Modellåret 2026

Några andra småhojar, 2026or.

En jämförelsetabell!
Alla fyra har 18” bak!
88 mpg är 0,267 liter per mil!
Hygglig räckvidd!
Jag tror att vår gräsklippare låter mer än en Rieju Rally 307.

Bara snack, ingen körning.

Jag kollade en gång. Efteråt undrade jag vad det var han sa.
Kollade en gång till. Kollade också vem Chis är. Han verkar vara bra på att köra hoj.

Inbjuden, igen, för att ge omdöme om hojen.
Han är för bra för hojen. Arrangören har lagt en rutt längs lite för lätta vägar. Han kanske skojar lite på målgruppens bekostnad.

Ja, det där såg inte så svårt ut. En Suzuki GSX400E med scramblerstuk och TKC80 hade hängt med rätt bra.

Snygga och ”fräna” bilder säljer. Sen biter man väl inte gärna den hand som föder en? Har fordonstestare tillräcklig integritet?

The single trac stuff. Ställer högre krav på föraren än hojen. Balans t ex. I slutet sa han att han gillar när det är svettigt och de får släpa upp hojarna. Beror på underlaget, brant, stenigt, smalt, trädstammar. Förr eller senare tar hasplåten och fotpinnarna i på alla hojar.
Hasplåten tog i vid extreme offroad. Annars ok. Markfrigången är ju akilleshälen enligt vad jag sett och läst.

Fotpinnarna, eller de spetsiga muttrarna under, tar i väldigt tidigt. Kan vara för att skydda avgassystemet sa han. Han kanske la ner hojen mer än vad målgruppen kommer att göra. Fin väg med skarpa kurvor. Muttrarna slits väl ner med tiden. Det är illa om avgassystemet tar i, inte för att det är fult med repor utan mer att det får bakdäcket att tappa greppet. Det framgick inte hur det var med markfrigången för avgassystemet.

Sa han eller någon annan att det skulle göras en jämförelsetest med 2-3 hojar till? Kanske en kinesisk 450 också. Det blir betydligt bättre i så fall.
Jag gillade papperstidningarnas jämförelsetester med tabeller med specifikationer och testresultat. Det är sämre med det på video.

Nu pratade han om låg tyngdpunkt och fördelen med det. Plus att man kan höja hojen en dryg tum och då förlora lite av den låga tyngdpunkten. Jo det beror ju på vad man ska använda hojen till och hur långa eller korta ben man har.

Annars mycket generellt om rally och adventyrehojar i olika storlekar. Att marscha i 110-130 och att göra omkörningar.

Bra eller inte? För vem och i jämförelse med vad?
Kolla MCN på YT och läs alla nummer i Readly.
De och Motorrad har de mest detaljerade sammanställningarna.

Kolla MCN på YT och läs alla nummer i Readly.
De och Motorrad har de mest detaljerade sammanställningarna.
Jag klarar inte att titta på MCNs tester på Youtube. En massa snack utan dynamik så man lika gärna kan läsa en pdf.

Angående Rieju tycker jag att det är intressant att lyssna på Nathan the Postman
Sulas annonserade att de börjar med Rieju i år och det är runt hörnet för mig.

En klar trend är att hojar under 100K:- är från Kina eller Indien numera.
Även "vanliga märkens" sådana modeller, t.ex Triumph, BSA osv.
BMW tillverkar väl de med mindre CC i Kina numera också.
Japanska märken tillverkar en del i även i Thailand för att sänka kostnaden.

Jag fyller 50, och hade kanske tänkt köpa mig något modernt och nytt,
livet är som bekant det som händer medans man väntar på bättre tider
eller rätt tillfällen.
Istället för att skilja mig och skaffa en yngre fru, eller köpa en röd Porsche eller HD. :hihi

Men grymtar mycket för mig själv när jag hittar nått, så är det så satans dyrt.
De flesta nya ligger på 130K och upp.
De som kostar mer normalt runt 80K:- plus minus lite, är antingen Kina eller Indiskt.
Där kommer åldern och bilder av en Stefan Sauk som säger att han är skeptisk fram.
Det är inte helt lätt som en konsument.
Samt hitta sin "enhörning" som klarar av det jag vill ha, grusbus, offroad, landsväg, utan att bli allt för stor kompromiss...
Tankar som även slår mig när ja funderar utanför min konservativa box, finns det reservdelar
till alla dessa kvar om 5-10år? Jag hade förhoppningsvis tänkt köpa något som ska vara kvar ett tag.
Jag lutar just nu åt en Tenere 700 Rally (150K), men tycker den är lite för tung på vågen när jag provklämt på en. En KTM 690 Enduro R 2026 (132K + Rally mode kostnad) har jag även klämt på, men den vet jag inte om jag gillar eller ej.
Där blir man ju nyfiken på de billigare hojarna från Kina/Indien.. Men men..

Fler än jag som har "samma bekymmer" i tankebanorna?

