Modifieringar XT660 X/R

Hej alla xt ägare, en liten fråga till er?

Som nybliven xt ägare så har jag inte hunnit köra så mycket än.
Och min xt är än så länge original, när det gäller motor modifieringar.

Vid lägre farter (stadskörning) så är det 1-3:ans växel som gäller för mig. Vid högre växel så hackar motorn. Och det är väl först vid ca 65 km/h som den går bra på 4:ans växel och vid ca 75 km/h på 5:ans växel.
Vad tror ni, ska det vara så eller kan insprutningen vara felinställd?

Jag har ingen aning om hur en xt ska bete sig :va

De första modellerna hade lite problem med en tändbox som inte var bra (hade det på min). De kunde bete sig som du beskriver. Men det felet skall inte finnas på nyare hojar.

Har du inte kört stånka innan så kan det ju mycket väl vara stånka "tjompet" du inte är van vid ännu :)
 
De första modellerna hade lite problem med en tändbox som inte var bra (hade det på min). De kunde bete sig som du beskriver. Men det felet skall inte finnas på nyare hojar.

Har du inte kört stånka innan så kan det ju mycket väl vara stånka "tjompet" du inte är van vid ännu :)

Jag läste om era tändboxar som var felaktiga, och hade en liten tanke åt det hållet. Men den går ju för övrigt jämnt och inga tjuvstopp vid rödljusen. (jag funderade då mer på om co1 har ändrats) Men det är nog bara så att jag inte är van med en stånka ännu, det är min första :tummenupp

Jag har varit hojlös i 15 år, och då hade jag en Rd 350 Lc… lite skillnad på en tvåtaktare och en stånka :D

Edit:Jag måste bara tillägga att xt:ens drag från botten är så jävla grymt. Och där saknar jag då inte tvåtaktarens, hostande.
 
Last edited:
Jag har varit hojlös i 15 år, och då hade jag en Rd 350 Lc… lite skillnad på en tvåtaktare och en stånka :D

Du gjorde ungefär samma resa som jag gjorde för två år sedan, jag köpte en XT660 för två år sedan, jag hade inte kört på ca 20 år... Det är verkligen en höjdare att köra grus, så kul att jag bytte till en KTM 690..
Ett tips, kolla på www.adventureriders.se där läggs lokala körningar för Göteborg med omnejd ut. Bla har SMC en gruskurs i juni... Jag skall själv gå den kursen.
 
Jag läste om era tändboxar som var felaktiga, och hade en liten tanke åt det hållet. Men den går ju för övrigt jämnt och inga tjuvstopp vid rödljusen. (jag funderade då mer på om co1 har ändrats) Men det är nog bara så att jag inte är van med en stånka ännu, det är min första :tummenupp

Jag har varit hojlös i 15 år, och då hade jag en Rd 350 Lc… lite skillnad på en tvåtaktare och en stånka :D

Edit:Jag måste bara tillägga att xt:ens drag från botten är så jävla grymt. Och där saknar jag då inte tvåtaktarens, hostande.

Nej, bottenvridet är XT:ns starka sida!

Det du upplever kan ju också vara mager ryck. Om hojen är original så brukar de ju vara rätt snålt ställda. Prova feta upp den lite i instrumentet så kanske den bli lite mjukare i gången.

Annars så gör ju en PCIII:a och ettpar slipon riktigt underverk på den hojen :tummenupp
 
Du gjorde ungefär samma resa som jag gjorde för två år sedan, jag köpte en XT660 för två år sedan, jag hade inte kört på ca 20 år... Det är verkligen en höjdare att köra grus, så kul att jag bytte till en KTM 690..
Ett tips, kolla på www.adventureriders.se där läggs lokala körningar för Göteborg med omnejd ut. Bla har SMC en gruskurs i juni... Jag skall själv gå den kursen.

Tack för tipset :)

Nej, bottenvridet är XT:ns starka sida!

Det du upplever kan ju också vara mager ryck. Om hojen är original så brukar de ju vara rätt snålt ställda. Prova feta upp den lite i instrumentet så kanske den bli lite mjukare i gången.

Annars så gör ju en PCIII:a och ettpar slipon riktigt underverk på den hojen :tummenupp

Jag ska nog prova det, undrar om det kan vara lagom att höja med tio steg åt gången :va

Jag har funderat lite på Leo Vince, men kassan tillåter inte riktigt det ännu...
 
Last edited:
Halloj,

Såg att det var någon som undrade var man kunde serva i västra skåne. Förutom Yamahacenter i Helsingborg som ska ha hutlöst betalt så kan jag rekomendera Jonte Engdahl. Sparade nog över 1000kr på att göra det där. Enligt yamaha var det bara xtr som kunde servas där eftersom de bara hade auktorisation inom enduro/offroad verkstad. (Hade en pers med yamaha på den tiden så därför kollade jag med yamahasverige var man fick serva med bibehållen garanti.)

Iskörningen var uppe i Falkenberg.

Ha de gött!
 
Halloj,

Såg att det var någon som undrade var man kunde serva i västra skåne. Förutom Yamahacenter i Helsingborg som ska ha hutlöst betalt så kan jag rekomendera Jonte Engdahl. Sparade nog över 1000kr på att göra det där. Enligt yamaha var det bara xtr som kunde servas där eftersom de bara hade auktorisation inom enduro/offroad verkstad. (Hade en pers med yamaha på den tiden så därför kollade jag med yamahasverige var man fick serva med bibehållen garanti.)

Iskörningen var uppe i Falkenberg.

Ha de gött!

Tackar. Men servade den själv. Så garantin är nog borta nu :)
Men det tipset kommer jag spara inför framtida verkstadsbesök. :tummenupp
 
Att det kan skilja så mycket på service/reparationer mellan olika verkstäder, har de verkligen så mycket mer omkostnader på en märkesverkstad???
 
Spelar väl ingen roll vilket land man handlar från? Touratech har iofs en stooor plåt. Ser ut som en kanot :-). Men funkar säkert jättebra, den också...
www.kedo.de har nog också hasplåtar som passar...
 
Re: Modefieringar XT660 X/R

Agapornis skrev:
Ni som köpt hasplåt till era cyklar, var har ni gjort de?

Mvh
Jag har fixat en från touratech. Butiken ligger Lidköping har jag för mig. Finns två varianter. Stor OCH liten. Jag har den lilla.
 
Re: Modefieringar XT660 X/R

Hasplåt touratech modell liten
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    30.3 KB · Visningar: 178
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top