Modifieringar XT660 X/R

Snowman89

Guest
Ne varför sälja XTn?
Driftsäkrare motor finns nog inte...elen är en annan femma...

Jag hittade iaf en verkstadsmanual HÄR med ett elschema i slutet som bör vara mycket användbart!
Visst är det väl så. Men samtidigt är de tunga och relativt slöa.
Dessutom vill nog ha en hoj som jag kan sladda grusväg med samt åka lite bana med. Dvs ha motardhjul och grushjul. Ska jag ha det till XT'n så lär jag dessutom fixa fjädringen så det kommer bli långt ifrån billigt..

Så jag ska väl ta mig en funderare vilket som är vettigast att göra, lägga pengarna som behövs för att fixa motardhjul eller sälja och köpa typ en 690 eller nått liknande..
 

manneman

Guest
Äeh...Kåååteeemmm...

De ska ju servas i tid och otid....

Jag kommer själv under nästa vinter komplettera upp med en Rallyutrustad Yamaha WR 450 och att slänga motardhjul på den är inga konstigheter om man väljer ett par shyssta excelfälgar.
Jag kommer dock inte att göra det utan för den gäller originaluppsättningen, jag har andra planer för den stånkan.

XTn sparar jag dock till touring och vanlig landsvägsåka då jag ändå inte får något för den.
Den lär ju passera 4000 detta året.

blu100_3410blu.jpg
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Visst är det väl så. Men samtidigt är de tunga och relativt slöa.
Dessutom vill nog ha en hoj som jag kan sladda grusväg med samt åka lite bana med. Dvs ha motardhjul och grushjul. Ska jag ha det till XT'n så lär jag dessutom fixa fjädringen så det kommer bli långt ifrån billigt..

Så jag ska väl ta mig en funderare vilket som är vettigast att göra, lägga pengarna som behövs för att fixa motardhjul eller sälja och köpa typ en 690 eller nått liknande..

vettig är nog att köpa ktm i så fall.
att fixa nåt på en xt kosta ju direkt...jag har redan lagt ned över 30000 i delar och inte ens kommit halvägs
 

manneman

Guest
Som jag sagt tidigare så är jag egentligen inte speciellt märkestrogen men med den responsen jag fått ifrån YC så lär jag inte byta märke i första taget...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Som jag sagt tidigare så är jag egentligen inte speciellt märkestrogen men med den responsen jag fått ifrån YC så lär jag inte byta märke i första taget...

jo jag själv är ju också rätt nöjd men om man tänker på en 690smc tex så pröjsa man bara lite mera och få ut så mkt mera sport. dock verkar folk ju vara glada när de klara 2000mil eller nåt. vore då en ny hoj varje år typ :)
 

Snowman89

Guest
jo jag själv är ju också rätt nöjd men om man tänker på en 690smc tex så pröjsa man bara lite mera och få ut så mkt mera sport. dock verkar folk ju vara glada när de klara 2000mil eller nåt. vore då en ny hoj varje år typ :)

Verkar dock som att 690 håller ganska bra om man sköter dem. Läste ett 5000mil test med en 690 och motormässigt så var det inga problem alls. Enda som var bytt på den tiden var 2st hastighetsmätare och normala slitdelar.

Ifall någon här skulle vara sugen på en fräsch 660r så är det bara att höra av sig ;)
 

manneman

Guest
Problemet är även dock med kååteem att röva hade begått självmord efter 5 mil...
 

Snowman89

Guest
Problemet är även dock med kååteem att röva hade begått självmord efter 5 mil...

Äh så illa är det inte. Haft både en 640 och en 660 och jag tyckte då att båda var helt ok. XT'n vibrerar väl lite mindre men annars är det samma skit.

