Mitt turbobygge 1100R -86!

lahi skrev:
Jag tackar för svaren!

Mätaren är från mc-xpress och är glycerinfylld och kan visa undertryck, så förhoppningsvis ska den inte fladdra alltför mycket. Men då kopplar jag mätaren till plenumet! Vill ju inte att den ska visa för lågt tryck. Känns som om det är ganska bra om den visar rätt så jag inte tar sönder något. Det är jag så bra på ändå...
Kopplar dumpen till det lilla uttaget i fuggen då, med ev strypning. Fladdrar dumpen så jäkligt utan strypning, Heliac? Hur påverkar det motorns gång?

Nä, nu är det dags att gå ut i garaget en sväng :tummenupp Ska väl hinna med lite idag iaf.. när jag för en gångs skull får en dag över till hojen så havererar bilen istället, men jag gör en expressreperation på den så tar jag resten av dagen till hojen.


Jag har en sådan mätare den fladdrar inget och har ingen strypning har sätt den över två synkuttag.
Dumpen har jag sätt på vakumuttaget till bensinkran har funkat bra utan strypning.
 
Provstartad!

Såja, nu har jag hunnit lite längre! :) Plenumet anlände häromdagen (tackar så hemskt mycket Heliac! Snygg blev den :tummenupp ) Jag monterade den och byggde lite tryckrör mm. Avgassystemet (eller vad man nu ska kalla det) blev klart idag och monterades. Oljereturen blev också färdig och sitter på hojen den också. Likaså dumpen och laddtrycksmätaren och retarden till tändningen. (Har Dyna2000 tändsystem) Tankarmaturen också klar och monterad. Så nu är det ju ganska klart alltihopa :)

Jag startade upp den för första gången idag!!! Tog ett litet tag innan den startade eftersom motorn var full med olja överallt efter ihopsättningen, men så småningom kom den igång. Låter gött med det där avgassystemet! Hehe... injustering och bänkning kommer nästa helg (eller helgen därpå)!!! Här kommer lite bilder också! Alla slangklämmor är inte monterade men det är snabbt gjort.
 

Bifogat

  • IMG_0018 (Medium).JPG
    IMG_0018 (Medium).JPG
    68.8 KB · Visningar: 357
  • IMG_0019 (Medium).JPG
    IMG_0019 (Medium).JPG
    84.9 KB · Visningar: 479
  • IMG_0022 (Medium).JPG
    IMG_0022 (Medium).JPG
    77.1 KB · Visningar: 346
  • IMG_0023 (Medium).JPG
    IMG_0023 (Medium).JPG
    80 KB · Visningar: 397
  • IMG_0024 (Medium).JPG
    IMG_0024 (Medium).JPG
    73.1 KB · Visningar: 420
lahi skrev:
Såja, nu har jag hunnit lite längre! :) Plenumet anlände häromdagen (tackar så hemskt mycket Heliac! Snygg blev den :tummenupp ) Jag monterade den och byggde lite tryckrör mm. Avgassystemet (eller vad man nu ska kalla det) blev klart idag och monterades. Oljereturen blev också färdig och sitter på hojen den också. Likaså dumpen och laddtrycksmätaren och retarden till tändningen. (Har Dyna2000 tändsystem) Tankarmaturen också klar och monterad. Så nu är det ju ganska klart alltihopa :)

Jag startade upp den för första gången idag!!! Tog ett litet tag innan den startade eftersom motorn var full med olja överallt efter ihopsättningen, men så småningom kom den igång. Låter gött med det där avgassystemet! Hehe... injustering och bänkning kommer nästa helg (eller helgen därpå)!!! Här kommer lite bilder också! Alla slangklämmor är inte monterade men det är snabbt gjort.
Gillar skarpt att du bjussar på byggbilder,väldigt kul att se nån som vågar bygga enligt devisen "most fun for the dollar".Puts o bling bling är ju väldigt fint att titta på oxå,men effektmässigt är det ju ganska oviktigt.Se bara på andersbrinks turbosukka,inge bling bling men den går fint som snus ändå.Ska bli kul o se vad det blir för effekt o köregenskaper när du bänkat den. mvh//jacke :tummenupp
 
Fan..du e nära nu. Min motor står fortfarande brevid hojen efter vinterns uppdateringar. Lycka till med justeringen... Kan bara säga att den glädje som infinner sig när när det börjar ladda på är total...
 
ktmjacke skrev:
Gillar skarpt att du bjussar på byggbilder,väldigt kul att se nån som vågar bygga enligt devisen "most fun for the dollar".Puts o bling bling är ju väldigt fint att titta på oxå,men effektmässigt är det ju ganska oviktigt.Se bara på andersbrinks turbosukka,inge bling bling men den går fint som snus ändå.Ska bli kul o se vad det blir för effekt o köregenskaper när du bänkat den. mvh//jacke :tummenupp

