Mjäll vs hjälmbärandet

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
joo just så menar jag:

hur påverkas mjäll av för mycket eller bara mycket, hjälmbärande?

kan mjäll uppstå för att man använder hjälm? vems är isåfall felet; mitt (dvs användaren eller hjälmens, som iof är köpt av användaren, om man nu inte fått en hjälm av sin käresta eller mormor, så omformuleringen skulle då vara 'vems är felet - mitt eller någon annans?)

tänk över era svar ordentligt, det kommer behövas.

mjälls smittar inte. så den teorin kan du lägga åt sidan.
sedan är mjäll en försnabb förhorning av det övre hudlagret som gör att bytet av detta blir mer synligt när den huden bytts oftare än normala personers.
När det börjar bli kallar kan man även få torrare hårbotten och detta skaver när man har hjälm och blir synligt när du tar av dig hjälmen.
Eller har du nyligen bytt till ett annat schampo som ditt hårbotten inte riktigt gillar.
Du kan till och med ha fått det stressigare på jobbet eller privatlivet.

Hur som helst så smittar inte mjäll.

Mjäll kommer väl väldigt förenklat av en torr hårbotten? Eller hårbotten med dålig balans?

Fortsätt använda hjälmen men byt till ett annat schampo.^^

Jag lever, förmodligen, tack vare hjälmen och skulle inte låta mjäll hindra mig från att använda en. Då får det hellre rasa ut mjäll när jag tar av den.

/R

Mjäll kommer väl väldigt förenklat av en torr hårbotten? Eller hårbotten med dålig balans?

Fortsätt använda hjälmen men byt till ett annat schampo.^^

fast om mjället riskerar att ta över större delen av håret, kan jag komma undan hjälmtvånget? genomgår jag dessutom en mutation och behöver uppsöka tex en polisstation för identifikation?

Mjäll liksom flänsost e bara manligt. Var stolt över att du har något som inte alla andra har :-)

Har inte problem med mjäll när jag inte har hjälm, men under hoj säsongen och hjälmen används flitigt så får jag svåra problem med mjäll trots användandet av bra mjällschampo.
Måste vara hårets sätt att protestera att jag stänger inne en skitsnygg frisyr.

mjäll vs skallfraktur och död. Hmmmmm tror nog jag tar mjäll;-)

Har inte problem med mjäll när jag inte har hjälm, men under hoj säsongen och hjälmen används flitigt så får jag svåra problem med mjäll trots användandet av bra mjällschampo.

där ser man, jag trodde inte hjälm skulle ha någon direkt betydelse vad gäller mjäll.

mjäll från att bära hjälm får ju bara enprocentarna :arsele
(sorry.....kunde inte låta bli)

När du säger bra mjällschampo menar du det på apoteket då? Det är det enda som jag tycker faktiskt fungerar ( det heter fungoral tror jag ).

Köp en Arai-hjälm, det har jag gjort och jag har bara mjäll vintertid när jag inte kör hoj, jättekonstigt det där :confused:

Shoei har inte lika goda resultat i just mjällfrågan enligt senaste numret av Bike.

Så här säger de på minsulistan:

Shoei har skön passform men ger upphov till mjäll om den används för sällan

Jag lever, förmodligen, tack vare hjälmen och skulle inte låta mjäll hindra mig från att använda en. Då får det hellre rasa ut mjäll när jag tar av den.

/R

Mitt mjällproblem är dock så stort att jag nästan tänker tvärtom. Dessutom så kletar mitt vax av sig så att hjälmen skulle ändå inte ha någon funktion då den bara glider runt på skallen :gnissla

Last edited:
Mitt mjällproblem är dock så stort att jag nästan tänker tvärtom. Dessutom så kletar mitt vax av sig så att hjälmen skulle ändå inte ha någon funktion då den bara glider runt på skallen :gnissla

Säker på att det inte är något annat som "hjärna" smiter iväg? :D

/R

Amen vaffan, bara köra utan hjälm ju så blåser mjälllen bort!1! fast min polare, XXXXXXXXX, fick iof spö av polis, tror d va för han inte använde balsamm

kan jag komma undan hjälmtvånget?

lustigt att du tar upp det för jag har faktiskt en ansökan inne hos länsstyrelsen där jag söker dispens om att slippa hjälmen pga, det låter helt galet jag vet, mina kraftiga ögonbryn. Har precis varit i kontakt med dem och de lär ge mig besked före utgången av september.

Hoppas....hoppas! :gnissla

Amen vaffan, bara köra utan hjälm ju så blåser mjälllen bort!1! fast min polare, XXXXXXXXX, fick iof spö av polis, tror d va för han inte använde balsamm

nej det var för att han inte hade ett riktigt namn. Han kan ju inte heta XXXXXX på riktigt.....vadå är han pirat?

Last edited:
nä. han e skallig.

å han heter inte XXXXXX, d skrev ja bara för at skydda hanns namn fattaruvel. han heter egenkligen YYYYYYY.

men då är han inte pirat......fattar ingenting alltså. Är inte detta ett forum som handlar om hårvård......fattar nada.....pirater tvättar väl aldrig håret.

Var är Suzukilover när man behöver honom som mest

En sak som är bra och det är att en reflexväst skulle dölja mjället rätt bra i det fall man körde utan hjälm, givetvis om man fått dispens för det och så skulle man synas bättre och därmed skulle olycksrisken minska radikalt.

Fattar fortfarande nada :confused:

Varför inte maximera mjället och använda hela nyllet som en enda stor, vit reflex?

Är det därför så många sporthojsåkare har rakat huvud? För att minimera mjället?
(även tips till bettskena, raka huvet så borde mjället minska... =)

Back