Mjölkar du din hoj?

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Det är så att jag samåker med bil en del och har lagt märket till att vissa har en körstil där man duttar på pedalen hela tiden vilket får en ryckig jobbig åktur. Då funderar jag på varför man gör detta och om dom skulle gjort samma om dom satt på en hoj. Har inte velat ställa dom mot väggen så jag vänder mig till sporthoj och kollar om nån annan känner igen fenomenet?

Man vill liksom skrika rätt ut att använd farthållaren och spara lite bränsle på köpet.
 
Känner igen det där. Inget att göra åt, men låt dem inte köra din bil så länge du åker med.
 
Testat att byta oljan i gasfotsbenet mot en med högre viskositet som ger bättre ryckutjämningsegenskaper?
Ibland kan det hjälpa att installera ett brusfilter mellan synapserna i synintrycksomvandlaren.
En nödlösning om inget annat hjälper är att installera tjockare, men mjukare, gummibussningar i skorna.
 
Kan grunda sig i generationen som av nån jävla anledning tycker att mopedmodellen "vespa", kanske skoter är mer korrekt, är fantastisk. Med variator, som maskerar gaspådrag.
Min tjej kör också på detta sätt, i bil, kör ej hoj. Har inte kört moped heller, så min teori är att man inte lärt sig feelingen som behövs.
Väldigt irriterande! Som att det inte går att hitta ett gaspådrag som ger jämn cruising-hastighet.
F.ö. om man råkar påpeka något under bilkörandet, oavsett vad rörande körandet, så infinner sig totalt bajsstormsläge.
...och snuddar på att man får hoppa ur bilen å gå hem.
 
Ni är något på spåret, jag känner en person som gör så, vars enda tidigare erfarenhet av motorfordon är en klassisk plast-pulka-moped.
 
Kan grunda sig i generationen som av nån jävla anledning tycker att mopedmodellen "vespa", kanske skoter är mer korrekt, är fantastisk. Med variator, som maskerar gaspådrag.
Min tjej kör också på detta sätt, i bil, kör ej hoj. Har inte kört moped heller, så min teori är att man inte lärt sig feelingen som behövs.
Väldigt irriterande! Som att det inte går att hitta ett gaspådrag som ger jämn cruising-hastighet.
F.ö. om man råkar påpeka något under bilkörandet, oavsett vad rörande körandet, så infinner sig totalt bajsstormsläge.
...och snuddar på att man får hoppa ur bilen å gå hem.

Hon är alltså medveten om sitt beteende?
Finns dom som har ticks å andra problem som plötsligt börjar rista på huvudet som en galning men där känns det som att inget annat än medicin hjälper. Frågan är om det går träna bort fot mjölk..:gnissla
 
Ujujuj flera som har kärringar utan någon som helst bil känsla.

Jag helt enkelt vägrar att åka med min hona antingen går bilen fram o tillbaka som en bakfull kängru som har varit pa partaj i 3 dygn. Upp i röven på bilen framför o sedan bromsa på med gasen o sedan bromsa.

Talar man till henne är hon artig och tittar på en när hon svarar så antingen är hon på väg ut i mötande fil eller ned mot diket fortfarande gasandes eller bromsandes.

Mina nerver klarar inte att passivt sitta o vänta på crachen så jag antingen kör eller tar egen bil/hoj.
 
Som att det inte går att hitta ett gaspådrag som ger jämn cruising-hastighet.

Det är inte bara "tanter" som jojo-gasar. En jänkie-kollega i USA körde också så där, automatlåda, uuuiiiiuuuuiiiiuuuu (inte polissiren, motorljud) och var helt oförstående när jag och min andra (svenska) jobbarkompis undrade om han skojade med oss. Farthållare, alldeles för krångligt att ställa in tydligen.
 
Kanske missuppfattar men "duttar" är för mig att pytsa på, dvs gasa på lite och det fattar jag inte vitsen med. En ful ovana jag har, (som ingen märker), är att backa av på gasen och liksom känna efter. Härrör från gamla undermotoriserade volvobilar. Var lätt att ha lite extra gas på utan att det gick fortare och då försvann lätt nån dl extra per mil. Beteendet sitter kvar men metoden är hyfsat förfinad.
 
Kanske missuppfattar men "duttar" är för mig att pytsa på, dvs gasa på lite och det fattar jag inte vitsen med. En ful ovana jag har, (som ingen märker), är att backa av på gasen och liksom känna efter. Härrör från gamla undermotoriserade volvobilar. Var lätt att ha lite extra gas på utan att det gick fortare och då försvann lätt nån dl extra per mil. Beteendet sitter kvar men metoden är hyfsat förfinad.

Låter som du är en av de jag pratar om. Så det är de ni gör.
släpper gasen för att känna efter :)
Blir det lite ryckig körning är de det jag pratar om mjölka..
 
Inte med metallhästen, men Volvon...

Det är ju 8-växlad automat i åbäket så man släpper ju alltid efter när det räcker och sedan när den lagt i högsta växeln så ger man lite grundgas för att hålla hastigheten. Håller jag foten konstant när jag åker iväg så drar den iväg på låg växel och fortsätter norrut, men känns lite onödigt att ligga på tvåan eller trean i onödan.

Ryckigt? Nää.
 
Ha ha ha! Va härligt att någon tar upp ämnet ” orgeltrampare ” som jag fått lära mig att det heter. :rofl
Fruktansvärt irriterande! Åkte med en Taxi häromdan som konstant pumpade med gasen.:huvet
Många har förfinat tekniken så att det inte känns så mycket, men det går inte att maskera helt.
Men VARFÖR!!!!????
Man blir ju galen att sitta bredvid! Verkar i min värld vara osäkra förare som gör detta. De kan inte hitta rätt gaspådrag.
 
Felet är att folk kör omkring med attomatväxlade fordon som inte har rigid koppling till motorvarvtalet, utan en tuggummi-zon där dom kan sitta och mjölka
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top