Modifieringar XT660 X/R

Jag kör ett moty batteri. Original var nåt på 3,5kg och moty ganska typ 3kg mindre.
Sen plocka man av allt man inte behöver och är då ca 18kg ner med vikten...

Finns ju lite att göra på de här för att få de roligare. Bäst att läsa de sista 30sidor. Där står det mesta och typ samma som de 200sidor innan...
 
Fjädrar säljes...

Jag köpte Wilbers progressiva fjädrar i somras och har kört med ca 100 mil. STOR skillnad mot orginal !!

Men nu funderar jag på att skaffa andra fjäderben eller rent av byta hoj... :confused:

Så mina Wilbers framfjädrar tänkte jag ev kränga iväg nu. Nypris ca 1000:- med frakt.

PM:a mig om ni har intresse så slipper vi ta det i tråden...

http://www.off-the-road.de/XT-660/S...ml?force_sid=33981ceeb36d1823d00d0d7c964df901
 
Last edited:
tänkte har på den nya gaffeln en "cross-nummerplåt" där framljuset sitter. den ska byggas i carbon och sen jobba jag in lite smidigare ljus.
fick just de här av en kompis. de är så pass små att de få plats mellan gaffelbenen och ändå är dem grymt starka. den ena bli då lite ned reglerat och ska funkar som halvljus. till helljus kopplar jag in båda. dock ska den som är halvljus vara vriden lite neråt så att ljuskäglorna bli som med original ljuset. visst, inte helt lagligt men men :rolleyes:

Jag testade mitt diodlyse igår.... Monterade på hjälmen och matade med direktström. SATAN vad det lyste!! :yoparty
Nu körde jag mest grusvägar och stigar men jag kommer inte xenonkonvertera en lampa som jag tänkte...

Jag fick möte på en väg och jag vred då bort lyset ut i skogen men bilföraren blinkade upprepade ggr med helljuset åt mig. Till slut satte jag ljuskäglan i nyllet på honom! Tror nog han fick sig en tankeställare. :D:D (tur att det var på en liten väg med "ingen" trafik...)
 
Hej, jag är funderar på en XT som dels pendlingsfordon och resefordon. Jag undrar hur den presterar på dessa uppgifter. Har läste ett par hundra sidor i tråden och snappat upp dom vanligaste problemen osv. men fördelarna duggar inte särskilt tätt i denna tråd. (Förutom att det verkar vara en rolig hoj)

Pendlingen är ca: 2mil enkel väg varav halva är motorväg och halva en sjujävla massa trafikljus(13 för att vara ÄGGxaKT).

Tänkta resor är norden/södra europa(autozug dit/hem).

Som referesen så tyckte jag att 70mil motorväg på min daytona 675 var lite väl extremt. Hur kommer då ~50mil/dag kännas på en XT?

Jag funderar på XT/Motard. Med det senare går ju resorna till södra europa bort iaf så jag hoppas på att hitta någon median här.
 
Pendling - Nemas problemas.
"~50mil/dag " - borde vara nemas problemas.

Kör själv ofta 30-40-mils grusdagar flera dar i sträck på min. Fast jag skulle nog inte vilja lasta den tungt och köra motorväg ner till sydeuropa på en XT. Känns för klen för det. Fast det är väl mest fråga om komfort, och hur bråttom man har...
 
Hej, jag är funderar på en XT som dels pendlingsfordon och resefordon. Jag undrar hur den presterar på dessa uppgifter. Har läste ett par hundra sidor i tråden och snappat upp dom vanligaste problemen osv. men fördelarna duggar inte särskilt tätt i denna tråd. (Förutom att det verkar vara en rolig hoj)

Pendlingen är ca: 2mil enkel väg varav halva är motorväg och halva en sjujävla massa trafikljus(13 för att vara ÄGGxaKT).

Tänkta resor är norden/södra europa(autozug dit/hem).

Som referesen så tyckte jag att 70mil motorväg på min daytona 675 var lite väl extremt. Hur kommer då ~50mil/dag kännas på en XT?

Jag funderar på XT/Motard. Med det senare går ju resorna till södra europa bort iaf så jag hoppas på att hitta någon median här.

Jag hade först en XT /R men bytte sedan till en X för att de t var lättare att svänga med sporthojspolarna då. Jag lämnar in min hoj på 2000 mila service den 30 november och jag gör det med vinterdubbade däck vilket bör säga en del. På min gamla åkte jag till Kroatien med fukk packning utan vidare och lade 2800 mil från ny, X´en jag har nu tog jag ut ny den 26 mars i år och idag blev det klart att jag hänger på ett gäng som kör från Smygehuk till Nordkap och åter....den 8 februari....

En XT kör man med, resten står på service jämnt och ständigt! Jag vet bud MC som rullat 12-15000 mil året runt utan problem och en del har valt att köra hojen jorden runt, genom Afrika etc utan problem.
Till nästa helg lägger jag om till endurodäck som är fulldubbade och sedan hoppas jag på is, snö och halka!

