Mitt pass har gått ut, hur fungerar ett provisoriskt?

Innan ni börjar riva och slita varandra sönder och samman, så kan det hela vara sant, Förutsatt att man flyger med svenskt bolag från Sverige.

Hade jag varit Irländare eller Engelsman så hade jag utan knyffel kunnat flyga på ID-kort.
:tummenupp

Jag det låter mycket besynnerlig minsann, och vad som hände din morfar i alicante kan knappast jag svara för...

Men kolla både tullens och svenska ambassadens hemsida och där står det TYDLIGT att det räcker med körkort.
Jag har ju själv flera gånger rest utan pass inom EU, just för att det är LAGLIGT och att det RÄCKER.
Men givetvis ska det alltid vara nån random SH-profil som "kan" lagen bättre och hävda motsatsen...of course... :pangihuve

Lite kuriosa är att jag hade uppe en sån här tråd för några månader sen då jag tappat bort mitt pass och frågade HÄR (!!) om det då gick att resa, och merparten av de som svarade i min tråd sa att det inte gick!!

Men sen så kollade jag upp FAKTA istället för att lyssna till löst snack på SH och vet du, det stod på tullverkets hemsida hur reglementet förhöll sig, dvs att de gick alldeles utomordentlig bra att resa endast med körkortet som idhandling.
Och vet du, det gjorde det också. :fakta :)

Nu e jag väl ute och cyklar, men tullen har väl inget att göra med pass och resa utomlands, tullen är väl till för att hålla koll på att folk inte smugglar in och ut saker i landet.

Sen att man kan göra saker bertyder ju inte att de e lagliga. När jag jobbade hos gränspolisen så vill jag minnas att vi blev lärda <tt det som krävs av personen när de reser är att du kan uppvisa en handling som klart och tydligt talar om personens meborgarskap och det gör inte ett svenskt körkort.

Passet, behövs det? Ja, faktiskt så behövs passet fortfarande, även inom Schengenområdet. Det går även bra med ett s.k. Nationellt id-kort som man ansöker om på polisens passexpedition. Det duger alltså inte med ett vanligt id-kort eller körkort för att identifiera sig utomlands (Norden undantaget).

http://www.sistaminuten-resa.se/Pass-nationellt-id-kort-korkort-vad-galler-inom-Schengen.html

Innan ni börjar riva och slita varandra sönder och samman, så kan det hela vara sant, Förutsatt att man flyger med svenskt bolag från Sverige.Hade jag varit Irländare eller Engelsman så hade jag utan knyffel kunnat flyga på ID-kort.
:tummenupp

Nope, jag flög med Spanair senaste gången och det utan några probs. Med endast mitt körkort. :tummenupp

De enda som kan vara kinkiga med passet (trots lagen) är Ryanair, men de har abslout ingen rätt att kräva pass.
Finns historier och vettskrämda och stressade resenärer som sprungit på Arlanda för att få ett provisoriskt pass illa kvick på morgonkvisten, bara för att när de kommer fram till disken fått veta att om de ska flyga inom EU och Schengen behöver de inte alls skaffa ett provisoriskt pass utan att det räcker gott med deras körkort som idhandling. :)
Så, don't worry.
Njut nu av din resa. :tummenupp

Oki bara ett sista inlägg från min kollega som kollar pass på Arlanda; det krävs en identiteshandling som styrker att du är medborgare i ett Schengenland, man kan ha ett körkort i ett land utan för den delen vara medborgare i detsamma.

Fast vad vet hon.....:näsblod

Ja precis, det jag säger ju!! :)
Jag åkte för himla många år sen från Frankrike till Schweiz (ej EU-medlem, dock med i Schengen) och det gick alldeles prima med endast mitt svenska körkort där med.
Så jag upprepar;
INOM EU OCH SCHENGEN KLARAR DU DEJ MED DITT KÖRKORT ALENA!! :tummenupp

Jag upprepar DET RÄCKER INTE MED SVENSKT KÖRKORT!

Att det här funkat EN gång för dig betyder inte att det är rätt.

En gång flög min dotter hem från Spanien utan flygbiljett/boardingcard trots att det var omöjligt.

Jag skulle inte rekommendera någon på forumet att prova det.

Det skulle räcka OM det utfärdats som ett nationellt ID, men nu görs ju inte det eftersom det inte anger nationalitet.

