Nope, jag flög med Spanair senaste gången och det utan några probs. Med endast mitt körkort.
De enda som kan vara kinkiga med passet (trots lagen) är Ryanair, men de har abslout ingen rätt att kräva pass.
Finns historier och vettskrämda och stressade resenärer som sprungit på Arlanda för att få ett provisoriskt pass illa kvick på morgonkvisten, bara för att när de kommer fram till disken fått veta att om de ska flyga inom EU och Schengen behöver de inte alls skaffa ett provisoriskt pass utan att det räcker gott med deras körkort som idhandling.

Så, don't worry.
Njut nu av din resa.
Flygbolag har all rätt i världen att kräva att du ska ha pass. På mitt bolag godkänner vi endast resor med nationellt ID-kort eller pass. Inget annat. Varför vi får göra så? För att när man köper en biljett med ett flygbolag så ingår du ett avtal med flygbolag att du går med på allt det finstilta. Men få har inte en blekaste aning om vad som står där och blir förbannade när de inte få stiga på... När du väl köpt flygbiljetten har du gått med om allting som står i det finstilta och följer du inte det har flygbolaget all rätt i världen att neka dig resa.
Folk förstår inte vilken "makt" vi ombord på flygplanet har. Ett tips till alla. Tjafsa aldrig ombord på ett flygplan. Blir du för full så har vi rätt att slänga av dig, är du aggresiv så kan vi slänga av dig, etc etc.
Det är två instanser i detta:
1. Passkontrollen
2. Boarding.
Även fast passkontrollen säger hej och okej, så kan man väl fortfarande bli nekad påstigning av planet?
Ja, stämmer bra. Händer säkerligen att folk begår misstag. Och sedan i de södra delarna av Europa bryr de sig bara inte... Senast idag när jag flög som passagerare från Spanien insåg jag lite försent att jag glömde ta ut mina vätskor och lägga vid sidan om för att bli scannande. Men dom sa ingenting... Ett tydligt bevis på hur de inte bryr sig söderut...
Ett annat exempel:
För ett par månader sen på en flygning till Maraocko så landade vi 40 minuter tidigt och jag blev tillfrågad av "dispatchern" ifall jag ville gå in och kolla på flygplatsen. Det tackade jag ja till. Detta är helt okej så länge vi håller oss "airside", det vill säga efter säkerhetskontrollen. Hon visade runt mig, väldigt fin och modern flygplats som man kan förstå att hon var stolt över att arbeta för och gärna ville visa runt i.
Men efter ett tag så börjar vi bege oss mot säkerhetskontrollen, jag börjar då bli lite osäker och funderar på ifall vi ska gå utanför. Vid portarna tvekar jag till lite och frågar ifall det verkligen är okej, hon säger att det inte är någon fara. Det piper och tjuter när hon går igenom. Ingen kollar nånting.
Det piper och tjuter när jag går igenom. Ingen säger nånting. Ingen kollar nånting. Utan jag går bara förbi som ingenting.
Nu är jag alltså "landside", jag är inne i Maraocko. Jag inser då helt plötsligt att jag inte har något pass med mig, jag har inget ifyllt "immigrationskort" som är krav ifall man vill ska besöka Maraocko och jag har inga pengar på mig. Hon visar mig utsidan lite snabbt. Sedan beger vi oss in igen och mot säkerhetskontrollen.
Jag är lite lätt nervös när vi närmar oss, jag menar, ett gäng Marockanska säkerhetsvakter... Hon går igenom först, det piper och tjuter. Jag går igenom, det piper och tjuter. Ingen bryr sig, ingen kollar.
Vem som helst hade kunnat ge mig vad som helst att ta med den korta studen jag var utanför och jag kunde gå igenom utan att bli kollad. Någon kunde gett mig en bomb eller vad som helst. Och ingen kollade mig ändå...
Det är ett skämt säkerhetskontroll i andra länder. Storbritannien är stenhårda, löjligt hårda ibland. Sedan är det oss i nordeuropeer. Men resten av världen bryr sig inte.