Modellåret 2026

Teori om varför det är så tyst och dröjer med Lill-Tuareg

Nu har jag kollat lite mer på KLEn.

Markfrigången är och förblir en konstruktionsmiss. Nu körde de på grusvägar där en vanlig landsvägshoj från förr hade hängt med. Jag kanske skulle säga att KLEn bara är utseende mer än offroad. Måste man bromsa för farthinder tro. En gammal KLE behöver inte det.

Han pratade om avgassystemet och motorn som kommer från två andra modeller och att avgassystemet (avgasrören) inte ändrades pga tillverkningskostnader och homologisering. Hasplåten går ovanligt långt fram mot framdäcket. En massa utrymme för krökarna. Nämen det blev så?
Om man kör över en trädstam och fastnar så är hasplåten mos förmodligen. Kanten låser hojen och vad som händer med avgasrören och fästena i toppen beror på.
IMG_2483.jpeg
Är det en integrerad motorskyddsbåge och- eller ramrör som är dragna för att skydda de krångliga avgasrören? Något sådant har jag inte sett förut.

IMG_2484.jpeg
Jämför, så tajt draget. Kanske inte den snyggaste hasplåten men bra på vintern och i grussprut. Jag har satt dit en aluplåt som skyddar kylaren och motorn lite till. Syns inte så bra i bildvinkeln.
En dum grej, på de flesta ”grushojar” med låg framskärm är att skärmen är för kort. Ska motorn och kylaren blästras med grus och lera? Varför så kort? ”Tuffare”? ”Marknaden kräver”?
Jag ska förlänga min med gummi och även höja skärmen om då bara 5 mm. Ovala hål vid gaffelbenen.
Hög skärm har sina fördelar men den skyddar inte något vidare. En plus en halv skärm är ju vanligt. Ser konstigt ut, från DR750 och framåt.

Jag gillar gaffelbälgar. Funktionellt och praktiskt. Svårt att få på på en USD-gaffel. Där skyddas de nakna gaffelbenen med plast. Föga fältmässigt men det är så på moderna hojar.

En annan diskussion är ju högt eller lågt monterad ljuddämpare. Favoritexemplet är BMW GS som har högt monterade ljuddämpare. Är det för markfrigången i endurospåren? Cylindrarna sticker ju ut och tar i ändå. Packväskorna sitter väldigt långt ut pga ljuddämparen på ena sidan. Fäör symmetrin sitter den andra lika långt ut med ett stort onödigt tomrum. Jo man kan köpa till den separata verktygslåda /väskan.
BRED LAST-skylten borde ingå.

Nedan en annan variant av väskor. Notera bockningen av staget under nummerplåten.
Jo detta är touring, inte enduro. Behöver man väskor på krashbågarna så är de ju ändå i en annan kategori.

IMG_2316.png

KLEn har något mellanting och är inte vägen för packväskor. Jag kör med mjuka som inte sticker ut i mötande fil.

Akrapovic verkar vara något av ett måste numera. Originalmonterat/tillval. Tysken tyckte inte att det var någon skillnad i ljud. Pengar i sjön eller impfaktor?

Ett ganska nytt påfund är dessa genomskinliga plastbitar som styr bort vinden(?). Finns på eller till en massa nyare hojar t ex HD. Sådant kallades väl för plastbjäfs eller onödigt skit förr beroende på var var bor.

Konstigt det där med 17”-hjul bak. Det har ju sagts i 30-40 år nu att det går inte att hitta bra däck i den dimensionen. Ändå pumpas det ut nya hojar år efter år med 17” bak.
Däck är en kompromiss. Dessa rallyhojar är inte för novemberkåsan. De skulle kunna vara universalhojar och jag hävdar att det finns däck i 17” som klarar det hojen och/eller föraren klarar. En vass förare är väl inte i målgruppen för dessa ”instegshojar” så är det ett problem.
DR650SE t ex går ju att ekra om till 18” bak. Det finns plats. En massa nya däck finns att tillgå.
På den nya KLEn sitter 140/70-17. Jag vet inte hur udda den dimensionen är. Jag har 130/80-17 vilken var den vanliga från tidigt 80-tal.
Tysken sa också att man inte kan gå från 140/70 till 140/80 pga elektroniken. Bl a sätts ABS-systemet ur spel. Visar hastighetsmätaren fel också? Hjääälp! Helfordonsgodkänd.
Känns KLEn så genomtänkt? Till vilket eller vilka användningsområden? Alla hojar tar sig fram på grusvägar och alla hojar går att toura med. Då återstår t ex utseende. Ekonomi? Jag tycker väl att det är synd att köpa en ny (oprövad) hoj att blästra, repa och tappa.