Last edited:
Utdrag fr Polisen:

Identitetshandling

Från den 1 maj 2006 ska alla resenärer med incheckat bagage kunna uppvisa giltiga identitetshandlingar. EU:s förordningskrav lägger ett ansvar på medlemsstaterna att med lämpliga åtgärder säkerställa att samma passagerare som har checkat in bagage för transport också medföljer på flygningen.
När det gäller andra flygbolag har det räckt med att Svenska Magasinets utsända har visa upp ett id-kort, körkort eller residencia. Så har det varit hos både SAS/Spanair och Malmö Aviation samt Skyways vid resor inom EU.
Enligt svensk polis hemsida, polisen.se, kan inte flygbolag kräva dig på pass om du ska resa till ett land där man inte behöver pass.”Flygbolag och rederier kräver att du kan legitimera dig vid incheckning och visa upp pass/visering då det krävs för resan till destinationsorten. Flygbolagen kan inte kräva att du visar upp ett pass om du ska resa till ett land till vilket man inte behöver ha pass. För dessa resor ska det räcka att du visar en godkänd id-handling. Sådana är nationellt id-kort, körkort eller SIS-märkt id-kort”.

Provisoriska
För polis stationerad på Arlanda har det blivit ett jätteproblem med passagerare som ska resa inom Schengen men där flygbolag kräver pass vid incheckningen.
-Vid incheckningen kräver de att passen ska visas, stressade kommer sedan resenärerna till Arlandapolisen och vill ha ett provisoriskt pass genast. Från polisen får de beskedet att de inte behöver något pass om de ska resa inom Schengen, berättar Staffan Tilling vid Rikspolisen.
Resenärerna står på sig eftersom de riskerar missa flyget och polisen får utfärda provisoriska pass, helt i onödan. För resenären blir det även en helt onödig avgift då ett provisoriskt pass kostar 980 SEK.

Ska bara meddela att mina resor gick enligt under dessa lagar och fakta, och också helt utan några som helst problem!

När jag gick fram till incheckningen la jag bara fram mitt kk och boardingpass och ställde upp väskan på bandet för vägning precis som vanligt. Hon tittade på det som med alla andra och önskade mej bara en trevlig resa. Jag gick vidare till safetykontrollen och där upprepades samma procedur utan att nån ens lyfte ett ögonbryn.
På hotellet nere i Spanien så funkade mitt svenska kk också.

Men det känns som om vissa folk redan på förhand här redan bestämt sig för att det liksom inte går att resa med körkort inom EU och Schengen, trots fakta man hittar och att man berättar att det är lagligt både i teorin som i praktiken.
Och att det dessutom funkar utan några problem. Men det känns nu mest som om man talar för döva öron här, så ni få spåna bäst vad ni vill, jag har tillfört fakta och kan inte göra mer. :tummenupp

Det är nog generellt sett inga problem att åka på KK, men det är inte giltigt officiellt. Inte enligt Polisen i alla fall.

Frun är finsk medborgare men har svenskt körkort, och ingenstans på det står hennes medborgarskap.

Det är ju inte konstigt om folk inte har koll på vad som gäller när flygbolag och säkerhetspersonal inte heller uppenbarligen har det. Vi talar om folk som borde veta bättre och vara fullt uppdaterad på vilka regler som gäller.

Vad spelar det för roll om man står med rätten på sin sida och säkerhetspersonalen eller någon vid incheckningen säger att man inte får gå ombord på planet utan ett provisoriskt pass eller enligt dem giltig identitetshandling.

Om jag är ute och reser är byråkratiska problem det sista jag vill utsätta mig för som kan förstöra en hel resa. Sett i det perspektivet är ett provisoriskt pass en väldigt liten kostnad om det är det som krävs för att man ska vara på säkra sidan.

Att skaffa fram provisoriska ID handlingar utomlands kan vara jäkligt krångligt och inte sällan får man resa rätt långt för att ordna fram dem. Inte alltid ett konsulat eller ambassad ligger i samma stad som man befinner sig.

Last edited:
Utdrag fr Polisen:

Identitetshandling

Från den 1 maj 2006 ska alla resenärer med incheckat bagage kunna uppvisa giltiga identitetshandlingar.

Det svenska körkortet är INTE EN INTERNATIONELLT GODKÄND ID HANDLING DÅ DEN SAKNAR UPPGIFT OM NATIONALITET, något som förmodligen inte spelar någon roll om man är blond och blåögd och visar upp ett svenskt körkort, men en bekant som har turkiska föräldrar (född i Sverige) har vackert fått köa på ambassaden för att få ett tillfälligt pass, då det gick alldelens utmärkt på Arlanda när han skulle resa ut, men var stört omöjligt när han skulle hem från England..