Manneman och cage - Hur många mil kör ni per år ungefär med hojarna? Tror mitt "rekord" ligger på uppåt 500mil ett år med hoj. Iår blev det dock ca 200mil, men då började min säsong i augusti.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Verkar dock som att 690 håller ganska bra om man sköter dem. Läste ett 5000mil test med en 690 och motormässigt så var det inga problem alls. Enda som var bytt på den tiden var 2st hastighetsmätare och normala slitdelar.

Ifall någon här skulle vara sugen på en fräsch 660r så är det bara att höra av sig ;)

nja på en xt läsa man en raport om hojar som gått 20000 för att det börjar bli märkvärdigt typ.

jag gillar ktm 690smc och hade gärna köpt en men xt´n känns helt enkelt mycket mera långlivat.
sen är det ju olika motorkaraktärer i de och där gillar jag just xt´n också mera. bara få ut lite mera hästar är det som behövs. och ja, vikten men det löser sig ju på min hoj. slutligen är den typ 10-20kg lättare än smc´n :)


men det låter ändå vettigt i dit fall. och hittar du ngr billiga extra hjul bli det ju perfekt för grusbus och gatbus
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Äh så illa är det inte. Haft både en 640 och en 660 och jag tyckte då att båda var helt ok. XT'n vibrerar väl lite mindre men annars är det samma skit.

Manneman och cage - Hur många mil kör ni per år ungefär med hojarna? Tror mitt "rekord" ligger på uppåt 500mil ett år med hoj. Iår blev det dock ca 200mil, men då började min säsong i augusti.

han syfter nog på sadeln som är mkt bekvämare fast ktm är ju ändå okej.

500mil är rätt lite, jag körde ca 2000mil förra året och det hade blivit fler om jag inte hade varit hojlös i 1månad i mars pga krock och en månad i september pga stölden
 

manneman

Guest
Jag ligger på mellan 2-3000 per år men då ingår det som regel en eller två längre Europaresor.
Och vad gäller Kååteem så syftade jag på sadeln, den sadeln kan ta död på vilken körglädje som helst...
 

Snowman89

Guest
Jag ligger på mellan 2-3000 per år men då ingår det som regel en eller två längre Europaresor.
Och vad gäller Kååteem så syftade jag på sadeln, den sadeln kan ta död på vilken körglädje som helst...
Haha okej, jo då förstår jag att det inte funkar att ha en KTM. Då skulle du behöva göra en större renovering varje år :D

Hum okej.. Där håller inte jag med ändå, inte på gamla LC4an iallafall. Som jag skrev så har jag haft 2st ktm'er och ingen av dem hade en enormt hård sadel. På något vis så tyckte jag faktiskt bättre om sadeln på ktmerna och allmänt körställningen på dem än på XT'n. Jag får mer träsmak på XT'n :D
 

Snowman89

Guest
han syfter nog på sadeln som är mkt bekvämare fast ktm är ju ändå okej.

500mil är rätt lite, jag körde ca 2000mil förra året och det hade blivit fler om jag inte hade varit hojlös i 1månad i mars pga krock och en månad i september pga stölden

Jo samma här egentligen. Jag var borta maj->augusti pga bruten arm.. Men sen har jag bara hojen som ett nöjesfordon och jag åker inte ut och åker om det tex regnar eller så. Ska jag bara åka A->B så tar jag bilen.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo det är klart, då bli det ju inte så mkt.
jag reser ju också med min hoj, 8mil t&r till jobbet och sen en hel del nöjes åkning på lediga dager där det rätt ofta bli 30-40mil på en o samma dag.

ang obekväm sadel. jag tyckte förr att alla tjocka sadlar vart grymt jobbiga. kunde knappt sitter på min z1300 eller zrx1200s i en längre tid utan att behöver sträcka ut mig. på xt´n hade jag aldrig problem och tom efter längsta sträck körningen som vart den nämnda 95milaren hade jag inte problem.

tror att jag även skulle klara mig på en smalare/hårdare som tex smc har. cyklar ju på super små/ostoppade carbon cykelsadlar annars ;)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top