Jag kan väl också tycka att det är en väl tung hoj för den effekten. Som min lågt växlade ljudliga KLE -01. Flera gånger har jag försökt ”axxa” på sexan och det händer ingenting. Iofs bara 7-8 ggr på 1600 mil men ändå.
Som tysken sa, den övre tredjedelen av varvräknaren. Nu räcker det att växla ner ett steg. Mina andra hojar behöver jag inte växla ner på.

Sedan soppaförbrukningen. 0,53 tyckte han var ok. CB500X drar betydligt mindre. Min KLE drar uppåt 0,55 på vintern med choke och kyla i stan. 0,4 i Norge och runt 0,45 när jag mysåker på sexan lååångt utanför stan.
Blir man inte lite tveksam till dessa testare?
KLEn har ju insprutning. Skulle dessa testare legat på ”den övre tredjedelen” under testen så pass att 0,53 är rimligt?
Joo, jag minns att Bike redovisade förbrukningssiffror vid olika farter och snittförbrukning plus snittförbrukning under test. 😄

Jaja, om nya KLE drar 0,53 under deras förhållanden och den drar 0,47 0,44 eller vad som kanske kvittar. Räckvidd kan vara intressant. Jag tankar nästan alltid vid 20-21 mil. Undviker att behöva slå på reserven för den jäkla kranen måste man vika ut en flärp på för att kunna vrida. Jag brukar vika ut den vid ett rödljus i god tid. Första gången stannade motorn innan jag kunde vrida till reserven.
15 liter i tanken, har kört 30 mil en gång men med tvåliters dunken i bagaget. Det finns inte 98 oktan i Åre längre.

Fast Less is more var så bra sagt att det blev min signatur. Tre utrikiska ord förklarar min ståndpunkt snabbare än mina långa uppsatser. Dessutom utan att hoppa några på tårna. Fast det gör jag ju så gärna när ni inte tycker som jag. ☺️

Idag gick eventet ”snöskoterns dag” av stapeln här uppe i norr.
Eftersom det inte finns nya maskiner att köpa längre så fick det bli nya Tenere WR.
Ett tröstköp helt enkelt.
Trevlig lördag på er!

View attachment 522439
Den ser ju faktiskt ganska fin ut.
Trots att det är en Yamaha. 🤪
Hur är sadeln?Den ser ganska platt och hård ut.

Jag kollade priset och fick detta svar:
IMG_2485.jpeg
Nu har jag aldrig räknat in värdeminskning när jag köpt något. Dels blir kalkylen bättre och dels, framförallt har jag aldrig räknat med att sälja något.

Nya hojar (bilar mm) tappar i värde, särskilt första och andra året. Jo första årsmodellen av Mazda Miata kunde man sälja kontraktet för några tiotusenlappar innan bilen levererades. Sällsynt idag.

Hur mycket förlorar man på en ny KLE?
Får man 50’ om tre år?

Jag har ju följt Suzuki DR650SE, den som kom -96. De var nere på 20’ lite beroende på årsmodell. Jag kollade på en rätt risig för 23’. Avstod. Länge sedan. 25 år sedan. Nu såg jag en på Marketplace.

IMG_2488.jpeg
Då pratar vi värdeökning! Kult! Skottsäkra! Ärliga! Vad du ser är vad du får. Barnsjukdomarna är troligen åtgärdade.
KLE500, går de samma väg tro?

Motorn ska tydligen komma från 500 Eliminator. Vilket namn. Den borde eliminera sig själv.

IMG_2486.jpeg
Fiffig rördragning? En hasplåt på det.

KLE500 är på 451 kubik. Avrundas uppåt. Oärligt.

IMG_2487.jpeg
SRX6. En 600 på 608 kubik. Inte 650.
Tajt dragning av avgasrören. Skitsnygg hoj som inte föll alla på läppen. Eller försäkringsbolagen som hade en gräns vid 600 kubik.
Encylindrig med dubbla utblås. Tror inte att den identifierade sig som twin.
Däremot var väl SRXen först med den fejkade ljuddämparen med den fruktansvärt asfula billjuddämaren under motorn. Tuff ljuddämpare med laglig ljudnivå.
Sedan ville ”alla” ha det så. Ja inte mina hojar. Ja DR500 -81 och hade en rund burk under sadel/luftburk. Förmodligen något annat lands hårdare bullerkrav.
Min kapades bort illa kvickt och det var inget problem.

Snygga motorcyklar består av snygga delar.
Finns det några snygga avgassystem 2026?
Det är nog en tyst överenskommelse. Vi pratar prestanda och utrustning istället.
-Min har fjärrstart, har din det?
-Åååh, fjärrstart…

Påminner mig om
Om man går fort och skrattar mycket så märks det inte att man är ful.

🙂🙂🙂

Oj vad fel det ser ut. Hela den svarta ramen/buren framför och under motorn.
Ta bort den och avgasrören ser ännu mer fel ut. Felare!

Med en normal ram hade det gröna röret fortsatt rakt ner till motorn och rundat någorlunda tajt.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back