OM inte reglerna har ändrats senaste året, men är du så säker på din sak att du vill riskera någon annans semester så kan vi gå på vad du säger...

Undrar bara när polisen uppdaterade sin hemsida i och med att min polisvän klart hävdar att körkort ej räcker, kanske ska prova nästa gång jag reser hem och se om jag kommer in i Sverige utan krångel på mitt körkort......

Jag det låter mycket besynnerlig minsann, och vad som hände din morfar i alicante kan knappast jag svara för...

Men kolla både tullens och svenska ambassadens hemsida och där står det TYDLIGT att det räcker med körkort.
Jag har ju själv flera gånger rest utan pass inom EU, just för att det är LAGLIGT och att det RÄCKER.
Men givetvis ska det alltid vara nån random SH-profil som "kan" lagen bättre och hävda motsatsen...of course... :pangihuve

Det var helt enkelt så att hans körkort inte visade nationalitet och därför fick han inte gå ombord på planet. Likaså om man ska flyga till Storbritannien eller Irland så måste man ha pass, där gäller inte ens nationellt ID-kort utan pass eller inget om du ska till öarna.

De enda två gångerna jag använt mitt pass de senaste tio åren var när vi skulle till Australien och när vi åkte till London i höstas, annars har jag, liksom du, endast åkt på mitt körkort och det har funkat. Därmed inte sagt att det är rätt. Svenska körkort funkar inte officiellt även om de gör det inofficiellt.

Generellt gäller att du kan flyga inom hela schengenområdet med ett körkort/id-kort. DOCK finns vissa bolag som har egna regler men det är det sällsynta. utanför schengen ALLTID pass om du reser från Sverige och är svensk medborgare utan dubbelmedborgarskap och så.

Det svenska körkortet är INTE EN INTERNATIONELLT GODKÄND ID HANDLING DÅ DEN SAKNAR UPPGIFT OM NATIONALITET, något som förmodligen inte spelar någon roll om man är blond och blåögd och visar upp ett svenskt körkort, men en bekant som har turkiska föräldrar (född i Sverige) har vackert fått köa på ambassaden för att få ett tillfälligt pass, då det gick alldelens utmärkt på Arlanda när han skulle resa ut, men var stört omöjligt när han skulle hem från England..

OM inte reglerna har ändrats senaste året, men är du så säker på din sak att du vill riskera någon annans semester så kan vi gå på vad du säger...

Din bekant yrar, du kommer aldrig ut från Sverige till ett annat schengenland utan pass som svensk. Hade han haft internationellt ID-kort hade han kunnat resa hem från Storbritannien dock.

Last edited:
Det är två instanser i detta:
1. Passkontrollen
2. Boarding.

Även fast passkontrollen säger hej och okej, så kan man väl fortfarande bli nekad påstigning av planet?

Undrar bara när polisen uppdaterade sin hemsida i och med att min polisvän klart hävdar att körkort ej räcker, kanske ska prova nästa gång jag reser hem och se om jag kommer in i Sverige utan krångel på mitt körkort......
Det ska jag också göra. När jag kom till Sverige för några år sedan ville passkontrollanten inte släppa in mig pga att mitt pass "såg slitet ut".

Tur man är blåögd...

Nope, jag flög med Spanair senaste gången och det utan några probs. Med endast mitt körkort. :tummenupp

De enda som kan vara kinkiga med passet (trots lagen) är Ryanair, men de har abslout ingen rätt att kräva pass.
Finns historier och vettskrämda och stressade resenärer som sprungit på Arlanda för att få ett provisoriskt pass illa kvick på morgonkvisten, bara för att när de kommer fram till disken fått veta att om de ska flyga inom EU och Schengen behöver de inte alls skaffa ett provisoriskt pass utan att det räcker gott med deras körkort som idhandling. :)
Så, don't worry.
Njut nu av din resa. :tummenupp

Flygbolag har all rätt i världen att kräva att du ska ha pass. På mitt bolag godkänner vi endast resor med nationellt ID-kort eller pass. Inget annat. Varför vi får göra så? För att när man köper en biljett med ett flygbolag så ingår du ett avtal med flygbolag att du går med på allt det finstilta. Men få har inte en blekaste aning om vad som står där och blir förbannade när de inte få stiga på... När du väl köpt flygbiljetten har du gått med om allting som står i det finstilta och följer du inte det har flygbolaget all rätt i världen att neka dig resa.

