Mjäll vs hjälmbärandet

F*n vet om inte mjället växer inåt på en del, varför läser man såna här trådar egentligen?:va

lustigt att du tar upp det för jag har faktiskt en ansökan inne hos länsstyrelsen där jag söker dispens om att slippa hjälmen pga, det låter helt galet jag vet, mina kraftiga ögonbryn. Har precis varit i kontakt med dem och de lär ge mig besked före utgången av september.

apropå kraftiga ögonbryn och min tidigare fråga om att mjället ev. kan ta över håret - eftersom hjälmbärandet innebär ett stort tryck på både håret och ögonbrynen, är det möjligt att få mjäll i/på ögonbrynen?

alltså det jag funderar över är att det (kan) uppstå problem i och med hjälmbärandet som kan bli besvärliga. jag hade inga problem förut och är rädd att det 1. kan uppstå mjäll i håret (vilket för mig personligen skulle vara snudd på katastrof) 2. det kan förflytta sig till ögonbrynen (och då känns det som att jag dels kommer bli en offentlig paria i samhället, dels att jag inte gillar att vara en paria i samhället).

mina funderingar ovan, är de befogade? finns det fall liknande mina i fråga om hjälmtvånget?

någon annan som också har funderingar ang. detta 'problem'?

apropå kraftiga ögonbryn

Problemen kan uppstå där också. Som sagt när jag hör något från länsstyrelsen så återkommer jag.

Alla tjafsar om hjälmtvång hit och dit men skall man vara fin får man lida pin.
Enda nackdelen jag ser att inte använda hjälm är ju att det kan göra jävligt ont om man får en humla i nyllet i låt oss säga 170 blås :gnissla

Samma här! Vad har jag för glädje av att vara mjällfri i enrummarn 2m under jord? :va

Tja, en del kanske diskuterar som så att:
"Lev snabbt, dö ung och bli ett vackert lik"

Lev snabbt håller jag ju med om men som sagt har man ju ingen att imponera på 2 meter under.

/R

apropå kraftiga ögonbryn och min tidigare fråga om att mjället ev. kan ta över håret - eftersom hjälmbärandet innebär ett stort tryck på både håret och ögonbrynen, är det möjligt att få mjäll i/på ögonbrynen?

alltså det jag funderar över är att det (kan) uppstå problem i och med hjälmbärandet som kan bli besvärliga. jag hade inga problem förut och är rädd att det 1. kan uppstå mjäll i håret (vilket för mig personligen skulle vara snudd på katastrof) 2. det kan förflytta sig till ögonbrynen (och då känns det som att jag dels kommer bli en offentlig paria i samhället, dels att jag inte gillar att vara en paria i samhället).

Men att du bär omkring på hjälmen så kan du ju få mjäll på handen??? Det e ju däremot en total katastrof :näsblod

någon annan som också har funderingar ang. detta 'problem'?

Ärligt talat? Svar: Nej :tungan

Ett tippppsss....du kan kanske testa att köra fortare än sjuttie nån gång :D

Alla tjafsar om hjälmtvång hit och dit men skall man vara fin får man lida pin.
Enda nackdelen jag ser att inte använda hjälm är ju att det kan göra jävligt ont om man får en humla i nyllet i låt oss säga 170 blås :gnissla

fast skulle det inte räcka med, säg, ett slags glasögon modell större eller en visir som ungefär funkar som glasögon så du slipper en humla i nyllet i 170 blås? och även i 270 blås?

detta som sagt pga det mjäll medför för en person framförallt mentalt med tanke på hur man 'bör och ska se ut' i dagens samhälle.

det är ju mycket press på utseende och allt det som ett socialt liv medför...

det är ju mycket press på utseende och allt det som ett socialt liv medför...

Så är det faktiskt........veckorevyn och andra tidsskrifter får ta sitt ansvar för detta fenomen.

Förresten, har precis talat med sverigerepresentanten för Head & Shoulders och de hävdar att vid användande av deras produkter kan en mjällfri tillvaro innanför hjälmen uppnås. Jag är lite osäker.......kan man tro på allt de säger i reklam m.m.

Funderar på att ringa till polisen och kanske få pengarna tillbaka :tummenupp

Last edited:
Man kan ju alltid raka skallen och mjällbekymmer försvinner för gott:tummenupp

finns det inte mjällschampo som är 'torr' dessutom? jag menar att det kulle kunna vara nån slags pulver som man kan strö på i hjälmen som sen skulle hindra mjällspridningen alt. att mjäll överhuvudtaget uppstår?

är det nåt som tex arai skulle kunna ha nytta av? de kanske redan forskar kring det?

Förresten, har precis talat med sverigerepresentanten för Head & Shoulders och de hävdar att vid användande av deras produkter kan en mjällfri tillvaro innanför hjälmen uppnås. Jag är lite osäker.......kan man tro på allt de säger i reklam m.m.

föruttsatt att man använder deras produkter, det känns nästan litegrann som att head&shoulders och hjälmtillverkarna har gått samman i nån slags konspiration?

tänk efter egentligen, ingen spom gjort det ang. mjäll 'problemet'.

jag vill gärna också använda andra schampon än bara head&shoulders...

finns det inte mjällschampo som är 'torr' dessutom? jag menar att det kulle kunna vara nån slags pulver som man kan strö på i hjälmen som sen skulle hindra mjällspridningen alt. att mjäll överhuvudtaget uppstår?

är det nåt som tex arai skulle kunna ha nytta av? de kanske redan forskar kring det?
Fast, vad skulle det göra för estetisk skillnad om man hällde i nå pulver i hjälmen, det skulle ju se ut som mjäll iaf :va

Fast, vad skulle det göra för estetisk skillnad om man hällde i nå pulver i hjälmen, det skulle ju se ut som mjäll iaf :va

hmm good point. fast det skulle bara vara när du hojjar, när du kommit hem är det bara att ta en sväng med fingrarna genom håret så borde det försvinna...

sen kan man fråga sig om man skall köpa schampo mot mjäll eller för mjäll. Tillverkarna är inte så klara på den punkten.

Ni kommer väl ihåg när de ringde till Ica och påstod att de köpt fel schampo. De hade köpt schampo "för fett hår" men ville egentligen ha "mot fett hår"

Jättknepigt det där. Funderar på att raka mig faktiskt.......PP!

sen kan man fråga sig om man skall köpa schampo mot mjäll eller för mjäll. Tillverkarna är inte så klara på den punkten.

hmm jo det är sant. bör hjälmtillverkarna göra samma sak? dvs ha hjälmar för och mot mjäll, dvs en hjälm för dig som redan har mjäll och en hjälm för dig som inte har mjäll men inte heller vill ha det?

Back