Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jag kör ett moty batteri. Original var nåt på 3,5kg och moty ganska typ 3kg mindre.
Sen plocka man av allt man inte behöver och är då ca 18kg ner med vikten...

Finns ju lite att göra på de här för att få de roligare. Bäst att läsa de sista 30sidor. Där står det mesta och typ samma som de 200sidor innan...
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Fjädrar säljes...

Jag köpte Wilbers progressiva fjädrar i somras och har kört med ca 100 mil. STOR skillnad mot orginal !!

Men nu funderar jag på att skaffa andra fjäderben eller rent av byta hoj... :confused:

Så mina Wilbers framfjädrar tänkte jag ev kränga iväg nu. Nypris ca 1000:- med frakt.

PM:a mig om ni har intresse så slipper vi ta det i tråden...

http://www.off-the-road.de/XT-660/S...ml?force_sid=33981ceeb36d1823d00d0d7c964df901
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
tänkte har på den nya gaffeln en "cross-nummerplåt" där framljuset sitter. den ska byggas i carbon och sen jobba jag in lite smidigare ljus.
fick just de här av en kompis. de är så pass små att de få plats mellan gaffelbenen och ändå är dem grymt starka. den ena bli då lite ned reglerat och ska funkar som halvljus. till helljus kopplar jag in båda. dock ska den som är halvljus vara vriden lite neråt så att ljuskäglorna bli som med original ljuset. visst, inte helt lagligt men men :rolleyes:

Jag testade mitt diodlyse igår.... Monterade på hjälmen och matade med direktström. SATAN vad det lyste!! :yoparty
Nu körde jag mest grusvägar och stigar men jag kommer inte xenonkonvertera en lampa som jag tänkte...

Jag fick möte på en väg och jag vred då bort lyset ut i skogen men bilföraren blinkade upprepade ggr med helljuset åt mig. Till slut satte jag ljuskäglan i nyllet på honom! Tror nog han fick sig en tankeställare. :D:D (tur att det var på en liten väg med "ingen" trafik...)
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Hej, jag är funderar på en XT som dels pendlingsfordon och resefordon. Jag undrar hur den presterar på dessa uppgifter. Har läste ett par hundra sidor i tråden och snappat upp dom vanligaste problemen osv. men fördelarna duggar inte särskilt tätt i denna tråd. (Förutom att det verkar vara en rolig hoj)

Pendlingen är ca: 2mil enkel väg varav halva är motorväg och halva en sjujävla massa trafikljus(13 för att vara ÄGGxaKT).

Tänkta resor är norden/södra europa(autozug dit/hem).

Som referesen så tyckte jag att 70mil motorväg på min daytona 675 var lite väl extremt. Hur kommer då ~50mil/dag kännas på en XT?

Jag funderar på XT/Motard. Med det senare går ju resorna till södra europa bort iaf så jag hoppas på att hitta någon median här.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Pendling - Nemas problemas.
"~50mil/dag " - borde vara nemas problemas.

Kör själv ofta 30-40-mils grusdagar flera dar i sträck på min. Fast jag skulle nog inte vilja lasta den tungt och köra motorväg ner till sydeuropa på en XT. Känns för klen för det. Fast det är väl mest fråga om komfort, och hur bråttom man har...
 

manneman

Guest
Hej, jag är funderar på en XT som dels pendlingsfordon och resefordon. Jag undrar hur den presterar på dessa uppgifter. Har läste ett par hundra sidor i tråden och snappat upp dom vanligaste problemen osv. men fördelarna duggar inte särskilt tätt i denna tråd. (Förutom att det verkar vara en rolig hoj)

Pendlingen är ca: 2mil enkel väg varav halva är motorväg och halva en sjujävla massa trafikljus(13 för att vara ÄGGxaKT).

Tänkta resor är norden/södra europa(autozug dit/hem).

Som referesen så tyckte jag att 70mil motorväg på min daytona 675 var lite väl extremt. Hur kommer då ~50mil/dag kännas på en XT?

Jag funderar på XT/Motard. Med det senare går ju resorna till södra europa bort iaf så jag hoppas på att hitta någon median här.

Jag hade först en XT /R men bytte sedan till en X för att de t var lättare att svänga med sporthojspolarna då. Jag lämnar in min hoj på 2000 mila service den 30 november och jag gör det med vinterdubbade däck vilket bör säga en del. På min gamla åkte jag till Kroatien med fukk packning utan vidare och lade 2800 mil från ny, X´en jag har nu tog jag ut ny den 26 mars i år och idag blev det klart att jag hänger på ett gäng som kör från Smygehuk till Nordkap och åter....den 8 februari....

En XT kör man med, resten står på service jämnt och ständigt! Jag vet bud MC som rullat 12-15000 mil året runt utan problem och en del har valt att köra hojen jorden runt, genom Afrika etc utan problem.
Till nästa helg lägger jag om till endurodäck som är fulldubbade och sedan hoppas jag på is, snö och halka!