Folk förstår inte vilken "makt" vi ombord på flygplanet har. Ett tips till alla. Tjafsa aldrig ombord på ett flygplan. Blir du för full så har vi rätt att slänga av dig, är du aggresiv så kan vi slänga av dig, etc etc.

Det är två instanser i detta:
1. Passkontrollen
2. Boarding.

Även fast passkontrollen säger hej och okej, så kan man väl fortfarande bli nekad påstigning av planet?

Ja, stämmer bra. Händer säkerligen att folk begår misstag. Och sedan i de södra delarna av Europa bryr de sig bara inte... Senast idag när jag flög som passagerare från Spanien insåg jag lite försent att jag glömde ta ut mina vätskor och lägga vid sidan om för att bli scannande. Men dom sa ingenting... Ett tydligt bevis på hur de inte bryr sig söderut...

Ett annat exempel:

För ett par månader sen på en flygning till Maraocko så landade vi 40 minuter tidigt och jag blev tillfrågad av "dispatchern" ifall jag ville gå in och kolla på flygplatsen. Det tackade jag ja till. Detta är helt okej så länge vi håller oss "airside", det vill säga efter säkerhetskontrollen. Hon visade runt mig, väldigt fin och modern flygplats som man kan förstå att hon var stolt över att arbeta för och gärna ville visa runt i.

Men efter ett tag så börjar vi bege oss mot säkerhetskontrollen, jag börjar då bli lite osäker och funderar på ifall vi ska gå utanför. Vid portarna tvekar jag till lite och frågar ifall det verkligen är okej, hon säger att det inte är någon fara. Det piper och tjuter när hon går igenom. Ingen kollar nånting.
Det piper och tjuter när jag går igenom. Ingen säger nånting. Ingen kollar nånting. Utan jag går bara förbi som ingenting.

Nu är jag alltså "landside", jag är inne i Maraocko. Jag inser då helt plötsligt att jag inte har något pass med mig, jag har inget ifyllt "immigrationskort" som är krav ifall man vill ska besöka Maraocko och jag har inga pengar på mig. Hon visar mig utsidan lite snabbt. Sedan beger vi oss in igen och mot säkerhetskontrollen.

Jag är lite lätt nervös när vi närmar oss, jag menar, ett gäng Marockanska säkerhetsvakter... Hon går igenom först, det piper och tjuter. Jag går igenom, det piper och tjuter. Ingen bryr sig, ingen kollar.

Vem som helst hade kunnat ge mig vad som helst att ta med den korta studen jag var utanför och jag kunde gå igenom utan att bli kollad. Någon kunde gett mig en bomb eller vad som helst. Och ingen kollade mig ändå...

Det är ett skämt säkerhetskontroll i andra länder. Storbritannien är stenhårda, löjligt hårda ibland. Sedan är det oss i nordeuropeer. Men resten av världen bryr sig inte.

Du behöver inget pass.
Jag flög till Stockholm-Barcelona och tillbaka med Spaniair med mitt svenska körkort,
det räcker (inom EU).
Och det är så, de som säger något annat har ingen koll.
PunGt.

Någon här har inte varit i Polen hör jag. Där är det helt beroende vilket humör de är på.
Många flygbolag godkänner inte svenska körkort heller.

Folk förstår inte vilken "makt" vi ombord på flygplanet har. Ett tips till alla. Tjafsa aldrig ombord på ett flygplan. Blir du för full så har vi rätt att slänga av dig, är du aggresiv så kan vi slänga av dig, etc etc.

Ja, det där har man fått erfara... Tröga amerikaner som ska lägga sina jackor på bagagehyllan, så att min väska givetvis inte får plats. "Sir, you will have to gatecheck it, because you are surrounded by idiots".

Eftersom man vet hur bagagehanteringen går till så vägrar man givetvis och påtalar försiktigt att vi nog kan hitta något hål någonstans där den kan få plats. 5 minuter senare checkas väskan in.

2 timmar senare öppnar jag väskan och inser att den läskburk punkterats pga flygbolagets hantering. Envisare människa än jag finns nog inte, så jag flyger inte det bolaget mer. Detta är över 5 år och hundratusentals miles sedan. Jag betalar hellre mer. För att jag kan. Och det känns gött.

