Mitt turbobygge 1100R -86!

gsxr1200 skrev:
Den jag använder är från en Saab 9000 -87a den kanske inte är så bra då?
På 9000 -87 sitter Garrett T3, så din dosa borde vara bra då..
 
Svetsa bara på en till arm (åt andra hållet), så har du ju valmöjlighet.

lahi skrev:
Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...
 
gsxr1200 skrev:
Den jag använder är från en Saab 9000 -87a den kanske inte är så bra då?
Nja dom är ju mindre , naturligtvis lättare att placera men som jag tidigare har skrivit fjäderkraften blir för låg med dålig kontroll som resultat
 
lahi skrev:
Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...



Jag brukar bara slipa ner svetsen plant med armen sen tjonka till med ett dorn
i mitten då släpper den så fint sen brider man den dit man vill ha den å lägg en punkt i mitten

klart :tummenupp

Jag brukar även använda M6 kul-ledshuvud som koppling mellan wastgatestången å armen vilket gör det mycket enkelt att haka på armen
och att justera förspänningen (claes Olsson har dessa för 20 spänn)
 
Last edited:
Tackar för tipsen! Jag testar nog att slipa av och svetsa om om det inte fungerar som det sitter nu! Det där kul-ledshuvudet skulle nog vara bra att ha också... var inte så lätt som jag trodde att haka på armen när wg:dosan sitter lite snett. Jag får göra hålet större så går det kanske lättare :hihi Eller inte..
 
Hej!

En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34:or) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? :confused: Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar! :)

Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.
 
lahi skrev:
Hej!

En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34:or) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? :confused: Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar! :)

Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.

Du Lasse !!!!! Jag vet inte !..... :banana
 
lahi skrev:
Hej!

En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34:or) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? :confused: Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar! :)

Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.

Jag har kopplat min dump och tryckmätare till uttagen i toppen (där man normal kopplar insig för att syncka förgasarna).
 
lahi skrev:
... Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? :confused: Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. ....
En cyl ger samma undertryck som tio. Och eftersom det (precis som du säger) inte är något flöde så går det alldeles utmärkt att koppla dumpen där.
Men laddtrycket kan du ev vilja ha i plenumet istället eftersom den annars kommer att visa ett annat värde. Du har ju tryckfallet över venturit i fuggen som gör att du får ett lägre värde om du mäter efter fuggen. Båda varianterna fungerar ju alltså, det handlar mer om vilket tryck du vill mäta.
Dessutom förutsätter "din" variant att manometern klarar undertryck och det är jag inte säker på om alla gör.
 
Det kan vara lämpligt att stoppa en strypning i slangen till dumpen om du kopplar den på ett synkuttag. Samma om du har en mätare som inte e fylld...annars fladdrar både dumpen och mätaren på låga varv..
 
Jag tackar för svaren!

Mätaren är från mc-xpress och är glycerinfylld och kan visa undertryck, så förhoppningsvis ska den inte fladdra alltför mycket. Men då kopplar jag mätaren till plenumet! Vill ju inte att den ska visa för lågt tryck. Känns som om det är ganska bra om den visar rätt så jag inte tar sönder något. Det är jag så bra på ändå...
Kopplar dumpen till det lilla uttaget i fuggen då, med ev strypning. Fladdrar dumpen så jäkligt utan strypning, Heliac? Hur påverkar det motorns gång?

Nä, nu är det dags att gå ut i garaget en sväng :tummenupp Ska väl hinna med lite idag iaf.. när jag för en gångs skull får en dag över till hojen så havererar bilen istället, men jag gör en expressreperation på den så tar jag resten av dagen till hojen.
 
De pulsar rätt bra i synkuttaget så dumpen kan stå och öppna/stänga på tomgång pga av det. Låter ungefär som om man jättestort ventilspel på en ventil. TICK-TICK-TICK. Jag ska koppla alla uttagen till en liten box, sedan en slang ut från den. Dumpen låter även konstigt när det pulsar, det blir massa små dumpar i rad istället för en stor PSSCH.
 
