Modellåret 2026

Några andra småhojar, 2026or.

En jämförelsetabell!
Alla fyra har 18” bak!
88 mpg är 0,267 liter per mil!
Hygglig räckvidd!
Jag tror att vår gräsklippare låter mer än en Rieju Rally 307.

Bara snack, ingen körning.

Jag kollade en gång. Efteråt undrade jag vad det var han sa.
Kollade en gång till. Kollade också vem Chis är. Han verkar vara bra på att köra hoj.

Inbjuden, igen, för att ge omdöme om hojen.
Han är för bra för hojen. Arrangören har lagt en rutt längs lite för lätta vägar. Han kanske skojar lite på målgruppens bekostnad.

Ja, det där såg inte så svårt ut. En Suzuki GSX400E med scramblerstuk och TKC80 hade hängt med rätt bra.

Snygga och ”fräna” bilder säljer. Sen biter man väl inte gärna den hand som föder en? Har fordonstestare tillräcklig integritet?

The single trac stuff. Ställer högre krav på föraren än hojen. Balans t ex. I slutet sa han att han gillar när det är svettigt och de får släpa upp hojarna. Beror på underlaget, brant, stenigt, smalt, trädstammar. Förr eller senare tar hasplåten och fotpinnarna i på alla hojar.
Hasplåten tog i vid extreme offroad. Annars ok. Markfrigången är ju akilleshälen enligt vad jag sett och läst.

Fotpinnarna, eller de spetsiga muttrarna under, tar i väldigt tidigt. Kan vara för att skydda avgassystemet sa han. Han kanske la ner hojen mer än vad målgruppen kommer att göra. Fin väg med skarpa kurvor. Muttrarna slits väl ner med tiden. Det är illa om avgassystemet tar i, inte för att det är fult med repor utan mer att det får bakdäcket att tappa greppet. Det framgick inte hur det var med markfrigången för avgassystemet.

Sa han eller någon annan att det skulle göras en jämförelsetest med 2-3 hojar till? Kanske en kinesisk 450 också. Det blir betydligt bättre i så fall.
Jag gillade papperstidningarnas jämförelsetester med tabeller med specifikationer och testresultat. Det är sämre med det på video.

Nu pratade han om låg tyngdpunkt och fördelen med det. Plus att man kan höja hojen en dryg tum och då förlora lite av den låga tyngdpunkten. Jo det beror ju på vad man ska använda hojen till och hur långa eller korta ben man har.

Annars mycket generellt om rally och adventyrehojar i olika storlekar. Att marscha i 110-130 och att göra omkörningar.

Bra eller inte? För vem och i jämförelse med vad?
Kolla MCN på YT och läs alla nummer i Readly.
De och Motorrad har de mest detaljerade sammanställningarna.

Kolla MCN på YT och läs alla nummer i Readly.
De och Motorrad har de mest detaljerade sammanställningarna.
Jag klarar inte att titta på MCNs tester på Youtube. En massa snack utan dynamik så man lika gärna kan läsa en pdf.

Angående Rieju tycker jag att det är intressant att lyssna på Nathan the Postman
Sulas annonserade att de börjar med Rieju i år och det är runt hörnet för mig.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back