Ja, om jag lägger upp en massa byggbilder så är det kanske fler som blir sugna på att bygga, och det är ju alltid skoj :) Ang. bling bling så behövs det ju inte nä.. ska ju ändå på en massa kåpor så det syns ju ändå inte! Dessutom har jag lite för begränsad ekonomi och för lite ork till att göra grejorna blanka och fina... :rolleyes: Det funkar ju ändå...
 
heliac skrev:
Fan..du e nära nu. Min motor står fortfarande brevid hojen efter vinterns uppdateringar. Lycka till med justeringen... Kan bara säga att den glädje som infinner sig när när det börjar ladda på är total...

Jepp, nära nu :tummenupp Tänkte jag skulle ta en sväng till garaget nu och starta upp den igen bara för att höra på sången.. blir kanske en liten runda fram och tillbaka på gatan också! Bara för att testa.. och för att väsnas lite :hihi Obs: inget laddtryck idag! Blött på vägen...
Jaså, din motor är inte i hojen än? Du har kanske haft fullt upp med en viss plenumkammare? :hihi Jaja, det fixar du på några timmar! Sen är det bara att gasa! Snart vår ju...
 
tufft värre :tummenupp

önskar jag var lika långt fram med min maskin....
tragglar fortfarande med grenröret.

lycka till i bänken :)
 
kithseefried skrev:
tufft värre :tummenupp

önskar jag var lika långt fram med min maskin....
tragglar fortfarande med grenröret.

lycka till i bänken :)

Tackar för lyckönskningen! Med min tur så lär det behövas... :rolleyes: Jaså, ett turbobygge till här på SH? Skojskoj! Håll oss gärna uppdaterade om dina framsteg :tummenupp
 
NU har jag varit ute och kört en liten liten runda!!! Gick väl sådär... jag gasade nästan ingenting (inget laddtryck alls). Det absolut första jag gjort var att möta en polisbil. De glodde som sören men de vände som tur var inte.. sen kom saltbilen. Efter det så tappade jag mitt K&N-filter och hittade det inte igen :huvet och sen så började den gå på 3 cylindrar... det är humor!!! Jaja, jag körde hem och skruvade av kåporna, alla slangar och så rev jag ut förgasarna och blåste överallt där jag kom åt (munstycken mm) med tryckluft. Glömde såklart bort att lyfta av tändkablarna en och en när motorn gick för att få reda på vilken cylle som inte går.. så nu har jag blåst igenom alla fuggarna. Har inte hunnit sätta ihop det igen så jag vet inte om det funkade. Vi får se!
 
Har du kollat att inte framhjulet tar i intercoolern när hojen fjädrar ned, jag tycker det ser tajt ut. Det problemet har jag på min hoj och min intercooler ser ut att sitter tajtare mot oljekylaren än din, jag har iofs 750gaffel (2,5cm kortare)
 

Bifogat

  • IMG_0019 (Medium).JPG
    IMG_0019 (Medium).JPG
    84.9 KB · Visningar: 351
gixxer_1255 skrev:
Har du kollat att inte framhjulet tar i intercoolern när hojen fjädrar ned, jag tycker det ser tajt ut. Det problemet har jag på min hoj och min intercooler ser ut att sitter tajtare mot oljekylaren än din, jag har iofs 750gaffel (2,5cm kortare)
Nja, jo, jag upptäckte idag att hjulet tar i intercoolern om jag bromsar lite hårdare... attan.. ska försöka få intercoolern att ligga lite närmare oljekylaren, men det är inte så lätt. Ska försöka att vrida kompressorhuset lite bakåt så att ic:n kan sitta längre bak, men jag har för mig att jag provade det innan men det gick inte att få på slangen då. Får se vad jag lyckas med! Får köra stelbent fram :hihi
 
lahi skrev:
Tackar för lyckönskningen! Med min tur så lär det behövas... :rolleyes: Jaså, ett turbobygge till här på SH? Skojskoj! Håll oss gärna uppdaterade om dina framsteg :tummenupp

ska försöka lägga ut bild på grenröre när d e färdigt :tungan
kan ta en stund.. killen som jag anlitar för utskurning av flänsen e inte så snabb :D
 
gixxer_1255 skrev:
Har du kollat att inte framhjulet tar i intercoolern när hojen fjädrar ned, jag tycker det ser tajt ut. Det problemet har jag på min hoj och min intercooler ser ut att sitter tajtare mot oljekylaren än din, jag har iofs 750gaffel (2,5cm kortare)
Även värt att notera ang den här bilden, det ser ut som slangen för returen har ett häng under oljenivå!! Bör nog göras en tvär 90 gradare (rör) direkt ur turbon sedan slang utan hängbuk!! (En returslang får ej luta uppåt någonstans!!) Reserverar mig för synvilla :D
 