Bilden visar mina färdigdubbade Metzeler Karoo ifrån www.dubbex.se
 

Bifogat

  • dubb.jpg
    dubb.jpg
    13 KB · Visningar: 83
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag har kört 95mil på en dag som mest och det har varit rätt okej tycker jag (bara snöstormen efter de första 10milen var då inte roligt ;) )
frågan är dock hur fort du ska köra din resa. vill man ligger i 160+ då bli det lite jobbigt i längden pga vinden. finns ju extra rutor att köpa annars.
resor som 150mil på tre dagar och liknande har varit mkt roligt. dock har jag mestadels letad mig bort från motorvägen och körd på roliga väger istället då det är just mkt roligare med denna hoj.
ang packning, det finns ju en del väsksystem osv, själv kör jag dock alltid med rygga-på alla hojar jag har då jag inte gillar när det "drar" i hojen.

till vardags har jag ca 35-40km enkelväg till jobbet. (landsvägs+motorväg+storstadsdjungel) detta funkar perfekt med XT´n!
bra sikt över alla bilar, hojen starta utan problem i alla väder varje dag,lättkörd även bland trafiken,och prestandamässigt räcker den gott och väl redan original. dock bli det mkt roligare med trim och grejer ;)

när jag pendlar är det inte sällan att jag drar hem via omvägar och det bli typ 20mil istället för de 8 jag egentligen har :)

i år har jag körd ca 2200 helt problemfria mil och det hade blivit betydligt mer om jag inte hade varit hojlös i 2 månader pga krock och stöld.
 
Last edited:

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Tack för snabba svar. Låter lovande. Ballt med dubb och vinteräventyr :D

Har även läst tidigare i tråden om diverse trim osv. men det känns som lite lite "bang of for the buck" men man ska inte va den som är den förrens man har fått vatten på sitt kuvert... eller något.


50mil/dag är ju inget man kör en hel semester utan mer en sprint för att ev. hinna i tid för tåg/båt/slutet på semestern/annan bestämd tidpunkt och helt enkelt därav frågan.

Låter dock som en bra hoj och jag tror det lutar åt xt660x hållet faktiskt. Inte så fasligt dyra i försäkring heller. Billigast verkar vara bilsportmc om man reggar den som offroad(förutsatt att det går?).

Blir till att provaköra någon i vår. Får vi se hur det känns att gå från 120hk till 47ish med samma tjänstevikt :D
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag tycker inte det är något problem att hoppa från sporthojjen till XTn eller till endurohojjen heller :D effekten räcker till i xtn tycker jag. På grusväg och kurviga asfaltsvägar är den riktigt rolig, på motorväg är det bara att kura ihop sig och se till att man kommer fram :)

Jag har min försäkrad på LF 2600kr halv och avställningsbar. Såg dock nu att på bilsport/mc skulle den kosta 1600kr halv men ej avställningsbar.
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
du är alltså en kvinna som strax skall fira sin 78:e födelsedag och bor under en sten i jukkasjärvi?

iaf om man jämför med siffrorna jag fick. :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
skulle handla middag och tänkte bara köra en lite runda innan. blev som vanligt mkt längre med 18mil och mestadels på grusvägar rund s-tälje-strängnäs-gnesta
så härligt med de fasta grusvägarna nu. då kan man ladda rätt friskt med gatdäck.
och kvällssolen som sken i alla gula löven i skogarna...wow vilken härligt känsla det vart igen. :tummenupp

en lista med lite delar jag säljer för tillfälle, kommer mera snart...
http://www.xt660.com/showthread.php?t=17982
 
Last edited:

manneman

Guest
Jag betalar 1843:- i halvförsäkring 40+ bilsport & MC på det Skånska bonnalandet!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vad har ni för självrisk på de där försäkringarna? och om man har helförsäkring, brukar det bli krångligt att få ersättning osv?
själv har jag hel på trygg hansa och det är ju lite dyrare men jag har haft de på allting i massa år och har alltid fått en mkt bra service med topp ersättning osv. vill såklart gärna spara pengar på månadskostnaden men inte gå back på nåt sätt...
 

Snowman89

Guest
Jag har min på Svedea. Helförsäkring/helår ca 3400:- dock med bara 2500:- i självrisk ifall man åker i diket med den.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Var och provkörde en Camel look alike (pippigul me Camel reklam) i Stockholm - en Xt660Z Tenere - fullkittad med powercommander,avgas,K&N -den är väl som dom andra förutom ramen.

47 pållar på bakhjulet bänkat - är det bra:confused:

Registret är vädligt kort men brutalt, inget gummiband alls som drar - man har feting vrid som fan 2500-5500:D

Känns inte som det går fort men helt plötsligt stod det 140 på mätaren:yoparty - man känner inte draget på dom:Bugar

Kör vanligtvis literklubbor och tyckte den var slö och det är den väl det korta brutala registret i lågvarven lurade en - rätt bra ös ändå:)

Man får lite dampryck med dom här bågarna, man kan få för sig att dra en genväg genom ett snabbköp bara för att det går - man fattar ju varför alla KTM motardpiloter har tuppkam och hela tiden är jagade av snuten:1pajas
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
:tummenupp
47 vid hjulet låter okej. Original är det 48 hästar i motorn typ.
Vill man kommer upp mera måste man göra större ingrepp typ.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Rätt ok exemplar var det - Tenerevarianten.

Den toppar iaf över 170 , verkar dra 0,53 vid vanlig körning 30%dampgas/30%landsväg/30% vanlig outlawkörning/10%tomgång.

Tur att jag låg på det sistnämda och putra när en:tuttar ställde sig i en busskur me lasern:).

Lika lätt o bli av me lappen men den här för när man ligger och puttrar på vridet är man upp i 130 utan och ens tänka på det.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
fick en förfrågan och för att jag är sååå snäll så gjorde jag en till uppsättning hälskydd :)

(jaja skit dumt att fota med min mobil och de ser annorlunda ut i verkligheten :rolleyes: )
 

Bifogat

  • image007.jpg
    image007.jpg
    58.2 KB · Visningar: 93
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top