Bilden visar mina färdigdubbade Metzeler Karoo ifrån www.dubbex.se
 

Bifogat

  • dubb.jpg
    dubb.jpg
    13 KB · Visningar: 83
Last edited:
jag har kört 95mil på en dag som mest och det har varit rätt okej tycker jag (bara snöstormen efter de första 10milen var då inte roligt ;) )
frågan är dock hur fort du ska köra din resa. vill man ligger i 160+ då bli det lite jobbigt i längden pga vinden. finns ju extra rutor att köpa annars.
resor som 150mil på tre dagar och liknande har varit mkt roligt. dock har jag mestadels letad mig bort från motorvägen och körd på roliga väger istället då det är just mkt roligare med denna hoj.
ang packning, det finns ju en del väsksystem osv, själv kör jag dock alltid med rygga-på alla hojar jag har då jag inte gillar när det "drar" i hojen.

till vardags har jag ca 35-40km enkelväg till jobbet. (landsvägs+motorväg+storstadsdjungel) detta funkar perfekt med XT´n!
bra sikt över alla bilar, hojen starta utan problem i alla väder varje dag,lättkörd även bland trafiken,och prestandamässigt räcker den gott och väl redan original. dock bli det mkt roligare med trim och grejer ;)

när jag pendlar är det inte sällan att jag drar hem via omvägar och det bli typ 20mil istället för de 8 jag egentligen har :)

i år har jag körd ca 2200 helt problemfria mil och det hade blivit betydligt mer om jag inte hade varit hojlös i 2 månader pga krock och stöld.
 
Last edited:
Tack för snabba svar. Låter lovande. Ballt med dubb och vinteräventyr :D

Har även läst tidigare i tråden om diverse trim osv. men det känns som lite lite "bang of for the buck" men man ska inte va den som är den förrens man har fått vatten på sitt kuvert... eller något.


50mil/dag är ju inget man kör en hel semester utan mer en sprint för att ev. hinna i tid för tåg/båt/slutet på semestern/annan bestämd tidpunkt och helt enkelt därav frågan.

Låter dock som en bra hoj och jag tror det lutar åt xt660x hållet faktiskt. Inte så fasligt dyra i försäkring heller. Billigast verkar vara bilsportmc om man reggar den som offroad(förutsatt att det går?).

Blir till att provaköra någon i vår. Får vi se hur det känns att gå från 120hk till 47ish med samma tjänstevikt :D
 
Jag tycker inte det är något problem att hoppa från sporthojjen till XTn eller till endurohojjen heller :D effekten räcker till i xtn tycker jag. På grusväg och kurviga asfaltsvägar är den riktigt rolig, på motorväg är det bara att kura ihop sig och se till att man kommer fram :)

Jag har min försäkrad på LF 2600kr halv och avställningsbar. Såg dock nu att på bilsport/mc skulle den kosta 1600kr halv men ej avställningsbar.
 
du är alltså en kvinna som strax skall fira sin 78:e födelsedag och bor under en sten i jukkasjärvi?

iaf om man jämför med siffrorna jag fick. :)
 
skulle handla middag och tänkte bara köra en lite runda innan. blev som vanligt mkt längre med 18mil och mestadels på grusvägar rund s-tälje-strängnäs-gnesta
så härligt med de fasta grusvägarna nu. då kan man ladda rätt friskt med gatdäck.
och kvällssolen som sken i alla gula löven i skogarna...wow vilken härligt känsla det vart igen. :tummenupp

en lista med lite delar jag säljer för tillfälle, kommer mera snart...
http://www.xt660.com/showthread.php?t=17982
 
Last edited:
Jag betalar 1843:- i halvförsäkring 40+ bilsport & MC på det Skånska bonnalandet!
 
vad har ni för självrisk på de där försäkringarna? och om man har helförsäkring, brukar det bli krångligt att få ersättning osv?
själv har jag hel på trygg hansa och det är ju lite dyrare men jag har haft de på allting i massa år och har alltid fått en mkt bra service med topp ersättning osv. vill såklart gärna spara pengar på månadskostnaden men inte gå back på nåt sätt...
 
Jag har min på Svedea. Helförsäkring/helår ca 3400:- dock med bara 2500:- i självrisk ifall man åker i diket med den.
 
Var och provkörde en Camel look alike (pippigul me Camel reklam) i Stockholm - en Xt660Z Tenere - fullkittad med powercommander,avgas,K&N -den är väl som dom andra förutom ramen.

47 pållar på bakhjulet bänkat - är det bra:confused:

Registret är vädligt kort men brutalt, inget gummiband alls som drar - man har feting vrid som fan 2500-5500:D

Känns inte som det går fort men helt plötsligt stod det 140 på mätaren:yoparty - man känner inte draget på dom:Bugar

Kör vanligtvis literklubbor och tyckte den var slö och det är den väl det korta brutala registret i lågvarven lurade en - rätt bra ös ändå:)

Man får lite dampryck med dom här bågarna, man kan få för sig att dra en genväg genom ett snabbköp bara för att det går - man fattar ju varför alla KTM motardpiloter har tuppkam och hela tiden är jagade av snuten:1pajas
 
:tummenupp
47 vid hjulet låter okej. Original är det 48 hästar i motorn typ.
Vill man kommer upp mera måste man göra större ingrepp typ.
 
Rätt ok exemplar var det - Tenerevarianten.

Den toppar iaf över 170 , verkar dra 0,53 vid vanlig körning 30%dampgas/30%landsväg/30% vanlig outlawkörning/10%tomgång.

Tur att jag låg på det sistnämda och putra när en:tuttar ställde sig i en busskur me lasern:).

Lika lätt o bli av me lappen men den här för när man ligger och puttrar på vridet är man upp i 130 utan och ens tänka på det.
 
fick en förfrågan och för att jag är sååå snäll så gjorde jag en till uppsättning hälskydd :)

(jaja skit dumt att fota med min mobil och de ser annorlunda ut i verkligheten :rolleyes: )
 

Bifogat

  • image007.jpg
    image007.jpg
    58.2 KB · Visningar: 93
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top