lahi skrev:
Såja, nu har jag lyckats ta några bilder också... :) Så här ser det ut just nu. Klaga inte för mycket på mitt grenrör bara.. det är bara punktat (med många punkter...) och det var första gången jag höll i en svets. Det sitter ihop iaf! Ska helsvetsas i dagarna, men inte av mig. Vetefan om röret till wastegaten sitter tillräckligt nära kollektorn, men jag fick inte plats med röret någon annan stans. Får se om det funkar... gör det inte det så borrar jag hål i avgashuset och svetsar fast anslutningen där istället.
Monterade APE-dragstänger idag! Jag fick till slut loss originalstängerna med hjälp av mycket värme och en pinnbultsavdragare för 330 spänn... :rolleyes: Billigt och bra... På bilden är det originalstängerna som sitter där. I morgon eller på onsdag ska resten skruvas ihop (cylinderpaket och topplock) och kammarna ska tajmas. Filade ur kamdreven igår och hoppas på att jag tog tillräckligt mycket!
Intercoolern kom idag! Fick tag på en intercooler från en kille lite norrut. Ic:n kommer från GIK-turbo och ser ut att vara mycket lite använd. Rätt mått har den (jag måttade innan jag köpte), den flödar som sören enligt GIK och jag gav 1000 spänn! Helt rätt pris tycket jag! Slänger med en bild på pump och regulator också.
Vad tycks så långt? Inte så mycket kvar nu :rolleyes:
fan vilket snyggt bygge.
tror du de där kåporna passar lika fint på min 92a?
 
heliac skrev:
De pulsar rätt bra i synkuttaget så dumpen kan stå och öppna/stänga på tomgång pga av det. Låter ungefär som om man jättestort ventilspel på en ventil. TICK-TICK-TICK. Jag ska koppla alla uttagen till en liten box, sedan en slang ut från den. Dumpen låter även konstigt när det pulsar, det blir massa små dumpar i rad istället för en stor PSSCH.

Okajj, då ska jag nog prova med en liten strypning på slangen. Det är ju snabbt fixat! Tryckutjämningbox är kanske en bra idé, men jag provar med vanlig strypning först. Tackar!
 
h01hmt skrev:
fan vilket snyggt bygge.
tror du de där kåporna passar lika fint på min 92a?
Man tackar! :) Jodå, det ska nog passa alldeles utmärkt, tror jag! Det skiljer ju inte så mycket mellan -86 och -92 på storlek och omfång på ram och motor mm. Så det ska nog inte vara några problem :tummenupp Det enda man behöver göra är att kapa lite i kåpan framtill, undertill och lite på sidorna samt bygga om instrumenteringen så att den blir mindre (får inte plats annars) och göra nya kåpfästen, men det är snabbt fixat.
 
lahi skrev:
Jag tackar för svaren!

Mätaren är från mc-xpress och är glycerinfylld och kan visa undertryck, så förhoppningsvis ska den inte fladdra alltför mycket. Men då kopplar jag mätaren till plenumet! Vill ju inte att den ska visa för lågt tryck. Känns som om det är ganska bra om den visar rätt så jag inte tar sönder något. Det är jag så bra på ändå...
Kopplar dumpen till det lilla uttaget i fuggen då, med ev strypning. Fladdrar dumpen så jäkligt utan strypning, Heliac? Hur påverkar det motorns gång?

Nä, nu är det dags att gå ut i garaget en sväng :tummenupp Ska väl hinna med lite idag iaf.. när jag för en gångs skull får en dag över till hojen så havererar bilen istället, men jag gör en expressreperation på den så tar jag resten av dagen till hojen.

Glömde det där med strypning till mätare och dump när det är kopplat till synk uttaget.

Men varför koppla tryckmätaren till plenum :confused: man vill väl veta vad trycket är så nära cylindern som möjligt, med andra ord i motorn, och inte i plenumburken.

Du får gärna skicka lite bilder och text på bygget, till bilder@turbo-bike.com
Så lägger jag upp dom på http://www.turbo-bike.com


R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
 
Uppdatera websajten? Plocka bort allt onödigt. Det du inte orkar skriva i notepad är inte värt att publicera på nätet. 99% javascript och flash och 1% information, hata. Som gammal assemblerprogrammerare säger jag bara "small is beautiful" men som nuvarande c++, c# och .net hackare, seg deg.
 
R1 T skrev:
Glömde det där med strypning till mätare och dump när det är kopplat till synk uttaget.

Men varför koppla tryckmätaren till plenum :confused: man vill väl veta vad trycket är så nära cylindern som möjligt, med andra ord i motorn, och inte i plenumburken.

Du får gärna skicka lite bilder och text på bygget, till bilder@turbo-bike.com
Så lägger jag upp dom på http://www.turbo-bike.com


R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com

Jo, det har du ju iofs rätt i... det är ju trycket in i motorn som är det trycket jag vill åt.. vad trycket är någon annanstans är ju ganska ointressant. Så då kopplar jag slangen där istället då! :tummenupp

Ja, jag kan skicka lite till dig sen! Ska försöka knåpa ihop lite text och välja ut lite bilder först, så kommer det sen!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top