Edit: De flesta japanska märkena tillverkar massa modeller "nära sin marknad".
Dvs i Kina, Indien, Thailand osv. Gärna mindre modeller.
T.ex Honda CRF300 görs i Thailand.
Men med Honda bakom, känns det ändå legitimt med kvalitetskontroll och reservdelstillgång.

Last edited:
En klar trend är att hojar under 100K:- är från Kina eller Indien numera.
Även "vanliga märkens" sådana modeller, t.ex Triumph, BSA osv.
BMW tillverkar väl de med mindre CC i Kina numera också.
Japanska märken tillverkar en del i även i Thailand för att sänka kostnaden.

Jag fyller 50, och hade kanske tänkt köpa mig något modernt och nytt,
livet är som bekant det som händer medans man väntar på bättre tider
eller rätt tillfällen.
Istället för att skilja mig och skaffa en yngre fru, eller köpa en röd Porsche eller HD. :hihi

Men grymtar mycket för mig själv när jag hittar nått, så är det så satans dyrt.
De flesta nya ligger på 130K och upp.
De som kostar mer normalt runt 80K:- plus minus lite, är antingen Kina eller Indiskt.
Där kommer åldern och bilder av en Stefan Sauk som säger att han är skeptisk fram.
Det är inte helt lätt som en konsument.
Samt hitta sin "enhörning" som klarar av det jag vill ha, grusbus, offroad, landsväg, utan att bli allt för stor kompromiss...
Tankar som även slår mig när ja funderar utanför min konservativa box, finns det reservdelar
till alla dessa kvar om 5-10år? Jag hade förhoppningsvis tänkt köpa något som ska vara kvar ett tag.
Jag lutar just nu åt en Tenere 700 Rally (150K), men tycker den är lite för tung på vågen när jag provklämt på en. En KTM 690 Enduro R 2026 (132K + Rally mode kostnad) har jag även klämt på, men den vet jag inte om jag gillar eller ej.
Där blir man ju nyfiken på de billigare hojarna från Kina/Indien.. Men men..

Fler än jag som har "samma bekymmer" i tankebanorna?

Edit: De flesta japanska märkena tillverkar massa modeller "nära sin marknad".
Dvs i Kina, Indien, Thailand osv. Gärna mindre modeller.
T.ex Honda CRF300 görs i Thailand.
Men med Honda bakom, känns det ändå legitimt med kvalitetskontroll och reservdelstillgång.
Jag var och tittade på Voge häromdagen, har även erfarenhet av CFmoto och jag måste säga att jag blev riktigt förvånad över detaljkvalitén.
Det är inte kineser och och indier som är billiga, det är KTM, BMW, Yamaha, Triumph med fler som är dyra. Ta Teneren till exempel, en jättefin hoj (jag har en själv) men utvecklingen av den slutade någon gång 2019, och redan innan det var den ganska billig att ta fram. Motorn fanns i MT-07 sedan länge och att svetsa ihop ett chassi för en adventurehoj vet de hur man gör sedan alla år i t ex Dakar.
Visst, de har utvecklat tekniken under åren, bättre fjädring, bättre instrument men i ärlighetens namn var den ganska okej från början. Jag tror att Yamaha tjänar bra med pengar på hela MT- och Tenere segmentet och just MT var ju en lyckträff från början med billiga hojar som passade många.

Kineser och indier har möjlighet att tillverka billigare grejer, dels med billigare arbetskraft men också för att de kan göra lite enklare komponenter, de har också moderna metoder för att bygga grejerna och förmodligen ett lägre krav på vinst eftersom de gärna vill köpa marknad.
De enklare komponenterna är ingenting som vi vanliga dödliga märker, hojen går bra, fjädringen klarar kanske inte att köras på en crossbana, men det gör heller inte den vanliga knutten.
Hojarna är good enough.

Kolla på bilsidan där t ex Zeeker erbjuder 10 år och 20 000 mils garanti, om man servar vartannat år på t ex Mekonomen, i en bil som håller BMW/Mercedes kvalitet på inredningen.
Personligen är jag nog mer orolig över alla de andra märkena om de finns kvar om 10 år. KTM var väldigt nära stupet, HD går skitdåligt, Kawasaki funderar på att lägga ner MC-tillverkningen eftersom det bara är marginalförstärkning jämfört med flygplan och supertankers.

Film från CF moto fabriken, jag tycker det ser ganska okej ut (årets underdrift)

CFMoto som atv är väl allmänt accepterad iafall.
Styvsonen har en 450 atv hemma som jag lånar ibland, startar å går varje gång utan problem.
Måste kanske prova en mc också.
KTM verkar mer och mer flytta ut produktion utomlands (Kina/Indien).
Men de har även stött på lite QC problem. De var däremot långt ifrån felfria innan.

Slutar med att man kör vidare på gammelstånkan? :)

Dröjer nog inte så länge innan vi får se cfmoto i motogp, nu när dom köpt en majoritetsandel i Kalex finns kompetensen inhouse.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...