Modifieringar XT660 X/R

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Är mer oroligt över att få in de nya lagerbanorna, iaf den nedre när man ska banka in den nerifrån. Kollade runt lite i Haynes och det är graderat 3/4 men ser ju tämligen enkelt ut :gnissla. 2k + material ska de flesta mekar med tid ha. En halvdag i garaget och ett gäng svordomar är lätt värt 2k...

Jag har bytt inget komplicerat använde värme för att få loss och montera,har för mig att jag la lagerbanorna i frysen och värmde innan jag knacka dit dom.Använde dom gamla lagerbanorna som mellanlägg när jag knacka in dom.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag har bytt inget komplicerat använde värme för att få loss och montera,har för mig att jag la lagerbanorna i frysen och värmde innan jag knacka dit dom.Använde dom gamla lagerbanorna som mellanlägg när jag knacka in dom.
Får ej av nedre lagret från axeln samt nedre lagerbana. Lagret sitter som fan trotts värmande+bankande med kil/mejslar. Knippsade lagerdelen+packnig, men banan sitter ta mig fasiken kvar. Anläggningsytan på nedre lagerbana är för litet för att knacka ut med mejsel/don. Övre var helt annolunda, där kom man åt bra. Någon i Stockholms omnejd som råkar besitta lämplig lageravdragare för lagret på styraxeln och kan tänka sig låna ut?
 
Last edited:

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Biltema har ju nått demonteringsverktyg för lager art nr 20-352
och 20-353 sen e ju frågan om de får plats mellan styrstoppen?
Pris 79:90 och 109 kr.
Alternativet är att göra ett snitt i banan med liten vinkelkap men inte gå helt igenom alltså spara en bit och klappa till med hammaren så spricker den sista biten.Att tänka på är att godset bakom också är koniskt och att man får va ytterst försiktig så man inte kommer till godset på axeln.Det här är bara vad jag skulle göra inget jag tar ansvar för om du skulle sabba din axel.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Biltema har ju nått demonteringsverktyg för lager art nr 20-352
och 20-353 sen e ju frågan om de får plats mellan styrstoppen?
Pris 79:90 och 109 kr.
Alternativet är att göra ett snitt i banan med liten vinkelkap men inte gå helt igenom alltså spara en bit och klappa till med hammaren så spricker den sista biten.Att tänka på är att godset bakom också är koniskt och att man får va ytterst försiktig så man inte kommer till godset på axeln.Det här är bara vad jag skulle göra inget jag tar ansvar för om du skulle sabba din axel.
En bekant med hydralpress och tillbehör kunde hjälpa med lagerbanan på axeln. Bökat en del med avdragare till nedre lagerbanan i ramen. Men slinter bara. Skulle behöva något sådan här: http://m.ebay.com/itm/351259166364
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Nått och testa kanske

Ingen dum idé, ska testas. Men är helt beroende av att diametern och storleken på klorna går ihop väl, tror diametern är för stor.

Får nog bli en Park Tool RT-2 lik förbaskat, ~430 kr levererad (http://www.bikester.se/park-tool-ve...ing-av-styrsats-rt-2-cykelverktyg-226461.html). Ska byta på endurohojen senare och lär stöta på samma problem.

Lagret på axeln satt verkligen ordentligt, rubbade sig inte en mm trots värme/smörj/våld på kvarvarande lagerbana. Delar av anläggningsytorna på lagerbanan tom sprack av allt bankande. Slutade med att jag kapade ett spår med kapskiva och slog med huggmejsel tills det blev en liten spricka. Sedan kunde den slås av med lätthet. Detta på ett lager som såg förvånansvärt fint ut, ~7 år gammalt och gått ~1600 mil mest asfalt. Självklart var det mycket snålt med fett i både övre och nedre lagret. Tröttsamt att det snålats så vid montering i fabrik.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tänkte byta olja nu i helgen och tänkte bara dubbelkolla mer här här i tråden vilken olja som rekommenderades från Biltema?

Är det denna man bör välja?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-2000022967/

(Helsyntetisk MC-olja, 10W–40)

Ja. Köp 4L-dunken. Allt går inte åt, men 3L är för lite vill jag minnas.
Byt kopparringar (3 st) och packningar (2 st).
När du öppnar främre oljepluggen kommer oljan spruta rakt på framhjulet. Var beredd med att fånga upp stålen, den sprutar med en ganska rak båge.