Boost 2 skrev:
Även värt att notera ang den här bilden, det ser ut som slangen för returen har ett häng under oljenivå!! Bör nog göras en tvär 90 gradare (rör) direkt ur turbon sedan slang utan hängbuk!! (En returslang får ej luta uppåt någonstans!!) Reserverar mig för synvilla :D

Nja, returslangen går in där oljepluggen en gång satt, så slangen går under oljenivån hela tiden. Returslangen måste ju egentligen ligga över oljenivån och gå in i sumpen över oljenivån, men på just 1100R så ska det gå att koppla slangen där pluggen satt (det gör alla andra som har turbo på 1100R) eftersom oljeröret in i sumpen hamnar precis under oljepickupen som då hjälper till att suga ut oljan ur turbon! :tummenupp
 
lahi skrev:
Nja, returslangen går in där oljepluggen en gång satt, så slangen går under oljenivån hela tiden. Returslangen måste ju egentligen ligga över oljenivån och gå in i sumpen över oljenivån, men på just 1100R så ska det gå att koppla slangen där pluggen satt (det gör alla andra som har turbo på 1100R) eftersom oljeröret in i sumpen hamnar precis under oljepickupen som då hjälper till att suga ut oljan ur turbon! :tummenupp
Jorå är medveten om det.. Men slangen får ej ha någe häng under oljepluggsnivå det måste vara så rakt som möjligt till oljepluggen . Eller sitter turbons oljeutlopp lägre än oljeplugg på motorn??
 
Boost 2 skrev:
Jorå är medveten om det.. Men slangen får ej ha någe häng under oljepluggsnivå det måste vara så rakt som möjligt till oljepluggen . Eller sitter turbons oljeutlopp lägre än oljeplugg på motorn??

Ahaaaa, var det så du menade... nä, utloppet sitter över oljepluggen. Slangen har ju lite häng, men inte så mycket. Kanske skulle kunna vara ca 2 cm högre. Får se om jag bara kan strapsa upp slangen utan att få för tvär radie på den. Det ska nog gå tror jag. Annars är det ju bara att svetsa ett nytt oljerör ut från turbon! Tackar för tipset! Ska ut i garaget imorgon och kolla.
 
Förgasartrubbel!!! Hjälp!

Testade en liten runda idag och hojen går inte vid positivt tryck!! Den bara spottar och fräser... går hyfsat utan tryck (skulle behöva en synkning). Jag fick för mig att jag hade gjort allt rätt men icke. Har ni några bra förslag på vad det kan bero på??? Även dåliga förslag går bra... bara jag får rätt på möget! :huvet

Lite info om hur jag har gjort:
Förgasarna är cv34:or. Slangarna mellan förgasarna är tätade med epoxy (alltså inte i, utan som "smörjmedel" när jag tryckte på slangarna) Både soppaslangar och slangar till flottörhusventilation. Slangarna till flottörhusventilationen går till ett pitotrör i röret mellan ic och plenum, och slangen till bränsletrycksregulatorn går till plenumet. Alla anslutningar har slangklämmor. Detta borde ju fungera, tycker jag...

Så alla ni turbosnubbar här på SH, skriv!!! :)

Tacksam för svar...
 
Jag hade problem med att mina flödade över köpte en renoveringsats och sänkte regulatorn(trycket) och och provtrykte dom löst så att man ser om dom flödar över så man slipper att sabba en massa stift.
 
lahi skrev:
Testade en liten runda idag och hojen går inte vid positivt tryck!! Den bara spottar och fräser... går hyfsat utan tryck (skulle behöva en synkning). Jag fick för mig att jag hade gjort allt rätt men icke. Har ni några bra förslag på vad det kan bero på??? Även dåliga förslag går bra... bara jag får rätt på möget! :huvet

Lite info om hur jag har gjort:
Förgasarna är cv34:or. Slangarna mellan förgasarna är tätade med epoxy (alltså inte i, utan som "smörjmedel" när jag tryckte på slangarna) Både soppaslangar och slangar till flottörhusventilation. Slangarna till flottörhusventilationen går till ett pitotrör i röret mellan ic och plenum, och slangen till bränsletrycksregulatorn går till plenumet. Alla anslutningar har slangklämmor. Detta borde ju fungera, tycker jag...

Så alla ni turbosnubbar här på SH, skriv!!! :)

Tacksam för svar...
Kollat efter sprickor i membranen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top