Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Handtagens kablar dras alltså ända bak till baklampan? Fattar jag rätt? Och hur kopplar jag på kablarna? Klippa/klistra/löda/tejpa? Sorrry, men har verkligen NOLLKOLL när det kommer till el :rolleyes:...
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Upplever dock att det blir bättre värme i högerhandtaget än i vänster :va

Beror på att du har en gasrulle i plast som isolerar!! På vänster sida ligger handtaget mot styret= värmen går ut i stålet snabbare..... :tummenupp

Jag drog mina kablar direkt till batteriet. Skulle inte koppla på lysets kablar då de är klena nog som de är och inte avsedda för 20-25W mer. Det är OK att ta ström från lyset till att styra relä för värmehandtagen men jag orkade inte med det så det blev ständig strömmatning!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
att det bli bättre värme i höger handtaget kan även beror på att man har plasten av själva gashandtaget emellan styret och värmeelementet. det är inte mkt men det isolerar ändå en del mot kylan från det kalla styret.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
att det bli bättre värme i höger handtaget kan även beror på att man har plasten av själva gashandtaget emellan styret och värmeelementet. det är inte mkt men det isolerar ändå en del mot kylan från det kalla styret.

Haha jag hann före.... :arsele
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Handtagens kablar dras alltså ända bak till baklampan? Fattar jag rätt? Och hur kopplar jag på kablarna? Klippa/klistra/löda/tejpa? Sorrry, men har verkligen NOLLKOLL när det kommer till el :rolleyes:...

om du gå till clasohlson kan du hittar olika klammor
tex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156262922
eller http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162106714

då klipper du och ihop de kablarna som behövs...vill säger utgång plus-plus lampa/plus handtag
och utgång minus-minus lampa/minus handtag
sen fäster du kabeln och klammor med buntband så de inte skakar loss

Handtagens kablar dras alltså ända bak till baklampan? Fattar jag rätt? Och hur kopplar jag på kablarna? Klippa/klistra/löda/tejpa? Sorrry, men har verkligen NOLLKOLL när det kommer till el :rolleyes:...

Haha jag hann före.... :arsele

:gnissla :brinnerup :D
 
Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Beror på att du har en gasrulle i plast som isolerar!! På vänster sida ligger handtaget mot styret= värmen går ut i stålet snabbare..... :tummenupp

Jag drog mina kablar direkt till batteriet. Skulle inte koppla på lysets kablar då de är klena nog som de är och inte avsedda för 20-25W mer. Det är OK att ta ström från lyset till att styra relä för värmehandtagen men jag orkade inte med det så det blev ständig strömmatning!

Nä jag kopplade dom mot batteriet och testade dom innan jag satte fast dom på styret och den högra blev varmare än den vänstra. Tror jag läste att handtagen var på 22w och eftersom jag har diodbaklampa så funkar det finfint att koppla på bakljuset.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Finns det något att förlora på att koppla direkt till batteriet, förutom att det blir surt om man glömmer värmen på? Verkar annars vara enklaste lösningen...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nej inga andrar problem med det. bara att du har stenkoll på att stänga av värmehandtagen. kan vara surt ifall du ställa in hojen i nån vecka och få köpa ett nytt batteri då den har varit helt slut samt kylan...det gillar de inte.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kanske säkra upp med en extra strömbrytare på sladden, som bara används vid dagens början och slut, typ huvudströmbrytare (?)...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vet inte hur din värmesystem ser ut men de borde ju har så att du kan stängar av de helt via deras knapp? annars behövs ju verkligen en extra strömbrytare.
kanske nån med en lite diodlampa i som ljuser när systemet är igång.
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ni har väl inte parkerat hojarna redan?? Visst e det lite mörkt men det skall jag försöka motverka....
 

Bifogat

  • IMG_1234.jpg
    IMG_1234.jpg
    238.1 KB · Visningar: 91

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Gå och gå och gå...jag har hört om flera som har klarat 10000mil och tom 20000mil har jag fått höra en gång.
Kör man mkt i slask och regn bör man lägger i litte extra fett i styrlagret, swinglagret och som extra skydd rund hjullagren. De två första saker är helt enkelt dåligt smort från fabriken...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hehe - det är ju ingen orange sak så man får säkert ut 10k mil innan man får riva ut rovan o greja lite.

Nån som har koll på den här ljuddämparhistorian som sitter ganska högt upp bak , vikt? nån ide att planera in köp av lättare rykrör , kanske singelpipa eller är det försumbar vikt man har där uppe?

Original rykrör brukar väga 50-70% av ett vettigt slipon
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hehe - det är ju ingen orange sak så man får säkert ut 10k mil innan man får riva ut rovan o greja lite.

Nån som har koll på den här ljuddämparhistorian som sitter ganska högt upp bak , vikt? nån ide att planera in köp av lättare rykrör , kanske singelpipa eller är det försumbar vikt man har där uppe?

Original rykrör brukar väga 50-70% av ett vettigt slipon
 

Snowman89

Guest
Hehe - det är ju ingen orange sak så man får säkert ut 10k mil innan man får riva ut rovan o greja lite.

Nån som har koll på den här ljuddämparhistorian som sitter ganska högt upp bak , vikt? nån ide att planera in köp av lättare rykrör , kanske singelpipa eller är det försumbar vikt man har där uppe?

Original rykrör brukar väga 50-70% av ett vettigt slipon

Köp ett metal mule avgassystem! Då får du helsystem och bara en ljuddämpare. Hojjen låter riktigt gott med ett sånt, dessutom kostar det bara ca 4500:-. Ifall jag minns rätt så sparar du ca 7kg med det..
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Org system ligger så 14kg och metal mule ca 10kg mindre. Dessutom få man en bättre bottendrag med det.

Dumma nallen stava skummt....

Dumma nallen stava skummt....
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Org system ligger så 14kg och metal mule ca 10kg mindre. Dessutom få man en bättre bottendrag med det.

Dumma nallen stava skummt....

Dumma nallen stava skummt....

Så var det:)

Jag måste dock varna lite om att passformen kan vara lite sisådär på Metal mule's system... Jag hade grymma problem att få ihop "kröken" på systemet. En vända med dremmeln på en stor loppa efter svetsningen så gick det att få på, dock läckte det avgaser på ett annat ställe som bara den...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top