Följ anvisningen i verkstadsmanualen kring oljebyte (varmkör en stund, töm nedre plugg, töm övre plugg, byt filter, på med nya packningar/kopparringar, häll i en del av mängden, kör motorn några sekunder och blippa gasen två gånger, häll i resten, varmkör, kontrollera samt eventuellt korrigera nivå). Har märkt att det är lätt att överfylla den, liten skillnad mellan lägsta och högsta nivå. Låt den gå ordentligt varm det sista du gör, så att det inte visar sig att den är överfylld när den väl går varm.
 
Last edited:

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Ja. Köp 4L-dunken. Allt går inte åt, men 3L är för lite vill jag minnas.
Byt kopparringar (3 st) och packningar (2 st).
När du öppnar främre oljepluggen kommer oljan spruta rakt på framhjulet. Var beredd med att fånga upp stålen, den sprutar med en ganska rak båge.

Följ anvisningen i verkstadsmanualen kring oljebyte (varmkör en stund, töm nedre plugg, töm övre plugg, byt filter, på med nya packningar/kopparringar, häll i en del av mängden, kör motorn några sekunder och blippa gasen två gånger, häll i resten, varmkör, kontrollera samt eventuellt korrigera nivå). Har märkt att det är lätt att överfylla den, liten skillnad mellan lägsta och högsta nivå. Låt den gå ordentligt varm det sista du gör, så att det inte visar sig att den är överfylld när den väl går varm.

Tack för utförlig information!
Har kollat upp att det ska vara 2,6L olja i den ganska exakt så tänkte måtta upp det ganska exakt.
Dock säger vissa att de måste fylla i typ 2,9L för att det ska synas på stickan.
Gäller 2,6L för ALLA årsmodeller eller kan det diffa?
Min är en -2007:a...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tittade i Yamahas servicemanual (finns att hitta som PDF). Allt är utförligt beskrivet.

Total motorrenovering (dvs torr motor) = 2,9L
Bara oljebyte = 2,5L
Olja+filterbyte = 2,6L

Först fyller du 1,9L, startar, varvar motorn lite lätt 5-6 gånger, häller i resten, startar och kollar oljetryck/flöde, låter den gå varm, kollar av nivå.

Jag vill också minnas att 2,6 ibland varit för lite och att jag pytsat i mer. Men har som sagt råkat överfylla den, samt även fått den överfylld av verkstad en gång, pga att jag inte låtit den gå tillräckligt varm i samband med sista mätningen. Det är inga problem såvida du inte överfyller den ordentligt samt kör länge med den, för då blir det högt tryck. När jag överfyllt den har nivån varit över max, men inget övertryck i oljetanken (dvs det har inte pyst/runnit över när jag skruvat av locket). Tycker alltid att jag fått finlira en del med nivån på slutet. Det är lätt att suga/tömma ur någon dl om så behövs.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Tittade i Yamahas servicemanual (finns att hitta som PDF). Allt är utförligt beskrivet.

Total motorrenovering (dvs torr motor) = 2,9L
Bara oljebyte = 2,5L
Olja+filterbyte = 2,6L

Först fyller du 1,9L, startar, varvar motorn lite lätt 5-6 gånger, häller i resten, startar och kollar oljetryck/flöde, låter den gå varm, kollar av nivå.

Jag vill också minnas att 2,6 ibland varit för lite och att jag pytsat i mer. Men har som sagt råkat överfylla den, samt även fått den överfylld av verkstad en gång, pga att jag inte låtit den gå tillräckligt varm i samband med sista mätningen. Det är inga problem såvida du inte överfyller den ordentligt samt kör länge med den, för då blir det högt tryck. När jag överfyllt den har nivån varit över max, men inget övertryck i oljetanken (dvs det har inte pyst/runnit över när jag skruvat av locket). Tycker alltid att jag fått finlira en del med nivån på slutet. Det är lätt att suga/tömma ur någon dl om så behövs.

Tack för utförlig information! :)
Tror jag ska ha servicemanualen liggandes på mitt NAS, men burken är tyvärr nerpackad i väntan på flytt.. :p
 

Pantis

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha XT 660 R -08
Helt ok kvalitet på broms och kopplingshandtag från ebay vart positivt överraskad. :)
2015-04-23 16.06.36-1.jpg2015-04-23 16.06.56-1.jpg
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top