Jefla luftmadrasser. :mad:

Ja, det där har man fått erfara... Tröga amerikaner som ska lägga sina jackor på bagagehyllan, så att min väska givetvis inte får plats. "Sir, you will have to gatecheck it, because you are surrounded by idiots".

Eftersom man vet hur bagagehanteringen går till så vägrar man givetvis och påtalar försiktigt att vi nog kan hitta något hål någonstans där den kan få plats. 5 minuter senare checkas väskan in.

2 timmar senare öppnar jag väskan och inser att den läskburk punkterats pga flygbolagets hantering. Envisare människa än jag finns nog inte, så jag flyger inte det bolaget mer. Detta är över 5 år och hundratusentals miles sedan. Jag betalar hellre mer. För att jag kan. Och det känns gött.

Jefla luftmadrasser. :mad:

"Beacause you are surrounded by idiots" :rofl

Jag lägger aldrig något ömtåligt i mina incheckade väskor, det finns anledning till varför bagagelastare kallas för "väskkastare"... :gnissla

Det är bland det värsta som finns, fullbokat plan och folk måste envisas med att lägga upp allting på bagagehyllan. Händer ofta när det är en man eller kvinna med stor jävla kappa så lägger dom upp alting oorganiserat så de tar upp en hel hylla själva... Det funkar hyfsat när man flyger till nordeuropa oftast kan man förklara att planet är fullbokat och väskor som inte får plats under sätet framför måste upp i hyllan och jackor får hållas nere i knät eller under sätet framför eller i bagaghyllan i den mån det finns plats.

Det är ett jävla kaos när man ska till Syd-Europa... De är som vuxna barn och tar allting personligt och ska alltid argumentera. Man ber dem snällt sen vänder man sig om för att säga samma sak till någon annan, sen vänder man sig om och ser att den första passageraren lagt upp sina grejer igen :mad:

Amerikanare har jag ingen aning om hur de är som passagerare då jag endast haft ett fåtal, men en man i 40års åldern krävde att jag skulle prata "American" och inte "English" med honom :gnissla

Första gågen jag landade i Atlanta trodde jag att jag skulle bli arkebuserad. Förutom fotografering och fingeravtryck blev man förhörd och det var inte lite. Aggressiv attityd, repetetion av frågor för att se om jag håller en konsekvent linje med mina svar samt en oerhörd misstänksamhet. Dessutom var dom otrevliga när man ville att dom skulle repetera frågorna eftersom deras redneck-dialekt var stundtals svårbegriplig när det gick så snabbt som det gick. man fick också stå vid en linje och absolut inte överträda den, inte ens med tårna. Det var militäriskt. Efter kontrollen fick man heller inte vänta på polaren en bit bort utan man var tvungen att skynda sig iväg till gate 5. "Gate five!!, five!! Cinco!!" skreks det.

Man kände sig mer som en brottsling än en turist.
Undrar hur förstagångsbesökare som inte kan språket klarar sig vid passkontrollen :va

Last edited:
Första gågen jag landade i Atlanta trodde jag att jag skulle bli arkebuserad. Förutom fotografering och fingeravtryck blev man förhörd och det var inte lite. Aggressiv attityd, repetetion av frågor för att se om jag håller en konsekvent linje med mina svar samt en oerhörd misstänksamhet. Dessutom var dom otrevliga när man ville att dom skulle repetera frågorna eftersom deras redneck-dialekt var stundtals svårbegriplig när det gick så snabbt som det gick. man fick också stå vid en linje och absolut inte överträda den, inte ens med tårna. Det var militäriskt. Efter kontrollen fick man heller inte vänta på polaren en bit bort utan man var tvungen att skynda sig iväg till gate 5. "Gate five!!, five!! Cinco!!" skreks det.

Man kände sig mer som en brottsling än en turist.
Undrar hur förstagångsbesökare som inte kan språket klarar sig vid passkontrollen :va

Det är vid såna tillfällen jag kan tvärsura ihop totalt och vägra kunna nagot annat än Svenska..

Det funkade på Shithool på väg hem från USA när jag hade blivit försenad så att jag missade min avgång och tvingades sova på golvet, nagot man tydligen inte fick göra.

När dom k-pist beväpnade vakterna väckte mig för andra gången med pipan riktad i ansiktet för att förklara att man inte får sova på golvet väste jag bara "skjut mig då för helvete, bara jag får ligga kvar"

Jag fick sova flera timmar ostört sen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...