man nog ha det riktigt skoj :)

Och själv då ska du/ni dit nästa år igen?

//GG
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top